Inga direkta symtom
Hej. Måste skriva av mig. Jag är i vecka 7+3 och har inte direkt några gravid symtom. Mår lite illa väldigt sällan. Enda som känns är växtvärken och ömma bröst. Gjorde ett test till när jag gick in i vecka 7 och det visade ett plus direkt och höll det starkt i flera minuter så något är där inne. Någon annan som inte haft så mycket symtom? Känner att jag vill bli lugnad… kanske är lagom symtom jag har? Första barnet… Just det, blir andfådd lätt när jag går med hundarna redan efter 5, 10 minuter vilket är konstigt då jag brukar gå mycket. Och är trött på ett sätt jag aldrig varit innan vissa dagar. Och yrsel titt som tätt…
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Enda symptomet jag hade när jag plussade (bim +2-3) var utebliven mens. Sen hade jag väl inga direkta symptom förutom illamående om jag blev vrålhungrig (v. 9-11 eller nåt sånt) och brösten blev större (konstaterade jag först i efterhand). Sen nästa symptom var hugg i ena skinkan som kom och gick under stora delar av grav. I mars var jag sjukskriven för ond rygg, behövdes lite vila där från alla tunga lyft men sen var det nog tillbaka till jobbet. E föddes i juni. Såå.. inte så mycket symptom med andra ord.
Det är inte alls säkert att man känner något alls i början även om många känner något som t.ex. spända bröst, illamående osv. Men långt ifrån alla känner något alls. Fullt normalt även det.
Jag gick 19 veckor utan symtom på att vara gravid.
Vad skönt :) alla jag pratat med har haft det värst den första halvan av graviditeten med hur mycket som helst, så kände att jag får fråga lite fler :)
Det låter helt perfekt! Man ska inte önska sig en massa symptom. Oftast är det så att desto bättre kroppen mår i allmänhet desto färre gravidsymptom får du. Tror att det blir lite värre i vecka 8 för de flesta, för att sedan långsamt bli bättre igen. I vecka 13 börjar kroppen producera mycket mer progesteron vilket gör att de flesta mår betydligt bättre då.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Njut så länge du slipper! Jag mådde jättebra under min graviditet också, kräktes tre gånger, det första jag märkte var att kaffet började smaka pest runt vecka 7 eller nåt kanske, jag kissade hela tiden och magen var öm och svullen. Och förvirringen! Jäklar vilken gravidhjärna jag hade :P
/Christine
Säger också njut så länge du slipper. Jag hade inga symptom när jag plussade, trodde faktiskt att mensen skulle komma för det kändes i kroppen exakt på samma sätt som vid mens. Men den kom inte och jag testade och plussade i v5.
V 7 började illamåendet och någon enstaka spya, men det gick fint att avvärja med lite knäckebröd eller annat att tugga på innan jag gick ur sängen. I v8 kom illamående from hell med spyor så det heter duga. Och hänger fortfarande i (v16 nu), inget att längta efter.
Symtom behöver inte hänga med från början utan det kan komma när som helst under graviditeten. Men det är vanligast att symptom så som illamående och ömma bröst kommer under första trimestern om det alls kommer, sen är det andra symptom som är vanligare ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Haha okej. Njuter då helt enkelt och hoppas det förblir såhär :)
Jag tillhör skaran som haft en tämligen symtomfri graviditet. Fram tills kub-testet i v 13 så vågade jag inte riktigt tro att jag var gravid.. När jag plussade i v 5 hade jag bara "mensvärk" som sen höll i sig i nån vecka. V 7-9 ungefär hade jag illamående till och från, men det var förhållandevis lindrigt (kräktes aldrig) och jag hade det inte varje dag. I v 9-11 ungefär var jag konstant hungrig. Sen dess har jag inte känt av speciellt mycket igen. Magen växer och jag är lite tröttare än vanligt (men inte extremt trött), thats it! Nu är jag i v 17 och det är först senaste veckan jag känt av att urinblåsan börjat bli överaktiv. Mina bröst har inte växt nånting och är inte speciellt ömma. Om 3 veckor är det dags för RUL och tur är väl det, jag undrar fortfarande ibland om det verkligen finns nått därinne ;) (även om magen skvallrar om att det är så).
