Ständigt illamående?
Finns det något som kan hjälpa mot det ständiga illamåendet jag har nu? Spelar ingen roll om jag äter yoghurt eller smörgås eller mat eller dricker vatten eller saft eller någonting. Jag mår likförbannat lika illa. Jag orkar inte må illa hela tiden. Enligt boken jag fick ska man äta lite men ofta för att förhindra illamåendet. Men det spelar ingen roll. Jag mår likförbannat illa ändå. Vad ska jag göra???
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Har du testat sea-band? Hjälper många, jag har mina på mig nu och haft i princip från början. Det är armband som man sätter på vardera handled med en kula som trycker på akupressurpunkter på handleden som dämpar illamåendet. För en del hjälper det, för andra inte. Värt att testa.
Har du testat medicin mot illamåendet? Det finns diverse olika preparat att testa, första steget är att testa Postafen, det är receptfritt. Minns inte om det fanns något mer receptfritt preparat, men hjälper inte Postafen så finns det diverse olika receptbelagda preparat att testa. Då får du uppsöka läkare på VC (men det brukar man inte få utan att ha testat receptfria metoder först).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Undviker Du fett och socker? Ingefära motverkar illamående. Ta en sked pulver, te eller annat med ingefära. Citrus ska motverka med. Torkad citrus t ex.
Konstigt nog var socker det enda som hjälpte för mig. :P
Det gav mig åtminstone några minuter helt fri från illamåendet. Provade både sea-band och åksjukepiller men det hjälpte inget. Men en tesked vaniljsocker gjorde susen. =)
Ha en bra dag! // Pernilla
#2 Upplevde att just fett var det som min kropp ville ha mot illamåendet i början. Som jag skrev någon annanstans, McD hamburgare och pommes var det enda som min kropp ville behålla, det var det enda som inte gjorde mig spyfärdig. Tyvärr.
Sen åt jag något varannan timme, och fick hela tiden se till att inte vara trött. Men tyvärr fick jag inte bort illamåendet. Det var bara att lära sig leva med det, hur jobbigt det än var. Gick att bli lite mindre ibland men var svårt att styra. Spydde som en gris tills för någon vecka sen. Tror nog det är ungefär 4-5 spyor sista 2 veckorna nu.
Går inte så långt att jag behöver spy. Det är det som irriterar mig. Hade hellre spytt och blivit av med illamåendet än å ständigt må illa utan att spy istället. Tack för alla tips. Ska kolla runt vad jag hittar får vi se om jag får stop på det.
Jag kräktes också, hela graviditeten. Postafen hjälpte inte alls. Något annat fick jag inte rekomenderat av mvc. Fast att starta dagen liggande i sängen med en kopp te (utan socker) och en rostmacka/skorpa (utan smör) är en klassiker och fungerade för mig. Och en bit knäckebröd i väskan att gnaga på. Nästa gång jag blir gravid så kör jag på samma + ingefära som fungerar utan graviditet.
Vitamin B6 ska hjälpa för vissa. Läst lite om det och det är tydligen vanligt att barnmorskorna rekommenderar det utomlands när man har grav illamående.
#5 Hade liknande, spydde inte (förutom vid sophantering ett par tre gånger) men det kändes som att spyan satt i halsen mer eller mindre konstant. Det enda som hjälpte var kall luft, höll på att frysa ut gubben när jag hela tiden vädrade men något annat funkade inte.
För mig hjälpte ingenting. Däremot gick illamåendet över i vecka 15, över en dag. MissyMe, gravidillamående behöver inte fungera som vanligt illamående utan kräks du så mår du lika illa direkt efteråt, så du kommer ändå "lindrigt" undan men visst är det vidrigt. Bodde på toaletten och var rätt knäckt av illamåendet vissa dagar, hade jätteproblem att klara vardagen osv så vet hur det känns. Med största sannolikhet går det över, det är det enda tröstande jag kan säga. Ingefära kan hjälpa. Sea band vågade jag inte använda, mina akupunkturkunniga vänner varnade för att den punkt det trycker på även är en punkt man stimulerar för att få tidigt missfall.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag vill inte oroa någon men är det bara jag som läst att man ska undvika ingefära vid graviditet? Börjar undra om jag drömt att jag läst det :s
#11 Njä, man ska undvika det i större doser än, typ, konsumtionsdos. Att använda det i avkok eller i maten är helt okej om du inte får i dig sådär en rot om dagen. Det är som med vanligt te, ingenting man ska dricka litervis av men ett par-tre koppar om dagen är lugna puckar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 Jaså, okej :)
#5 Jag spydde och inte sjutton försvann illamåendet för det. Det fortsatte vidare sen efteråt ändå. Så var ändå glad att du slipper spy, det tar så mycket på kroppen.
