När började ni handla?
När började ni köpa grejer? Kläder? Leksaker/mjukdjur och så? Skötbord, säng, bilbarnstol och annat "möblemang"? Rena skötgrejer som balja, bädd, spälskydd, nappflaskor, nappar, lakan osv.? Vagn, bärsele/-sjal? Och vad har ni köpt/planerat att köpa? Vill gärna se era inköpslistor!
Här hemma sa vi att vi skulle vänta med att börja handla till efter vecka 13. Blivande mormodern kunde inte hålla sig utan köpte lite kläder redan innan 😃 Och vi "paxade" en bilbarnstol och amningskudde som en väninna ville bli av med.
Jag har börjat virka lite i helgen, tänkt mig ett par mjukdjur, en mobil vardera till vagn, babygym och säng samt filtar till säng och vagn. Mysigt pyssel som förbereder psyket lite på vad som ska komma! Kommer nog köpa kläder pö om pö, blandat begagnat och nytt allt eftersom vi hittar. Möbler och vagn köper vi inte förrän i augusti, bebis kommer i september, vi ska köpa allt sånt begagnat. Skötgrejer, lakan och allt sånt småpyssel ska vi ner till Gekås/Ullared och shoppa någon dag mitt i maj någon gång, innan det blir så tokmycket folk och jag blir så stor att det börjar bli jobbigt…
Nyfiken på hur ni tänker!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Paxat saker som ska ges bort hade jag gjort från första början om tillfälle getts. Mormor var den som började tidigt och handla när hon på pensionärsvis lullar runt i stockholms outlets. Hon och pappa har nog skaffat det mesta vi har här hemma (både köpt och fixat begagnat)
Vi själva började först efter RUL i vecka 21. Eller ja det var gränsen jag satte åt mig men sen gick det ytterligare någon vecka.
Det första jag köpte var en liggvagn på loppis. Minns inte hur tidigt, men första trimestern. Spjälsäng och sulky fanns kvar efter mig (o lillebror). Målade spjälsäng bara och sydde ny klädsel till vagnarna. Babysitter o babygym på loppis. Bilbarnstol i mitten av grav. På barn och vagnaffär. Köpte skötbord för badkar med, men det var helt onödigt. En handduk på säng/soffa var bekvämare. Man skaffar oftast alldeles för mycket, som inte kommer användas.
Första kläderna i vecka tolv, sen babyskydd och beställde vagn i vecka 15. Sen resten lite pö om pö, var I Ullared runt vecka 20 och köpte en del skötgrejer som badbalja och sånt. Nu efter vecka 30 har det mest blivit blöjor, babyolja, våtservetter och sånt.
Jag beställde och köpte grejer från v 30
Jag trillar in i vecka 21 imorgon och vi har inte köpt en pinal hittills. Vi hade RUL i fredags och det är först nu som jag känner att jag kan slappna av helt och börja låta mig verkligen förstå att vi ska bli föräldrar och därmed kan shoppandet börja ;) Jag är smått shoppingberoende så jag ska försöka hålla mig ett tag till för när jag väl börjar kommer det nog eskalera fort :S Har tänkt att åka till Ullared senare under våren så innan dess ska ligga lite lågt. Men barnvagnen ska vi beställa nu vilken dag som helst och då kommer nog säng och skötbord inhandlas rätt snart också. Kläder tänker jag nog vänta med ett tag till för jag gissar på att utbudet kommer hinna ändras ett par gånger innan augusti och jag kan ju inte köpa på mig av allt som är fint så fort det dyker upp nya grejer ;)
Svärmor köpte några bodys i v 13-14 (precis efter att hon fick veta), sen har jag fått några gratis-kläder att hämta ut och även köpt lite på rea (sådana där plagg för 20:-/st, utgående sortiment). Sen har det blivit en resa ner till ullared i v18 om jag minns rätt? Då blev det massa kläder och lite skötsaker så som balja m.m. och sängkläder
Men vi ska flytta snart (börjar flytta om en månad och ska vara ute härifrån om 2mån, har dubbelt där en månad). Så vill inte köpa på mig för mycket möbler och så än. Har dock kikat ut vilket babyskydd vi ska köpa, har bestämt mig för vilken sorts spjälsäng vi vill ha, börjar få lite hum om vilken typ av vagn vi vill ha men vi letar begagnat så vi är inte låsta vid någon modell eller så utan har bara hittat vissa krav vi har på vagn.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6 Vi ska också flytta i slutet av graviditeten, därav att även vi väntar med möbler :) Har också bestämt vad vi ska ha vad gäller det mesta: skötbord, säng osv. är bestämt och ska bara inhandlas. Vagn… Ptja, vi vet vad vi gillar, gäller bara att rätt variant dyker upp på Blocket, men liksom er har vi inte låst oss vid modell eller märke utan bara funktioner. Fasta, stadiga hjul, eftersom vi går mycket i terräng, och kombivagn är tanken…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#7 Låter som samma som här då ;P Vi planerar ju att köpa vagnen begagnad på blocket så vi tänkte att vi håller utkik redan nu, dyker rätt vagn upp till rätt pris så finns en liiten risk att vi köper den redan nu. Men helst vill vi vänta med större inköp till vi iaf får tillgång till huset så vi kan ställa saker och ting där. Blir ju ganska mycket större där så därför vill vi inte köpa hit en massa möbler som tar plats när det redan är så fullt här.
Sen kom jag på att vi har ju redan hämtat ut lite sådana där gratis-paket också. Som innehåller napp, flaskor, salvor osv.
#8 Misstänkte det, du är ju också friluftsmänniska! Ja, jag håller också utkik efter just vagn nu. Säng och skötbord vi vill ha kommer upp på Blocket hela tiden, vagn är ju lite lurigare… Vi har dock nada plats för en vagn just nu, så den får stå i mina föräldrars hus om vi hittar någon redan nu.
Jag har faktiskt valt bort alla gratispaket utom ett. När man anmäler sig till gratispaket tenderar man ju att anmäla sig till reklamutskick också och sånt orkar jag inte riktigt med, inte för någon napp och lite varuprover som jag ändå inte vill använda. Skickade efter Allt för föräldrars paket dock, med kupong på gratis body från Kappahl och några rabatter jag gärna ville ha. Skickade även efter en napp på MAM:s FB-sida. Den ligger på mitt skrivbord nu, och gör mig lite pirrig och glad varje gång jag ser den! 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#9 Jag har inte fått någon reklam av dom gratisgrejer jag anmält mig på (förutom den från Allt för föräldrar med bodyn från kappahl, den gav ju lite reklam till mailen). Men annars har jag hämtat dom olika apotekens babylådor och dom innehåller ju reklam men man får ingen mer reklam sen, och MAMs napp har jag också fått. Sen skickade jag efter gobokens gratispaket, med supersöta "boken om mig" där man skriver lite om graviditeten, förlossningen, första tiden, plats för lite bilder, och släktträd osv. Och nåt litet gosedjur eller vad det nu var mer och lite sånger.
#9 Kronans droghandels babybox är värd att hämta ut, mycket bra där i och jag har inte fått någon reklam alls :)
Vi har inte börjat handla än, men v.25 så började vi hämta ut gratis gravidboxar iaf 😛.
#11 Jag har väntat rätt länge på att den babyboxen ska komma in igen, men vet du kanske när den kommer tillbaka? :)
Jag vet att man kan få lite gratis boxar här i finland också men jag har inte orkat engagera mig i dem. Är nöjd med de jag har hemma.
Vecka 30 nånting.
#13 Boxarna i Finland är väl jättefina? Massor av kläder och så?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
ja började handla de första sakerna runt mån 4-5 sen fick jag massa saker också så behövde inte handla allt själv :)
Idag köpte vi första till bebis, två pyjamaser Är i v.28 nu, dock har vi barnvagn, babysitter, säng och en hel del kläder sen dottern var bebis. Hämtade iofs ut babyproffsens och apotekets paket för tre veckor sen. Väntar på att kronans ska få in sina igen.