Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 3749 ggr
CelsiusT
0

I skötväskan

Vad har ni i skötväskan till era små? Sitter och klurar på vad det är man behöver ha och vad som kan tnäkas vara praktiskt att ha och vad som blir överflödigt. Tänker ju nu då i första hand till första tiden när dom är små.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
0

Hade själv tänkt starta en sån här tråd, följer med stort intresse! Kan tipsa om att det finns videos på YouTube, bara att söka på "in my diaper bag". Det är tydligen något av en grej att göra videos om sånt, och man kan få en del bra tips.

CelsiusT
1

Haha, video ;P Nog för att jag sett att det finns listor och läst lite i dessa, men video. Tycker alltid det är kul att höra hur andra tänker, så kul att höra lite vad folk här inne tycker är viktigt, mindre viktigt och onödigt att ha i skötväskan.

ChristineL
0

Blöjor, 3-5 st
Extra kläder till mamma och barn
Hundbajspåsar
Snuttis
Napp
Våtservetter
Handsprit
Nån leksak, bok, skallra
Vattenflaska
Kan man inte amma så måste ju ersättning med
Engångsunderlägg

Till min ettåring har jag också hennes solglasögon, mugg och en banan eller något annat enkelt till henne.
Till mig är det plånbok, nycklar, mobil och solglasögon.

[WickedAlly]
0

Blöjor, våtservetter, engångsunderlägg, ansiktsservetter, blöjpåsar samt en body och byxa. Till mig har jag hårborste och snodd, mensskydd och hudkräm.

JossanH
0

Till bebis hade jag ett mjukt skötunderlägg, tvättlappar, våtservetter vid behov, hundbajspåsar för smutsig blöja. Ett extra ombyte för bebisen, amningsilägg.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
0

#2 Haha, det finns olika nivåer av nördighet helt klart 😃 Min bästa kompis har sett tiotals sådana videos och hon vill inte ens ha barn, men är nyfiken. Samma sak med tygblöjevideos, hon vet mer än jag!

#3 Kanske jättekonstig fråga som poppade upp i huvudet på mig nu: När börjar bebisar behöva dricka extra vatten? Räcker modersmjölken i början, och hur länge?

fridaas
0

Extra kläder, blöjor, våtservetter, engångsunderlägg, napp, amningskupor, bindor, extra trosor till mig, immuniseringsintyg jag efter rhsprutan idag, bröstsalva och en filt. I dotterns väska är det extra kläder, mest trosor och byxor.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
0

Jag har fruktpåsar (från affären när jag handlat frukt och grönt), ett par blöjor, våtservetter, ett ombyte åt joel, en ren flaska och ersättning (ammar inte alls) och en trasa.

[WickedAlly]
0

#7 Bör man ha med sig ett sånt intyg?

CelsiusT
0

#6 Jag har hört att så länge man helammar så ska man inte ge extra vatten till barnet. Det kan störa så att barnet inte får i sig tillräckligt med bröstmjölk då det riskerar att bli mätt på vattnet. Allt barnet behöver första tiden finns i bröstmjölken. Men när barnet börjar äta mat så kan det även erbjudas vatten (men om man tex delammar så ska vattnet erbjudas efter att barnet ammats så det får i sig bröstmjölken som vätska i första hand). Däremot så blir många mammor otroligt törstiga när dom ammar och det är ju vätska som ska ur kroppen på dig. Man gör av med ca 1L extra vatten och ca 800kcal bara av amningen sa min BM. Så det gäller att fylla på, och på många blir det naturligt att törstigheten slår till just under amningen.

Praefatio
0

#10 Tack för svaret, jag googlade och fick höra samma sak. Visste dock inte att den egna vätskeåtgången är så hög under amningen, det känns ju som en typiskt bra sak att veta så att man får i sig extra vatten själv.

CelsiusT
0

#11 Ja det är bra att veta, gäller verkligen att dricka mer. Tydligen vanligt att BM får samtal av ammande föräldrar som får huvudvärk, blir förstoppade och mår dåligt. Men då är det tydligen i första hand pga att dom dricker för dåligt, iaf enligt min BM.

