Gravid iFokus

Gravid

Etikettkomplikationer
Läst 5343 ggr
Caroline L
0

Allergisk mot barnet

När jag var i min mors mage blev hon allergisk mot mig i runt v 38. Det blev rätt allvarligt och dom framkallade då en förlossning.

Jag undrar om det är något som kan "gå i släkten" eller att jag på något sätt kommer bli allergisk mot mitt framtida barn då? Nån som har koll på det?

Vad jag förstår visste inte läkarna varför en teori vi har kommit på är att det kan ha varit för vi hade olika blodtyper? Kan det framstå en allergisk reaktion då?

Hon kände ingen allergi mot barn nr 2 och dom har samma blodtyp.

Jag har inte stenkoll på vilken blodtyp jag har men det jag vet är att jag få ta emot men ej ge blod.

Sjöstjärna
0

Om mamman är Rh+ och pappan Rh-, eller tvärtom, så kan det uppstå en situation där barnet får pappans blodtyp och mammans kropp därför försöker stöta bort barnet. Detta brukar man kolla i samband med graviditeten så man kan hålla extra koll.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Caroline L
0

Jo det jag vet är att både jag och min far har negativ blodtyp men vilken vet jag inte

Om jag hittar en man med positiv, är det då störst chans att barnet får positiv då och att jag då kommer känna samma allergi?

Sjöstjärna
0

Är du säker på att båda dina föräldrar har samma? Får då brukar det inte vara några problem. Då borde du också vara Rh- och i så fall kan inte det ha varit anledningen till att din mamma blev "allergisk" mot dig. Det kanske handlar om något helt annat då som jag inte känner till.

/Sjöis

Tusen
0

Som #1 skriver kan man ha olika rhesusfaktorer vilka kan påverka barnet så illa att det kan dö. Dock brukar det inte ske vid en första graviditet eftersom mammans kropp först måste bilda antikroppar mot det första barnets rhesusfaktor. Så oftast är det barn nummer 2 osv som kan drabbas av det.

Fast man kan nog inte kalla det för allergi, i vilket fall. Snarare en immunitetssjukdom.

Läs mer här:

Hemolytisk sjukdom hos nyfödda , även känd som hemolytisk sjukdom hos foster och nyfödda , HDN , HDFN eller erytroblastos fetalis , [ 1 ]är en alloimmun tillstånd som utvecklas på ett foster , då IgG molekyler (en av de fem huvudtyper av antikroppar ) som produceras av mamman passera genom moderkakan . Bland dessa antikroppar är några som angriper de röda blodkroppar i cirkulationen hos fostret, de röda blodkropparna bryts ner och fostret kan utveckla retikulocytos och anemi . Denna foster sjukdomen varierar från lätt till mycket svår, och fosterdöd från hjärtsvikt (ödem fetalis ) kan förekomma. När sjukdomen är måttlig eller svår, många erytroblaster finns i fostrets blod och så dessa former av sjukdomen kan kallas erytroblastos fetalis (eller erytroblastos foetalis ).

Symtom [ redigera ]

Hemolys leder till förhöjda bilirubin nivåer. Efter leverans bilirubin inte längre raderas (via moderkakan) från det nyfödda barnets blod och de symptom på gulsot (gulaktig hud och gul missfärgning av ögonvitorna) ökar inom 24 timmar efter födseln. Precis som alla andra allvarliga neonatal gulsot , det finns möjlighet till akut eller kronisk kärnikterus . Djupgående anemi kan orsaka hög-outputhjärtsvikt , med blekhet , förstorad lever och / eller mjälte , generaliserad svullnad , och andnöd . De prenatal manifestation kallas hydrops fetalis , i svåra former detta kan inkludera petekier ochpurpura . Barnet kan vara dödfödda eller dör strax efter födseln. [ källa behövs ]

Orsaker [ redigera ]

