Preventivmedel och amning
Ni som ammar, vad har ni för preventivmedel om ni nu använder något? Jag vill inte använda Cerazette eller p-staven Implanon (har jag för mig att den hette).
Åt Cerazette innan graviditeten och var så nöjd med att slippa mensen. Nu efter ville jag dock slippa komma ihåg några piller, så det blev hormonspiral (Mirena). Satte in den för 3 veckor sedan, så får se hur den funkar framöver.
Jag har kopparspiral. Satte in den för två veckor sen och har fortfarande lite ont, men det är tydligen helt normalt. Jag vill inte ha hormoner så detta känns som att det passar bäst.
Vi använder bara kondom och kommer så förbli fram tills vi försöker igen, alternativt när jag opererar bort livmoderna och allt.
/Christine

#3 Varför skulle du operera bort allt? Är inte det en extremt ovanlig operation?
Min sambo kommer sterilisera sig efetr nästa barn. Jag fick mens tidigt trots amning så jag behöver någon slags skydd med en gång och vill ej använda hormoner. Amningen gör dessutom mina slemhinnor värdelösa så kondom fungerar ej, skavs sönder med en gång:(
#4 - Jag orkar inte leva 20+ år till med att inte veta när mensen ska komma och jag vill inte ta några hormonpreparat för att det ska "räta till sig". Min mamma har tagit bort livmoder och äggstockar så jag gör gärna samma.
/Christine
Men preventivmedel med hormoner i bör man väl inte använda när man ammar, eller har jag helt fel för mig?
Min sambo ska sterilisera sig när vi inte ska ha fler barn, men just nu vet vi inte om vi ska ha fler eller inte. Men inom det närmsta ett-två åren ska det i alla fall inte ske så jag vill ha ett så säkert skydd det bara går. Kondom är vi inte så överförtjusta i men kanske måste bli det så länge jag ammar =/
Jag har bara testat Cerazette av minipillren som finns, vet inte om de andra är annorlunda med biverkningarna för det är dem jag inte klarar av med Cerazette (och p-staven). Kopparspiral vågar jag nog inte prova då jag redan har enormt riklig mens som det är och man kan visst få ännu rikligare av den.
#6: Vissa preventivmedel med hormoner går, beroende på vilka de är. Hormonspiralen funkar på samma sätt som minipiller och är OK.
#7 Ok.
Tycker att det är så himla svårt. Skulle helst inte vilja ha nåt alls, men jag vill gärna slippa mensen och att använda kondom så nåt måste jag ta. Suck.

Det verkar vara olika råd hos olika BM nuförtiden. Förr var det bara minipiller som gällde, nu verkar vissa erbjudas andra hormonella preventivmedel. Det är dumt när inte alla BM är lika uppdaterade på vad som gäller tycker jag.
Barnmorskan skrev recept på hormonspiral åt mig, har kommit fram till att den verkar bäst. Men när jag ska sätta in den vet jag inte än.
Jag fick mens efter fyra veckor första gången, lagom kul. Den här gången har det hittills gått snart nio veckor utan, jag hoppas att det fortsätter så =) Men om jag sätter in spiralen hoppas jag att den ser till så att jag inte får nån mens.
NinniH tog du någon smärtlindring innan du satte in spiralen? Har hört att vissa gör det, minns nu inte vad min barnmorska sa om det..