Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4258 ggr
szirius
0

sova bekvämt?

Har ni hittat några sovställningar som funkar? Tycker det här är ett himla krångel…kan sova uselt flera nätter sen hittar jag en ställning som funkar…några dagar, sen är den inte heller bra osv. Har tex provat att bulla upp med massa kuddar och det kändes bra i några nätter men inte nu längre. Ett tag låg jag på sidan med en kudde mellan benen men det är inte heller bekvämt nu. Nu halvsitter jag upp med många kuddar bakom huvudet….

Jag får också fort " sockerdricka" i delar av kroppen och måste vända mig ofta, men det gör så himla ont i bäckenet ( har foglossning). Det går lite bättre om jag sätter ihop benen och försöker vända genom att trycka i fötterna samtidigt, om ni förstår.Det är fram det gör mest ont, över blygdbenet kan man säga. Känns som det ska gå AV när jag rör mig ju…är jag överkänslig eller är det nån annan som har lika ont?Skäms ( jag går på sjukgymnastik)

Och så ska man ju ta sig upp o kissa några gånger, ner på toastolen, upp igen o ner igen i sängen…ja jisses…10 veckor kvar, det är bara att kämpa påFlört

[jejjas]
0

Jag sover med kasst om nätterna, vaknar av kraftiga samandragningar, pirr i höfterna tät i näsan eller av att gubben väcker mig för jag snarkar,

Mn hoppas snar jag kan sova bättre har bf på fredag men hoppas liten kommer innan dess ;)

JossanH
0

Jag förstår precis hur du känner dig.. är jättetrött på kvällen och vill inget hellre än att sova skönt i sängen, men det går tusan inte! Jag kör med ett täcke som jag brottas med under nätterna som jag försöker krama runt eller ha mellan benen sen har jag ett enkelt påslakan som täcke. Hade helt fruktansvärda foglossningar innan halvtid, men som tur var så har de gett med sig otroligt mycket men det känns fortfarande som att man ska gå av på mitten när man vänder sig.. och det knakar till ordentlig. Har drygt 4 veckor kvar så bara att bita ihop..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Veronica
0

Känner igen mig jag med ;-) Har bara två ställningar jag kan sova i, höger eller vänster sida, så det är bara att alternera mellan kisspauserna på nätterna ;-) Sedan sover jag max 6 timmar om natten nu, oftast runt 4 bara….men men, inte så långt kvar nu, drygt tre veckor som mest, sedan kommer bröderna bus att se till så jag får ännu mindre sömn ;-)

Amor vincit omnia

Anne.K
0

Jag sover mycket dåligt jag med på nätterna och har bara 2 sovställningar; höger och vänster sida :P och ibland känns ingen av dessa sköna… sedan kisspauserna, hujeda mig, det blir man ju inte piggare av heller att bli avbruten i sömnen… så jag är som en zombie nu för tiden på dagarna pga dålig sömn :P Men antar att det bara är att härda ut, nu har jag ca 1 månad kvar tills bebis är ute :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Thiah]
0

Gammal tråd men jagtycker den är aktuell hela tiden. Jag sover forfarande halvt på mage med ena armen under kroppen. Efter en steloperation och svår skolios är jag roterad i ryggen så jag ligger lättast och bekvämast på höger sida/mage. Läste nånstans att man brukar ligga bäst på vänster sida senare i graviditeten men är det egentligen inte bara att ligga som det är skönt? Jag menar, bebisen kommer väl inte få min armbåge i pannan fast den är under magen. ;) Varför får man(jag i alla fall) så mycket lättare "sovande" ben nuförtiden? är det för att man har mera vätska kroppen? Tycker axlar och ben jättelätt domnar bort nuförtiden.

PogoPedagog
0

Man ska hellre ligga på vänster sida för att dp minskar bebisens tryck mot stora kroppspulsådern har jag för mig. Kanske något att prova för dig som verkar ha problem med att benen somnar;)

Tusen
0

#6 Beror inte det på hur barnet ligger i magen? Stora kroppspulsådern går väl dessutom längs ryggraden och om den ligger på någon sida så är det ju på vänster sida. Tycker det verkar konstigt att man då rekomenderar att man ska sova på vänster sida.

Länk

Beate
0

http://www.viforaldrar.se/gravid/Bast-sova-pa-vanster-sida-under-graviditeten

Men som de skriver, extremt liten risk och det behövs mer forskning som stöd. Men det är väl inte fel att åtminstone börja med vänster sida, sen kanske man vänder sig ändå.

Förutom att jag vaknar 2-3 ggr/natt så sover jag ganska bra. Har som tur är inte känt av nån foglossning än men magen börjar ju bli lite otymplig.

ChristineL
0

Jag köpte en gravidkudde att sova med, det var jätteskönt! Kunde inte sova utan den.

[Thiah]
0

Jag har en rejäl kudde men jag har väldigt svårt att somna på själva sidan. Somnar oftast på mage och då domnar knäna/låren en del. Tror inte det kan ha med pulsådern att göra då inget borde trycka på den. Skoliosen gör att jag redan är ganska sned och vindig inuti så jag försöker sova på et tsätt som funkar för kropp och mage. Magen är like sned den, åt vänster lutar den :)

fridaas
0

Är bara i v.12 men de senaste 8 veckorna har jag haft jätteproblem med att sova skönt. Det har mixtrats med kuddar, täcken och allt möjligt, det som är någorlunda skönt nu är att ligga på ett uppfluffat täcke, uppfluffade KALLA kuddar (de ligger ute 30min innan sänggåendet), sen ett tunnare täcke som jag snor in mellan benen (knäna får inte nudda varandra hud mot hud) och sen ligga på vänster sida, helst med översta benet lutat mot sambon.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.