Barnvagn ett måste?
Nu är det här ju lite tidigt men om vi nu måste skaffa barnvagn så har vi inte det till så att vi bara kan "svänga förbi" en affär.
Jag och min man funderar allvarligt på att inte skaffa barnvagn alls.
Vi bor så till att allmän väg slutar vid vår gård och den allmänna vägen som går från vår gård är brant, riktigt brant på vissa ställen, den har farliga kurvor och det kör ofta timmerbilar där (som ska till den privata vägen som går från vår gård åt andra hållet, den är inte lika brant men en skogsväg som inte alltid är väl underhållen)
på vintern är den allmänna vägen lågt prioriterad ang plogning så min man har tex en gång kört sönder bilen pga djup snö, skogsbilsvägen plogas för närvarande inte utan är bara jättespårig.
båda vägarna är smal också (går man på promenad och en timmerbil kommer så går man ner i diket), den allmänna vägen leder till en lite bättre väg efter 1 km men den är också smal 8har mötesplatser).
Vi är väldigt sällan inne i stan om inte vi har ett ärende så vi "strövar" inte omkring på stan länge.
Vi har alltså tänkt nöja oss med bärsjal (till mig) och sele (till min man) eftersom, ja vi ser inte när vi kan ha användning för en barnvagn.
Vill man ha den vaggande känslan av vagn och inte vill bära ungen kan man väl i värsta fall skaffa en vagga?
är det nått vi missat för vi ser inte riktigt när vi kan använda en vagn där vi bor.
l'm back
Prova utan, kanske blir jättebra i ert liv att skippa vagn :) Vagn är inget måste.
Vagn är ju mer en bekvämlighetsgrej som dom flesta väljer att använda. Men jag kan inte se att det skulle vara ett måste. Fast vad vet jag ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag säger detsamma - testa utan vagn.
Själv är min son nu nästan 17 mån och vagnen har varit oumbärlig! Han väger strax över 10 kg och det blir TUNGT om man bär honom på ryggen eller i bärstol. När han var mindre var den oumbärlig för promenaderna, för att kunna somna i vissa perioder (även en bebbe på 4-5 kg blir tung att bära runt runt runt på i timmar för att få att somna, trots sjal) osv osv…
Men alla barn är individer och olika, liksom vi föräldrar har olika behov och förutsättningar, ni kanske klarar er galant utan vagn!
Det beror ju på hur livsstilen ser ut, men ett måste är det inte! Det låter som ni kan klara er fint utan. Jag gissar att ni kör bil om ni ska någonstans. När barnen blir tyngre kan man ha dom på ryggen eller så kan dom gå mycket själva.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#4 jo bil är ett måste här, brevlådan är 3 km bort, busshållplatsen 5 km bort, närmaste lilla byabutik 1 mil bort, närmaste riktiga butik 4½ mil osv
bär och svampskogar är nära däremot 😉(men där är det nog ändå svårt att komma åt med barnvagn)
och i stan är det ju gratis parkering på alla parkeringsplatser så det "kostar inte" att byta om man ska handla på två butiker en bit från varandra.
l'm back
Jag tror absolut inte att vagn är ett måste. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade nog inte kommit ut utan den. Hon föddes i maj och sommaren var för varm för bärsjal, vagnen var det svalaste stället att ha henne på/i.
/Christine
Medan bebisen är liten är väl bärsjal/sele riktigt praktiskt och sen kan man ju köpa en begagnad, billig vagn som är lätt att vika ihop.
Jag vet att mina föräldrar hade en sån där liten tygvagn man tar med sig på resor åt mig när jag var cirka 18 månader och uppåt. Jag gick för det mesta själv eller bars.

Jag har inte använt vagnen så mycket men däremot själva liggdelen som lättransporterad säng det första halvåret. Jättelätt att ta med till vänner, ut i trädgården osv. Kanske kunde vara något för dig att bara köpa en liggdel?
#8 jag har mönster på hur man sy en sån som jag hade tänkt ge mig på
sen har vi en korgsäng(eller vad det nu heter) som skulle funka hemma
l'm back
Jag hade inte kunnat gå ut med barnen utan vagn. Första barnet på grund av alla komplikationer jag fick efter kejsarsnittet, jag kunde inte bära honom mer än några veckor. Nu med andra barnet på grund av foglossning.

