Gravid iFokus

Gravid

Etikettbarnlängtan
Läst 3033 ggr
[Junijuli]1
0

Längtar efter att bli mamma...

Jag längtar så mycket efter att bilda familj. Jag är 25, förlovad och lever i en ganska jobbig situation just nu, min fästman och jag har bott hos min mamma de senaste två åren och det har tärt på oss mycket och som ni förstår har barn inte funnits på kartan, vi båda pluggat dessutom. Som ett mirakel har vi dock äntligen fått en lägenhet, en trea och vi flyttar in om några månader, känns underbart! Nu kan vi äntligen börja vårt liv tillsammans. Men jag kan inte hjälpa att känna en tomhet inombords, som jag försökt fylla med djur och saker - men känslan kommer alltid tillbaka! Kan det vara min längtan efter barn? Jag tror det iaf, och det känns så jobbigt för som vi har det nu och några åt framöver så kommer det inte finnas plats för ett barn. Jag funderar på att utbilda mig till sjuksköterska och min sambo vill också studera till något annat än de han har nu… Jag vill ju dessutom gifta mig först, men att få råd med bröllopet vi vill ha lär ta tid Då kan vi väl inte skaffa barn? Jag är rädd för ekonomin, och att vara mammaledig om man inte jobbat, jag vet inte hur sånt här funkar! Jag vet bara att längtan finns där och jag mår dåligt av den ibland. Men jag vill att mitt barn ska ha de bästa förutsättningarna och att jag ska orka med allt.. Hur har ni gjort? Vad hade ni gjort i min sits? Alla är välkomna Med tips och råd!

Tjeja
5

Många som pluggar på universitet nu mera har barn eller får barn under tiden de pluggar!

Det går bra för de flesta även om det är tufft! 😉

Ska man vänta tills det är rätt läge blir det aldrig av! Har ni eget boende skulle jag säga kör på! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Praefatio
1

Vet inte om jag kan ge tips och råd, bara förståelse. Är också snart 25 med fästman. Vi bor i en etta sedan tre år tillbaka men ska flytta i år. Att vi ska gifta oss först är inget krav för min del, men jag är långtidssjukskriven (pluggar deltid) och även om vi har en stabil ekonomi så är det ju som du säger, att mammaledighet utan tidigare löneinkomst osv. kan bli krångligt…

Är man realistisk och så, så är det såklart alltid en stor säkerhet att ha ett jobb att falla tillbaka på sedan. Fästmannen vill egentligen att jag jobbar först, inte av ekonomiska orsaker utan för att "ha ett eget liv utanför föräldraskapet". Han har snöat in på det där. Jag har ett eget liv! Jag pluggar och älskar det, har gott om vänner och släkt, egna intressen osv. Jag förstår vad han menar men längtan efter barn är så stor och jag kommer (liksom du, fast av andra anledningar) troligen inte komma ut i arbete på flera år…

En del i mig viskar dessutom att mina föräldrar (pappa med fru, mamma är en annan historia) var studenter båda två och hade sämre med pengar än vi har nu, men jag hade minsann en bra uppväxt hos dem ändå. De hade ju istället gott om tid att umgås med mig, leka med mig, ta med mig på utflykter i skog och mark osv. De var påhittiga och jag kände aldrig att jag hade mindre än andra barn!

Jag är ju egentligen en sådan person som vill vara hemma med barnen så länge som möjligt. Tycker att det är viktigare än massor av pengar.

Förlåt, jag bara babblar. Blev bara så glad att se någon annan med samma känslor.

[WickedAlly]
2

Jag pluggar och väntar första barnet i april, har närmare fem år kvar på min utbildning och så länge vill ingen av oss vänta.

Det kommer att bli tufft stundvis och man kanske får leva lite snålt mellan varven men jag är övertygad om att det kommer vara värt det tusen gånger om. 

Instämmer med #1, ska man vänta till det perfekta läget så kommer det aldrig ske för det är alltid något mer man vill göra. Sanningen är ju att det allra mesta går att göra även om man har barn även om det ibland kan blir lite mer arbete kring det hela bara.

