Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1776 ggr
Djurälskaren87
0

hej lite barn frågor

hej! Jag och min sambo har nu beslutat att skaffa barn ihop nästa höst(alltså göra barnet då) ungefär denna tiden men nu är det lite som jag vill få svar på,kan hända det redan finns här på forumet men tycker ibland det är lättare att ställa sina egna frågor än att kolla på andras:) för jag vill vara förberedd!

Det jag mest funderar på är att vi bor just nu i en tvåa men letar hus, men inte säkert att vi hitta något som passar oss innan bebisen kommer så hur gör ni som bor i en tvåa? Vi har rätt så stort sovrum kök och vardagsrum men mindre badrum. Jag tänkte att man kanske kan köpa en stor och tjockare liggunderdel som man kan ha som skötbord till barnet då vi knappt får plats i badrummet som vi har nu, Så kan man ha "skötmadrassen" i ett skåp och ta fram när man behöver den eller?

Sedan tänkte jag att barnet skall sova hos oss så länge den kan men tänkte även ha en spjälsäng precis vid min sida så man kan fälla ner ena grinden så barnet känns nära, blir de bra?

Sedan vad är det i sakväg man behöver och har nytta av i början alltså dom första månaderna? 

ursäkta om frågorna är dumma men kan inget om detta, dyker säkert upp fler frågor;)

PogoPedagog
0

Vad kul att ni ska börja försöka skaffa barn sen:) Du har ju tid på dig att fråga omgivningen om goda råd så det mesta löser sig. 

Tänkte iaf säga angående skötbord /skötplats att det kommer du vilja ha en permanent. I början kissar och bajsar många bebisar stup i kvarten och när man byter blöja för tredje gången samma timme ibland vill man inte behöva plocka fram sakerna:) 

Lite äckligt kanske men om det absolut inte finns plats i badrummer kanske det finns plats i köket?  Eller vilket rum som helst funkar ju om man använder våtservetter istället för tvättlappar man sköljer under kranen.

Angående vad dui behöver innan finns det en massa sådana trådar här redan om du söker på sajten.

Sovplats idén låter bra men lås dig inte vid att det ska bli på ena eller andra sättet. Bebisar är individer med egna ideér. Vissa barn kan bara sova ovanpå sina föräldrar, vissa bara i egen säng osv.

Djurälskaren87
0

tack för svar okej får kanske inskaffa ett skötbord då, skall se om det finns sådant man kan ha mot väggen och fälla ut? isåfall hade vi kunnat ha ett i sovrummet,kanske inte så fräscht men men;) eller ha ett i sovrummet och även "lös" vet min syster hade en fast när hennes son var liten men sen så fixade dom en madrassliknande skötbord när han blev ett år som dom använde,för skötbordet tog mycket plats.

Jag ser runt i våran lägenhet och bildar i huvudet hur vi kan ha det och hur vi skall göra osv.

Jag skall även läsa lite trådar här såklart och få tips:)

om ni har att tänka på tips inför barn så kom gärna med det! vill helst veta mest om första månaderna! Tex vad för vagn rekommenderar ni,bra blöjor,hur ofta skall man bada barnet i början, bra salvor etc.

PogoPedagog
0

Ett tips till angående förberedelser innan barnskaffande. Se till att ni känner varandra tillräckligt väl och framför allt vet hurdan den andra personen blir efter en period av dålig sömn:P Det kan vara jättejobbigt i början nämligen. Om man bara haft det jättelätt i förhållandet innan kanske det kan komma som en chock hur den andre beter sig när den är utmattad ( vissa blir ju grälsjuka och egoistiska, andra bara disträ) . Svårt att testa iofs, man kan ju inte gärna hålla sig vaken en vecka med flit haha.

Djurälskaren87
0

3# ja då har vi ett stort problem:) jag kan nöja mig med lite sömn men min kille är så lättväckt!!! minsta lilla och han väcks,det är ju ett problem men det får han ta;)

Ria74
0

Jag har skötbordet i sovrummet, men ska ärligt talat säga att jag använder det mindre och mindre. Oftast byter jag på min dotter på vår dubbelsäng. Lägger ett underlägg under henne och sen kan jag sitta i sängen och byta.

Hon har alltid tvärvägrat att sova i spjälsängen så hon får sova mellan oss i sängen. Vagnen har vi haft begränsad nytta av, hon gillar inte den heller. Bärsele däremot har varit guld värd, särskilt i början när hon hade kolik och ville bli buren jämt och ständigt.

På bb fick vi två paket med olika sorters blöjor. Jättebra för så såg man vilken sort som passade bäst. För vår del var det libero som kändes bäst.

Jag kunde inte amma pga av tuff förlossning där jag förlorade mycket blod. Som tur var hade jag redan köpt en flaska så det fanns hemma.

Salvor märker man efterhand vad som fungerar bäst och tvättlappar kan man aldrig ha för många av har jag märkt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Djurälskaren87
0

5# ok tack för svar ja jag tänkte också lite att jag kommer säkerligen byta lite överallt, men sen beror det givetvis på barnet också som man inte har ännu;) får hoppas hen ärver mitt sätt när jag var liten,sov åt och sket, de enda var hur lugn som helst medan killen hade kolik:(

men bärsele skall jag absolut skaffa, vissa har det istället för vagn hr jag märkt om man bara skall gå lite kortare sträckor kan de ju vara bra!

Ria74
0

#6 När jag ska på stan har jag alltid lilltjejen i bärselen istället för i vagn. Hon avskyr att ligga i vagnen och det är så fruktansvärt osmidigt att dra runt på en barnvagn i affärer tycker jag.

Hoppas verkligen ni slipper en kolikbebis, skrik i flera timmar varje kväll var inte så roligt i början. Men tack och lov gick det över relativt snabbt :)

Djurälskaren87
0

7# får vi hoppas har hört att det är ärtfligt?

ja jag skall köpa både bärsele samt vagn, redan förväntansfull men bär inte ens på barnet ännu=)

Ria74
0

#8 Förstår dig 😃 det är underbart roligt och spännande att få barn och att planera det. För att inte tala om allt man vill ha i butikerna 😉

Om kolik är ärftligt vet jag inte, varken jag eller min sambo hade det när vi var små och ändå fick Molly det.

Djurälskaren87
0

9# okej hörde från min syster att de kunde vara ärtfligt för både hennes sambo och hans syster fick det men som tur var fick inte deras son det.

haha ja jag planerar redan inköp;) finns mycket man vill ha men jag tänker främst på dom nödvändigaste sakerna först.

Ria74
0

#10 Det vi inte har kunnat vara utan är bärselen, babysitter och nu hög barnstol.

Mabrotnosh
0

Vi har skötbordet i sovrummet. Slänger kissiga och bajsiga blöjor i en blöjhink med parfymerade påse och då luktar det ingenting. Byter dock blöja lite överallt i huset då min foglossning gör att jag får ont överallt om jag går för mycket i trappor.Första tiden sov dottern i liggvagnen. Efter det köpte vi en säng som vi har i fotänden. Hon har aldrig sovit med oss hon är för varm för att tycka det är mysigt. Vi har bärsele men den har vi aldrig använt. Vi har provat den och tösen skrek som en stucken gris hon tycker inte alls om att sitta i den, hon älskar att åka runt i vagnen och titta på alla fina lampor i taket på köpcentrat att hon skriker rakt ut av förtjusning. Går vi ute somnar hon innan vi kommit några meter och sover hela promenaden. Tipset är väl att känna efter vad som behövs när barnet väl kommer. Känner ni att det blir ohållbart att byta blöja på dyna eller så som du tänkt så gå då och köp ett skötbord. Får du ett barn som tycker om att vara nära hela tiden köp då en bärsele. En vagn kan dock vara bra att ha. Krämer och puder och blöjor och hejsan hoppsan kommer. Blir bebisen röd i rumpan köp salvan då. Köp ett paket med blöjor av två olika storlekar och prova vilken som sitter bäst när bebis kommer. Hade jag vetat bättre hade jag köpt sakerna när jag behövde dem. Jag har liksom nästan aldrig använt babysittern då hon inte riktigt tycker om den och då kostade den ändå 1000 spänn. Skulle ha den till att ha bebisen i när jag duschar. Men hon älskar att ligga i sängen och titta på musikmobilen med mumin så det blev liksom onödigt inköp. Man märker ganska fort vad bebisen gillar och inte gillar och butikerna som säljer alla dess barnprylar kommer inte stängas när barnet väl kommer. Samma sak gäller kläder köp de första kläderna begagnat på tradera för storlek 50-56 är knappt använt en gång. Vissa bodies och byxor har vi inte ens hunnit använda. De första kläderna eller kläderna som barnet ska hem i från bb kan vara roligt att köpa nytt men resten är toppen begagnat.

JossanH
0

Vi bor i ett litet hus på 80 kvm och letar samtidigt efter vårt drömhus på landet. Det är nog en 4a om man räknar tvrummet som mer är som en stor hall. Men för oss kan vi bara utnyttja 2 rum plus tvrum då ena rummet är tilldelat illrarna. Vi har därför ett trångt sovrum för oss 3 och ett rum som agerar torkrum åt tvätten och lekrum. Vårt badrum är litet :/ men vi har lyckats trycka in Ikeas ihopfällbara skötbord och det har varit toppen att ha faktiskt. Jag klarar mig inte utan vatten alla byten. Gillar inte att tvätta intimt med våtservetter. Ska du köpa en bärsele så läs på lite om det på nätet :) finns många fördelar med att ha en ergonomisk sele både för barnets känsliga rygg och förälderns rygg och axlar. Man ska även tänka på att inte bära små barn vända ut från kroppen. Finns massor om det om du googlar :) Vi sover i ett trångt sovrum. Dottern på 15 mån sover i spjälsäng precis bredvid sängen och får sova hos oss närhelst hon önskar. Ibland lägger sig sambon på soffan då han påstår att han alltid får den "dåliga" änden av barnet, dvs fötterna och sparkarna ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus