Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 779 ggr
thbe07
0

Noll koll

Hej, Jag har gått på p piller nu i tio år. Slutade med mitt sista hormon piller fredag 16/5. Dock så fick jag någon form av mellanblödning den 11-20/5 alltså innan jag skulle få min mens. Jag hade missat ett p piller men tog det dan efter. Jag fick ingen mens efter att jag tagit mitt sista p piller. Jag undrar hur kan jag räkna ut när jag har/hade ÄL och när borde jag få min mens? Jag tror inte jag är gravid men humöret svänger rejält, kan ju bero på att jag slutat med p pillerna. Morgonen är värst. Kan ställa mig och bara gråta. Magen är extremt seg och svullen som attans. Samt lite små hugg stickningar down there och även molande värk i nedre delen av magen. Tack om någon har några tips eller förslag :)

thbe07
0

Kan även tillägga att mina bröstvårtor är känsliga, inte extremt men det känns. Kan verkligen kroppen påverkas så av att sluta med p piller?

JossanH
1

När jag slutade med P-piller tog det nästan ett halvår att bli "normal" igen. Jag grät av allt nästan och var helt chockad över mitt nya jag som jag trodde var det riktiga jaget. Men det stabiliserade sig så småningom vilket var skönt. Hormoner kan ställa till med mycket. Då måste nog låta bli att tänka ägglossning och mens såhär tidigt efter du slutat, du behöver nog låta mensen komma igång ordentligt först. Gör den inte det så ta ett gravtest.

Sajtvärd på Iller.ifokus

thbe07
0

#2 tack för svar! Ja jag är läst att det kan ta tid. Men ska jag ta gravtest varje gång mensen inte kommer då? För man vill ju gärna veta så man kan ställa om sin livssituation.

[Thiah]
0

Skulle skriva nästan samma sak som jossan. :)

ChristineL
0

Jossan säger helt rätt :) Kan ta upp till ett år innan kroppen återgår till det "normala"

JossanH
1

#3 eftersom du inte har någon aning om din ägglossning och mens ens kommit igång än så vet du ju inte om du egentligen har hoppat över mensen eller om den inte kommit igång än. Är du orolig över graviditet så skulle jag ta ett test för att få veta svart på vitt att du inte är gravid. Sedan skulle jag antingen "köra på" som vanligt med att ha oskyddat sex med min partner, eller så skulle jag avvakta och se så att mensen kommer igång som den ska så att du får lite koll på ägglossning etc.

Sajtvärd på Iller.ifokus

thbe07
0

#6 ja alltså tanken är ju bebis snart. Men vi kanske ville vänta 1-2 månader. Det va mer jag som ville sluta innan och hände det innan "planerat" så får det göra det. Men har också läst att det kan ta lång tid innan kroppen ställer om sig. Men eftersom min mens kom en veckan innan trots p-piller så är det ännu svårare att veta. Så om jag ska gå på det så ska jag ha min mens på söndag 8/6. Om det nu vill sig. Men om jag nu är orolig så kan jag ju alltid testa för grav.

[TanatosNyx]
0

Jag sitter i samma båt som du, bara det att jag var in på gynakuten med misstänkt infektion och fick på den vägen veta att jag precis skulle ha ÄL (20mm folikel), jag hann alltså aldrig få en "riktig mens", men jag hade nån liten stänkblödning först vid pillerslut, sen även när jag sökte (en av anledningarna förutom de jävulska smärtorna jag hade). Så jag tycker definitivt att du ska ta ett gravtest om din mens inte dyker upp, eller om du helt enkelt fortsätter att ha symptom som kan vara pga graviditet. 🙂 Här är det riktigt långväntat nu, en vecka kvar tills jag tänkte ta första testet 🙂