Förj*vla ont - Snabbt svar!
Igår natt startade min förlossning lite smått, jag hade kanske 10 värkar under de ca 8 timmarna, kändes som kraftig mensvärk. När jag gick upp på morgonen så kom slemproppen, värkarna fortsatte sedan till runt kl 12.00 och blev mindre och mindre. För att känna mig lugn åkte vi in till förlossningen och de kopplade ctg, och värkarna började komma igen och gjorde ännu ondare. När en barnmorska skulle undersöka mig så var tappen (tror de är den) fortfarande långt bakåt.
Vi åkte hem igen och de fortsatte på vägen hem och under hela natten, och de gjorde plågsamt ont. På morgonen idag var de lite lugnare igen, så vi gick en promenad och efter den så börjar de komma tillbaka, och de 2 senaste nu har gjort så förbannat ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen när det är som värst. Det har även runnit ännu mer från slemproppen vid varje toa besök.
Min fråga är att då jag inte hade öppnat mig igår när de ändå gjorde så ont, så kanske jag inte har öppnat mig nu heller, eller inte tillräckligt för att få stanna på sjukhuset. Men jag klarar inte så länge till med såhär ont, så jag vet inte hur jag ska göra. Finns de NÅN chans att få stanna ändå, med lustgas eller nåt när man har så ont men kanske inte är öppen? Värkarna är ju inte jätte regelbundna heller.
Vad tycker ni?
Ring till förlossningen och prata med dom
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Jag tycker också att du ska prata med dom igen. Det kan ju vara så att du börjat öppna dig nu och att det är därför det gör så mycket ondare.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om du har SÅ ont att du inte klarar av att vara hemma så ring eller åk in och säg att du inte klarar mer, du behöver smärtlindring. Klarar du inte av att vara hemma och du säger det till dom så tar dom säker hand om dig. Du kan ha börjat öppna dig också, att slemproppen lossnar betyder att det händer något. Lycka till!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja sant, jag avvaktar nån timme sen får jag se hur det är.
#3 Ja jag hoppas jag isf slipper åka hem igen. Tack så mkt!
Ring och prata med dom, sen åker ni in igen! Man ska inte behöva gå hemma och ha så ont att man knappt står ut.
/Christine
Kan tillägga att de tre senaste värkarna så har de runnit "nånting", första gången genom både byxor och trosor, men vet inte om det är mer av slemproppen. Men de har runnit slemmigt hela dagen och de känns som att slemproppen inte borde bestå av så pass mycket. Och det blev inte direkt slemmigt i trosorna utan blött. men när jag samtidigt kissade så kom de av den oxå. Vet inte vad som är vad.
Slemproppen är rätt kompakt, som slemklumpar. Det är kanske runt 1 dl slemproppen man har där inne men rinner det så det blir blött gissar jag på att du läcker lite fostervatten. Det KAN vara mycket flytningar men eftersom det är igång kan det säker vara vatten som du läcker. Ring och berätta att det rinner ur dig och att du tror det är vatten och se vad de säger.
mamma ringer nu, jag klarar inte av smärtan…
Lycka till nu, det är säker igång för fulla muggar! Innan du vet ordet av har du din fina bebis i famnen. Du klarar det här!
Lycka till!
En av grejorna som gör att man blir inlagd är just om smärtorna blir för svåra, så åk in för all del. Blir det för svårt så startar dom förlossningen om du är fullgången.
Sen tycker jag det låter som om du sipprar vatten, så det är säkert på G. 😃
#12 om det finns plats ja… har en bekant som efter mycket tjat fick komma in oh hennes unge föddes 2 timmar senare. Bm i telefonen menade bara på att lite smärta får man tåla och att de just nu inte hade plats så behövdw hon verkligen komma in. Som förstföderska är det svårt att veta. Hoppas allt går bra TS och att du snabbt får hjälp.
#13 Sant. Vad som skrivs är väl idealet, sen hur det funkar i praktiken kan ju vara rätt skevt.
#14 tyvärr ja.:(
#15 Det drog ju efter mig nu att det är ju semestertider och hela rasket som ska krångla till det med personalresursher också. Min skalle var inställd på eget datum i februari då allt är förhållandevis lugnt mot sommarstressen.
#16 jag har läst om svenska vården och jag förstår om dom som just ska föda är lite oroliga.
Ja, det är milt sagt katastrof på en del håll i landet 🥵
Åkte in igår, de var vatten och efter en undersökning forsade det ut. Hade 7-10 min mellan värkarna under kvällen men de lugnade sig under natten. Och än så länge är det likadant, väldigt drygt när det inte kommer igång. Imon kl 15.00 är det 48 timmar sen vattnet gick och då blir jag igångsatt om de inte händer nåt innan. Måste fråga, mina värkar har alltid lugnat sig när jag sover, har de nåt samband? För om de är så, så känner jag att jag vill försöka vara vaken inatt så de inte slutar. :P Tuva föds nog inte som beräknat idag, hade dock varit lite häftigt ;)
Mina värkar slutade när jag la mig. Så jag valde att inte sova utan röra på mig så det verkligen satte igång. Olika för alla säkerligen. Hoppas det går/gått bra för dig.
Nu har jag ju aldrig fött, men går och vankar med ett pågående missfall som avtar så fort jag lägger mig ner och vilar. 😡 så jag gissar på att vila spelar in även för de som ska föda.
Efter att mitt vatten gick så var det nog ingen vila som gällde. Upp o ner för de 8 våningarna och in till torget (drygt 1 km enkel väg) och tillbaka för att det skulle fortskrida. Inte mig emot då det var strålande fint väder den dagen ;)