Antikroppar produceras när kroppen exponeras för en antigen som är främmande för make-up av kroppen. Om en mamma är utsatt för ett främmande antigen och producerar IgG (i motsats till IgMsom inte korsar placenta), kommer IgG rikta antigenet, om närvarande i foster, och kan påverka det in utero och kvarstår efter leverans. De tre vanligaste modellerna där en kvinna blir sensibiliserade mot (dvs. producerar IgG- antikroppar mot) en viss antigen är:

• Foster-maternal blödning kan uppstå på grund av abort, förlossning, bristningar i moderkakan under graviditeten , eller medicinska ingrepp som utförs under graviditeten som bryter mot livmoderväggen. I efterföljande graviditeter, om det finns en liknande inkompatibilitet hos fostret, dessa antikroppar kan sedan passera moderkakan till fostrets blodomlopp för att fästa på deröda blodkropparna och orsaka hemolys . Med andra ord, om en mor har anti-RhD (D är den största Rhesus antigen) IgG-antikroppar som ett resultat av tidigare redovisade ett RhD-positivt foster, denna antikropp kommer endast att påverka ett foster med RhD-positivt blod.

• Kvinnan kan ha fått en terapeutisk blodtransfusion . ABO-blodgrupp systemet och D-antigen av Rhesus-blodgruppssystemet typning är rutin före transfusion. Det har föreslagits att kvinnor i barnafödande ålder eller unga flickor inte bör ges en transfusion med Rhc-positivt blod eller Kell 1 -positivt blod för att undvika eventuell sensibilisering, men detta skulle överanstränga resurserna blodtransfusionstjänster, och det är för tillfället anses oekonomiskt att screena för dessa blodgrupper. HDFN kan också orsakas av antikroppar mot en rad andrablodgruppssystemet antigener, men Kell och Rh är de oftast förekommande.

• Den tredje sensibilisering modellen kan förekomma hos kvinnor i blodgrupp O. Det immunsvar på A-och B-antigener, som är utbredd i miljön, oftast leder till produktion av IgM anti-A och IgM anti-B-antikroppar tidigt i livet. I sällsynta fall är IgG-antikroppar produceras. Däremot är Rh-antikroppar i allmänhet inte produceras från exponering för miljö-antigener.

Caroline L
0

Mamma har positiv blodtyp. Det är min far som har negativ jag har inte stenkoll på vilken med OH- eller OB- eller liknande heter den.

Sjöstjärna
0

Okej, då har du förmodligen också Rh- eftersom din mammas kropp reagerade, men det kan du få kollat. I så fall ska du leta efter en man som också är Rh- men det är klart ovanligare och skulle begränsa dig väldigt i ditt val av partner så jag tycker inte du ska bry dig om det utan lita på att sjukvården kan hantera situationen om den skulle uppstå.

/Sjöis

Caroline L
0

Det där stämmer nog mycket bra. Jag är tekniskt sätt barn nr 2 då hon fick missfall på det första strax efter födseln. Då kan hon ha bildat dessa antikroppar.. men mot barn nr 3 då kände hon absolut ingenting. Jag hade gulsot men ej barn nr 1 och 3.

Tack för infon!

Men är detta något som jag kan dra med mig?

Caroline L
0

Ok så detta är något som alltså kommer påverka mig också då? Jag kanske inte har samma tur att det blir så pass allvarligt sent i graviditeten hon var i v 38 tänk om jag får samma allergiska reaktion mycket tidigare?

Samma sak hände barn nr 1 med allergin och dom fick framkalla förlossning. Men som sagt barn nr 3 var helt frisk ingen reaktion alls men sen har dom samma blodtyp också.

Tusen
0

#7 Alla barn blir inte drabbade. det beror på vilken blodgrupp de får. dessutom kan man idag , om man misstänker att så kan ske, "vaccinera" sig mot detta. Sker oftast runt v. 28

Akinna89
0

Nuförtiden tar barnmorskan prov för o se ens blodgrupp och rh-faktorn tidigt i graviditeten, vid inskrivningssamtalet i mitt fall. O om man då som mor har rh-, får man en spruta vid det första barnets förlossning (tror det e vid förlossningen, kan ha fel), med något ämne som gör att man inte ska bilda eventuella antikroppar mot nästa barn som man eventuellt får. Jag tänker mig att detta måste va relativt vanligt, även fast rh- är ovanligare än rh+ så finns det ju många, jag är 0rh- o glad för det för då kan man ge blod till alla, såsom tex om foster i livmodern behöver blod får de 0rh-. Det som e "trist" med 0rh- är att man bara kan få blod från dom som e 0rh-, därför som blodgivare med denna grupp är eftertraktade.

fridaas
0

Jag är negativ i blodgrupp och min dotter är positiv. När vi gjorde fostervattensprov i v.20 fick jag en "vaccinspruta" efteråt för att min kropp inte skulle stöta bort henne, likadant efter förlossningen för att min kropp inte ska stöta bort nästa barn, fick den dagen efter förlossningen. I vanliga fall får man bara den en gång och det är efter förlossningen men eftersom jag fick göra fostervattensprov gav de en då med för att det inte skulle bli något knas om jag förstod sköterskan rätt.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

PogoPedagog
0

Du behöver inte vara orolig. Detta kollas upp nogrant för alla nuförtiden. Även om båda är negativa rekommenderas man ta sprutan eftersom barnmorskorna inte litar på att modern inte varit otrogen men vägrar erkänna det.

Rutan_
0

#12 Jaså? Har jag inte hört något om, jag har inte fått sprutan någon av gångerna. Men vad säger de då för att kvinnan ska ta den?

Caroline L
0

Men gud vad bra att det finns ett vaccin för detta då behöver jag inte oroa mig för att samma sak ska hända och jag behöver inte heller leta efter män med samma blodtyp ;)

Är detta vaccin något nytt eller varför erbjöds inte min mor detta? Det hann ju gå så långt att det blev allvarligt..

PogoPedagog
0

#13 Du är antagligen positiv då. Denna risk finns som jag förstått det bara om kvinnan är negativ. 

När jag skulle ta den var sambon övertygad om att han oxa var negativ och vi sa att det behövs ju inte då. Men de tjatade tills jag tog den ändå och det visade sig att sambon mindes fel o var positiv! :O Så det var ju en sju jäkla tur att jag tog den ändå, puh.

Rutan_
0

#15 Nej jag har Rh0-, de har tagit blodprover på mig genom hela graviditeterna för att hålla koll så att jag inte bildat antikroppar och sedan har de tagit blodprov på barnen också. Till mig sa de bara att man får sprutan ifall man har bildat antikroppar, inte annars.

PogoPedagog
0

#16 Vad konstigt. Kanske är det så att man alltid får en om man gör något extraingrepp? Jag fick min första efter ett fostervattenprov. Kanske hinner de inte kolla antikropparna då och ger alla i så fall.

Rutan_
0

#17 Kanske, jag har inte tagit fostervattenprov. Varför fick ni (PogoPedagog och fridaas) göra det?

fridaas
0

Jag fick göra det för att de upptäckte att dottern hade en cystnjure och de ville veta om hon hade några andra medfödda sjukdomar så som down syndrom eller liknande, vilket hon inte har.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Rutan_
0

#19 Ok.

Men jag tänker, detta var ju era första barn väl, och då händer ju inget med det barnet även om man bildar antikroppar? Det är väl först nästa barn som det skadar, så varför fick ni sprutan innan era första barn föddes då? Vad har jag missat?

PogoPedagog
0

Ja kroppen bildar antikropparna under den första graviditeten vilket sedan det andra barnet tar skada av, har jag för mig. Är inte hundra på detta.

Jag gjorde fvp eftesom jag haft ett cmv-virus o vi ville veta om barnet var smittat. O det var smittat var det över 50% risk för svåra handikapp o skador. Som tur var han inte0 smittad.