Gravid iFokus

Gravid

Etikettertipsråd
Läst 2722 ggr
CelsiusT
1

Jag vill ha boktips

Jag har hört lite olika tips om olika böcker men vet inte riktigt vad man ska satsa på. Jag är dålig på att läsa, men vill ändå ha en bok att läsa som förberedande för förlossningen.

Jag har varit otroligt rädd inför förlossningen, men det börjar lägga sig lite. Dock vet jag att jag har svårt att hantera smärta, vilket är det som skrämmer mig. Men jag vet också att hjärnan är effektiv och kan påverka mycket om man bara ser till att använda den på rätt sätt.

Jag vill läsa något och hittade boken "att föda utan rädsla" (tror jag det var) och kom att tänka på att jag här inne hört folk säga att vissa böcker dom läst har skapat mer rädsla än trygghet. Så tänkte höra här om någon läst denna och vad ni tyckte? Och även höra om den var tung att läsa, eller om man orkar sig igenom den.

Är det kanske någon som läst någon annan bok som ni tyckte var väldigt bra som jag borde läsa istället? Eller läst någon bok som ni vill varna mig för?

Medarbetare på westernridning.ifokus

ChristineL
0

Du kanske kan hitta något i den här artikeln http://gravid.ifokus.se/articles/50cb46b6d4ebea0479000365-bocker-till-blivande-foraldrar?articles-2

Mammapraktika gillade jag, ett litet "uppslagsverk" nästan och info vad som händer i magen från vecka till vecka.

[WickedAlly]
2

Susanna Helis bok Föda utan rädsla har jag hört jättemycket gott om, så den tänkte jag skaffa mig. Vill gärna också veta lite om hur den uppfattas :)

Abascals Att föda har jag hört är en sådan där som skapar mer rädsla än något annat, har den här hemma men jag vet inte om jag ska läsa den. Om det är värt att chansa. Av typ tio som nämnt boken är nio negativt inställda till den :s

Om man vill ha lite mer lättsam läsning, lite igenkänningsfaktor så tycker jag att På smällen - från A till Bebis av Ann Söderlund är rolig. Det är ju inte så mycket vetenskap och medicin men den är rätt rolig, och så inser man att väldigt många klarat detta utmärkt tidigare. Superkvinnan i en som verkligen klarar allt kommer fram känns det som :P

CelsiusT
0

#1 Ska kolla in artikeln. Är ju ingen sån där bokslukare precis, tvärt om. Så jag kommer eventuellt att ta mig igenom en bok om ens någon, så får se vad det kan tänkas bli.

#2 Jag tycker det är så svårt också för alla sådana här böcker heter ju så liknande, så det är svårt att komma ihåg vilken bok det var som folk sa positivt respektive negativt om.

[WickedAlly]
0

#3 Samma här, jag har lagt författarna på minnet istället så slipper jag hålla på att krångla med titlarna. För att få titlarna rätt nu fick jag kolla på boken bredvid mig och på Adlibris :P

CelsiusT
0

#4 Jag är värdelös på namn, så författarnas namn är ännu svårare att komma ihåg för mig. Tyvärr.

[WickedAlly]
1

#5 Jag tror att om man bara ska läsa en bok så ska man läsa Susanna Helis. Speciellt om man är intresserad av dyktekniken verkar det som :)

soundtrack
0

Jag har Mammapraktika av Leni Söderberg och tycker att den är bra. Man får följa fostrets utveckling veckovis och därutöver står det lite om det mesta man behöver veta :) Har dock inte djupdykt i hur den beskriver själva förlossningen osv, vill inte tänka så långt just nu… Har försökt få tag på Ann Söderlunds bok för har hört så mkt gott om den men den är slut överallt! :/

CelsiusT
0

#6 Låter bra. Det lutar nog åt den för jag tror det är den jag hört mycket gott om tidigare.

Men ska kika runt lite till först innan jag bestämmer mig. Nån annan här som läst den boken (Föda utan rädsla av Susanna Heli)?

[Thiah]
0

Jag har inte ens tänkt att skaffa nån förlossningsbok, kanske nått jag får göra om jag inte får planerat ks.

CelsiusT
0

Någon som har läst boken: "Rädd att föda: din väg till att våga" och vad tyckte du isf om den?

mollyt
0

Om du inte gillar att läsa - kan du inte se om det finns ljudböcker att lyssna på istället? Jag själv slukar ljudböcker för att då kan jag lyssna samtidigt som jag gör annat.

Det finns ju mycket mer engelsk litteratur har jag insett…. Men det är kanske alla lika bekväma med att läsa.

Tina-A
0

Jag har läst föda utan rädsla och den är superbra! Den tar upp många handfasta och bra tips till både den som föder och den som följer med och skriver väldigt mycket om dyktekniken! Jag tror inte hon nämnde den vid namn men det kan vara så, annars skriver hon om meditation och det är ju i princip samma grej.

Skaffa den, den är skitbra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

CelsiusT
0

Någon som läst den "Rädd att föda"? 

Och är det någon som sett den här: http://www.profylaxgruppen.com/produkter Den finns i dvd form, hade varit lite spännande att prova. Kanske jag kunde få även sambon att hänga med på (som ananrs totalt vägrar läsa).