Massor av funderingar
Hejsan alla glada!
Jag är en 19 årig tjej som på senaste tiden börjat fundera mycket på min framtid och att jag vill ha barn, gärna inom 2-5 år, men jag har så mycket funderingar och tycker allt verkar så intressant! (om jag inte gick i skolan så skulle jag säkert redan vara med barn..)
Så nu har jag lite frågor som jag inte har någon aning om vad svaret är, så jag tänkte att ni kunde hjälpa mig!
1. Som jag absolut förstår så när magen växer så får man alltid bristningar, och man kan även spricka vid förlossning, men är det alltid så? Finns det inte något man kan göra för att inte få bristningar oc för att inte spricka?
2. Vid förlossning, är det valfritt hur man vill föda (alltså kejsarsnitt eller normalt)?
3. Hur mycket och hur länge blöder man efteråt?
4. vad är mjölkstockning, hur uppstår det och hur lindrar man det?
TACK för svar! :))
åh, glömde en :D
Har hört att det finns massa saker en gravid kvinna ej bör äta, typ vissa fisksorter och kött. Är detta sant? Vad i sådana fall ska man inte äta alls/bör man äta mer av?
#1 På livsmedelsverkets hemsida hittar du rekommendationerna vad gäller mat under graviditeten. http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/gravida/
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
1, alla får inte bristningar. Efter första barnet var de få och nu efter andra barnet är det lite fler men ändå inte så tydliga 2. Kejsarsnitt fås bara vid extrem förlossningsrädsla eller fara för mamman och/eller barnets liv. Varför vill alla oftast ha kejsarsnitt? Jag har kraftigt ifrågasatt mina 2. 3. Jag har blött 3 resp 6 veckor tror jag. Mensen kom igång drygt 2 månader efter på båda.
#1 Jag är nu i vecka 38 (37+1) med mitt första barn och jag har inte en tillstymelse till bristningar någonstans. Huden har aldrig varit finare och mjukare t.o.m min psoriasis har hållt sig i shack.
#2 jag går på flera undersökningar nu om jag ska få KS eller inte på medicinska grunder. Skulle inte valt det bara sådär för det är ett stort ingrepp.
#4 Mjölkstockning är väl när mjölken liksom fastnar i bröstet så det blir vamrt, rött och ömt. Man måste ta hand om sina bröst när man ammar.
1. Som jag absolut förstår så när magen växer så får man alltid bristningar, och man kan även spricka vid förlossning, men är det alltid så? Finns det inte något man kan göra för att inte få bristningar oc för att inte spricka?
Alla får inte bristningar och alla spricker inte, det finns inget man kan göra för att undvika bristningar, det är lite genetiskt och sitter djupt under huden och inte så ytligt som många tror. Att undvika att spricka mycket kan gå att förhindra, beror på hur förlossningen går och hur hjälpsam bm är, dom gör allt dom kan för att man ska spricka så lite som möjligt.
2. Vid förlossning, är det valfritt hur man vill föda (alltså kejsarsnitt eller normalt)?
Nej, det krävs särskilda omständigheter för att få snitt godkänt.
Det är individuellt, i ca en vecka var jag tvungen att ha extra tjock binda. På efterkontrollen sex veckor senare hade jag bara flytningar som var mer eller mindre ofärgade.
4. vad är mjölkstockning, hur uppstår det och hur lindrar man det?
Det är vanligast när mjölken precis rinner till, om man inte tömmer ordentligt när barnet ammas. Jag har klarat mig utan det.
/Christine
1. Alla får inte bristningar och nej det finns nog inget man kan göra för att hindra att man får det, enligt vissa hjälper det att smörja magen/kroppen med hudlotion, det gjorde jag med första barnet men fick 3bristningar iaf, denna gången har jag inte fått några än. Angående att spricka under förlossningen kan man minska risken för om man låter barnmorskan styra förloppet och lyssna på vad hon säger, men som med bristningar så är det olika för olika personer, jag fick en liten rispa som behövde två stygn trots att jag gjorde precis som hon sa. Men tror jag hade spruckit mer om de inte hade haft varma fuktiga handdukar som de höll i mot med, skön smärtlindring var det också. 2. Nej oftast är det inte frivilligt, de vill att man ska föda naturligt, vissa undantagsfall finns, så som extrem flrlossningsrädsla eller kroppsliga besvär som sätter hinder. Vissa sjukhus beviljar kejsarsnitt lättare än andra. 3. Ta hand om brösten, låt dem inte bli kalla, utsätt dem inte för drag, håll dem torra är väl de råd jag har fått för att förhindra mjölkstockning, hur det känns att ha.det har jag ingen aning om.

Angående att spricka vid förlossning: Nio av tio spricker i någon grad MEN de flesta spricker mycket lite och slidan o området omkring läker oftas lätt och bra. Det är alltså inte så allvarligt att spricka, det låter värre än det är.

Svar: Som andra har svarat så får inte alla bristningar och alla spricker inte. Jag fick lite bristningar långt ner på magen och sprack helt vid förlossningen. Fick en total sfinkterruptur och opererades efteråt. Men det läkte fort och jag har inga problem med det idag.
Svar: Kejsarsnitt får man bara om det föreligger skäl för det. Inget man bestämmer själv bara sådär.
Svar: Jag blödde i 8 veckor och fick sen tillbaka mensen direkt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
1. Bristningar på magen fick jag överhuvudtaget inga alls under graviditeten, däremot kom några få på låret. Låren är nu fulla av bristningar och så gott som alla kom faktiskt någon vecka efter förlossningen. Sen som föregående redan skrivit är det otroligt individuellt och inget man direkt kan påverka.
Att spricka är inget alla gör heller, vilket också redan skrivits. För min egen del sprack jag så gott som ingenting, fick bara någon enstaka bristning och det blev 3 stygn allt som allt (ena var ett "för-säkerhetens-skull-stygn").
3. För mig blödde det bara några få veckor, däremot fick jag stå ut med bruna flytningar i flertalet veckor till.
TACK! för alla svar! :D Jätteroligt att få svar på små funderingar som dessa, och jag är bara positiv till det framtiden har att erbjuda :)
Jag har fått tre barn och fick inga bristningar alls.
När jag var gravid med tredje barnet ville jag göra ett kejsarsnitt, just eftersom det inte fanns personal när jag födde nr 2. Jag ville helt enkelt inte gå igenom detta en gång till, att ligga med vansinniga smärtor för att de har personalbrist.
Men det var stört omöjligt, de vägrade. De skickade mig till någon form av kurator så jag skulle få prata om min rädsla för att det ska göra ont under förlossningen. Det var det hon satt och babblade om och vilken typ av bedövning de kunde erbjuda.
Medans jag talade om för henne att jag vill inte föda vaginal för att jag inte har något förtroende för sjukhuset, att jag inte får hjälpen jag vill ha när jag behöver den.
Men hon fattade inte. Hur jag än försökte banka in i henne att vad de har för bedövning är inte relevant, när de inte har personal som kan sätta den. Hade något allvarlig hänt mig/barnet under förlossningen hade de troligen inte kunnat hjälpa mig alls pga personalbristen.
Nu löste det sig med ett kejsarsnitt iallafall, eftersom hon låg upp och ner.