Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 3491 ggr
tlover
0

Blodtryck och graviditet

Hej

Jag har vanligtvis väldigt lågt blodtryck, förra veckan 110/60 (min man tog det) och i onsdags hos bm 105/55 (om jag minns rätt, det är undertrycket som ev var 10 högre om det var så var den 10 högre på den före också)

Barnmorskan sa att hon antagligen kommer att ordinera mig lakrits senare i graviditeten eftersom man mitt i graviditeten ofta får lägre blodtryck.

Nu idag har jag varit väldigt yrslig och man man försökte ta mitt blodtryck igen men han hittade inte övertrycket och undertrycket var på 90 vilket då blir helt tvärt emot.

Nån som vet vad som kan ha blivit galet? Jag hade ju iåförsig inte vilat innan utan satte mig just före pga yrsel och vad jag förstår ändrar sig blodtrycket då och då men så mycket?

Barnmorskan kan jag inte ringa förrens på måndag så det skulle vara 1177 isåfall men är det jättevanligt så är det ju onödigt att ringa

(Jag tänker mer om nån som har varit med om liknande eftersom det antagligen inte finns jättemånga läkare här)

Jag är i vecka 9 förresten

l'm back

soundtrack
0

Är du säker på att det inte var övertrycket han hittade och att det var på 90? Låter lite konstigt att han inte skulle lyckas hitta övertrycket om du hade ett så pass "högt" undertryck, normalt sett kan det vara svårt att hitta övertrycket vid lågt BT och inte vid högt… Tar ni blodtrycket manuellt (med pumpmanchett och stetoskop) eller med digital apparat?

tlover
0

#1 Han sa att det var undertrycket (jag frågade samma sak nämligen) men han förklarade att det är när det "kommer tillbaka" som det är undertrycket och jag till och med såg det på "mätargrejen som hade jättelångt namn"

Det var därför jag undrar om det kunde ändras snabbt (tex kanske jag blev omedvetet stressad eftersom han hade svårt att höra min puls).

Min man kör "old school" med pumpmanchett och stetoskop (han har gått undersköterskeutbildning) men han erkänner att han behöver öva på det också.

l'm back

[Thiah]
0

Jag hade STORA problem med yrsel och blodtrycksfall de första veckorna. Det var så jag anade att jag faktistk var gravid. Jag är en lågtryckare, ligger ofta runt 110/50  och de första 3 månaderna under graviditeten var det hemska.  Kunde knappt stå upp utan yrsel och att det svartna för ögonen. Jag hatar lakrits så jag försökte klara mig genom att dricka mycket vatten (det höjer blodtrycket) samt hålla blodsockret på en bra och jämn nivå. För mig gick det mesta över efter vecka 12-13.

tlover
0

#3 jag älskar lakrits men det finns ingen affär som är öppen i närheten 😕 Jag hade tänkt köpa hem imorgon så jag skulle ha vid sånahär dagar men jag blev osäker med pga undertrycket på 90 (men jag hade ändå tänkt ligga på max 50g/dag tills jag kontaktat bm)

Jag får dricka mycket vatten iallafall (det är ju sällan dåligt)

l'm back

soundtrack
0

Jag skulle tro att han inte lyckats höra ordentligt, men även om undertrycket skulle vara på 90 så säger inte det så mycket utan att vi vet hela blodtrycket. Övertrycket kan ju ha legat på 110 tex, och även om 90 är lite högt undertryck så är det inget att oroa sig för när det bara är vid en mätning. Massor av faktorer kan spela in, tex stress-påslag. Fick du ett blodtrycksfall när du blev yr så kan det vara så att kroppen snabbt försökte korrigera det och att trycket tillfälligt blev lite högre. Så jag tycker inte att du behöver oroa dig. Kolla om trycket igen om du vill, efter att du vilat en stund. Har han återigen svårt att höra övertrycket så testa att känna det istället; leta upp handledspulsen och håll fingrarna på den hela tiden. Pumpa sedan upp manschetten ordentligt så pulsen inte känns längre och släpps sedan långsamt på trycket. När ni känner pulsen igen - läs av och detta är övertrycket (observera att man endast kan få fram övertrycket på det här sättet dock).

[Thiah]
0

Du får bra råd av #5. Kom ihåg att försöka förutse blodtrycket hela tiden om du får problem. Äta ordentligt, inte resa dig hastigt eller böja dig upp och ner en massa osv…

Bra att du gillar lakrits, det underlättar 🙂

tlover
0

#5 min man kollade tre gånger (eftersom det var så konstigt) så det blir inget mer kollande idag men kanske imorgon (jag vet inte hur ofta man fick kolla därför skriver jag kanske min man vet bättre)

Men att det kompenserade låter troligt för jag fick så det dunkade i huvudet då jag satte mig och det är väl högt blodtryck men annars har jag varit yrslig hela dan (och jag har normalt lågt blodtryck).

