Inflammation och graviditet?
Jag och min kille har nu planerat att det är dags att skaffa en bebbe :) Vi har som de flesta par lite "käppar i hjulen" men det hanterar vi bra. Jag började här om dagen fundera om en inflammation i kroppen påverkar ett foster? Inflammationen i fråga är i min fot. Jag har haft det ända sen april!! Den är rätt så svullen och framför allt tårna (mittersta tån är värst). Den är bara svullen som sagt och gör ont om något rör den opassligt och på morgonen. Jag har varit hos läkare 4gngr men detta ska gå om av sig själv enl. dem… Inflammations värdet (crp) jag har ligger kring 13-18 antar jag sen senaste "undersökningen". Jag har märkt att massage hjälper och foten i sig verkar lite bättre. Jag tänker påbörja fysioterapi och tänker besöka läkaren för 5gngn. Jag vill bli kvitt dehär. Min fråga är. Påverkar denna inflammation ett foster?
Jag tror inte att det borde påverka. Ditt crp är ju inte så mycket förhöjt (<8 är ju normalt).
#1 Ok. Måste ändo ta upp dethär med läkaren :) Jag vill ju ha en frisk bebbe :)
Nej det påverkar inte. Jag har inflammation i hela kroppen, varje led, har skyhög sänka och massa vita blodkroppar. Inget som påverkar fostret.
#3 Vad bra :) Styrke kramar åt dig :( Läste vad du skrivit under din profil. , Du e otrolig :D
#4 Tackar. Jag låter mig inte hindras i livet. ;)
Ett hett tips är att smörja foten flera gånger om dagen med tigerbalsam eller raditar. Lindrar värken och lugnar inflammationen. Tigerbalsam luktar starkt vilket inte raditar gör. Raditar köper du på hästsportbutiker eller granngården. Billigare i längden!
#6 Tack för tipset! Jag har funderat på Tiger balsam själv :)
Tigerbalsam ska inte användas av gravida, står på infobladet om den och läkare samt barnmorskor avråder oftast användning av det under graviditet. Kan vara bra att veta innan man köper till sig sånt.
Någon som vet hur det är med radital? Antar att det kan vara samma där? Den är väl egentligen inte ens för människor, jag köper det ju iaf på hästavdelningen så gissar att det i första hand är till häst. Fast det måste väl vara beprövat på människor eftersom människor ändå ska hantera det?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 Vad jag vet så kan man använda radital. Vet flera mammor som gjort. Tigerbalsam ska dock inte användas.
#8 #9 #10 Inressant. Borde sekert rådfråga lite på MVC? Vet någon av er hur det är med Perskindol?
Men är du gravid nu eller? För annars är det väl bara att smörja på och försöka bli av med inflammationen i foten innan du blir gravid.
Väldigt långdragen inflammation, har de röntgat och kollat så det inte är nån spricka eller nåt som inte läkt som det ska?
Sen kan du ju alltid försöka boosta kroppen genom att äta anti-inflammatoriska kryddor såsom vitlök, ingefära, chili etc. Och ta tillskott av d-vitamin, omega 3 och magnesium. Även bra inför bebisverkstan. Och glöm inte att börja äta folsyra om du inte gjort det redan.
Nej är nog inte gravid ennu mig veterligen. Knaprar folsyra och magnesium. :) Har varit till läkaren och röntga samt ultrat foten men inget hittades :( Har nu blivit lite bättre men inget att hurra för :( Ska testa detdär livsmedlen du skrev :)
Missade att meddela som nämnt ovan att tigerbalsam inte är för gravida. Tänkte som en behandling nu innan gravidiet och försöka få bot på det innan.