Tjeja
7

Men KÄRA SÖTA NI!

Ni är BARA 25! PASSA PÅ NU! Innan det är försent eller kanske inte alls går att få barn!

Jag är 40, tänkte som er och började försöka vid 28 års ålder men det har nu visat sig att jag inte kan få barn längre… och inte ens adoption är möjlig för mig!

Så KÖR NU!

Ni har MÅNGA ÅR att ta igen det SAMTIDIGT som ni har barn. Jag skulle rent ut av vilja påstå att skaffa barn MEDAN man studerar t o m är att rekommendera! Då har man mer tid för barnen än när man är uppbokad på fast jobb hela dagarna! Dessutom kan man reglera tiderna betydligt mer och världen rasar inte om man missar en föreläsning för man mår illa etc.

Dessutom är det TOPPEN att vara nyutexad och klar lagom tills barnledigheten är över! Fräscht att söka jobb med ny utbildning i bagaget än att söka jobb med stor mage eller med en två år gammal utbildning efter en barnledighet direkt efter utbildningen!

Sluta skjuta allt på framtiden! Det kommer aldrig att bli som ni tänker er ändå! Den kommer aldrig bli perfekt för ett barn! Men det kan bli JÄTTEBRA ändå!

LEV NU! Medan ni är unga och starka nog att orka och klara av det! För det blir INTE lättare sedan jag LOVAR!

KRAM på er! 🌺

Velinga1984
0

Det perfekta tillfället kan faktiskt komma ;) Jag prioterade fast jobb för att ens överväga fler barn och så blev det med rätt partner :) Stressa inte, fick mitt andra barn nu vid 29 års ålder. Första barnet kom för 9 år sen

Tjeja
3

#5 du har haft tur!

Inte många har lyckan att få sådan tur!

Visst behöver inte stressa, men heller inte vänta om man egentligen vill nu!

Eget hem, kärlek och trygghet är det viktigaste! Det andra ordnars sig med tiden!

Däremot kan man lätt missa fina möjligheter om man väntar när man har möjligheten nu! Att lyckas bli gravid är inte någon självklarhet faktiskt! Och visar det sig att man har bekymmer är det bäst att upptäcka det så tidigt som möjligt, redan efter 25 vänder fertiliteten!

[Junijuli]1
0

Tack allihopa det känns super skönt att få höra vad ni har att säga!!! Känner mig faktiskt puttad lite åt rätt håll nu tack vare er :-) Men om jag skulle börja plugga i höst, och blir med barn under tiden, hur gör man med ledighet och pengar då? Får man något om man bara gått på CSN? :-/

ChristineL
1

Låt inte studier och ett stort bröllop sätta käppar i hjulet för att du (vill ens han) ha barn!

Som några redan skrivit så går det bra att kombinera barn och studier, kanske går det att läsa på distans? Sätt er ner och räkna på ekonomin så att det fungerar.

Gifta er kan ni göra ändå, vi slopade  sex månaders bröllopsplanering strax efter jag blev gravid och körde hemligt bara vi två och två vänner som vittnen, det var super mysigt! Så hade vi kombinerad bröllopsfest och namngivning efter att barnet hade kommit.

[Junijuli]1
0

Han vill ha barn, men han liksom jag vill helst att allt ska vara "klart" innan, för att veta att det funkar. Men nu har jag ju fått lite mer kött på benen i frågan! Men bröllop vill vi så gärna ha, min kille kommer ifrån Irland och vi vill gärna samla all släkt för en gångs skull.. Men visst kan man ta det efter, nu är det bara pengarna som oroar mig. Plus allt annat som handlar om själva graviditeten såklart!!!

Tjeja
0

Länkar till FK: 

Planera föräldraledighet för student - SGI information

Vänta Barn - gör en checklista och se vad som gäller för just dig.