#6 Man måste gå till Vårdcentralen för att få starkare grejer än postafen, MVC skriver inte ut något mot illamåendet.
#7 Just det B6 och även D-vitamin kan hjälpa. Likaså kan magnesium hjälpa vissa.
#9 Konstigt att sea-band är framtaget för gravidillamående om det trycker på missfallspunkt?
#13 Det är inte framtaget för graviditetsillamående, utan för sjö- och åksjuka. Jag personligen vågade inte chansa, då jag fick samma info från flera oberoende känslor. Vet att det givit positiva effekter för en del, men för mig kändes det som en risk jag inte vågade ta eftersom jag dessutom är väldigt mottaglig för akupunktur/-pressur.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Sötmandel kan funka också, lätt att ha med sig i fickan och tugga på.
/Christine
#14 när jag köpte mina band så stod det att det var framtaget för gravida. Det stog nästan bara om graviditetsillamående i hela den medföljande foldern. Tror att dom nämnde att det även kan ge effekt vid åksjuka.
#18 Det är möjligt att de numera riktar in sig på graviditetsillamående, men det togs fram för sjösjuka och åksjuka. Därav namnet, Sea band.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#19 okej, låter vettigt. Men det står inte så i den foldern jag har. Oavsett vilket som är grunden så är banden ordentligt riktade till graviditetsillamående vilket ju är väldigt konstigt om det kan ge upphov till missfall.
#20 Det var min och mina akupunkterande (haha) vänners reaktion också. Att det är konstigt att man rekommenderar det trots att det kan ha effekt på graviditeten. Min teori är att den största risken är under de sex första veckorna, då kroppen fortfarande spontant kan stöta bort embryot utan egentlig anledning. Troligen är risken mycket mindre med Sea band då kroppen "bestämt sig" för att behålla embryot, och ev missfall istället beror på avgörande felutveckling hos själva embryot. Då handlar ju missfallet inte längre om ett spontant bortstötande utan på att embryot inte kan bli ett livskraftigt barn. Sea band-punkten stimulerar som jag förstod det endast spontant missfall… Och kanske tycker man då inom vården att risken för missfall ändå är såpass stor under de första sex veckorna att någon procents skillnad hit eller dit inte spelar någon roll? Observera att det här BARA är gissningar och funderingar :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Knäckebröd utan någonting på funkade jättebra. Det hjälpte även mot halsbränna. Jag åt nästan 1 paket om dagen
Mvh Jenny
Vätskedropp på sjukhus vid flera tillfällen blev min räddning ;) Kräktes konstant dygnet runt så blev sjukskriven på heltid. Med lergigan 3 ggr om dagen höll det liite i schack, såpass att jag kunde sova en stund utan att kräkas. Med båda mina söner har jag kräkts ALLT , ingenting har jag lyckats få behålla oavsett olika råd.
Men hjälp #25 Det låter hemskt! 😓
Första graviditeten blev jag inlagd med näringsdropp efter konstant illamående och inte fått behålla något. Akupunktur fick jag under tiden jag var inlagd och det hjälpte en hel del för mig, även att jag inte gick de tio gånger jag skulle (följde med sambon till Norge). Fick lergigan utskrivet av läkare men dels hjälpte de inte och sen vågar jag inte använda dem denna graviditeten pga biverkningarna de gav förra gången. Som tur är kan jag få ner illamåendet med mat regelbundet denna gången och att stoppa huvudet i toastolen på morgonen. Förra gången spydde jag från v.5-39. Denna gången började det vid v.9-20 och för två veckor sen började det igen, är i v.29 nu
Men fy vad hemskt :( är det lergigan comp ni fått? Har en burk med 3 såna kvar. Har varit min räddning j min depression när medicinen fick mig att må ständigt illa. Ska nog ringa bm å fråga om jag kan testa om de funkar nu å. :)
Fick tips om att äta en skorpa (utan nåt på) och dricka en kopp thé innan jag klev ur sängen varje morgon (tur man har snäll man som ställde upp på det).