Jag har inte heller haft värst mycket symtom. Fick lite blodtrycksfall, blev jättetrött och kanske lite mera småhungrig men det var först efter v.10 jag fick de symtomen och då hade jag sett Bobfloyd på ul 2 gånger redan.
Har kräkts 1 gång och då var det efter bussillamående. Mått små illa ibland men inget direkt farligt.Kaffe smakade ganska tidigt dåligt och jag kanske reagerade lite mer på dofter, speciellt i bussen. Först nu i v.30 har jag börjat reagera mycket mera på dofter och kan nu märka att sambon luktar lustigt. 🤪 Även fått de där gråtattackerna nu, efter v.30 så jag ska inte klaga. 🙂
Jag fick molvärk och Dolly Parton-tuttar, i vecka åtta dök lindrigt illamåendet upp men det försvann i vecka 14 igen. Spydde bara två eller tre gånger. Andra halvan har varit värre tycker jag, har falsk ischias och lätt foglossning som kommer om jag står upp för länge. Och så har jag blivit jätteförvirrad och okoncentrerad. I början när symtomen knappt fanns var det oroande och frustrerande, men nu är jag bara glad att jag haft det så lätt.
Och just det, luktsinnet. Minns att mycket av maten på jobbet luktade skit rent ut sagt. Kul att jobba i kök när man får luktsinne som en hund. Och så luktade det tomtebloss i städskåpet, och kylen var det värsta jag visste. Men det gav sig också runt vecka 14 som tur var.
Jo min sambo fick ta över köttfärs stekningen häromdagen för jag mådde så illa. Och vi låg bakom en gammal bil och avgaserna nådde in till oss, trodde jag skulle dö! :P Har nu blivit väldigt uppblåst, hård i magen och jobbigt jobbigt, gasig :'( hoppas inte det håller i sig 9 månader…
Apropå bilar, ett av de "symtom" jag fått är att jag blir så jävla åksjuk! Jag kan inte sitta i passagerarsätet längre, blir jätteillamående direkt (när jag kör själv är det lugnt). Jag har haft tendens till åksjuk innan också men sen jagblev gravid har det blivit mycket värre. Så stackars sambon får aldrig köra bil längre ;)
#13 Jag kunde också må fruktansvärt illa när jag åkte bil i början där! Tåg funkade som tur var bra, vilket jag åker mest.
Jag skulle inte sagt något :P gick in i v 8 idag och igår mådde jag illa hela dagen med halsbränna och sura uppstötningar och idag verkar inte bli så värst mkt bättre… :/
Ber om ursäkt för att detta är lite OT. Men jag ser att många av er skriver att ni mår illa och kräks. Jag pratade med en vän om detta nyligen då hon också är gravid, varpå hennes BM sagt till henne att barn till mammor som mår illa och kräks under graviditeten blir friskare och mår bättre pga att vid en mamma som kräks mycket så blir moderkakan starkare? Har någon annan fått höra samma sak?🤮
Nä har inte hört att kräkningar påverkar fostret alls. För mig känns det som en konstig sak att säga som BM. Som om vi som inte kräks skulle få svagare barn….
Låter lite som en tröst-grej att säga, eller?
Har aldrig hört det tidigare i alla fall, men om det stämmer så tycker jag synd om min son för jag har bara kräkts ett par gånger :P
#16 Ja det låter ju som nån tröst-grej. Låter inte som något vettigt att säga som BM. Min BM säger bara att så länge jag kräks så är jag mest troligt fortfarande gravid med ett levande foster, men det betyder ju inte att fostret inte lever för att man inte spyr. Mer att spyor är ett tydligt graviditetstecken och så länge man har sådana så lever barnet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Skulle inte sagt något. Har mått illa konstant 4 dagar. Dygnet runt :( legat i soffan och velat försvinna :/