HUr berättade ni?
Jag är själv inte gravid men fick den 28:e reda på att jag skulle bli faster :)
Min mamma fick veta det ganska tidigt, min bror och hans flickvän fick själva reda på det runt Halloween och mamma fick reda på det i okt/nov. Men de ville vänta tills den mest riskabla tiden var över innan de talade om för resterande familj. Så min bror berättade det på vår mini julafton den 28:e när vår familj + mina morföräldrar var med.
Han sa helt enkelt till min pappa att han skulle bli farfar. Så det var inte så mycket mer än så, jag tror jag var den som blev mest överraskad och "hyper" över nyheten, haha.
Jag har liten rädsla för barn och pensionärer men är ändå taggad.
Så inte Min berättelse men ändå lite svar på din fråga hoppas jag :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Vi plussade dagen före nyår så nyårsafton ringde jag till min mamma och storasyster och berättade att dom skulle bli mormor/moster min lillasyster hade jag fel nummer till så hon fik veta på nyårsdagen på samma sätt (hon hade helt klart bäst reaktion, hon var totalt mållös i flera minuter).
Svärmor ringde min man till nyårsafton.
Vi sa också att det ju ännu är väldigt osäkert då dom första 12 veckorna så sker 80% av alla missfall så dom skulle inte basunera ut det till hela världen men jag ville ha nån att prata med ifall det skulle gå illa också så därför valde jag att berätta tidigt.
Resten får nog veta i alla fall efter v 12, hur mycket efter det det blir vet jag inte då jag bara kan tänka på bebisar så det är svårt att komma på nått annat man kan prata om
edit: vi vet ju inte exakt hur långt gången vi är men vi gissar vi är i vecka 4-5
l'm back
Så jag ochså tänkt att jag ska göra när den tiden kommer. Berättar nog först för min mamma då hon är min pelare (efter sambon då). Sen kommer det bli svärmor, men vill vänta med rästen och ev även svärmor tills det är säkrare. Sambons bästis är läkarstudent så han lär få veta tidigt då han har en hel del råd att ge, och är bra moraliskt stöd till sambon =)
Vi väntade med att berätta till efter 12e veckan då den största missfallsrisken är över :) Men dock berättade vi bara för de absolut närmsta, mina föräldrar, svärföräldrar & varsin närmsta vän istortsett :) Resten fick veta efter ultraljudet har jag för mig :)
Plusade den 26/12 -12 och vi skulle upp till svärföräldrarna för att fira nyår, samt svängde förbi mina föräldrar också (de bor på vägen så att säga). Så de fick reda på det bara några få dagar efter vi själva fick veta. Var då i vecka 5. De fick varsin julklapp, ett julgranshände i form av en snöglob med texten "bästa barnbarn" inuti. Resten av världen fick veta efter nyår. Vi resonerade som så att om något skulle gå fel så ville vi kunna få stöd från familj och vänner och därför fick alla veta såpass tidigt. Nu gick allting finnemang och lilleman är snart 4½ månad gammal. För oss kändes det rätt att berätta så tidigt. 🙂
Vi har berättat för våra respektive barn (från våra tidigare förhållanden), för våra föräldrar och syskon samt närmaste vännerna. Vi berättade redan före jul eftersom min mage redan börjat växa (jag är i vecka 11 nu) och vi ville hinna berätta själva innan alla gissade sig till sanningen.
Vi gjorde vårt första ultraljud i onsdags (en del i KUB-testning eftersom jag fyller 40 i år) och då fick vi veta att vi väntar tvillingar så det förklarar varför magen är så stor såhär tidigt…
Det som är jobbigt om man berättar för tidigt, är ju om något skulle gå snett och man måste förklara för alla vad som hänt. Det kan nog vara ganska tungt, tror det är därför de flesta väljer att vänta till efter v 12.
Berättade för våra mammor och min bästa vän direkt, de visste om att vi hade gjort en ivf och att jag skulle testa mig. Jobbet berättade jag vecka 8 genom att visa upp en ultraljudsbild på lilla knytet, övriga familjen skickade vi t-shirts till efter vecka 12 med texten Världens bästa faster/morbror osv. Släppte bomben på facebook vecka 15.
/Christine
Berättade via facebook i kanske 10e veckan då jag fick höra att arbetskollegor spekulerade i att min sjukskrivning berodde på utbrändhet. Var sjukskriven från vecka 5-6 nånstans pga extremt illamående och många arbetskollegor finns på Facebook. Svärmor fick veta det samma vecka som jag blev dålig då hon är arbetskollega med både min chef och arbetsbokare.
