Annons:
Etikettallmänt
Läst 2404 ggr
ForestSpirit
2014-03-04 16:02

Gravid i Norge

Jag går in i gravid vecka 12 idag, och har en liten bula :) mysigt!

Jag har nyligen flyttat till Norge, där min pojkvän bor. Vi väntar vårt första barn, så jag vet varken hur det fungerar i Sverige eller i Norge.
  Jag vet att man får gratis vård i Sverige, och att det är detsamma i Norge, men jag har inget jobb än så jag har inte kunnat blivit medborgare här i Norge. Det jag oroar mig mest över är när barnet kommer, eftersom jag inte kommer att hinna jobba 6 månader innan barnet kommer, så kommer jag inte att få nå mammabidrag eller barn bidrag. Jag är väldigt orolig över det här…

Är det någon som vet något?

Annons:
ChristineL
2014-03-04 16:07
#1

Vad som gäller i Norge har jag ingen aning om, men i Sverige får man både barnbidrag och föräldrapenning även om man inte har jobbat. Du kan läsa på försäkringskassans hemsida om vad som gäller när man bor utomlands.

nadilda
2014-03-04 16:36
#2

Jag vet inte mycket, men jag vet att man får barnbidrag hela tiden. Jag bodde i Norge med min familj i ett år och då fick vi barnbidrag från Sverige fram till dess att vi fick av Norge.

ForestSpirit
2014-03-04 16:47
#3

Innan jag flyttade sa min kontakt på arbetsförmedlingen att jag var tvungen att berätta för skatteverket i Sverige att jag skulle flytta till Norge, så jag fick fylla i  något papper om när och jag skulle flytta osv. Är inte jag svensk medborgare längre då?

ChristineL
2014-03-04 16:49
#4

#3 - Jovisst är du svensk medborgare, men du blir ju skriven i Norge och det håller skatteverket reda på.

ForestSpirit
2014-03-04 17:43
#5

#4 Tack!

Tina-A
2014-03-04 17:51
#6

Vet en tjej som heter Madeleine som är svensk men bor i Norge, hon har två barn. Hon är jättegullig, du kan säkert höra av dig till henne och fråga!! Minns inte hennes bloggadress men tror deb är madeleines.se , googla annars bara på Madeleine mamma lova lion, så hittar du henne säkert överst.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
ForestSpirit
2014-03-04 18:48
#7

#6 Tack så mycket!! :)

Imasy
2014-03-04 19:11
#8

Bäst svar tror jag du får om du kollar på nav.no eller går in och pratar med en handläggare hos Nav.

Vet inte hur det funkar med föräldrapenning, men om jag har fattat det rätt så måste man ha jobbar i minst 6 månader för att få motsvarigheten till a-kassa, kanske det är likadant för fp?

Upp till toppen
Annons: