Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2236 ggr
I want to belive
1

att ta kontakt...

Mina förra två graviditeter (som slutade i missfall tyvärr ) så har jag alltid blivit tillsagd att jag ska kontakta barnmorskan för ultraljud vid v.8 , men det tråkiga är att jag har blivit så sjuuuukt illa bemött.. Man har liksom sagt vilken situation jag är och vilka val man valt etc , men då får man frågan , VARFÖR ska du ha ett ultraljud? .. ehm.. ja .. haha. Och nu är frågan till er… när tog ni kontakt med barnmorskan ? Jag är i v 8. (7+2) och jag vet helt ärligt talat inte hur i helvete jag ska ta kontakt med barnmorskan utan att bli illa bemött.. Usch nu svär jag också … Som sagt , hur gjorde ni ? Vart ni illa bemötta ?

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

CelsiusT
3

Här tar man kontakt med BM så tidigt som möjligt, direkt efter +et. Dom vill att man kommer på hälsosamtal i v5 eller v6 (om det är möjligt) eller så tidigt man nu plussat. Jag hade nog gått på ett sådant hälsosamtal och berättat om min starka oro för missfall och förklarat att jag vill ha ett UL.

Nu har jag inte varit i situationen så jag vet inte hur det går till. Vet inte ens om man har rätt till ett UL i v8 för att man haft missfall innan? Eller om man bara kanske i vissa fall lyckas tigga till sig ett? Har man rätt till det så är det ju bara dålig stil av dom om dom bemöter dig dåligt, då vänder man sig till någon annan (antingen en annan BM på samma klinik eller en annan klinik).

Medarbetare på westernridning.ifokus

RoxannaS
1

Ring och säg att du har blivit tillsagd att be om ultraljud från vecka 8. Just för att du haft 2 missfall och man vill kolla att allt ser bra ut. 

Låter helt sinnessjukt att du ska bli bemött illa. Jag ringde i vecka 4+5 (dagen jag plussade) och sa att jag precis plussat. Dem var snarare glad att jag ringde så tidigt, just för att kunna boka in en tid, då de är ganska mycket tider som går åt fort nu. 

Hoppas du får bättre hjälp och bemötande nu. Usch lider med dig. Skulle inte själv orka få ett nej om jag ringde 😕

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
ChristineL
1

Gå till någon annan barnmorska istället tycker jag.

Jag tog kontakt med bm vecka 8+, då hade jag precis varit på vul hos kvinnokliniken efter ett ivf-försök.

I want to belive
0

#3 jag har varit hos två olika här i Västerås, liten stad… :( känns hemskt ..

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

ChristineL
0

#4 - Går du privat så kan du åtminstone få betala för att få ul. Helt otroligt vad man ska få gå igenom för att stilla sin oro :(

I want to belive
0

#4 jag hade Västerås privata klinik första gången , och då fick jag betala 300 kr kommer jag ihåg .. men han verkade så arg och sur mot mig när jag sa att jag ville ha ett VUL , och de var ju då jag fick frågan VARFÖR SKA DU HA ETT UL… Jag fick ett VUL , men fick bara som svar , jaha, där har vi en liten prick, där har vi embryo säcken osv.. och sen , är du nöjd nu ? Jag fick bara skräck vibbar…. :(

RoxannaS
2

Men gud vilka hemska människor. Förstår i så fall din oro med att ta kontakt med dem… Gud vad vidrigt, har du någon du kan be om stöd? T.ex mamma, syskon eller något som kan hjälpa dig att prata med dem?

mollyt
3

Jag håller med #7, du kanske kan be någon annan att hjälpa dig. Någon som faktiskt har lite ork att "tjata" och se till att du får kolla på UL nu. Förstår att det måste kännas jobbigt för dig! Men stå på dig! ❤️ KRAM

viktoria91
0

Be om någon annan, 300 kr var iaf billigt.

CelsiusT
2

Ta stöd av någon person du känner som kan ta kontakt och kanske följa med. Sen ska du såklart be att få någon annan BM/Gyn. För det finns ju flera människor på varje klinik. Kan också varit sån otur att personen i fråga hade en dålig dag (får inte hända, men kan ändock hända tyvärr). När du kontaktar dom kan ni ju gärna berätta om tidigare dåliga erfarenheter, så kliniken förstår din oro.

Tina-A
1

Kontakta någon privat och betala för VUL. Låter jättetråkigt att du blivit illa bemött, man får prova sig fram och prova ett annat ställe… :(

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Rödluvan]1
0

#9 Billigt? Jag betalade inget alls för vul, eller några andra undersökningar.

CelsiusT
2

#12 går man på extra undersökningar (tex ul) privat så får man betala. Landstinget betalar bara för "standard"grejer, alltså sånt som dom och bm tycker behövs.

viktoria91
4

#12 Tycker man att 300 kr är dyrt borde man avstå att skaffa barn. 300 kr är billigt, är iofs van vid hästar där 300 kr är en fis i rymden.

[Rödluvan]1
0

#14 Ja, jag anser det är dyrt. Just eftersom det är gratis. Jag betalade inte något för varken vul eller ul, eller förlossning.

[Rödluvan]1
0

#13 Det är inget tvång att gå privat.

ChristineL
0

#16 - Det är det ingen som har sagt?

[Rödluvan]1
0

#16 Alltså är det dyrt att betala 300 kronor för något man får gratis.

viktoria91
2

#18 Trivs man inte med dem som utför det gratis får man väl gå till privat.

