Influensvaccin?
Hur tänker ni andra gravida kring årets säsongsinfluensa o vaccinet? I år rekommenaderas ju gravida att ta det då vi ingår i en riskgrupp numera tydligen.
Min spontana reaktion var att jag inte alls tänker ta det. Tar aldrig vaccin mot säsongsinfluensan i vanliga fall & det känns extra läskig att spruta sig när man har en bebis i magen. MEN de senaste två månaderna har jag haft 2 magsjukor & en rejäl förkylning som resulterade i en öroninflammation som tog 3 veckor på sig innan minsta förbättring visade sig. Så sjuk har jag inte varit de senaste 10 åren! och just nu känns influensan allt annat än lockande…
Eftersom du varit mycket sjuk den senaste tiden så innebär det att ditt immunförsvar är nersatt och att vaccineras med svagt immunförsvar är betydligt mer riskfyllt än att göra det med ett fullgott immunförsvar. Jag hade sett till att fylla på näringsförråden istället med riktigt bra mat, mycket färks gröna bladgrönsaker och även en del näringstäta kosttillskott från Hälsokosten. Till exempel D-vitamin är väldigt viktigt för immunförsvaret och mat som kanel, ingefära, gurkmeja och ekologisk kokosolja har båda antivirala, antibakteriella och antifungala egenskaper. Dock vill jag inte uttala mig om något av dem kan vara oläpligt vid graviditet eftersom jag har dålig koll på det, det här är mer generella tips.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Nix, tänker inte vaccinera mig. Har ett bra immunförsvar som verkar stå emot allt sånt, men man ska ju aldrig säga aldrig såklart. Men har jag klarat mig undan magsjuka och allt annat som vintern kommer dragandes med trots att jag umgåtts nära med sjuka så tror jag att jag klarar mig undan influensan också.
Vistas dessutom knappt bland folk just nu då jag läser hemifrån så risken att jag blir smittad bör ju vara minimal.
Jag tog det efter att MVC rekommenderat det. I v 17 tror jag det var. Är i v 29 nu och det är nog influensan jag ligger i nu :( Hade kanske varit ännu värre utan spruta? Vad vet jag…. Men riktigt sjuk har jag varit å är än!
Jag vet inte hur jag ska göra än
Så länge jag kan minnas har jag inte haft influensa, jag har förkylning och liknande kanske en gång /år (istället har jag reumatiska sjukdomar, dålig mage m.m.🤪 ), Jag har aldrig behövt åka in på sjukan/vård central för nån sån sjukdom (dvs en smittsam sjukdom)
Och jag är ytterst sällan i folksamlingar eller liknande och jag kan lätt isolera mig om nått värre skulle gå (kul skulle det väl inte vara men vi bor så långt ut i tjotahejti att man inte skulle märka det till vardags)
så det känns inte riktigt som om det positiva överväger det negativa.
l'm back

Jag tänker vaccinera mig. Skulle inte kunna leva med om jag blev sjuk ,eftersom det tydligen lätt blir mycket värre om man är gravid,och något hände med barnet bara för att jag inte ville vaccinera mig. Man har ju vaccinerat gravida länge utan några större biverkningar.
Hade jag varit gravid nu så hade jag inte vaccinerat mig, jag var gravid förra vintern och hoppade över det.
/Christine
Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa och kommer inte göra det nu heller. Dessutom är det i senaste laget att ta vaccinet nu för influensan har redan börjat slå till. Vill man vara "säker" på att vara skyddad så ska man ta det på hösten sådan hinner få ett skydd.
Jag vac mig i v16 för att rådgivningen rekomenderade det. Blir varje år erbjuden eftersom jag jobbar inom dagvården men har aldrig tagit för säsongs influensa förut.

