Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2745 ggr
elli19
0

Stor risk för graviditet?

Under gårdagens natt befann jag mig på en fest där samtliga människor, inklusive mig själv, blev ordentligt påverkade av all dricka. Det slutade med en intim situation med en kille. Båda ville ha sex, men jag var noga med att poängtera att kondom i sådana fall skulle användas. Vi fann en och kunde därefter fortsätta vara närgångna. Jag märkte dock efteråt att min nedre region var full av sperma och frågade honom då om kondomen spruckit. Det visade sig att någon kondom aldrig användes överhuvudtaget då han kom.

Förutom könssjukdomar (vilket jag trots allt känner mig någorlunda lugn angående då han ville försäkra mig om att han nyligen testat sig utan anmärkningar) är jag givetvis orolig över att det som skedde under natten kan leda till en oönskad graviditet. Är risken stor för att man blir gravid "så pass enkelt"? Hur länge bör jag vänta med att genomföra ett graviditetstest?

Velinga1984
9

Dagen efter-piller finns om man inte vill riskera en graviditet

elli19
0

#1 Det är jag såklart medveten om. Jag vill helst undvika att behöva ta någon form av piller/motverkan mot att bli gravid, utan det bästa vore att helt enkelt känna mig lugnare med att det kanske trots allt inte är så stor risk för att det som skedde kommer leda till något. Så frågan kvarstår, tror ni att risken är stor för graviditet i detta fall?

ChristineL
2

När började din sista mens?

fulifuli
4

Jag kan bara säga utifrån min egen erfarenhet att jag blev gravid "så pass enkelt", slutade med p-piller och blev enligt beräkningar med hjälp av min barnmorska blev jag gravid antingen första eller andra samlaget efter avslutet. Så, ja det kan man bli men såklart är ju graviditetschansen/risken helt individuell och vissa har lättare än andra att bli på smällen.

elli19
0

#3 Senaste mensen avslutades för..tänker..ganska precis en vecka sedan och började alltså några dagar innan det.

#4 Aa det var vad jag tänkte, att det måste vara individuellt för alla hur pass enkelt man blir gravid.

Tjeja
5

um… alltså…. risken finns ju där och är ett faktum.. det kan du inte inbilla dig  undan med  tröstande ord..🤔

Även könssjukdomar skulle i a f jag inte lite på att killen var så ren ifrån om han lurade dig att inte ha kondom på sig när han kom. Varför tror du något som helst en människa sagt om något där han grundlurat dig från början?

Ta ett dagen efter piller snarast ⏰innan det hinner bli någon befruktning! Helst så snart som möjligt men i alla fall inom 48 timmar (2 dygn) efter samlaget om du inte är beredd på att få barn.

Hellre det nu innan det bildas någon befrukting , än att det blir en bebis i magen 💔 som du måste fundera på hur du ska göra med!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

fulifuli
0

Ang graviditetstest gör du då din (icke) beräknade mens ska kommit eller några dagar senare. Om det visar negativt kan du testa göra ett till ytterligare några dagar senare. Men ni hade samlag efter din senaste mens nu eller? För isåfall ska du testa nästa gång du har din beräknade mens om du inte fått den.

håller annars med #1 och #6, ta ett dagen efter-piller för att vara på en säkrare sida.

#6 är antingen 3-dygn eller 5-dygn som gäller vid akut p-piller, beror på vilket man tar, men desto snarare desto bättre. 5-dygn är dock receptbelagt, eller har de ändrat på det??

ChristineL
3

#5 - Stor risk säger jag då

Carl-Philip
1

Det klart risken för graviditet är överhängande. Du hade ju oskyddat samlag? Du borde ta ett dagen efter piller. :)

elli19
0

#6 Tack för kloka ord! Jag är bara väldigt orolig över eventuella biverkningar av att ta ett dagen efter piller, och jag skulle känna mig hemsk om jag var tvungen att ta ett sådant. Men som du säger, tröstande ord är inte den verkliga lösningen nu.

#7 Aa jag har haft sex efter min senaste mens. Min mens kan dock vara en aning oregelbunden och är inte den lättaste att beräkna då den skall komma.

#5 Okej..jobbigt läge!

fulifuli
3

Jag har själv aldrig tagit dagen-efter-piller (eller akut p-piller som det också heter) men har en kompis som tagit det några gånger i sitt liv. Hon tål inte heller riktigt hormonella medel vilket gjorde att hon mådde rätt dåligt dagen efter att det hon tagit pillret men det var ju väldigt kortvarigt. För övrigt har hon inte märkt några biverkningar. Men de få biverkningar man kan få, är det något att fundera på jämfört med en oönskad graviditet? (inget illa menat här utan mer om du funderat på det)

ChristineL
6

#10 - Det är ju värre att bli gravid med ett barn som inte är välkommet än att ta ett dagen.efter-piller. Tror inte biverkningar på det är särskillt vanligt, det är ju bara en eller två tabletter man tar.

RoxannaS
1

#10 Jag har tagit såna ett par gånger. Har inte haft några biverkningar alls. Så dem är snälla om du frågar mig.

Eftersom spermierna lever kvar ett par dygn efter samlaget, så låter det som att de finns en ganska stor risk för befruktning eftersom de är ett tag sedan mensen. Man har ju normalt sett ägglossning 1-2 veckor efter mensen, så vore jag du, skulle jag nog också sikta på ett dagen efter piller. 

Håll utkik efter symptom såsom mensvärk utan mens, kanske någon liten blödning, ömma bröst ev, trötthet osv. Tror de är lättare att hindra befruktningen än att göra abort när de är på väg att bli ett liv i magen. Tänker på ditt bästa just nu.

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mayolica
3

Det var ett märkligt sätt att resonera på, med tanke på att det är så man gör när man blir gravid. Hur ska någon här kunna säga hur stor chansen är för dej att bli gravid? det beror på hur gynnsamma omständigheterna är från båda parter? Det kan mycket väl räcka med ett enda tillfälle för vissa,andra kämpar i åratal för att få barn.

~ mayolica ~

Praefatio
3

Som sagt, risken är stor då du bör ha ägglossning i dagarna. Ta ett piller. Sjukt mycket enklare än att göra abort.

PrincessMelpomene
7

Jag är kompisen som #11 berättar om som haft problem med biverkningar med akuta p-piller. Vill dock tillägga att jag lider av ett orytmiskt hjärta så allt hormonellt stör min kropp. Så jag låg hemma med värre hjärtbesvär och andnöd men detta är inget DU kommer att få. Vanligtvis kan man få ont i magen men inget värre än en vanlig mensvärk. Skulle absolut inte tveka med att ta ett sådant piller. När man har sex finns det en risk att bli gravid, men finns det hjälp att få och man verkligen inte vill bli gravid (eller har möjlighet att ta hand om ett barn just då) så tycker jag du ska ta möjligheten till denna hjälp. Jag är själv livrädd för läkare och aldrig kunnat svälja tabletter, men trots detta visste jag att det var rätt beslut. Förstår inte riktigt vad som skulle stoppa dig ifrån att ta ett piller? Om du väljer att inte ta ett piller är risken stor att du antingen är gravid (vilket du tydligt påstår att du inte vill bli) eller att din graviditet går så långt att du måste göra abort (vilket isig är just det ett akut p piller gör. Men i ett tidigare stadium). Det jag menar med abort är då längre gånget för att ta abort piller eller till och med skrapa livmodern och vilka biverkningar ger inte detta på kroppen? Allt ger biverkningar. Så du ska inte haka upp dig så mycket på vad biverkningarna säger utan ställa dig frågan; vill jag bli gravid eller inte? Kan inte vara lättare än så. Lycka till oavsett vad du väljer att göra.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

elli19
0

#16 Tack så jättemycket för ett bra och tydligt svar! <3

elli19
0

Bra svar från resten av er också, det känns bättre nu när jag fått större klarhet i frågan. Tack!

Kiwikatt
8

Ursäkta dum fråga kanske…men hur kan man tro att man har sex med kondom när det sedan visar sig att kondom aldrig använts…? Skillnaden känslomässigt med eller utan är (i alla fall för min del) enorm. Om man dessutom missar att uppfatta en sån väsentlig detalj som att killen inte använder kondom så kanske man antingen skulle hållt sig nykter om man nu tvunget skulle ha sex, eller helt enkelt struntat i att ha sex alls den kvällen. Jag försöker inte döma dig på något sätt, men jag upplever hela situationen som ganska oseriös faktiskt….

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Theres
1

Jag har tagit dagen efter piller 3-4 gånger. Märker inte ett skit :) Där emot så blödde jag kontant i flera år när jag åt minipiller.

golf.ifokus.se

Praefatio
9

#19 Onödigt dömande kommentar. Har du aldrig blivit lite för full och gjort någonting som var mindre genomtänkt? Det har jag, trots att jag ses som en mycket vettig och ansvarstagande människa.

ForestSpirit
1

Även om det inte skulle vara en vecka kvar till din ÄL så ha i åtanke att spermierna kan fortsätta att leva i dig nästan upp till en vecka, så var det för mig! Jag och min sambo hade sex på nyår, och jag blev befruktat ca en vecka efter. Vi hade inte sex däremellan.

elli19
0

#19 Att inte inse att någon kondom inte användes då den verkligen behövdes var lätt hänt med tanke på att båda var fulla och vi befann oss i en mörk stuga utan lyse.

#20 #22 Okej bra att veta!

elli19
0

Jag har nu läst på genom internet att det finns akuta dagen-efter-piller som man kan ta fram till den femte dagen efter samlaget. Min närmaste ungdomsmottagning har inte öppet förrän på Torsdag. Det kommer då ha passerat väldigt prick fem dagar i och med att jag hade sex natten till söndagen.

Jag undrar om de som jobbar på ungdomsmottagningen har tystnadsplikt då de ger ut sådana piller, eller lär de kontakta mina föräldrar om jag ber om ett dagen-efter-piller?

ChristineL
0

#24 - Gå till apoteket istället!

Ja, all vårdpersonal har tystnadsplikt.

Tjeja
0

Du kan gå till vanliga gynmottagningen också när ungdomsmottagningen har stängt! berätta vara vad det gäller och att du behöver hjälp så ska de hjälpa dig.

De har precis like mycket tystnadsplikt som UM och de är lika kunniga. Bara kanske inte lika vana att prata med tonåringar, men även tonårstjejer är ju unga kvinnor och ditt dilemma är defenitivt en kvinno-sak och inte en barn grej…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

I want to belive
0

Håller med 21# Stackarn vill ju ha vårat stöd o råd , inget om att trycka ner , tror hon har det tillräckligt tankspridd just nu . Jag säger som alla andra , agera snabbt som tusan nu, ta inga risker, sök upp läkare eller gå till apotek ! You have my wishes.

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

fridaas
0

Det är dumt att vänta enda tills på torsdag även om det finns piller som funkar upp till fem dygn efteråt. Bättre att ta ett nu så fort som möjligt, så "hjälper" det snabbare.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Kiwikatt
2

#21 & 27 Visst har jag med varit "ung & dum" en gång. Men jag vägrar tycka synd om någon som gör något så totalt omdömeslöst dels i och med risken för en eventuellt oönskad graviditet men även med tanke på risken att bli smittad av någon könssjukdom eller i värsta fall HIV! Ingenting är värt det!! Detta är MIN UPPFATTNING och som jag skrev i mitt inlägg är jag unte ute efter att döms någon, men jag upplever att om man inte kan känna/märka skillnad på sex med eller utan kondom kanske helt enkelt inte är mogen att ha sex över huvud taget. Och om man sedan dessutom tvekar på att ta akutpiller trots att man uppger att man absolut inte vill bli gravid så börjar i alla fall jag undra…och som sagt återigen är detta bara hur jag upplever det! Och nej, jag har aldrig haft oskyddar sex (varken medvetet eller omedvetet) på fyllan för jag är rädd om mig själv och mitt liv!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

IdaT
5

#29 Jag känner inte skillnad på om min partner har kondom eller inte. Varför gör det att jag inte är mogen att ha sex? Jag skulle till viss del kunna förstå din inställning om det var så att TS hade struntat i kondomen, men hon berättade för killen att förutsättningarna för sex var att kondom användes. Att han sedan struntade i det och dessutom kom i henne, det måste väl ändå vara hans ansvar?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Gnuttan
0

#29 Men alla känner ju inte skillnad mellan kondom och inte kondom även om dom är nykter.

elli19
0

#29 Tycker verkligen inte att känslan av kondom är särskilt uppenbar, och att det skulle göra en mindre mogen för att ha sex låter väldigt konstigt? Jag håller dock med dig om att det är viktigt att ta ansvar genom att skydda sig, vilket bör ses som en mer avgörande del till att avgöra hur pass redo man är för att ligga. Jag tog mitt ansvar och var tydlig med att kondom skulle användas. Vi använde därför det, men upptäckte att den bara suttit på till en början. Jag insåg efteråt att den inte var kvar då han kom, vilket innebär att den måste åkt av under tiden.

JossanH
2

#29 det var verkligen ett underligt uttalande. Att man inte skulle vara redo för sex för att man inte känner skillnad på om killen har eller inte har kondom. Så det är alltså känseln i underlivet som avgör om man är redo menar du? Och all heder åt TS som faktiskt på alla sätt ville ha ett skyddat samlag men blev lurad av sin sexpartner. Jag kan inte alls se hur det skulle vara omdömeslöst att faktiskt stå på sig om kondom för att skydda sig. Man ska inte anklaga de som faktiskt försöker och vill. Det är killen i det här fallet dom varit både omdömeslös och elak som ljugit!

Sajtvärd på Iller.ifokus

IdaT
0

#32 "Jag tog mitt ansvar och var tydlig med att kondom skulle användas. Vi använde därför det, men upptäckte att den bara suttit på till en början." Men dåså! Då har ni båda tagit ert ansvar. Att kondomer åker av eller spricker är sådant som händer, utan att någon gjort något fel.
Men runt det tycker jag att du verkar ha ett moget och bra resonemang. I övrigt håller jag med dom som säger att det är bäst att ta ett akut p-piller så snart som möjligt (om du inte redan gjort det).

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Praefatio
3

#29 Din åsikt är heltokig enligt mig. Jag har haft sex i över tio år och känner inte skillnad med eller utan kondom. Speciellt inte om jag druckit lite. TS: Ni har båda tagit ert ansvar. Ni är inte det första paret som kondomen åkt av för, eller spruckit. Tycker det är väldigt beundransvärt av dig att vara noga med skydd.

elli19
0

Jag fick min mens idag, betyder det att risken för graviditet inte längre finns kvar?

Praefatio
1

Du bör ändå testa dig eftersom du hade oskyddat sex runt ägglossning. Man kan få en mensliknande blödning i början av graviditeten, en sk nidblödning. Det är säkert så att du inte är gravid utan att det är din vanliga mens, men det är alltid bäst att ta det säkra före det osäkra. Skulle det vara ett embryo där inne och du märker det redan nu, så innebär en abort bara att man tar ett piller. Extremt enkelt. Märker du det först om några veckor blir proceduren mycket jobbigare.

pennys
0

jag blev gravid "så enkelt" trots att läkare sa att det skulle bli svårt för mig när jag en dag ville bli graivd..

hade sex med en kille och fick reda på 7 veckor senare att jag var graivd.. så det kan hända "så enkelt*

pennys
0

jag fick även en blödning ca. 2 veckor efter vi hade haft sex. Jag vill inte skrämma upp dig, men en blödig bevisar tyvärr inte att inte en graviditet påbörjats.