Tina-A
4

#18: Alla får faktiskt inte gratis VUL hur som helst. Man måste oftast ha en jävligt bra anledning för att de ska bjussa på det, isf får man helt enkelt gå privat och betala själv om man vill ha ett VUL. Skiljer sig säkert lite från kommun till kommun.

Rutan_
0

#18 Menar du att själva förlossningen är gratis eller är det inklusive eftervården på bb och/eller patienthotell? Generös kommun och landsting du bor i i så fall får jag säga. 

Här får man ett ultraljud i vecka 18-20 gratis när allt är normalt.

[Rödluvan]1
0

#21 Mår man bra, behöver man inte stanna på bb.

soundtrack
0

#22 Det där är nog lite olika. Här vill dom att förstföderskor stannar i 18 timmar (sen kan man juni te tvinga nån såklart, men dom försöker nog övertala en om man vill gå tidigare ;))

[Rödluvan]1
0

#23 Det är vad de vill kanske, men de kan som sagt inte tvinga. Jag stannade inte en natt på bb, och betalade alltså heller inget.

[Thiah]
0

Här i finland betalade vi från inskrivningen på förlossningen tills vi åkte hem. Fick räkningen idag och allt som allt betalar vi 244euro för 4 dagar(förlossning, avdelningsvård, eget rum och mat till sambon) samt igångsättning med ballong. Vi var tvungna att stanna 3 dagar på avdelningen. Tycker ändå det var billigt. Ett privat vul kostar runt 50e och det tycker jag ändå är billigt.

[Rödluvan]1
0

#25 Det är inte så där jag bor. Jag betalade inte för vården på förlossningen, och eftersom jag aldrig åkte vidare till bb så betalade jag inte det heller.

Vul och extra ul gjordes gratis också.

Jespersen
0

Här får man också bara ett UL i vecka 18-20, såvida dom inte är oroliga över att något är fel. VUL får man inte heller utan speciella anledningar här och KUB görs bara på dom som är över 33 år. Vi betalade 1000 kr för ett privat UL i vecka 14. Jag kontaktade barnmorskan i vecka 7-8 någonting och fick komma på hälsosamtal ganska snart därefter. Inskrivningen blev sen i vecka 14.

Fialialej
5

Med tanke på att det är frivilligt att skaffa barn är det väl inte helt orimligt att viss vård kring det kostar pengar (om man nu ska vara sån).

Men det känns lite ot att diskutera det i den här tråden?

"På natten är alla katter svarta"

[Rödluvan]1
0

#28 Det tycker inte jag. vart ska gränsen dras då? Till slut får man betala för alla undersökningar, och förlossningar. Då kommer fler mödrar och barn dö. Vissa tycker säkert det är bra, sålla ut lite.

Tina-A
5

#29: Den vanliga gränsen är rätt tydligt, iaf med UL. Som det ser ut idag på de allra flesta ställen (men undantag från ditt..) är att alla medicinska undersökningar är gratis. Det innebär besöken hos MVC och UL i v. 18-20 ungefär.

Vill man göra extra UL eller VUL "för skojs skull" utan någon medicinsk anledning, utan anledning för oro eller utan att det finns någon misstanke om att allt inte är som det ska så får man betala för sig själv.

[Rödluvan]1
0

#30 Då har det blivit sämre på några år.

I want to belive
0

Oj vilken pengar diskussion det vart ! Hehe. Jag måste verkligen ta kontakt med dom egentligen väldigt omgående…med tanke på att jag Fått MA dom två gångerna innan… Vet någon om man kan ta kontakt med kvinnokliniken också? Det är ju iofs där jag fått göra medicinsk abort o så och efterkontroller, men dom har bemött mig väldigt bra båda gångerna, synd bara att man blivit bra bemött när man tar farväl från pyret… aja. Ge mig lycko sparkar o arslet, för nu måste jag ta kontakt !!

RoxannaS
0

Lycka till! Hoppas det löser sig nu! Kram!

[Thiah]
0

Nu vill jag inte låta hemsk men får du extra hjälp efter "bara" två ma? Där jag bor klassas två ma inte som något pvanöigt alls utan du ska ha fått 3-4st för att få genomgå en undersökning. Jag bor i och försig på ett ställe som erbjuder ul 2 gånger per graviditet.

I want to belive
0

34# du låter absolut inte hemsk , det jag menar var , jag måste få ett VUL för o kolla om mina veckor stämmer med embryot, man vill ju inte gå och bära på ett dött pyre i flera veckor . Jag kan liksom betala alla pengar i världen om de skulle vara så . Jag är i v.9.. pratade med mor min , och hon sa lugnande att jag gott kunde vänta till v 12-13 med att kontakta mvc.

I want to belive
0

35# menade jag *

I want to belive
0

Nej jag skrev ju rätt nummer… ähhh. Morgontrött.

[Thiah]
0

Jag gick privat min andra graviditet just för att kolla om pyret levde. Fick ma första graviditeten som upptäcktes på ul i v. 12 och ville inte vänta lika länge andra gången.

CelsiusT
0

#35 Fast undersökningarna börjar ju tidigare än v12-13. Det normala är att man får komma på hälsosamtal i v 5-6-7 och ta första proverna i v10-12. Så det är ju inte fel att ta kontakt med dom med en gång så det hela kommer i rullning. Akut är det ju inte såklart, allt är ju frivilligt. Man måste inte göra några undersökningar alls, utan det är vad man blir erbjuden. Men jag ser inte varför man inte skulle ta emot dom undersökningar man får. 

#32 Ja man kan ta kontakt med kvinnokliniken. Hur dom jobbar i just ditt område kan jag inte svara på men här kan man gå på kvinnokliniken och göra alla undersökningar om man vill.