Det låter väldigt logiskt iallafall, tack, nu känner jag mig lugnare

Jag ska tipsa honom om att testa att känna istället.

l'm back

soundtrack
0

#7 Det är också bra att vänta nån kvart eller så innan man kollar om trycket - det kan bli falska värden om man kollar flera gånger på kort tid (dvs flera gånger under loppet av några minuter). Men som sagt, mest troligt fick du ett blodtrycksfall som kroppen sedan själv justerade. Om du är orolig för ditt tryck och vill hålla koll på det så rekommenderar jag att du kollar det med jämna mellanrum (från dagligen till någon gång/v beroende på hur orolig du är) vid samma tidpunkt på dagen (tex på morgonen innan du går upp) så blir det lite mer rättvisande. Att kolla det i samband med tex yrsel säger inte så mycket om hur ditt "normaltryck" är. Och det är inte alls säkert att du kommer få problem med lågt blodtryck under graviditeten. Jag brukade ligga runt 110/60 i tryck innan grav och brukar ha problem med blodtrycksfall i samband med att jag reser mig upp till och från, och jag har legat så även under graviditeten (fast med färre BT-fall än annars faktiskt!)

Aleya
0

Fast tar man blodtryck med manschett på det vanliga sättet så kollar man ju när det börjar slå så får man övertryck och när det slutar slå får man undertrycket. Så tycker att det är mycket konstigt om han inte hört övertryck men inte undertryck. Så be fin sambo kolla igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

soundtrack
0

#9 Det är det jag också tycker är konstigt. Därför tror jag att det han fick till undertryck var övertrycket..

tlover
0

Min man tänkte efter och det var nog 90 som var övertryck, man ska alltså inte kolla blodtrycket på sin fru om man gymmar.

Då vågar jag köpa lakrits imorgon

#9 han kan som sagt inte kolla igen, när han gick skolan var dom noga med att man inte skulle kolla för många gånger på rad/samma dag

#8 jag har som sagt redan problem, inte så att jag svimmar men ibland får jag se till att sätta mig snabbt så att jag inte svimmar.

l'm back

soundtrack
0

#11 för många gånger samma dag kan det aldrig bli, vi kollar så ofta som en gång i halvtimmen under flera dagar på våra patienter ibland ;) men det är som sagt bra om det går iaf 15 min mellan gångerna så armen "återställer sig". Men ät du ditt lakrits och se till att dricka ordentligt som sagt. Dessvärre kan det vara svårt att få bukt med lågt blodtryck under graviditet (vi diskuterade detta i en annan tråd nyligen) men förhoppningsvis kommer din kropp vänja sig och anpassa sig efter det nya lägre trycket så du inte märker av det så mycket.

[Thiah]
0

Fast det kan bli för många gånger per dag om det stressar patienten. Så försök att ta det lugnt,ät och drick ordentligt, sov ut och sen kanske kroppen hunnit fixa blodtrycket.

soundtrack
0

#13 Självklart, för en del är det ju stressande att ta blodtrycket. Men rent "fysiskt" finns det ingen gräns, så tycker man själv att det är kul att kolla blodtrycket så kan man göra det hur många gånger man vill på en dag.

Aleya
0

#11 fast på sjukhuset så brukar man ta typ morgon och kväll. Så testa det och se. Nu är inte jag expert på graviditet, men har dom rekommendera lakrits så är det bara käka lakrits. Hoppas att allt löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
0

#12 det kan ju vara gammal kunskap han bär på (i vården kan ju det ändras snabbt) men när han gick i skola sa dom att man kunde ge en blodpropp om man gjorde det för ofta (eller så kan dom ha haft en dålig lärare sånt händer ju också)

alla: vi kollade imorse och jag har 90/50 så jag ringde 1177 och han sa att jag skulle se till att dricka mycket, vara försiktig då jag ställer mig och ät lite (men inte för mycket) lakrits. Att jag skulle ring bm på måndag (vilket jag ändå hade tänkt) och fara in på akuten om det sjunker ännu mer.

edit: jag har ju helt uteslutit koffein hitills men jag ska börja dricka en til två koppar te/dag igen för koffein ska man visst inte dricka före man tar blodtryck för det kan höja det.

Sen så har man fått en sporre till att vara bättre på att träna också

l'm back

soundtrack
0

#16 jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna få blodpropp av det.. Och jag jobbar som sagt på en avdelning där vi tar myyyycket blodtryck ofta ;) så det är nog ingen fara :) Hoppas det det ordnar upp sig med ditt tryck!

Niini
0

Lågt blodtryck är i allmänhet inget farligt, mest obehagligt då det kan leda till yrsel/svimning.

JeFo
0

Vi testade blodtryck igår när vi hade släktmiddag 😛 Jag hade då 97/73. Har alltid lågt och hade även under graviditeten. Inget farligt sa de till mig. Enda gången jag känner av det är om jag sitter på huk och ställer mig upp snabbt. Käkade lakrits i massor då jag var sugen på det dygnet runt. Men det var inget som visade sig på blodtrycket.