Slakt som gravid?
Nån som vet om det är ok eller inte? (det kanske är nån slags sjukdom eller nått som kan spridas, jag vet inte det är därför jag frågar)
Jag tänker då på mindre djur så det blir inga tunga lyft.
Jag kom på det idag då vi slaktade, mitt i alltihop (så det var ingen ide av avbryta då) att det kanske inte är ok att slakta då man är gravid.
Såklart så har vi plasthandskar, tvättar händerna före/efter osv osv men vem vet det kan ju hända nått (tex att man råkar skära sig, det har aldrig hänt än men ja vem vet)
l'm back
Det har jag inte ens tänkt på, har varit med och slaktat och stickat både vildsvin, rådjur och häst under graviditeten utan att ha en tanke på att det kan vara "farligt" på något sätt. Är man bara noga med hygienen borde det inte vara någon fara tycker jag.
Tänker också att det inte borde vara några problem så länge hygienen sköts, och det gör den ju ändå i samban med slakt. Drick inte blodet rått bara 😛 Råkar du skära dig så får du väl skynda att skölja och sprita helt enkelt. Ska ju ganska mycket till innan man skär sig under slakt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Så länge du inte slaktar med bara händerna och sedan slickar på dom eller ätet rått kött så är det nog ingen fara :)
/Christine
ok vad bra för min man behöver ofta lite hjälp
l'm back
Jag hanterar ju alla möjliga slaktrester och kött till djuren, främst kyckling. Och är det något man ska passa sig för är det väl just kyckling. Kan inte se att det skulle vara värre att slakta än att stycka kycklingskrov under graviditet så länge man är hygienisk.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan inte se att det skulle vara värre att slakta än att laga mat (och då hantera rått kött).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6 tja eftersom dom inte behöver veterinärbesiktigas (egen gård med eget kött) kan ju ett djur vara sjukt och man märker det först då man öppnar upp det (djur man köper är förhoppningsvis inte sjuk)
l'm back
#7 Här köper vi inget kött, allt är hemslaktat. Så sett så ser jag ingen större skillnad i att slakta mot att klappa djuret levande, om vi nu pratar om sjukdom som uppenbarar sig då du slaktar. Farligare då att råka bli biten eller något sånt av ett sjukt djur. Så ser _jag_ på det iaf.
Man kan säkert hitta något i allt som man kan vara rädd för.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ser inga problem, mer än lyften - fast de kan ju andra sköta.
#9 vi har inga stora djur bara höns och kaniner och dom orkar jag lyfta 😉
l'm back
#10 Ja, då är det ännu bättre. ;)

Tror inte det är farligt om man håller god hygien, vilket man ju gör när man slaktar.
Jag var själv med under slakt när jag var i v.30 och det var inga problem för min del.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar