Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 9198 ggr
ChristineL
0

Välj alkoholfritt!

Inte bara som gravid, utan även när man planerar och bebisverkstan är gång är alkoholfritt ett bra alternativ. Jag listar mina favoriter och varningar, fyll på ni också!

ÖL: Estrella - En öl jag dricker i vanliga fall men funkar inte som alkoholfri. Finns på systembolaget.
San Miguel - Även denna dricker jag i vanliga fall men väldigt blaskig som alkoholfri. Finns på systembolaget.
Carlsberg - En av de bättre, smakar öl. Finns både på systembolaget och de flesta livsmedelsbutiker.
Clausthaler - Min favorit! Finns både på systembolaget och de flesta livsmedelsbutiker. Stor varning för Clausthaler Lemon dock!
Spendrups - Njae… Finns på både systembolaget och de flesta livsmedelsbutiker.
Störtebeker - Har inte hunnit provat än, men blivit rekomenderad denna. Finns på systembolaget och välsorterade livsmedelsbutiker.

VIN: Carl Jung - Finns som rött merlot, vitt reisling och rosé. Jag har prövat den röda och den var ingen höjdare. Finns i välsorterade livsmedelsbutiker.
Bella Ella - Finns som mousserande vitt och rosé. Söta, nästan cideraktiga men väldigt goda båda två. Finns i välsorterade livsmedelsbutiker.
Chapel Hill - Riktigt gott mousserande, inte alls så sött som Bella Ella. Finns på systembolaget.
Mousserande Jordgubbsvin - Smakar verkligen jordgubbar! Riktigt sommarvin, lite sött men inte för mycket. Finns på systembolaget.

**CIDER:
**De flesta livsmedelsbutiker har ju mängder med olika cidersorter, känns överflödigt att lista dom här tycker jag. Kanske någon har hittat någon ritkigt bra från systembolaget istället?

vevve89
0

Finns en Xide som är kanon!

ChristineL
0

#1 - Ja, just det! den har jag ju provat, och en Briska med kom jag på. Jag dricker så sällan cider så har glömt att lägga dom på minnet :P

SaraC
2

Har testat några viner och tyckte de var rena skämten. Smakade läsk/vanlig alkoholfri cider. I bästa fall smakade det lite jäst cider Tungan ute Dricker traditionella alkoholfria drycker nu istället och väntar på att få ta ett riktigt gott glas rött sen när bäbben är ute!

Jag har fått låna en bok med alkoholfria drinkar och den är rätt rolig! Gjorde bärdaiquiris i somras. Drinkar för gravida heter boken, finns säkert mycket recept på nätet också.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Niini
0

Vore kul med lite tips på alkoholfria skumpan till nyår också :)

Tina-A
1

Tummen upp säger jag som överlag inte är så förtjust i alkohol :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
1

kan rekomendera bubblet Peach pearls som jag vet finns på systemet. Den smakar persika och är väll en blandning av läsk/cider. Kan inte bestämma mig exakt vilket kategori jag tycker den tillhör MEN jag tyckte den var väldigt god!

JossanH
1

#3 väntar på min älskade engelska cider men inte hjälper det att bebisen är ute, då får man fortsätta vänta tills man ammat färdigt.. En evig väntan det här med barn ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

noir
0

#7 Man får ju välja precis som man vill. Men Forskning säger att det är okej att amma och dricka alkohol. Dvs ett glas till maten exempelvis. Den mängden som går över till barnet är obefintlig och likställs med vanlig mjölk man köper i affären. Sen om man inte vill dricka en droppa och amma är det helt okej det också.

Jag kommer nog ta mig ett glas vin nån kväll någon gång när amnning och allt funkar som det ska. Har även tänkt pumpa ut så man har i kylen/frysen så sambon kan hjälpa till, samt om jag inte kan amma av någon anledning så finns det alltid.
Så har jag personligen tänkt kring det hela men det behöver inte bli så för det. Man kanske tänker annorlunda och/eller saker sker som man inte tänkt sig efter man fått barn. :)

SaraC
0

#7 Jag har väl tänkt ungefär som noir här ovan, men säger även samma sak - hur det sedan blir när barnet väl kommer återstår ju att se! GladAlkohol är såklart inte prio ett bara för att barnet är ute, men när barnet är ute är det i alla fall möjligt att ta ett glas, till skillnad från när det är i magen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Aquelegia]
0

Vin: Naturero Free framförallt det vite får vi jämt frågor om vad det är för märke på av gravida som är vinsugnaFlört

Xide dragonfruit är en grym hit att smutta på vid förfester eller kräftskiavn/dylikt!

noir
0

Fast naturero är inte alkoholfritt och inte xide (iaf inte om det var den xide jag stod och kolla på idag). Visserligen liten mängd, men fortfarande alkohol i. dvs 0.5%
Det finns fler alternativ som är 100% fritt från alkohol, tex bubblet peach pearl som jag tipsa om, äppel musten, nån cider som hette beo tror jag. Bättre att tipsa som dom. Jag som gravid vill då inte dricka något med alkohol i, spciellt inte om det till och med står på flaskan.

vevve89
0

#11 0,5 och under räknas som alkoholfritt då det är så otroligt lite.. Ska det va precis 0 finns bara ett par sorter.

noir
0

Ja vilket för mig är för mycket under min graviditet och nöjer mig gärna med helt alkoholfritt :)

ChristineL
0

Någon som provat det röda vinet Arc-en-Ciel? Köpte det till nyårsmiddagen imorron. Ska bli spännande att prova något nytt. Smakar det skit så gör det :P

[Aquelegia]
0

#14 Jupp helt okej något syrligt men man bra vinkaraktär! Smakar inte bara saftGlad

ChristineL
0

#15 - Låter bra det, får ge en liten recenssion sen jag med :)

Sussi89
0

Jättebra tråd! Den ska jag kolla närmare på.  Man köper dryckerna på systemt va? :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

noir
0

Vissa kan även finnas i vanlig livsmedelsaffär. Eftersom det är alkolhokfritt får de köpas in.
Kolla bland drycker nästa gång du handlar så hittar du säkert några utan att behöva åka till systemet. Finns lite chapen hill (dock med låg alkoholhalt tror det är 0.5%) och andra olika viner och mousserande.
har själv sett på ica maxi, ica kvantum och hemköp.

Niini
0

Vi var till Alko (finska systemet) för nån dag sen, tänkte banne mig inte hitta den alkoholfria hyllan. En liiiten smal hylla inklämd i ett hörn :P Fanns hela två sorter champagne/skumvin att välja på.. Blev Söhnlein Brilliant. Får se om det går att dricka alls eller om jag borde ha satsat på Pommac istället Flört

ChristineL
0

#17 - Det går alltid att fråga i butiken om dom kan tänkas ta in nåt särskillt, jag jobbar på ica så jag vet exakt vad som finns i sortimentet ;) Dock kan många vara lata på att ta in annat än alkoholfri öl. Men i första inlägget ser du att jag skrivit vad som finns på vanlig affär (om man fjäskar)

[RMSLiners]
1

Jag dricker ändå aldrig alkohol och har inte gjort under hela mitt liv heller, så när BM sa att man ska avstå från alkohol var det ganska lätt. ;)

Åsa S
0

Arc en ciel rose mousserande var inget vidare testade den på nyårsafton. Billabong är annars ett gott alkoholfritt mousserande alternativ som finns på bolaget.

Andra goda alkoholfria drycker på bolaget är BEO apelsin/hibiskus och Ginger beer.

Bra att veta är att man inte måste sätta ut alkoholhalt på drycker som har mindre än 1,5% alkohol i matbutikerna enligt de EU regler som finns, så det kan finnas alkohol i de drycker som står som helt alkoholfria i matbutiken, bolaget har dock som regel att sätta ut alkoholhalt på varorna även om det är mindre än 1,5% och det har tagits beslut på att öka de sorter som är 100% alkoholfria i sortimentet så man hoppas ju det blir många nya goda sorter.

ChristineL
0

#22 - Är du verkligen säker på det med alkoholhalten? Vad jag förstått så räknas alkoholfritt som mindre än 0, 5%… Jag ska ta och kolla upp det bland våra leverantörer snarast iaf!

Det röda Ar en ciel tyckte jag inte var någon höjdare, men jag är nog lite vinfetisch i vanliga fall :P

ChristineL
0

Puttar upp såhär till midsommar :)

[Zorita]
2

Jag kommer ha med mig ett gäng San Miguel 0.0 och en gin & tonic utan gin till midsommarstången 😉

ChristineL
0

Lägger till att Carl Ljung Riesling funkar riktigt bra!

Mabrotnosh
0

Vad gott med riktigt kall tonic

linalundberg
0

Jag skulle vilja tipsa om stauropraumens alkoholfria öl samt blur nuns alkoholfria vin både rött och vitt, sen tror jag nån annan skrev det men xide non alco samt både briska och sommersbys alkoholfria :)

Beate
0

Provade Clausthaler Lemon nyligen och tyckte den var god! Men så är jag van sen innan att dricka panaché (öl+fruktsoda) när jag är i Frankrike och spelar golf… 🤪

soundtrack
1

Bumpar den här tråden såhär i jul- och nyårstider. Någon som har tips på något drickbart rött vin…? (Har inte provat något av de som nämnts i tråden än, men vill gärna ha fler tips och recensioner innan jag vågar mig på att köpa nått *kräsen*)

Beate
0

#30 Rött alkoholfritt är tyvärr ingen hit, har nog provat alla de som finns på systemet…

ChristineL
0

#30 - Nej, det finns inget rött som smakar bra för mig heller, smakar mest besk/sur druvjuice tycker jag.

soundtrack
0

Attans då :/ hade hoppats på att det skulle finnas nått skapligt att svälja ner nyårsbiffen med.

ChristineL
0

#33 - Om du dricker öl så är nog det att föredra till den då ;)

soundtrack
0

#34 jag gör ju dessvärre inte det , och att dricka cider och läsk "hela tiden" är lite tråkigt.. Jag saknar mitt vin helt enkelt! ;)

ChristineL
0

#35 - Jag förstår det! Blir så jäkla sött annars ju.