[Thiah]
0

En ot grej angående vätska. Till och med jag som inte ammar blir törstig när ag flaskmatar. 🤪

[WickedAlly]
0

åh ja, kom ihåg att dricka ordentligt när ni ammar. Jag är skitdålig på det och har fått yrsel och synbortfall flera gånger. Oerhört obehagligt, men det ger sig nästan direkt när jag får i mig ett stort glas vatten som tur är. 

Försöker få in någon sorts rutin, t ex att dricka ett stort glas efter frukost men det går sådär med det..

Ria74
0

När Molly var nyfödd hade vi med oss:

Nappflaska
Ersättning
Kokt vatten på termos
Ca 5 blöjor
Tvättlappar
Handduk att ha som underlägg när man bytte
Handduk att ha som spytrasa, Molly kräktes ofta när hon åt
Extra ombyte kläder till henne
Extra filt
Extra napp
Hundbajspåsar

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Zvintos
0

I början så hade jag följande i skötväskan:
- blöjor
- våtservetter
- ombyte
- sittunderlägg + handduk att byta på
- liten handduk till amning (han sölade så in i bombens!)
- amningsnapp
- vattenflaska (till mig!)
- hundbajspåsar (har vi automatiskt i varenda klädesplagg i princip ändå..)
- snuttis
- amningsskynke (han var väldigt lättdistraherad)

fridaas
0

#9 enligt hon som gav sprutan ska jag visa upp det intyget de närmaste 6m ifall jag ska lämna blodprov, så la det i skötväskan eftersom den alltid är där jag är.

PogoPedagog
2

Ett tips om man ger bebisen Minifom, som ju ska ges innan varje amning, är att fylla det i en spruta. Mycket enklare än att släpa runt på flaskan+ sked hela tiden. Vi har sprutan i ett tandborstfodral när den är i väskan. En till fördel med detta är att man kan köpa den stora förpackningen och ha den i kylskåpet och bara ha sprutan i rumstemp. Då förlängs hållbarheten på flaskan avsevärt.

[WickedAlly]
0

#17v Jaha, då ska jag fixa ett och stoppa i skötväskan jag också :)

Praefatio
0

#18 Bra tips! :)

fridaas
0

#19 Du fick inget sånt när du fick sprutan? Det fick direkt i handen både denna och förra graviditeten.

JossanH
0

Det bästa med amning är just det att barnet får i sig så mycket vätska. Vid feber ammade jag som besatt för att dottern skulle få i sig vätska. Superprsktiskt :) Och jag blev alltid helt utsugen på vätska när jag ammade men märkte förstås inte att munnen var ett grustag förrän man redan satt där och ammade och fick ropa på mannen att hämta vatten! Man lär sig ju aldrig heller ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
0

#6 - Vattenflaskan är till mig ;) Man blir ofta galet törstig när man ammar och när man ammar behövs ingen extra vätska.

[WickedAlly]
0

#21 inte vad jag kan minnas, hittade inget bland papprena från BB/förlossningen heller.

Intehärutandär
0
  • Blöjor.
  • Blött papper i påse.
  • Torrt papper.
  • Amningsinlägg.
  • Ombyte.
  • Haklapp.
  • Handduk (att byta på).
  • Tom påse till använd blöja.

Plånbok, mobil, nycklar osv hade jag inte i skötväskan.

Praefatio
0

#23 Då är jag med :)

CelsiusT
0

Vilka amningsilägg är bra? Vad bör man ha? Tips?

ChristineL
0

#27 - Jag körde med liberos, testade ica och natusan men gillade inte dom. Smaken är ju som baken ;)

Praefatio
0

#27 Finns ju återanvändbara i ull :) Tänkte prova det när jag använt upp de två paket från Natusan som jag köpte på Gekås.

JossanH
0

#27 jag körde änglamarks. Glömde förstås en miljard handdukar då jag hade mjölk för ett helt fotbollslag i början ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
0

Ja, små handdukar har jag också ju. Det glömde jag. 

Har små frottéhanddukar från Ikea, 10 för 29 så när de ser lite sunkiga ut åker de ut illa kvickt.

malinroth
0

Blöjor Skötunderlägg+handduk Våtservetter Ombyte Bindor/trosskydd Amningskupor Solglasögon Mobilladdare Kam Tutte BVC-kortet Förband till snittet Minitub med rumpsalva Miniflaska med babyolja Hårsnoddar och hårnålar