SSRI och graviditet?
Jag är inte gravid och misstänker att det kommer dröja ett bra tag innan sambon oh jag är redo. Men jag undrar om några här inne äter SSRI preparat och hur det påvärkar graviditeten? har ni fått sluta ta det när ni blivit gravida?

En kompis till mig fick sådant utskrivet när hon var runt vecka 20. Vad jag hört så KAN bebisens andning vara påverkad och svag vid födseln vilket blev fallet för hennes bebis. Hon kunde inte andas själv efter födseln trots att hon var fin och fullgången. Men jag gissar att om risken var stor skulle ingen lägare skriva ut dem till en gravid kvinna.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jag kan inte länka, men det finns en diskussion som heter "äter citalopram och är gravid" tror jag det var. Den finns under kategorin Din hälsa. Handlar visserligen bara om ett preparat men det är i alla fall en SSRImedicin.

Jag äter inte ssri själv, men har läst en del om det.
Jag har förstått det som att det finns vissa risker för barnet om man äter ssri, så att försök att fasa ut medicinen kan vara att föredra, men att det ju finns risker med att ens mamma mår allt för dåligt - både för barn och mamma. Som jag har förstått det är det alltså en avvägning, ofta anses det vara sämre för barnet att mamman har en obehandlad depression än att påverkas av ssri i livmodern.
Om möjlighet finns kan det säkert vara bra att prata igenom alternativ med sin läkare redan innan man blir gravid. Hoppas att du hittar bra svar!

Jag slutade med mina så fort jag misstänkte att jag var gravid och det funkade bra för mig.
#6 Slutade du bara tvärt? Hur stor dos hade du?

#8 Det gjorde jag och av någon anledning så funkade det bra utan några biverkningar. Det gjorde det dock inte sommaren innan när mina tog slut och jag inte hade mer på recept. Då fick jag en del biverkningar. Jag minns inte vilken dos jag hade, men tror jag åt två tabletter.
Hmm.. verkar som att det funkar på ganska många som blir gravida, att bara sluta direkt.
Men fick du börja ta dem igen efter att barnet fötts?

#10 Nej, efter att jag hade slutat så började jag må bättre. De tabletterna jag åt drog ner mig, vilket jag inte märkte förrän efter jag slutat.
Har 2 barn och har under båda graviditeterna ätit ssri preparat. (zoloft) Trappade ner något under själva graviditeten och amningen men det va lugnt att både amma och va gravid. Mår jag bra så mår bäbisen bra och mår jag dåligt utan medicin så hade bäbisen i magen också blivit påverkad av det.
Men visst mitt första barn hade lite problem med andningen vid födseln men hon hade navelsträngen runt halsen 2 varv också men allt gick fint. Och den andra förlossningen var jättebra.
Sluta tvärt av en ssri medicin är inte att rekomendera. Ofta kan man falla tillbaka i depression eller nedstämdhet. En jag känner vart livrädd och sluta tvärt utan att kontakta läkare och det blev pannkaka. Så nu har sambon fått nog och skickat henne till läkare och psykolog och nu äter hon en annan medicin men samma dos och värksamma ämne som hon hade innan hon vart gravid.
Så när du blir gravid ska du genast kontakta läkare/barnmorska då får du reda å vilka medicininer du kan eller inte kan och vilka du ska byta till
Kul att denan tråd pluppat upp igen.
Ja jag tycker det är självklart att man kontacktar läkaren om medeinene men det finns ju flera olika åsikter även bladn läkare och det är alltid skönt att höra andra upplevelser.
Tex om man måste slita med medecinen eller inte.
Nu har jag gått igenom en graviditet, förlossning och snart tre månaders amning och har tagit Citalopram under hela tiden.
När jag blev gravid trappade jag ner till lägsta dosen, ville inte ta bort det helt även ifall jag kunnat. Graviditeten gick helt normalt till och när barnet var fött behövde han en kort stunds hjälp med andningen (de behövde inte gå iväg med honom), men annars inga problem. Det är heller inga problem nu efter som är kopplat till att jag tar antidepressiva.