Vilken allergimedicin?
Hej
Vilken allergimedicin kan man ta då man är gravid?
De senaste åren har jag tagit tabletter eftersom jag förutom pollen är lite allergisk mot myggbett. Men man ska inte ta dom tabletterna jag har hemma då man är gravid 😕
Tidigare var det så att man kunde står ut men nu kan jag inte vara ute i mer än 5 minuter utan att nysa som en galning.
Jag har ingen MVC kontakt än så jag kan inte ringa dit.
l'm back
MVC och VC kan man alltid rådgöra med :)
eller 1177 ;)
Eller helt enkelt läsa på förpackningarna. Kanske måste du får något utskrivet.
/Christine
Jag tänkte om ni visste nån man kan kolla efter, jag ska in till stan imorgon men oftast så måste man ju öppna förpackningen för att veta om det funkar med graviditet.
l'm back
#3 Fråga när du är på Apoteket, de vet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Till mig sa min allergiläkare på vc att det går bra att äta den medicinen man ätit innan man blev gravid, men att det inte finns några studier egentligen på hur allergimediciner påverkar fostret. Så jag äter citirizin, men tar dem inte varje dag som jag "ska" utan varannandag istället och bara när allergin är som värst. På mvc hade de ingen koll alls på vad för mediciner man "får" och inte "får" äta.
Min BM sa att Loratadin och Clarityn gick bra så det äter jag mot min pollenallergi. :)
Enligt fass är Dasselta (som jag äter) okej med graviditet iaf.
#7 är den receptfri?
Jag fick diagnos då jag var liten och mamma köpte receptfri medicin så jag har ingen läkarkontakt alls för min allergi.
l'm back
Nej, receptbelagd. Är samma som Aerius, är utbytesdito (billigare på apoteket). Har dock för mig att jag läst nånstans att aerius inte är så kompatibelt med graviditet, eller så har jag drömt det. Men det var därför jag kom mig för att läsa om dasselta.
Jag valde dessa då de vanligen inte ger någon trötthet, och jag är mycket känslig för biverkningar.

Jag äter Kestine fast det står att man inte ska det. De på allergimottagningen sa att det inte var någon fara.
golf.ifokus.se