Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1879 ggr
lokattan
1

Praktik under graviditet.

Hej på er.

Jag fick för ett tag sen veta att jag och min man ska ha barn, fantastiskt roligt och mysigt! Jag pluggar en typ av vård och omsorgs utbildning med inriktning på specialpedagogik. Nu under hösten, när jag kanske är i 6e/7e månaden eller senare kommer jag att ha en 5 veckors praktik med inriktning mot funktionshindrade/utvecklingsstörningar (korttidsboende, dagverksamhet eller liknande). Min fråga är helt enkelt om det är fullt möjligt eller om det kan vara "farligt" på något vis. Vill inte riskera något.

Så kom gärna med era erfarenheter eller det ni tycker och tänker. Jag är helt novis och uppskattar era åsikter.

Evelina!
1

Jag som arbetar inom psykiatrin hade å det bestämdaste avrått från att åtminstone befinna sig på en arbetsplats liknande min eftersom en gravidmage kan orsaka många typer av känsloyttringar (ej enkom positiva) antingen direkt eller indirekt. Nu vet jag inte hur "sjuka" de är där du kommer vara, men är det människor med stor del psykiatrisk problematik hade jag inte vågat chansa.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Thiah]
4

Så länge du inte behöver lyfta tungt och har möjlighet att sitta ner vid behov ser jag inga problem. De värsta klienterna, om det finns någon aggressiv, kan du säkert få "slippa". Sen beror det ju på hur du mår och orkar.

CelsiusT
2

Jag tänker så här att om man arbetar där och blir gravid, hur fungerar det då? Troligtvis är det så att arbetsuppgifterna blir anpassade om det behövs, och detsamma kommer ju då gälla dig så länge du är öppen och ärlig med att du är gravid.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[TanatosNyx]
1

Det beror helt på arbetsplatsen. Många funktionshindrade/handikappade funkar det alldeles utmärkt med! Det är värre på tunga psykiska avdelningar, då hade jag passat mig.

Korttids och dagverksamhet är ju en stor skillnad mot en psykiatrisk avdelning etc.