Fick även tips att torra kex är bra mot illamåendet.
Lergigan comp var min räddning, även om de andra tipsen lindrade lite också.
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
#29 Har förstått att det hjälper en del, men guuud vad jag blev provocerad av det tipset när jag mådde illa. BM sa att enligt vad jag berättade så hade jag "dragit ett riktigt nitkort" vad gällde illamåendet och "mådde värre än många andra", som hon uttryckte det. Kan säga att inga skorpor i världen hjälpte mig. Fick höra det hela tiden dock: "Ät ett kex så går det nog över!" och hade lust att utskänka en snyting varje gång 😃 Sa det till och med till min karl vid ett tillfälle: "Nästa person som tipsar om en skorpa i sängen eller ett paket kex i väskan åker på en smäll."
Gravidhormoner, håhå jaja…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hahahahaha
🤪
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Spyr du, eller mår du bara illa?
#30 Know the feeling!! Oj vad jag har retat upp mig mycket på dessa irriterande tips från alla som har den ultimata lösningen för mig - det är ju "bara" att äta ett kex/skorpa i sängen, helst ihop med en kopp te. Då kommer illamåendet lätta ska du se! Å jo, dom kan ju komma hit och kolla då när jag ligger och spyr hela natten, morgonen, dagen och kvällen. Så ska vi se om dom tycker att deras tips var så jäkla bra ;P Hehe.. av någon anledning blev jag väldigt provocerad av dessa tips som alla kom med.
Liksom jag idag fortfarande blir väldigt provocerad av folk som talar om för mig vilka baby-saker jag måste köpa. Som om jag inte kan tänka själv… Hehe, dessa hormoner alltså.
Fick även tips om att äta ingefära och att lägga en liten bit i kokande vatten och dricka som thé…men det "vågade" jag aldrig pröva eftersom jag inte är särskilt förtjust i ingefära
#33 Skönt att höra att någon därute är lika aggro som jag 😃 Hade också mycket problem med kräkandet. Bra dagar blev det bara en gång, dåliga dagar var det liksom ingen idé att lämna badrumsgolvet. De dagarna grät jag mig igenom, och dagen efter var det som att vakna upp efter världens fylleslag. Uttorkad och utan ett uns näring i koppen. Det värsta var när man inte ens fick behålla lite vatten, utan drack en liten, liten munfull, höll tummarna, och fick springa in på toa och kräkas upp det igen. Hade tur som inte hamnade på sjukhus med dropp. Var det du som gjorde det?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#35 Nej, jag har hela tiden kunnat få i mig något. För mig har spyorna inte varit kopplade till att jag stoppar i mig något. Utan det har mer varit allmänna spyor pga allmänt illamående och lukter som kan dra igång. Ibland har jag haft otur att spy upp maten, men har varje dag fått i mig något som jag kunnat behålla. Även om jag ibland bara fick i mig ett glas nyponsoppa på ett dygn, alltid något. Sen drack jag vätskeersättning hela tiden, eftersom vätskebalansen blir knas oavsett om man spyr upp maten eller om man bara spyr galla.
Rumpstek - Mår bara illa.
Jag fixar inte att dricka te, det är mitt problem. Har försökt men de får mig bara att må illa, så de vågar jag inte ens prova nu om jag ska vara ärlig.
Jag har aldrig varit speciellt förtjust i såna saker jag anser som skumt, som jag inte är uppväxt med, så där rök tyvärr ingefäran också. 😕
#37 Det är möjligt att du helt enkelt bara får stå ut med det ett tag, förhoppningsvis går det över.
Drick inte te på fastande mage iaf, det kan vara väldigt kräkframkallande.
Jag har levt på kylskåpskallt citronvatten jättelänge nu. Det funkar fint för mig. (Självklart äter jag med, men det är med vattnet jag lyckats lindra illamåendet när det vart som värst)
Jag fick också åka in på sjukhus efter att inte fått behålla varken mat eller vätska på över två veckor, fick dropp och lergigan comp som knappt hjälpte då jag spydde upp tabletterna lika fort som jag svalde dem ungefär. Kan inte säga att nån räddning fanns förutom att härda ut men självklart finns det mycket man kan prova. Skorpor eller knäckebröd innan man kliver ur sängen var värdelöst för mig, likaså citronvatten eller ren citron att suga på. Avslagen cola kunde ibland hjälpa mot illamåendet, vichyvatten kan hjälpa mot kräkningar (dock inte i mitt fall). ingefära rekommenderade min BM men det var inget för mig. Som sagt, finns många tips att hitta men mitt största råd är att ta en dag i sänder och tänka positivt, det kommer ju ändå något gott utav det hela :D Och att spy hjälper inte mot illamående, som ovan nämnts, man mår lika illa direkt efter. Däremot om du börjar kräkas mycket rekommenderar jag blåbärssoppa, helst hemmagjord då den innehåller mindre socker, eftersom blåbärssoppa innehåller mycket nyttigt och är för det mesta lätt att få i sig (och även lätt att kräkas)
Piggelin hjälpte mig. Ihop med prostafen och sea band. Märker oxå att om jag äter mycket protein så blir det bättre. En stor middag gör mig mindre illamående på morgonen. Jag klarade inte av det där att äta kex i sängen. Jag kör på bananer istället.
#42 Kräks man mycket är det inte så dumt ens med färdig blåbärssoppa. Kroppen behöver det extra sockret, som går fort att ta upp som energi när det hamnar i magen :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jo fast när de absolut enda som accepteras är en munfull vatten så är de intr så lätt. Försökte även med resorb vätskeersättning i små klunkar men nej minsta lilla med smak så kom de upp. Inte salta kex eller nått alls gick :/ de är verkligen hopplöst. Saft gick inte heller. Bara vatten. Tycker inte om varken nypon eller blåbärssoppa :/ men jag fick iaf nr direkt till mottagningen jag blir inlagd på så jag kan ringa direkt nästa gång istället för att åka in via akuten.
Jag blev starkt avrekommenderad att äta nyponsoppa, blåbärssoppa och liknande. Hemmagjrot potatismos i pytteportioner, typ en halv tesked flera gånger om dagen var tipset jag fick av kvinnokliniken. DET är iofs vidrigt att kräkas men man får hitta sina sätt.
#47 Varför? Nyponsoppa och blåbärssoppa och liknande är ju väldigt lätt att ta upp och dessutom en del socker i vilket ger lite snabb energi och snabb återhämtning.
#48 Det minns jag inte, var inte vid fullt medvetande när all information kom men antar att det är just sockret och att man ska sikta på att magen aldrig blir tom. Fick förklarat att man blir oftast mer illamående om magen är helt tom. Det allra bästa var vätskeersättning i kombination med lättsmält mat.
Jag har hört att socker och fett gör att illamåendet blir värre och ger upphov till kräkningar, dock upplevde inte jag detta när jag började må bättre i slutet av fjärde månaden men alla är vi olika, alla graviditeter är olika och därmed reagerar man olika. Man får helt enkelt testa sig fram och se vad som funkar, om något funkar vill säga.
#49 Ja det tas ju upp rätt bra av kroppen vilket gör att magsäcken blir tom snabbt igen, själv drack jag lite och ofta vilket var perfekt. Jag mådde illa så fort magen blev tom, men kunde inte få i mig fast föda. Då var nyponsoppa perfekt då det gav energi (tröttheten var en extrem bov i dramat, så fort jag blev trött så spydde jag och trött var man ju hela tiden i början).
#51 Ja det är lustigt att fett och socker skulle göra en mer illamående. Här var det tvärt om, så jag tror det är högst individuellt. Nyponsoppa och när jag fixade fast föda så var det mandelbiskvier i (massa socker). Sen var det enda som fungerade som fast föda McDonalds-burgare. Ehm, så ja fett och socker var det enda som kroppen ville ha. Vanlig mat kom upp direkt, vände sig i magen bara av lukten eller tanken.