Spädbarn och djur.
Vi har två katter här hemma och många är oroliga för hur katterna ska bete sig mot bebisen. De verkar tro att katterna ska sätta tänderna i honom så fort man tittar bort. Hemma hos oss har det gått riktigt bra. Den ena katten gillar att ligga nära Joel (precis som hon gör med oss vuxna) när vi är i sängen. Den andra är lite mera undrande men hennes största problem är att kunna vara samtidigt som bebisen i mattes famn. Båda har redan efter 4 dagar lärt sig att sitter man nära Joel kan man få sig lite krafs om han är på flaxigt humör.
Nu vill jag se lite bilder på era djur och barn och höra era historier. Hur har det gått? Något knasigt eller roligt som skett?
Den här bilden är tagen från min huvudkudde. Ella ligger gärna väldigt nära Joel om hon har chansen.
Har ingen bild just nu tyvärr, men vi har två vakthundar och två katter, och det har gått över förväntan. Alla djuren luktade på Nora när hon kom hem, inget märkvärdigt. Efter ett par dagar började hundarna sätta sig brevid henne om hon var på gymmet och vaktade henne om nån okänd kom för nära.
Nu är hon 18 månader och försöker sätta sig på hundarna men dom bryr sig inte, klart man har koll hela tiden ändå. Och lär barnet att ha respekt och behandla djur på ett bra sätt.
Nåt som jag tror alla "borde" göra med sina barn om man har djur är att säga med gullig och gosig röst "klappa fint, gosa med kissen/vovven" osv, speciellt om man har en så mjuk röst själv när man säger det. För oss blev resultatet av det att Nora går runt och lägger huvudet mot alla djur och säger "ahhh" och gosar :) Jätte mysigt att se!
Våra hundar vet att Nora är "högre i rang" än dom så dom stryker gärna öronen bakåt och slickar på henne, och kultar runt på rygg ;)
Gulliga bilder :D
Vad kul att set att det gått så bra Thiah! Vi oroar oss lite för hur vår Charlie kommer reagera.. han är väldigt mammig och pappig (är inte så förtjust i andra personer och lite mesig och tillbakadragen av sig) så vi är lite oroliga över att han kommer bli missnöjd över att inte få all uppmärksamhet längre… Inte så att vi tror att han kommer vara dum mot bebis, men att han kommer vara sur på oss (han blir det ibland och visar det genom att dra sig undan och blänga på oss, haha). Han har lätt för att bli stressad också så är lite orolig att han inte kommer må bra av den förändring som kommer bli :/

Har både hund och katt och det har gått över förväntan. Bella (hunden) en cocker spaniel "hjälper" mig att hålla koll på var Molly tar vägen ;)
Katten kryper upp bredvid så att Molly når att klappa även om Molly inte alltid är så försiktig i sina rörelser.
Jag har mest fått hålla koll så inte Molly tar för hårt på djuren inte tvärtom.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#5 tack. Synd att man inte kan förklara för djuren så de slipper bli srgs. :p #6 bättre så än tvärtom. Än så länge kan djuren smita undan ;)
Här hemma har det funkat kanon från allra första stund och speciellt tiken avgudar sin lillebror! Hundarna är bägge uppfödda i en barnfamilj och älskar barn. Visst har det väl hänt att ex tiken råkat backa in i lilleman, men inte mycket mer än så. Det är för övrigt väldigt händigt med sin egen städpatrull. 😛
Som ni kan se på några av bilderna tycker tiken om att ta sig en tjuvpuss i princip varje gång hon går förbi honom, med lite blandade åsikter från den lille gossen.

Vi har lite problem med katterna. De har aldrig flyttat sig när Bastian grabbar tag i dem och drar dem i pälsen. Jag utgick från att man skulle behöva hålla koll så att inte katterna skadade barnet men det blev tvärt om. Han är ju inte snabb än så de skulle ju jättelätt kunna komma undan om de bara ville. Konstiga djur!
Med min ena hund gick det inte så bra, tyvärr.
Med den andra hunden går det jättebra, hon är väldigt glad i bebisen och vill alltid se till så att han mår bra. Senast idag rusade hon till undsättning när han började skrika. Hon lägger sig vid honom, ofta med huvudet vilandes på honom. Hon låter honom dra i pälsen hur som helst.
Mina föräldrars katt är precis som i inlägg 10, man får passa ungarna väldigt noga så de inte gör nåt dumt för den katten varken går sin väg eller försöker göra nåt åt "tortyren".
Våran katt tycker de är mysigt med våran, men dock så var tösen ca 9mån när vi skaffade en katt. sen har vi 2 hundar en schäfer/labbe och en amstaff och de har aldrig varit problem där sen hon föddes. de är hennes lilla stjärna, leker med henne ligger nära, pussas m.m.
hon får "göra lite vad hon vill" sålänge hon rör på dom är de hur glada som helst. :) skönt att ha sånna djur <3 och roligt att se hur glad våran tös är för dom.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Vår dotter har fått börja träffa illrarna mer och mer, men ena illern får hon inte umgås med då den är väldigt opålitlig med folk som inte är vana vid att hantera illrar, och han har ett starkt bett, så där är vi väldigt försiktiga. Illern på bilden är däremot väldigt snäll, men kan bitas i fötter så skorna får vara på ;) Han tolererar ganska mycket men vår tjej är också väldigt försiktig och lugn runt djur. Håller alltid fram handen försiktigt för att hälsa på andra djur. Det är skönt. Man ska visa djur respekt! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Naw, vilka fina bilder :-)
Min dotters son och min andra dotters hund (som båda älskar att ligga på lammfällen)
..och så vår andra hund som också gärna delar lammfällen med min dotters son.

Har ingen bild men mina 3 katter är livrädda för oscar. Honan gör inget så där får man vakta oscar så han inte skadar henne. Mellanhanen är sur o vresig o fräser men har inte gjort nåt. Lillkatten är bakom soffan tills oscar lagt sig.
Jag har inga egna barn, men kommer ihåg i när min hund var ca 5 månader eller något så var vi och hälsade på någon som hade en liten bebis på 4 månader. Så när hon låg på golvet så la sig min hund brevid henne och slickade på hennes händer och lekte väääldigt försiktigt med hennes leksaker osv :) Min hund älskar barn över huvudtaget och är hemskt försiktig :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#22 jag dör vad söta!!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#22 Åh vad jag önskar att mina pälsbollar också kommer bli sådär barnkära, men då dom följer ragdollens rasbeskrivning lite för bra och inte ens gärna ligger i husse och mattes knä så har jag inte så höga förhoppningar om det ;)
Tack!
#26 Haha! Björne, katten på bilden, följer sin rasbeskrivning väl så han trivs att ligga i en trång hög med katter och barn :P
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind

Har föresten ett tips för er med katt. Vi har satt en hasp högt upp på toadörren så att den står öppen ca 10 cm. Så nu kan katterna komma in genom dörren men inte barn. Sen har vi katternas låda där inne så att vi slipper ha Bastian lekandes i den och det är ju ingen nackdel att han inte heller kan leka med toaborsten ( som jag sett systerns barn få tag i och tugga på, blä!)
#29 Smart! Tack för tipset, har klurat lite på det där hur man ska kunna hindra nyfikna barnhänder i kattlådan sen..
Min lilla kisse Rasmus bor hos min mamma, skaffade honom när jag bodde där och tyckte att det var snällast att låta honom bo kvar när jag flyttade. Så Wilmer och Rasmus har aldrig träffats. Men om fyra veckor ska vi åka dit, ska bli så spännande att se hur de båda reagerar på varandra :)
Tror att Rasmus kommer uppföra sig jättefint, han är väldigt omhändertagande och pysslar om bland annat grannens kattunge när den kommer på besök :)
#33 Jag kanske är för oförsiktig, jag vet inte. Men jag känner att jag känner mina katter. Och visst har de legat nära bebisen/arna men aldrig att de lagt sig över huvudet eller direkt på dem.
Och då är ändå min ena katt sån att på mig vill hon ligga över halsen, och det skulle ju aldrig fungera på en bebis. Men hon har aldrig gjort det på barnen. De andra katterna och vill också ligga nära nära.
Jag tror katterna är så pass medvetna om att det är en unge att de aldrig skulle ha ihjäl den. Och katter "råkar" ju inte ligga ihjäl någon av sina egna ungar.
Så jag har aldrig varit rädd att något skulle hända :)
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Absolut! Man måste komma fram till vad som passar bäst för en själv :)
S*Winterwind
#23 HEMSKT SÖTA BILDER! Så fina döttrar och fina katter! Och sedan sov-bilden på ditt inlägg #34 på det, jag börjar typ gråta snart! ❤️ Så otroligt fint!
#29 Det var ett jättebra tips! Det ska jag absolut komma ihåg!
Jag vet inte hur länge dom räknas som spädbarn men jag måste bara lägga upp ett par bilder på Svante och syrrans valp som vi är valpvakt åt hela veckan medan dom jobbar. Dom är så sjukt söta, valpen vill sova så nära gossen som bara möjligt. När hon är vaken får hon dock inte vara så nära honom, hon är ju trots allt bara en bebis hon också.

Jättefina bilder! =) Hos oss jäser bebis fortfarande i magen men vi har två katter och två hundar. Katterna är vana vid barn och går iväg när det blir för mycket, gör inget väsen av det. Den vuxna hunden har hittills under sina 2 år älskat barn, lek och bus väldigt försiktigt och gärna gosa så honom är jag inte orolig för, valpen däremot är inte så van vid barn (än, vi försöker vänja honom med andras barn) han har aldrig gjort något mot de barn han träffat utan hälsat och sen stuckit för att leka men han är väldigt skarp och jag vet inte va jag har att vänta då det är en salig blandras (lång historia om hur han hamna hos oss..) Är det kanske någon här som har lite tips på att vänja valpar som är ca 6 månader vid barn på ett bra sätt? =)
Det handlar nog om alla skräck historier att katter lägger sig över spädbarn när dom sover och kvävs , jag kan informera att katter och hundar i 98% av alla fall blir väldigt mammiga och pappiga när det kommer en liten i familjen , jag har hört EN enda historia för jätte länge sen att en katt la sig över en bebis som hade råkat sparka över sig täcket och somnat , då la sig katten över och det slutade tyvärr med bebisens död . Men aldrig att katter eller hundar har våldsamt gått på spädbarn.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Nu har Rasmus (katten, inte maken) och Wilmer träffats ett par gånger. Rasmus stirrar på honom och rynkar på näsan. Ser ut att undra vad det är för konstig katt vi släpat hem. Dock är han oerhört svartsjuk när man mamma håller Wille. Stryker sig runt hennes ben och jamar förtvivlat.
#44 Sådär tror jag att det kan bli hos oss med, att hunden blir svartsjuk. Han tycker det är fruktansvärt plågsamt när jag klappa andra djur, och bebisen kommer säkert vara det nytt djur i hans ögon. Vi försöker lösa det redan nu genom att jag träffar min bästa kompis hundar ofta nu, och gosar jättemycket med hennes två valpar. Min hund blir missnöjd men han har slutat komma och aktivt försöka tränga undan de andra hundarna nu 😛
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vet att när mamma kom hem med mig från BB satt pappa kvar i bilen med mig en stund och så satte sig mamma ner och myste med hunden, efter en liten stund tog dom in mig och ställde mig bevid mamma samtidigt som hon förtsatte kela och efter en liten stund las jag i hennes famn.
Hon visade att den nya familjemedlämmen var ny och inget hot, att hunden kommer ha kvar sin platts i hemmet.
Jag tror absolut att man måste vara vaksam i början när den nyfödda kommer in i familjen. Jag vet flertalet djur som ändrat beteende efter att familjen fått barn. Jag litar inte ännu helt på vår ena katt. Inte för att hon medvetet är elak utan för att hon så gärna vill vara med joel som hon är med oss. Hon lägger sig på honom och vill gosa. Hon förstår ju inte att han inte kan ha 5kg katt på magen.