Jag har inte använt vagnen jättemycket och bor ungefär som TS. Det jag använt den mest till är att ha henne liggandes och sova ute i trädgården medan jag grejade i somras.
Nu börjar hon dock bli tung att bära, nästan 7 kg så jag har köpt en liten nätt sittvagn som kan fällas ihop till nästan ingenting som vi kan ta med oss om vi vill.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Du behöver absolut inte ha vagn :) För oss är den lite ett transportmedel för varor som för barn då vi bor i ett villaområde (vill också bo på landet men inget dyker upp…) och ofta går till affären och då blir det för tungt med barn i bärsele plus kassar. Har man inget behov av vagn så är det ju onödiga pengar att slänga ut.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Testa utan vagn tycker jag. :)
Jag ville inte heller ha vagn egentligen men då mina leder inte klarar så värst mycket och jag är ute mycket med hela familjen fick det helt klart bli en vagn istället för att gå och bära på bebis som bara blir tyngre och tyngre.
Jag har ju faktiskt också ledproblem (även om det är bättre när jag äter någorlunda glutenfritt) men det enda stället man skulle kunna ha vagn här är vissa ställen på gården för det är somsagt inte alls ovanligt att man tex måste hoppa ner i diket för att undvika att bli påkörd av lastbilar så jag tror att även trots värk blir det svårt.
Vagga funderar jag däremot på mer och mer då man skulle kunna sitta ner och bara vagga den med foten samtidigt som man vilar om man behöver det.
Jag tror jag ska be snällt att min man gör en
l'm back
#14 Jo, men finns olika typer av ledproblem. För min del skulle jag gå sönder om jag skulle bära vikt min kropp inte kan hantera på så sätt är barnvagn en lättnad för mig. :)
#15 för att vara ärlig vet jag inte om jag klarar varken att bära eller styra barnvagn om värken går tillbaka som det var innan jag började äta mindre gluten. möjligen skulle bära gå snäppet bättre då jag oftare kan bära en ryggsäck än styra en vagn på mataffärn.
men som sagt jag vet inte ens om det är möjligt att ha en vagn här, det känns i alla fall farligt.
l'm back
#16 Du kanske kan testa utan barnvagn först och blir det så att det inte funkar så kanske du får överväga att köpa en barnvagn ändå. Kanske kan du ta bilen någonstans och gå med barnvagn då istället för direkt utanför där ni bor.
#17 jo vi kommer nog att testa utan först, men var man kan gå med barnvagn inom rimligt avstånd vet jag inte, vägarna är smala här förutom blå vägen som är en europaväg så där går det ju tung trafik istället.
det blir minst en mil man får köra då (det är fortfarande smala vägar men genom en by så där kör folk inte lika fort)
l'm back
#18 Du bor i Lycksele vad jag kan läsa på din sida och du kanske är inne i centrum (det lilla som finns) någon gång och där kan man ju gå med barnvagn. Sen kan det kanske vara skönt att ha barnvagn om man ska gå på Lycksele djurpark med barnet i framtiden tillexempel, bara en tanke. :)
Hemma behöver du ju inte använda barnvagnen men det finns däremot tillfällen då det är skönt att ha en istället för att köra med sele men då köper man ju en barnvagn när man känner att behovet finns.
#19 jag bor 4½ mil bort (men i kommunen) så det blir lite långt men det blir väl nått man skaffar om man känner man behöver.
min man är däremot väldigt på om att han vill bära ungen i sele så det kanske blir han som bär på djurparken 🙂
l'm back
#20 Ja det är ju bättre utsikt från ett sele om man vänder barnet utåt. Min man bar vår dotter i sele när vi gick Tavelsjöleden dvs 4 mil, det var kämpigt för han men det gick. ;)
#21 min man är envis som synden så han kommer inte visa att det är jobbigt (möjligen om mans kulle på shoppingtur)
l'm back
#22 Han lär nog visa det om inte ryggen pallar längre. ;)
Men visst kan man bära barn i sele, man bar ju barnen i famnen när barnvagnar inte fanns. Allt beror på vilken styrka man har men inget är omöjligt och personligen kan jag ser många fördelar med att bära barnet tätt intill sig hela tiden då barn gärna vill ha närhet men samtidigt passar det inte alla och barn blir ju tyngre. Vår dotter är 8 månader och väger ca 9kg, bära henne i sele kontinuerligt skulle vara tungt. Alla barn gillar heller inte att sitta i sele eller sjal så sådant får man också räkna in.
#23 inte han inte han är hopplös när det gäller sånt (han gick en gång 100+ meter då han hade huggit sig i benet tex)
det är därför jag tänkte att man kan ju ha lite alternativ också förutom sjal/sele.
Vi har redan en barnsängskorg (eller vad dom nu heter, vi har velat ha barn länge nu så har vi hittat nått vi gillat då har vi köpt det) som man kan ha på gården, sen tror jag jag ska sy en "babylift" för när man hälsar på mamma el svärmor (hittade mönstret i en bok jag har och det var enkelt nog för mig) sen börjar jag bli sugen på en vagga ifall babyn har svårt att somna och behöver att det rörs (det är ju samma princip som en barnvagn)
l'm back
#24 Jo men ska du tex ut och gå med bebisen så är det inte alls säkert att barnet gillar att sitta i bärsele eller sjal och kan då börja gallskrika och åla sig, då får man överväga vagn. Vagn är ju inte bara till för att vagga ett barn, en del barn somnar tex bättre när man går med dem i en barnvagn och då funkar inte en vagga alla gånger. Men som sagt, sådant ser man då. ;)
Ang att bära barnet utåt i sele så är det inte att rekommendera för små barn. De kan inte värja sig mot alla intryck så rekommendationen säger att man ska bära små barn inåt. Dyrare och ergonomiska selar är inte heller utformade för att kunna bära bebisar vänt utåt och har man tänkt att bära mycket rekommenderas det starkt en ergonomisk sele- inte enbart för den som bär utan även för barnet. I en ergonomisk sele sitter bebisen i grodposition som liten, och på rumpan när barnet blir lite större. I en vändbar, icke ergonomisk sele sitter bebisen på skrevet och belastar då ryggen fel. Jag tror att selar, precis som moderna barnvagnar lätt köps i tron om att man stimulerar och ger sin lilla bebis en mer spännande tillvaro om dom får sitta vänt från föräldern när forskning snarare visar att små bebisar behöver skyddas från för mycket intryck då de inte kan hantera det. Jag tror att många är helt omedvetna om det. Välj sele med omsorg :) Det finns flera bra märken, har själv en manduca som jag använt alldeles för lite för det är ändå behändigt med sele! Och de flesta barn slappnar av mycket bättre när de blir burna och det ger en trygg anknytning till föräldern. Ang vagga så hade vi en vagga till vår lilla i början. Använde den kanske 2 ggr ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26 jag tänkte mest för att det ska bli den där rörelsen som man ofta är ute efter när man går med barnvagn, men det blir min man som bestämmer det isåfall, eftersom det blir han som gör den (om inte vi lånar den vi hade då vi var små, den som gammelfarfar gjort).
jag ska läsa på mer innan vi skaffar både sjal och sele för att se vad som passar oss (främst sjal, det där om grodposition visste jag redan)
l'm back
#27 ja vissa bebisar älskar säkert vaggan, men själv har vi aldrig behövt använda oss av tex vagnrörelser eller vaggrörelser för att söva, men alla ungar är olika. Precis som oss vuxna :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26 Jag tänkte mer på när barnet är större och intresserad av allt runtomkring, då kan det vara kul att sitta vänt utåt i ett sele liksom de annars suttit i en barnvagn vänt utåt på en djurpark för att se djuren.
#29 då kanske sjal är bättre, jag kan inte sjalbärande än men jag har burit ganska många barn på höften (jag var vänner med massa afrikaner då jag var yngre och där var det sjal el höft som gällde) det ska om jag förstått det rätt finnas sätt man kan knyta sjalar så dom ger stöd tex.
Att bära en bebis på höften är förvånadsvärt bekvämt
#28 jag tänkte mest om det behövs, men min man är ännu smartare han hade tänkt göra vaggben man kan sätta på korgsängen vi har, då tar det inte mycket plats om det inte behövs tex 🙂
l'm back
#30 Sjal eller sele är en smaksak från person till person. Jag ville ha en sjalni början men detfick bli en infantino ergonomic bany support istället som är hur bekväm som helst att använda. Den satt vår dotter grodställning i till en början och hon somna varje gång när hon var i den, ett tag var jag tvungen att bära henne i den för att få henne att somna kvällstid. :)
#29 är barnet så stort att det klarar av alla intryck utifrån är det nog skönare att bära på ryggen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#32 Tycker inte jag men det är nog som allt annat en smaksak. :P