hjärtljud
När fick du lyssna på hjärtljuden första gången? Jag ska på inskrivning imorgon och undrar oxå när man kan.höra ljud? Vilken.vecka? Skulle vara skönt att veta att allt står rätt till där inne å att bäbisen lever och mår bra! Har varit lite nojig… Kan va för att jag sover ganska dåligt få jag drömmer mkt, ochh.då mycket känslomässigt jobbiga drömmar. Är i v 13-14…
V20 var första gången vi lyssnade på hjärtat. Jag har dock varit på tätare besök då jag mått så dåligt pga kräkningar och bråck…
Jag var i vecka 25 ungefär när vi lyssnade på hjärtljuden hos BM första gången, då det var första besöket där för mig sen inskrivningen. Innan dess hade jag gjort KUB i vecka 13 samt RUL i vecka 20.
Första gången var i vecka 14 på ett drop in-besök, var nojig och hade svårt att faktiskt förstå att jag var gravid. Min bm var lite motvillig, oftast vill de inte göra förrän absolut tidigast vecka 15 här men hon var snäll och gjorde ett försök. Hörde jättebra trots att det var tidigt :)
Sen lyssnade vi i vecka 27, och det skulle då egentligen vara första gången.
Jag har lyssnat på vul i v. 7 och i v.9 sen hos rådgivningen i v. 16 o 19 osv.
Där jag går får man inte lyssna på hjärtljud förrän efter RUL någongång, så vecka 20 eller något skulle jag tippa på. Min barnmorska säger att det kan vara svårt att hitta hjärtljud innan dess och att det kan bli väldigt stressande för den gravida.
Men som jag har förstått det så är det olika från BM till BM hur dom gör!
Vecka 25 fick jag lyssna första gången. Du kan ju alltid fråga om du får göra det.
/Christine
Idag är nojan bättre iaf. Har UL inbokat om 6 veckor… Så hoppas nojan håller sig borta!