orolig över sterilitet.
Jag blir 24 i år och min sambo blir 28, vi har varit tillsammans i snart 3 år o h varit sambos nästan från dag 1. Vi har gått igen otroligt tuffa perioder och otroligt bra. Det är så att under dessa år har vi inte använt kondom mer än i början, han har dock ALDRIG kommit i mig. Ingen av oss kommer nämligen av sex. Nu börjar jag undra om det är något fel på någon av oss eller om det har att göra med att han inte kommer i mig? Vi planerar inte att skaffa barn, men vi skulle båda bli glada om det hände. Jag börjar längta ordentligt men han tycker jag ska plugga klart först. Han berättade för ett tag sedan att han som ung gjorde ordentligt illa pungen. Han balanserade på ett järnrör/räcke och ramlade så han fick det mellan benen. Svullnade upp och blev rejält blå och mörbultad på pungen och ett stort område runtom, kan detta ha påverkat hans fertilitet? Jag gjorde som 16 åring abort då jag blev gravid med min äldre, inte så snälla pojkvän. Kan denna ha påverkat mig? Har också haft klamydia en gång som u g, efter graviditeten, kan detta ha påverkat? Jag börjar bli riktigt nojig över att vi inte ska kunna få barn den dag vi börjar försöka på riktigt, vilket jag hoppas är snart! Ursäkta för ett lite rörigt inlägg, jag sitter på mobilen så det är lite svårt att få en ordentlig översikt på texten. Mvh Ida
Det enda riktiga sättet är att göra undersökningar som är för detta ändamål. Men utan sperma i kvinnan säger mina ödmjuka biologikunskaper mig att det inte går att få barn. Jag kan ju iofs ha fel.
Det sker ganska många missfall som uppfattas som sen mens så det är ju inte omöjligt att det har hänt någon gång. Stress är inte en god grund för att bli gravid hur som helst och tills ni verkligen försökt att få barn ska ni nog inte oroa er för mycket. Det kan ta tid ibland och om ni jagar upp er kommer det bli svårare.
Om kille aldrig kommer i dig så är det inte så konstigt att du inte blivr gravid. Det är sperman som befruktar tjejens ägg, inte själva sexet.
Jo det förstår jag att jag måste få sperma i mig. Men det kommer ju försatser också, därav kommer ju en liten mängd sperma. Det är ju många par som använder "dra ut tekniken" för att inte bli med barn, men det påpekas då att detta inte är något säkert sätt. Annars kommer vi aldrig bli gravida då alltså?
Försatsen är oftast inte spermier som befruktar av bra kvalité. Så svaret är nej, om han inte kommer rejält i dig kommer ni ha vissa problem men visst kan det hända med endast försats, dock inte ofta förekommande. Det är faktiskt inte så att det är endast en spermie som ska nå fram till ägget, utan det är massa som hjälps åt att bryta ner barriären och sedan är det en spermie som tar sig in. Så ju fler desto lättare att bli gravid helt enkelt.
När ni prövat i 1-2 år med regelbundet sex där han kommer inuti dig och det då inte blivit något barn ännu kan man fundera på om något är fel. Det är en väldigt liten procent av de miljoner spermier som finns i en full sats som ens kommer nära ägget så försatsen behöver inte alls duga.
Dra ur tekniken, avbrutet samlag, fungerar som preventivmedel för många i många år och en del blir aldrig gravida av det. En del blir dock gravida på en gång av avbrutet samlag och det beror på, som du vet, försatsen! En del är helt enkelt väldigt fertila och blir gravida av försatsen, andra inte. Avbrutet funkar uppenbarligen för er och det betyder absolut inte att något är fel! Vänta tills han kommit i dig några gånger kring ägglossning, först då kan du börja fundera. Har för mig att den genomsnittliga tiden för att bli gravid när man har fullt genomfört samlag är ca 8-9 månader, så det kan ta lång tid även fast mannen kommer i kvinnan och båda fungerar precis som dom ska! :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Chansen att man faktiskt blir gravid trots att mannen kommer i kvinnan vid rätt tidpunkt är väl bara runt 20% dessutom? Att det funkar att dra ur för många är ju inte speciellt konstigt då :)
#8 Ca 25% tror jag det är :). Och ca 20% missfallsrisk dessutom
Med andra ord är chansen stor att vi aldrig kommer kunna få barn på naturlig väg?
#9 - Det är ju svårt för någon av oss att svara på ;) Det är ju inte säkert att hans spermaproduktion blev skadad.
/Christine
#9 Jag antar att du syftar på att han aldrig får utlösning i dig? Och ja, är det så så kommer det nog bli svårt för dig att bli gravid "på naturlig väg".
Är det någon som har nån aning om det skulle kunna funka med någon slags salva vid sex? Stimulerande/för mer känslighet. Han kanske skulle kunna komma vid sex då tänkte jag?
Det finns diverse olika krämer som är framtagna för att göra kvinnor känsligare så det borde fungera på honom med. Finns på de flesta sexshoppar, både på nätet och irl. Glidmedel förhöjer ju känslan och det kanske kan fungera för honom. Jag antar han kan få utlösning och i värsta fall får han väl göra som han gör när det händer och tränga in i dig precis innan han kommer. Låter dock som ni måste jobba lite mer på att slappna av tillsammans och njuta av stunden för jag får känslan av att ni stressar under sex av någon anledning. Testa sånt som han tänder på vad det nu må vara för slags fetisch eller titta på erotik samtidigt. Hjärnan är ju den viktigaste erogena zonen och det är nog den som måste vara med mer i spelet enligt vad jag kan förstå av det du sagt så här långt.
#9: Vad menar du men "på naturlig väg"? Om ni fortsätter som ni gör nu och han aldrig kommer i dig använder ni ju en typ av preventivmetod. För en del fungerar den metoden bra som perventivmetod och för en del dåligt (de blir gravida trots avbrutet). Eftersom ni inte blir gravida av avbrutet samlag så är det en bra preventivmetod för er, precis som för många andra!
Om ni vill bli gravida måste ni ju helt enkelt sluta med er preventivmetod, dvs han måste komma i dig. När hans spermier får en chans att möta ditt ägg så kan ni bli gravida. På naturlig väg skulle jag kalla ett fullbordat, naturligt samlag så som det ser ut idag är det väl inget som talar emot att ni kan få barn på naturlig väg. Slag och spakar och aborter KAN påverka negativt, men det är inget ni kollat upp och inget någon kan svara på.. Men innan ni försökt och fullbordat några samlag helt och försökt i 8-9 månader som är standard så kan man inte veta.
Det går säkert att träna upp och som någon skrev här ovan att han kan använda olika metoder för att lättare komma vid sex, tex titta på porr samtidigt eller utöva någon fantasi eller någon fetisch eller så. Annars om ni inte hittar något som hjälper och ni vill ha barn på naturlig väg kan han väl bara runka tills han kommer och stoppa in den sekunden innan satsen sprutar ut. Jag menar, det är ju inte så romantiskt men sperman hamnar i dig iaf.