Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 5628 ggr
smurfan-13
0

Föräldraledighetsfrågor

Någon som har koll på om PAPPAN kan vara föräldraledig för sonen samtidigt som JAG är föräldraledig för nya bebisen? Alltås, kan vi vara föräldralediga samtidigt hela våren (då vi har dagar kvar på sonen) om vi tar dagar av varsitt barn så att säga?

Andra frågan, kan sonens MORMOR vara föräldraledig för honom samtidigt som PAPPAN kan ta ut de 10 första föräldraledighetsdagarna som man får i samband m födsel?

Någon som vet??

ChristineL
0

Jag skulle nog ringa fk om detta… Vad som känns mest logiskt (inte för att fk är logiska för fem öre) är ju att pappan kan vara föräldraledig åt äldre sonen samtidigt som du är hemma med nya bebisen.

Däremot tror jag man måste vara vårdnadshavare för att få vara föräldraledig.

[Moa-]
1

"Hur många dagar har jag?

Har ni gemensam vårdnad så har du och den andra föräldern 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er. De resterande dagarna kan du välja att avstå till den andra föräldern. Har du avstått dagar och ångrar dig kan du ta tillbaka föräldrapenningdagar som det ännu inte betalats ut ersättning för.

Har du ensam vårdnad om barnet har du rätt till alla 480 dagarna.

Vid flerbarnsfödsel får ni ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första. Ni kan ta ut föräldrapenning för varsitt barn och vara hemma samtidigt.

Olika typer av dagar

Föräldrapenningen har tre olika ersättningsnivåer - sjukpenningnivå, grundnivå och lägstanivå.

• Sjukpenningnivå baseras på hur stora inkomster du har.
  • Grundnivå är på 225 kronor per dag och är för dig som inte har några inkomster eller inte kan få föräldrapenning på sjukpenningnivå.
  • 90 av de 480 dagarna är dagar på lägstanivån. Då får ni 180 kronor per dag.

Kan jag vara hemma halva dagar?

Ja, föräldrapenningen kan betalas ut som hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning.

Hemma samtidigt - dubbeldagar

Under barnets första år kan båda föräldrarna ta ut föräldrapenning för samma dagar. De dagarna kallas dubbeldagar.

Föräldrarna kan som mest ta ut 30 dubbeldagar. Kom ihåg att dubbeldagarna inte ger några extra föräldrapenningdagar. Det innebär att om ni båda är hemma så kommer ni ta ut 2 dagar, en för varje förälder. Efter att barnet har fyllt ett år kan bara en förälder i taget ta ut föräldrapenning.

Ni kan bara ta ut fdubbeldagar från era gemensamma 240 dagar med föräldrapenning och inte från de 60 dagarna som är reserverade. Det innebär att om ena föräldern avstår alla dagar till den andre föräldern så kan han eller hon inte ta ut dubbeldagar.

För att ta ut dubbeldagar ska både du och den andra föräldern ansöka om dubbeldagar för samma datum och i samma omfattning.

De dagarna som ni tar ut dubbeldagar ger inte rätt till jämställdhetsbonus. Det innebär att det för föräldrar som har tvillingar kan det vara mer fördelaktigt att ta ut föräldrapenning för varsitt barn istället för att ta ut dubbeldagar." Försäkringskassan

Mormor ser jag inte har någon möjlighet att ta föräldraledigt för ert barn.

smurfan-13
0

Jo det blir till att ringa fk så småningom. Men man kan ju alltid hoppas att någon annan redan har testat liknande sak ;)

JeFo
0

Vet bara att man får vara hemma fastän med olika barn. Det går bra 😀

smurfan-13
0

#4 så jag kan vara hemma på ena ungen o pappan på andra, samtidigt (& det har inget m de 30 dubbeldagarna att göra?)?

JeFo
0

Dubbeldagarna är väl för samma barn… Innan barnet blir ett år kan man vara hemma båda två med samma barn men de drar två dagar då. Med olika barn går det att vara hemma. Det är vi ibland på semester över sommaren.