[Thiah]
0

#5 Jag hade lite samma, prioriterade ett glatt jag och ett fast jobb och sen vips hade jag hittat min själsfrände fast jag då var gift med en annan man. 

Nu är jag sambo, fast anställd och väntar första barnet 30 år ung. 

Jag tycker varken att 25 är ungt eller gammalt eller att studier och bröllop behöver komma ivägen så länge båda känner att detta är det rätta och är villiga att kämpa både med relation, ekonomi och annat som kommer emot. Jag och sambon väntade ett år extra bara för att han skulle vara helt redo att bli pappa.

[MyCassie]
1

Vi har en dotter på 8 månader och barn i magen som väntar på att födas. Min man jobbar heltid natt och pluggar samt är på examensjobb dagtid medan jag är sjukskriven. Vi bor i radhus just nu men kommer flytta till hyreslägenhet i annat län tills vi hittar vår villa i det länet. Jag har bestämt att välja en YH-utbildning längre fram i tiden som är 2 årig och som jag dessutom vill jobba med och velat länge, det är om läkare godkänner den typen av arbete vill säga, men det är när barnen går på dagis. Allt går, med lite vilja.

[Junijuli]1
0

Tack för allt! Kan ju fråga lite andra saker nu då det är min egen tråd… Ang graviditet, kost och allt som kan påverka, är det något man ska tänka på INNAN man blir gravid? Alltså allt ifrån äta rätt till att inte använda droger, jag tycker väl själv att vi lever sunt här med varierad kost och nästintill igen alkohol alls och inga tobaksvaror. Men i mina tidigare år har jag ätit mycket värktabletter då jag lidit av migrän och spänningshuvudvärk. Jag åt ibland 1-2 tabletter (alvedon-citodon beroende på värk) och ja har alltid varit rädd för att det ska påverka både mina chanser till att få barn samt påverka mitt framtida foster… Jag har aldrig rådfrågat min läkare så det kändes så avlägset men nu vill jag gärna veta vad ni tror om detta? Migrän får jag inte mer än 1-2 ggr per år nu för tiden så starka tabletter använder jag inte längre men alvedon pga spänningshuvudvärk. Äter dock aldrig mer än 2 tabletter per dag men ibland blir det ju i flera dagar i rad. Är så rädd för att allt detta ska påverka allt som betyder något. Alla ni som vill fortsätta skriva ang mitt första inlägg får naturligtvis fortsätta med det! :-) tack igen

Tjeja
3

Folsyra!

Köp och ät gärna folsyra några månader innan ni börjar fila på graviditeten t o m så du får upp bra nivåer i kroppen i förväg! =) Folsyra är ett b-vitamin som är bra för fostret och minskar risken för missbildningar!

[Thiah]
0

Alvedon borde väl inte påverka, det är en sån värktablett som man får äta som gravid. Sen är det ju aldrig bra att äta en massa värktabletter. 

Folsyra är bra att ladda upp med innan. Behövs till en massa saker i början av fostrets utveckling.

[Junijuli]1
0

Okej! Nej jag vet, håller på att dra ner nu och går och lägger mig ist när det gör ont, men när skolan börjar är det skitjobbigt att gå runt m huvudvärk :-/ borde egentligen ta itu med spänningen som framkallar värken men ah.. Nåja! Tusen tack för alla svar, jag hoppas att jag kan skriva här snart igen men om andra roligare saker :-))

[MyCassie]
0

Alkolhol ska man ju inte dricka som gravid och helst inte röka heller. Bra att äta sunt och träna under graviditet, det ger mycket när det är dags för förlossning och återhämtning. Huvudvärk kan man få som en "biverkning" av graviditet också dvs graviditetshuvudvärk som kan sitta i dag till veckor och för vissa hela graviditeten. Sen har vi ju illamående, kräkningar, karpaltunnelsyndrom, svullna fötter mm som hör till också. En del får alla symptom andra får bara några. Järntabletter, niferex, är bra att äta under graviditeten då man får 2L extra blod som gravid och inte alltid järnrik mat kan täcka kroppens behov av järn därav rekommenderas man oftast tabletterna.

Velinga1984
1

#6 Tur? Knappast, utan ett medvetet val.

Jag har varit på båda sidor, med första barnet blev jag ensamståend e när han var 6 mån. Ingen utbildning, inget jobb, inget körkort. Jag vet vilken kämpig väg det kan bli.

Tjeja
5

Jag hade hellre varit ensamstående mamma med tafflig ekonomi idag än sambo och utan möjlighet till barn!

En taskig ekonomi kan man plugga och hitta vägar ut ur, men total barnlöshet är betydligt svårare att åtgärda, tro mig! 

Jag har haft flera ensamstående föräldrar t o m en flerbarnsförälder på mina kurser på universitetet!

Det var givetvis tufft för dem, men de har klarat av det!

Tjejen jag skrev c-uppsats med var ensam med 6 barn! Hon hade ett helvete många gånger men idag är hon färdigutbildad med en kandidatexamen!

ChristineL
0

Alkohol, tobak och droger gäller ju er båda och inte bara dig att undvika.

Folsyra kan du börja äta redan nu och under hela graviditeten, andra tillskott behövs inte om inte bm rekommenderar det. Järntabletter kan komma att behövas men man blir gärna kass i magen av dom så håll dig till järnrik mat till en början istället.

Angående medicinering så får du rådfråga läkare om det, paracetamol går bra att ta under graviditeten men naturligtvis inga mängder.

Kolla bland artiklarna här på sajten, finns en hel del tips om lite allt möjligt där :)

[Junijuli]1
0

Precis som jag skrev ingen av oss varken dricker eller röker, inget annat heller förutom mitt alvedon användande alltså! Nej precis det fattar jag ju, tänkte bara om någon här visste mer ingående.

tlover
0

jag har inte läst hela tråden än (ska sen) men jag håller med #1 väntar man på rätt tillfälle blir det aldrig av.

Jag och min man är 26 år och försökte skaffa barn i nästan 3 år innan jag plussade här vid nyår, hade vi väntat till vi är äldre och har det "bättre" skulle det kanske gått så lång tid att det aldrig blivit ett plus.

Vi hade faktiskt gett upp och funderade på adoption (när vi blir 30 de flesta länder vill att man ska vara minst 30+)

l'm back

Beate
2

Jag är 39 och väntar vårt första barn och vi har varit tillsammans i 14 år. Vi har pluggat, jobbat, rest, tagit körkort, gift oss, sparat ihop en bra buffert, flyttat flera gånger, köpt bostadsrätt och det känns helt rätt att inte ha skyndat på det. Alla är olilka och det finns väl inget som är rätt eller fel, huvudsaken är väl att ni två är överens om att båda vill och är redo.

Apropå kosttillskott så skulle jag vilja lägga till D-vitamin och magnesium, många som har låga nivåer av dessa, och det kan vara bra att öka på kroppens depåer.

[Junijuli]1
5

Tack! Har pratat med min fästman om hur jag känner ikväll och jag blev ganska förvånad över hans reaktion! Han vill också ha barn "nu", han vill bara veta att vi klarar oss ekonomiskt (Allt det andra är ju fixat eller på g) Ååh har värsta lyckoruset just nu :-D

Tjeja
1

Grattis! Bara att börja planera då! …Ja…å öva på tillverkningstekniken då förstås. ;-)

CelsiusT
1

Då det gäller kosttillskott vill jag bara påpeka att tillskott så som magnesium, d-vitamin, folsyra osv är jättebra att äta, men tänk på att köpa dom på apoteket. Sånt som man köper i hälsokosten eller i sportaffärer är inte kontrollerade och godkända för gravida. Så det finns ingen som kan säga hur det påverkar fostret. Däremot så går det mesta från apoteket bra, men kolla varje produkt så den är godkänd för gravida (även då man köper på apoteket).

Medarbetare på westernridning.ifokus