Föräldrapenning.
Är de någon som vet hur mycket föräldrapenningen ligger på i månaden då jag aldrig har jobbat ? :) tacksam för svar!
6750kr/mån Hoppas att barnets pappa tjänar mycket mer för det där kan man inte leva på
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Tack för den du, från mig och alla andra utförsäkrade, då det där är avsevärt mer än det vi får leva på.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 wow är det så mycket, jag har mindre varje månad så jag skulle tjäna på att få barn 😃
däremot så går det nog ner igen pga barnet behöver endel men 350:- är inte fy skam jag trodde det var ungefär hälften.
Edit: jag kom på att det kanske är före skatt, men hursom går det ju helt klart att leva på utan att karln behöver vara "rik" han ska ju också ta ut föräldrapenning ju.
edit2: var det före el efter skatt?
l'm back
Barnbidrag får man ju med. Bostadsbidrag går att få om ni inte tjänar för mycket (såg i förra inlägget att varken någon av er hade jobb). Sen bor du inte med pappan till barnet går det ju att få underhållsbidrag.
Http://minfyrbenta.wordpress.com
#1 Jäklar vad mycket, och de som inte jobbat klagar ofta ändå. Otroligt.
Det på runt 6700kr är före skatt och landar runt 5400kr efter skatt, åtminstone för mig.
#6 fortfarande bättre än jag trodde (jag har undrat samma sak men eftersom det inte är lika aktuellt för mig så har jag inte frågat än)
l'm back
#7: Det fick sig ett litet uppsving sen de höjde det, var det 2012 kanske? *funderar* Nu ligger grundnivån på 225 kr/dag mot tidigare 180 kr/dag.
#8 ok jag har kollat på gamla siffror. Hoppas det inte hinner sänkas innan det är dags för mig.
l'm back
Ja det är före skatt… skulle själv aldrig kalar ensam att leva på det. Min hyra är ju mer än så och barnbidraget räcker inte precis till maten och allt övrigt

Kan tillägga att jag kommer bo hemma hos min mamma de första månaderna då hon häldre ser mig bo där ett tag då där är mitt första barn och hon vill kunna finnas till hands när jagverkligen behöver henne. Det dumma med detta är la att ens föräldrar lätt tar över mammarollen det var det första hon sa när hon fick besked om min graviditet." Jag orkar inte bli mamma igen, har redan haft sex barn som nu vuxit sig så stora att dem klarar sig själva". Jag hade aldrig önskat att någon tar över mitt barn uran jag kommer vara mamma oavsett vad och vill kunna ta mitt ansvar! Det ska jag också men finns fördelar med att bo hemma också då jag f

Mer stöd och hjälp både ekonomiskt och med barnet i huvudtaget :)

Pappan finns självklart också med i bilden och han vill vara delaktig och ta sitt ansvar som förälder. När jag varit hemma med barnet såpass länge att de kan börja förskola så tänkte jag fortsätta läsa och tillslut få min utbildning. Det är inte slutet för att jag är mamma inte har någon inkomst, någon färdig utbildning, ett eget boende osv utan jag kommer få kämpa så otroligt hårt men de är värt de och de oavsett vilken ålder man är i.
#11 Jag tror det är bra om ni pratar om det här redan innan barnet kommer och ser till att ha en fortsatt öppen diskussion. Att ni gör upp lite "regler" eller liksom hur det ska fungera. För det kan nog vara jobbigt för dig också om din mamma försöker ta över rollen. Kanske ni ser till att ha skötgrejer i ditt rum så att du har "er avdelning" för dig och barnet.
Men det är helt klart smart att bo kvar hemma när barnet kommer. Flytta hemifrån ska man inte göra för att man får barn, det är så mycket som tillkommer då. Det måste man ha en fungerande ekonomi för först, speciellt om ni ska ha ett barn. Sen är det ju en omställning att flytta hemifrån så det kan vara jobbigt att ta två så stora livsförändringar på en gång, bättre att ta en sak i taget tänker jag.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Ja de är nog bäst att göra det så jag kan visa att jag kan ta ansvar och ta hand om mitt barn även utan att min familj ständigt ska hjälpa till. Kommer ju flytta inom en obestämd framtid kommer hunnits direkt bo hemma med ett barn vid 25-30 haha. Ne men förstår vad du menar måste ta ett steg i taget! :)
#11 du får nog försöka förstå din mamma också… Bor du där med ditt barn blir det mycket jobb för henne. Mkt mer än om hon skulle få ett barnbarn som inte bor under hennes tak. Det gäller för dig som blivande mor att ha den inställningen du har, att det är du som ska ta hand om ditt barn med stöd från din familj. Det är nog lätt att du som så ung mamma stödjer dig för mycket på din engen mamma och snart så är det din mamma som har ett barn till då du är ute med dina vänner… Det kanske låter taskigt men tyvärr är det så att det är enormt jobbigt med ett barn och det inser man först när man väl är där. det är då så att man ber om så mkt hjälp att de som hjälper också har svårt att säga nej. Man ska ha i åtanke att det är mkt jobb för en "vanlig" familj där det finns en pappa också under samma tak. Det låter i dina skriverier ovan att du är orolig och det med all rätt även om jag tror det kommer att gå bra. MEN du måste försöka hitta en extra stöttpelar som hjälper dig lite psykiskt för din mamma kommer inte orka allt. Kanske en kurator som du kan prata med? Hur som helt tycker jag det låter väldigt oroligt från din egen sida, man kan läsa hur du försöker lugna dig själv. Kanske kan vara bra att söka lite hjälp för att få prata om allt. Är ju jättebra om du kan spara huvuddelen av dina pengar då som du får från FK så kanske du och ditt barn kan ha ett eget hem längre fram.

Jag har bara vetat om graviditeten en vecka och ständigt fått höra hur jag kommer misslyckas så kan bero på de men självklart finns de fall där unga mammor lagt över ansvaret helt på sina föräldrar men man kan be om hjälp när man verkligen behöver de och då menar jag inte varje timme eller dagligen utan jag tror ingen mamma trots ålder skulle klara av precis allt själv då de är otroligt krävande. Men de man kan göra är sitt absoluta bästa och de är det jag ska ! Tacksam över Alla svar och kommentarer då jag var ute efter tips åh andra unga mammor klarat de ! :)

Kan tillägga att jag pratar med både en kurator och barnets farmor var själv i min situation då hon bara var 16 år och hon klarade de galant ! Jätteskönt att prata med erfarna kvinnor och inte hur massa påstående som inte baseras på något mer än vad till exempel mina nära tror.

Ja med tanke på att jag bor hemma så tror jag inte hela föräldrapenningen kommer gå till barnet och då kan man ju spara till eget som du säger. Måste börja någonstans! Har även runt 19-20.000 på mitt sparkonto som jag tänkte använda mig av tillsågande som behövs både före och efter barnet fötts :) De är endå en trygghet att ha en liten budget sp. man kan skaffa spjälsäng, barnvagn, babysitter skötbord och allt som hör till :)
Kommer du få bo kvar hemma då?

Ha de var mamma som häldre såg mig bo hemma första tiden :)
#19 Det går att hitta jättefina saker begagnat så kostar det inte så mkt. Jag tror säkert att du klarar av det och det är bra att du får bo hemma. Det är bara att visa din mamma att du klarar av det själv men att det är uppskattat när hon hjälper till. Däremot tror jag att det kan bli konflikter för att din mamma "vet bäst" men det får du nog acceptera.

Det hade jag räknat med, hon har ju ändå fött och uppfostrat sex ungar :$
Även ifall du inte medvetet tänker "lämpa över" ansvar på din mamma så kommer det ändå bli så, och din mamma kommer "ta över" för att vara snäll mot dig (hon tar barnet på natten för att du ska få sova osv). Hon kommer inte kunna bara vara mormor utan måste ju också vara med och uppfostra barnet. Det är väldigt lätt att det blir så här, vare sig man vill det elelr ej, eftersom ni bor under samma tak.
Är du tillsammans med pappan? Ska ni flytta ihop? Har man aldrig bott själv eller bott med en annan människa innan man får barn ihop kan det omställningen vara svår, att gå från bo hos mamma till att bli sambo med barn. Tänkte bara inflika med det för det kan vara en bra idé att förbereda sig på att det kanske inte blir så lätt om det nu är så att du och pappan tänker bo ihop.
Det jag mest funderar på är: hur har du tänkt få ihop allt det ekonomiska egentligen? För det är ju många saker som ska betalas varje månad, ser bara till mig vad mina fasta utgifter är varje månad. För föräldrapenning och barnbidrag kan man ju inte leva på. Visst du har ett sparkonto på 20 k, men det kommer inte soc gilla och kan därmed neka dig ersättning. Ska du gå via soc så visst får du ju hyran betald och så, men allt du tjänar eller får i bidrag kommer dras från summa som du får av soc. Så min fråga ts: om allt skiter sig ekonomiskt, vad gör du då? Jag tycker faktiskt att ekonomiskt så är du ute på djupt vatten när du tänker sätta ett barn till världen. Jag personligen skulle inte sätta ett barn till världen på dessa grunder. För barnet och för min skull. Dels för att jag skulle nog redan vara stressad av att dels få mitt första barn men sen så skulle jag bli otroligt stressad av att inte veta hur det skulle gå med ekonomin varje månad.

Memento mori

Medarbetare för Julen