Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 662 ggr
dragonstar
0

inför och under grav.

Vad ska man äta och inte äta under graviditeten?

När bör man börja äta folsyra? Har hört att man måste börja långt iförväg för att få best efekt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

ChristineL
0

http://gravid.ifokus.se/articles/5161951ece12c42f48001029-mat-under-graviditeten?articles-1

Folsyra är bara att börja med när man känner för det, gärna redan under planerings-stadiet.

CelsiusT
1

Folsyra är ju bra att börja med redan innan man blir gravid, dels så man får upp värdena om man skulle ha låga värden och dels eftersom det är redan från den allra första tiden som det har inverkan på fostret. Och det är främst mot ryggmärgsbrock och utveckling av nervsystemet som folsyran påverkar.

En fördel med att börja med folsyra redan i planeringsstadiet är att den dels kan påverka menscykeln så den blir mer regelbunden och i vissa fall även korta ner cykeln. Så inte fel att börja med i god tid. Den kan dessutom ha en del andra positiva effekter på din kropp och ditt mående, bla kan det hjälpa till att hålla stabilare mående och det kan hjälpa mot viss nedstämdhet. Den kan även ha viss koncentrationsökande effekt för somliga. Dock är det, vad jag vet, inget av det som jag nämner här i sista stycket som är bevisat, men det finns teorier om det och vissa upplever effekterna. Bland annat jag själv ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

dragonstar
1

intresant =) Kommer helt klart börja äte folsyra i förväg =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.