Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 9050 ggr
RoxannaS
0

Pastöriserad juice?

Hej. Dem sa att man ska undvika Pastöriserad ost. Hur är de med Pastöriserad juice då? Juice är de enda som funkar för mig att dricka på morgonen. Men jag fixar inte dem med fruktkött i så jag köper den gjord på koncentrat. Någon som vet nått ?

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Rumpstek]
4

Du har missuppfattat totalt. Om du är gravid ska du undvika ost som är gjord på opastöriserad mjölk.

Lexiia
0

Undrar det samma då Juice är min stora last just nu.

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

CelsiusT
1

Nu hänger jag inte med. Varifrån har du fått det påståendet? Det är ju möjligtvis tvärt om, pastöriserad mjölk är ju den mjölk där man behandlat den så det inte innehåller farliga bakterier (listeria är det man är rädd för som gravid). Opastöriserad mjölk är den som kommer direkt från gården och man inte vet riktigt vilka bakterier den innehåller.

Sen finns det vissa rekommendationer om ostar, men där är det inte riktigt bara pastöriseringen som är betydande. Utan där har det med tillagningssättet att göra. Är inte jätteinsatt på detta med ost och graviditet då jag inte kan äta ost alls pga allergi.

Skulle säga att jouse inte är farligt, oavsett om den är pastöriserad eller inte. Jouse innehåller inte listeria-bakterier vad jag vet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
1

Tips är att slv.se skriver om allt man inte får äta som gravid. Det är deras rekommendationer man brukar gå efter, så gå in där och läs på ;P

RoxannaS
2

Jaha var det opastöriserad. Oj. Haha. Jag fick lite panik här. Tappat bort min bok som det stod om kost i. Men då är det nog lugnt :D

CelsiusT
0

#5 Som sagt, kostråd för gravida finns på www.slv.se

fridaas
0

Alltid lär man sig något nytt, visste inte att det fanns pastöriserad juice :S Opastöriserad ost däremot ska man inte äta och heller inte mögelost (brie, ädelost osv) även om de är pastöriserad (i matlagning är det dock okej om man värmer upp den så den bubblar).

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

RoxannaS
0

Äter bara en sorts ost så de är lugnt. :) den får jag äta så ^^

Praefatio
0

#7 All juice som inte kallas färskpressad (Brämhults osv) är pastöriserad.

fulifuli
1

Jag vill bara tillägga, helst utan att skapa debatt, att dricka opastöriserad mjölk under graviditen är inte så farligt som det påstås, min mor bland annat drack det när hon vänta mig och alla min andra sju syskon utan någon skada, förvisso kom ju den mjölken från vår gård så renhållningen visste ju mamma var bra. men idag är det ju enkelt att få tag i pastöriserad mjölk är det ju ingen större deal. Jag är även uppväxt på opastöriserad mjölk och har alltid varit den i klassen som varit minst sjuk så jag tror många gånger det finns en överdriven rädsla mot opastöriserad mjölk. däremot kan jag förstå förbudet mot mögelostar, vilket är jobbigt för jag älskar blåmögelostar. Opastöriserad juice visste jag inte om förrän nu, intressant. Däremot har jag hört att juice gjort på koncentrat kan vara upp till ett år gammalt, vet dock ej sanningsvärdet i detta.

tlover
0

#10 nu är det ju skillnad om man är van vid opastöriserad mjölk eller inte.

Är man van vid opastöriserad mjölk (dvs dricker det varje dag) har man snälla bakterier i magen som tar hand om de flesta av fulingarna.

Är magen inte van så har man inte dom snälla bakterierna i magen så man är mer oskyddad, så om man tex nån gång då och då äter ost av opastöriserad mjölk.

Sen så var vad jag förstår listeria inte lika vanligt förr då listeria har svårt att överleva i hö och ensilage gjort med tillsatt mjölksyra och får inte kon/geten det i sig kan den inte föra över det till oss (man ska helst inte ge ensilage som ensilerats utan mjölksyra till getter eftersom dom kan få just listeria och det kan ge dödföddhet osv hos getter också)

l'm back

CelsiusT
0

Vad jag förstått så är väl inte listeria något som finns hela tiden i alla dessa livsmedel som man bör undvika. Utan det är väl att i dom livsmedel (så som bla opastöriserad mjölk) så _kan_ det förekomma. Och det innebär att man skulle kunna äta dessa livsmedel utan att få det, men man riskerar att få det. Eller har jag fattat fel?

Men vad jag också förstått det som så är man olika känslig beroende på om man brukar äta dessa livsmedel och därmed är van att få i sig av bakterierna eller inte. Eller har jag fattat fel även här?

PogoPedagog
0

#12 Jag har förstått det så här: samma som du angående att det kan men inte måste finnas men att det är fostret det är farligt för och inte mamman. DVS fostret är ju inte van vid bakterierna så därför spelar det ingen roll hur van mamman än må vara.

soundtrack
0

Som #13 säger. Listeria kan finnas i livsmedlen och gör det det och man blir infekterad så kan fostret få skador. Man själv behöver knappt märka att man blivit sjuk. Även om risken är liten så skulle jag aldrig våga chansa. Det är skillnad med livsmedel som kan innehålla toxoplasma eftersom att där har många redan träffat på parasiten och därmed blivit immuna, listerna kan man inte bli immun emot så vitt jag vet.

CelsiusT
0

#14 Men du menar att man som mamma är den som blir smittad och att det i sin tur kan skada fostret? För #13 menar ju att det är fostret som blir smittat…

soundtrack
0

Mamman blir smittad och infektionen kan då gå över till barnet via moderkakan. http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=15

CelsiusT
0

#16 Så då menar du att om mamman är immun mot tex toxoplasmos så är det ingen risk för fostret?

soundtrack
0

Som jag förstått det ja. För att fostret ska kunna bli infekterat så behöver mamman bli det.

soundtrack
0

Kör samma källa igen :P även utifrån detta så tolkar jag det att har man en gång haft toxoplasmos så kan inte barnet bli smittat. http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=21

tlover
0

Jag kanske ska förklara lite tydligare

Jag menar inte att mamman blir immun mot listeria för det vet jag inte om det går, men med fler bra bakterier i magen har man större chans att hindra dåliga bakterier att få fäste, i alla fall om dom skulle vara i mindre mängd.

l'm back

ChristineL
4

Man får äta och dricka allt under graviditeten! Livsmedelsverket kommer bara ut med rekommendationer, absolut inget man måste följa till punkt och pricka.