#5 har man verkligen vaccinerat gravida i större utsträckning förrut? Det är ju först iår som gravida anses vara en riskgrupp.
Jag är verkligen jättesplittrad! Just för att jag varit så sjuk vet jag ju att immunförsvaret jobbat på högvarv länge nu o inte är i toppskick = inget superläge att vaccineras, men inte heller så toppen om jag stöter på influensan :P
Skall till BM på tisdag och tänkte höra lite m henne. Samtidigt så gissar jag att de rekommenderar det och därmed punkt. Kan tycka att sjukvården i sverige är lite väl fyrkantig och dålig på att individanpassa…
Jag vaccinerade mig som sagt men däckade i måndags kväll. Idag står jag på benen. Tog mig till MVC idag då jag hade tid. Där trodde de att min korta sjuktid berodde på sprutan… Vem vet…. Man kan vrida och vända på allt!

#9 min syster var gravid 09 och vaccinerades då hon som gravid var i en riskgrupp, så är det verkligen nytt för i år?

#11 kanske inte är nytt för iår då..? Fick dock det intrycket av http://www.socialstyrelsen.se/smittskydd/sjukdomar/influensa/gravidakvinnor
Nej! Aldrig i livet. Att de lyckats att bestämma just de stammar som förväntas bryta ut är en chansning. De kan helt enkelt inte garantera att vaccinet står emot just den influensan som florerar. Det finns även en risk att bli sjuk av sprutan och med tanke på alla tillsatser skulle jag aldrig ta den. Är mycket mer rädd för att något ska hända barnet av vaccinet än sjukdomen. Kvicksilver och aluminium brukar vara tillsatser i vaccin.
Sajtvärd på Iller.ifokus

De som vaccinerat sig mot svininfluensan hade skydd av det i flera år. Det är därför vissa inte blivit rekommenderade vaccin innan. Så stod det iaf i den folder jag fick. Sedan måste man ju vara gravid i andra eller tredje trimestern under influensa-perioden för att man ska bli rekommenderad att vaccinera sig. I första trimestern är inte riskerna om man blir sjuk förhöjda.
-09 gällde vaccinet mot svininfluensan, så detta vaccinet är en ny rekommendation för gravida för denna vintern. Inget som rekommenderats eller pushat för innan fick jag förklarat för mig. Jag blev informerad om vaccinet av BM, men hon lät inte så övertygad om det hela och sa inte mycket positivt, utan det var en ny grej dom skickat ut om. Jag övervägde inte ens att vaccinera mig, gjorde ej heller det när jag var gravid -09 och är nöjd med det.
Vilka som ingår i riskgruppen ändras när åren går. Företagen tjänar förstås på ju fler som blir vaccinerade…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#15 ok, så din BM försökte inte "övertyga" dig på något vis? Min Bm har inte ens tagit upp det. Såg en lapp på en dörr sist jag var där inne, men inget mer.
Man blir ju dock lite orolig då man börjar leta vetenskapliga studier som visar på ökad risk för dödfödd bebis om man som gravid utsetts för svininfluensan o blir riktigt dålig. :( och då den markant ökade risken för att ebhöva sjukhusvård om man blir smittad som gravid…
#17 fast svininfluensan är en helt annan sak än den årliga influensan. Det vanliga influensa-vaccinet biter inte mot svininfluensan! Och är man inte redan vacc mot svininfluensan så skulle jag inte rekommendera att göra det heller - 95% av dom som tog den på mitt jobb (vilket var typ alla då vi blev tvingade…) fick mer eller mindre hemska biverkningar…

#18 jo svininfluensan ingår i årets dos säsongsinfluensavaccin o det är just den som är anledningen till att gravida rekommenderas vaccinera sig iår. http://www.socialstyrelsen.se/smittskydd/sjukdomar/influensa/gravidakvinnor
Sedär, det visste jag faktiskt inte. Då tänker jag definitivt inte nått influensavaccin för jag tänker inte utsätta mig för svininfluensavaccinet igen :P
Har inte vaccinerat mig och tänker inte göra det. Min bm har inte nämnt något om det öht.
Någon som har koll på priset för att vaccinera sig som gravid?

#22 ingår man i en riskgrupp får man vaccinet gratis
#23 Tack, har beställt tid på tisdag & blev lite nyfiken på hur det var med detta :)