Bara några dagar innan jag plussade så berättade sambons bror att de väntade barn. Så vi tänkte vänta med att berätta för våra familjer till vecka 12 så det inte blev så tätt inpå med överraskningarna. Men jag började må riktigt illa efter några dagar så jag hade inte kunnat dölja det om vi träffat våra familjer så vi berättade för dem nästan direkt (vecka 6) i alla fall på följande sätt:
Mina föräldrar skulle åka och hälsa på min syster i England. Så vi skickade med dem ett paket som hon skulle öppna under förutsättning att hon gjorde det när vi kunde pratas vid via Skype och att mina föräldrar var med. För i paketet låg bland annat tre mindre paket, ett till dem vardera, med bebiskläder i. Min systers min när hon såg kläderna och när hon fattade vad det handlade om en halv minut senare är oslagbar. Bäst av allt är att vi har det hela på film (spelade in samtalet) 😃
Sambons familj fick veta dagen efter när vi alla var samlade hos hans bror för att hjälpa dem deras hus. Dagen innan hade vi åkt en sväng förbi dem för att berätta för dem först och fråga om det var ok med dem att vi berättade det när alla ändå skulle dit dagen efter. Min sambo sa "du ska bli farbror" varpå brodern svarade "nej, jag ska bli pappa". Hans flickvän fattade vinken lite snabbare 😂
När det väl var dags att berätta för sambons övriga familj så var det inget mer än att sambon slängde ur sig "mamma, du ska bli farmor" varpå alla kollade på mig för att bekräfta det som sagts. Som om han bara hade hittat på det hela för att skoja eller något. Kan väl inte ens ha gått 10 sekunder därefter innan sambons syster slängde ur sig "ja men då kanske jag också ska berätta något". Så mina svärföräldrar fick sina tre första barnbarn på ett brätte så att säga.
Min bästa vän fick veta så fort vi fick tillfälle att träffas. Andra vänner som var tvungna att veta pga att jag inte kunde vara med på ett stort jobb fick veta runt vecka tolv. Sen gick väl ryktet i vissa led bland släkt och vänner men resten av världen (Facebook) fick i princip inte veta något av oss förrän lillkillen var född.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
18e veckan och sa de rakt ut bara :)
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Alltid berättat tidigt både då vi fick missfall samt denna gång. På mitt går det inte att hålla hemligt sen är jag dålig på att hålla glada nyheter hemligt. Efter 12veckors kollen, denna gång, så berättade vi för alla som ville höra ;)
Jag är i v9 och vi har inte berättat för någon än. Har tänkt låta det vara så. Nästa vecka ska vi på resa med sambons bror och en kompis till, om jag mår då som jag mått i det sista så kommer vi att berätta för dom (då i v10) så dom fattar varför jag mår som jag mår. Men dom kommer då att få hålla tyst för vi vill själva få berätta för alla andra när det är dags. När vi går in i passerat v12 så kommer vi åka runt och berätta för släkt och nära vänner. Vet inte hur jag gör med FB, jag är inte så mycket för att uppdatera där alls. UL-bilden kommer väl att åka ut men det dröjer ju till v18-20. Eventuellt att jag kommer vara öppen med det när jag skriver med kompisar, men inte kanske "gå ut" med det och aktivt berätta fören UL-bilden. Men det får vi se hur det blir.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Våra familjer (dvs föräldrar och syskon) fick veta i julas, då var jag i v 8 (tror jag det var). På nyårsafton fick våra 4 närmsta vänner veta (dom hade redan börjat lista ut det så det kändes bara jobbigt att hitta på ursäkter till att jag inte drack något längre). Resten av omvärlden kommer få veta efter KUB-testet i v 13, vi vill se att det ser bra ut först helt enkelt. Skulle vi inte göra KUB-test så hade jag nog berättat tidigare tror jag. Det börjar bli jobbigt att hålla på och mygla på jobbet - först när jag mådde illa och nu när jag är så trött…
http://www.youtube.com/watch?v=855kt3lVOW0
Hur man kan överaska sambon med nyheten
http://www.youtube.com/watch?v=FxneVhfn3Ik
Om du redan har ett barn kan man ju göra såhär =)
http://www.youtube.com/watch?v=07T7_SGya6s
Berätt att din dotter blir storasyster =)

Vi berättade på julafton då var jag i 16 e veckan. Vi slog in 2 paket med en napp o varje o skulle se om föräldrarna fattade. Mina fattade fort o kunde knappt dölja glädjen tills hans fattade. Väntade så länge för första graviditeten slutade i missfall v 13.
Jag mådde verkligen inte bra i början av graviditeten och var sjukskriven pga illamåendet så vi bestämde oss för att berätta ganska snabbt! Vi kände att vi ville ha stödet ifall det inte gick vägen ändå.
Chefen och närmsta kollegorna fick veta i v 6, när jag inte kunde jobba längre. De blev glada och hade misstänkt att det skulle hända snart ;)
Min mamma fick även hon veta i vecka 6 för jag behövde verkligen någon att prata med! Jag ringde, försökte låta cool och hon frågade hur det var, då brast det så klart jag och snyftade fram att det var skitdåligt men skitbra! ;) Och att hon skulle bli mormor! Hon blev jätteglad :)
Min pappa fick veta i v 7, han blev nog mest förvånad till en början och sedan jätteglad!
Den blivande mostern fick veta i v 7 hon med och hon blev alldeles rörd :)
Blivande farmor och farfar fick veta i v 8 och de blev överlyckliga och grät hela kvällen vi har där, hihi!
Vi var rätt tråkiga och skickade mms med bild på g-testet vi hade gjort till blivande mormor, morfar, farmor och farfar. Då hade vi bara hunnit in i vecka fem men maken kunde inte hålla sig längre. Sen fick några vänner veta de följande veckorna genom att vi helt enkelt berättade när vi träffade dem. Mina och makens mor-och farföräldrar fick veta kort därpå för våra föräldrar var så ivriga att berätta, fast de fick lov att berätta så det var inget de gjorde på eget initiativ.
Resterande fick veta i vecka 20 när vi lade ut en bild från RUL på facebook.