Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1327 ggr
ChristineL
1

Nyfödd prinsessa!

Prinsessan Madeleine och hennes man Chris, fick tidigt i morse, svensk tid, parets första dotter. Klockan 22.41 lokal tid på Presbyterian Weill Cornell Medical Center i New York. Enligt alla källor mår både far, mor och dotter bra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kungligt/article18409850.ab

Vi på gravid.ifokus hälsar och gratulerar såklart!

Vad tror ni om namnet? Vad tycker ni om att paret inte är bosatt i Sverige? vad tycker ni om att hon inte födde i Sverige? Spekulera på bara!

[WickedAlly]
0

Jag hoppas att de ger henne något svenskt, klassiskt namn. Elisabeth tycker jag hade passat, det funkar på båda språken och har lite pondus. Hoppas verkligen inte att hon får något modernt, amerikanskt namn i alla fall.

ChristineL
0

Jag håller också på ett klassiskt svenskt kungligt namn.

Tycker det är tråkigt att de inte födde i Sverige, nu vet jag inte alls hur sjukvården och förlossningar funkar i NY, men vi är ju väldigt privilegierade just i Sverige. Hörde på nyheterna att hon får dubbelt medborgarskap.

Michaela-N
11

Jag har inte någon åsikt alls, tycker det är löjligt att irritera sig på att Chris inte är svensk, att hon inte föddes i Sverige osv. Det är ändå 2014, man borde ha rätt att föda sitt barn vart man vill utan att folk ifrågasätter det.

[WickedAlly]
0

Jag vet inte om jag gillar namnet riktigt. Men jag antar att det finns värre alternativ :)

ChristineL
0

Leonore Lilian Maria, hertiginna av Gotland blev det alltså. Lilian tycker jag är fint, fast gärna med två L, eller Lilly.

[WickedAlly]
1

Ja, Lilian blir lite fel i mina ögon. Jag läser det verkligen som det står, Liiiilian. Fast det kanske är meningen :) 

Leonore får mig att tänka på strippklubbar, och jag vet inte varför.

[Thiah]
0

Håller med, Lillian med två l borde det vara. Leonore heter min simsgumma :p

Michaela-N
5

Det var nog inte så att dom stod och valde mellan stavning på namnet, hon döptes efter prinsessan Lilian som alla säkert vet dog förra året.

[Thiah]
0

Jo det förstod jag men tycker prinsessan Lilian också kunde stavat med två L. ;)

ChristineL
0

#8 - Man kan ju stava annorlunda även om man döps efter någon annan :)

MrsGoldfire
0

Smaken är ju som…alla har vi namn och vissa gillar och andra inte. Hur var det inte när prinsessan Estelle fick sitt namn.

Själv försökte jag med ett namn som det inte gick att reta barnet på något dumt rim, men sen blev det ändå fel och barnen hittade ändå på en dum ret-visa.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn