Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 2209 ggr
Tusen
9

OT - Detta med de och dem.....

Då jag läser att många här har problem med om de ska skriva de eller dem tänkte jag att jag skulle ge er tips om hur man skriver.

Man kan aldrig direkt ersätta dom med dem. Det är en stor missuppfattning.

Tänk så här istället.

Om du skriver en text och använder dig av orden vi och oss isället. Då kan du ersätta alla vi med de (två bokstäver) och alla oss med dem (tre bokstäver).

T.ex. Vi köpte många ballonger. Anna fick tårta av oss.

Ersätt med de och dem får vi:

De köpte många ballonger. Anna fick tårta av dem.

Rent generellt skriver man de oftare än dem. Lyssna också på hur det låter när ni skriver dem. De brukar låta bättre och då är det de som gäller.

Lycka till.😉

aggeelin
0

Smart regel!!! Det ser så tokigt ut med meningar som  börjar med dem, vilket har blivit mycket vanligt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[kissidor]
8

och naturligtvis går det hur bra som helst att skriva "dom" istället för både "de" och "dem" om man är osäker 🙂. det är ju helt onödigt egentligen att försöka använda skriftspråk på ett sånt här forum, är man inte språknörd så kan man gott skriva med talspråk i såna här mindre formella sammanhang tycker jag iaf.

Tina-A
0

Bra tips TS!
Själv brukar jag alltid översätta till engelska, det tycker jag är allra lättast. They = De, Them = Dem.
Dom köpte många ballonger. Anna fick tårta av dom = They (=DE) bought many balloons. Anna got cake from them (=DEM).

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tusen
0

"Alla tips är bra, utom de dåliga". Som någon lär ha sagt.

JossanH
0

Och jag kommer skriva på utan att tänka alls på det i fortsättningen också ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tusen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Synd att du inte vill lära dig.😕

Läste ett tänkvärt klipp på FB angående detta.

JossanH
0

#6 eller så är det så att jag inte tänker lägga energi på sådana saker på ett vanligt diskussionsforum ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gasoline
1

#6 tycker att den som har skrivit texten i bilden har en tråkig inställning, alla har tyvärr inte lika lätt för att skriva som den som skrev det. :-(

JossanH
1

#8 håller helt med. Språkpoliser finns det överallt och jag förstår om det blir störigt att läsa språkfel i tex tidningar och liknande, men varför sitta och störa sig på andra människors språk på ett forum/FB? Måste kännas näst intill kränkande att läsa en sådan text som i inlägg #6 om man har tex dyslexi. Där kan man snacka om att inte visa hänsyn till andra människors problem!

Sajtvärd på Iller.ifokus

aggeelin
1

#9 Jag har sett text skriven av många personer som har dyslexi och den text jag sett uppvisar inte alls den typen av svårighet; att skilja på de och dem, vi och oss.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

JossanH
0

#10 så du menar att de som har skrivsvårigheter inte kan ta illa upp av den texten?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[kissidor]
3

men varför använder man inte "dom" istället? det är ju helt accepterat och det kan väl ändå inte kräva nån extra energi? det är väl med detta som vilket ord som helst som man inte har riktigt koll på vad det betyder - då använder man det väl inte? 

fanns det inget alternativ till "de" och "dem" skulle jag inte ha nåt problem med att folk inte behärskade det, precis som jag nu inte har nåt problem med felaktig stavning så länge man iaf ser vad det är för ord. alla har olika styrkor och svagheter och alla kan inte vara födda med språkkänsla. själv är jag istället till exempel extremt klumpig, och för den händelse nån skulle ha en hånfull attityd till mig pga det skulle jag bara skratta åt det - så det är inte alls det det handlar om.

men jag tycker bara det är så extremt onödigt att använda "de" och "dem" om man inte vet vilket som är vilket när det finns det fullgoda alternativet "dom" till båda två - och ingen kan väl ändå på fullaste allvar mena att det skulle vara ett större besvär?

Svarttusch
1

Jag kan förstå att det är jobbigt att läsa när folk skriver de och dem fel. MEN det är också ganska svårt att lära sig att skilja på dem. Jag förstod först i gymnasiet att "dom" inte var vad som helst skulle skrivas och visste heller inte skillnaden mellan de och dem. Jag frågade min svensklärare om hur man skulle skilja på dem och han svarade: "Det är en vanegrej". Så mycket till hjälp var han. 

Så jag förstår inte den här "hetsen". Självklart är det bra att dela med sig av tips, men att ha en text som nästintill idiotförklarar alla som inte kan? Ja, det lär ju få alla att lägga ned sig 110% på att lära sig… Eller inte. 

Klargörande: Jag gillar att TS samt #3 delar med sig av tips hur man kan lära sig, men jag tycket texten/bilden i #6 är några steg för långt.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

CelsiusT
2

Jag tror att pga att vi har "dom" som fullgott alternativ så är det svårare för folk att lära sig att använda "de" och "dem", även det faktum att vi uttalar "de" och "dem" som "dom" påverkar också. Vi får inte höra skillnaden från barnsben och inte heller använda skillnaden från barnsben. Iaf inte på samma sätt som vi får med "vi", "oss", "du", "dig" osv. Så jo det är mycket svårare att lära sig "de" och "dem".

Jag vet hur "de" och "dem" ska användas och visst stör jag mig en aning på när man använder dessa fel, speciellt eftersom man inte vet om "de" ska läsas som "dom" eller som "det" av en person som använder dessa fel. Men ändå använder jag rakt igenom själv "dom" när jag skriver på forum och på fb. Liksom jag använder "mkt", "iaf" m.fl. uttryck. Och det ser jag inte som störande.

Faktum är att jag anser att dom flesta på forum och fb använder "dom" istället och jag tycker det är helt okej eller till o med bra, upplever faktiskt inte så många som använder "de" och "dem" fel. Varför krångla till det i onödan. Alla är inte intresserade av eller har kunskapen att skriva formellt, och det här är inget formellt sammanhang utan ett sammanhang öppet för alla och då bör vi inte stänga ute någon.

Om någon däremot skriver "dom" när personen söker jobb som journalist, ja då hade jag reagerat väldigt negativt för det är dennes jobb att behärska skrivna språket.

Håller med tidigare talare om att det är jättekul att det sprids tips om hur man kan lära sig att skilja på dessa. Men att vara negativ mot dom som inte är intresserade känns elakt på ett forum öppet för alla och texten i #6 är extremt onödig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
1

Jag tycker precis som många här skriver att om man nu inte kan detta med "de" och "dem", så är väl dom ett alldeles utmärkt alternativ i liknande forum.

I texter som ska ha ett korrekt språk tycker jag naturligtvis att de som skriver ska kunna detta men som sagt här duger "dom" alldeles utmärkt. (Även om det är ett talspråk)

Sen har detta inte ett dugg med dyslexi att göra. 

Min mening var inte att vara elak, utan jag ville mer peka på hur tokigt det blir om man bara säger att "jag vill inte lära mig". Jag tror på att man kan lära sig hela livet och att bara blunda…nja, jag vet inte… I mina öron låter det lite inskränkt.

fridaas
0

På forum eller fb bryr jag mig inte alls om hur folk skriver ang de/dem/dom m.m. Däremot när jag läser en bok, provuppgifter i skolan, i tidningen eller när mina systrar skriver till mig kan jag bli väldigt irriterad på att de inte vet hur man skriver och det är inte bara de och dem som folk inte kan. Skulle läsa en bok men fick lägga ner den, då det stod dej, mej och sej i den samt att det var mellanslag mellan ord och punkt/kommatecken/utropstecken/frågetecken. Även mina systrar skriver så och har fått några uppgifter i skolan där det också stått så.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.