partner redo men inte jag?
hej! jag tog precis upp med min parnet gällande barn då det ändå är något jag tänker på men samtidigt så kan jag inte skaffa barn nu, Han är snart 37 och jag 26, jag sa att jag vill ha barn om tre till fyra år medan han inte vill ha så länge utan han sa vi kan väll göra barn ikväll? Vi har aldrig pratat barn tidigare men nu tog jag upp det för jag ville han skulle veta vart jag står. Hans mamma är ändå lite halvpå och vill ha ett barnbarn osv, jag känner press men jag känner mig inte redo då jag inte har körtkort eller heltid:(
Åh, vilken jobbig sits! Min första tanke är väl att svärmor väl inte ska lägga sig i! Sen känner jag också att klart det är bådas beslut både att vänta och skaffa nu. Det är ju ett livsbeslut där ingens åsikt är viktigare än någon annans. MEN om nu du ska bära barnet så måste ju du verkligen vilja och känna att allt är rätt! För honom är det ju klart inte lika kämpigt! Tycker du ska förklara lite tydligare att du inte är redo att bära barn ännu. För det är ju ändå din kropp.
jag sa till honom att nej jag vill inte ha ännu, det går inte just nu min egen mamma kommer i princio"döda" mig om jag blir gravid nu och han sa inget men samtidigt så är han ju mer än redo.
Varför kommer hon bli så arg?
just för att jag har haft skulder tidigare och varit ihop med fel killar så känns som hon fortfarande känner att jag är sån, sitter väll i psyket:( det är mycket därför jag ej kan ha barn nu för är rädd för vad hon kommer säga
Skulder? Om du ska vänta med eller avstå från barn så tycker jag absolut att du ska strunta i båda era mammor! Ingen av de har någon rätt att tycka och tänka på det viset! Om du känner att du inte vill för DIN skull, så ska du vänta. Och du känner att du vill för DIN skull, så ska du göra det :) Respektera dig själv i första hand.
ja, jag har levt i förhållande tidigare som gjort att jag fått skulder pga av idioter till ex, mer behöver jag ej gå in på;) detta var för tre år sen. Jag förstår vart du vill komma men hela min familj förutom min pappa kommer stänga ute mig om jag får barn nu-:(
Jaha, nej jag förstod inte bara xD
Om de behandlar dig så, så är de nog inte mycket att ha kontakt med heller! Halva min släkt har behandlat mig som skit, så jag sa upp kontakten direkt. Vill de sen ha kontakt så är det en sak, och då visar det sig vilka människor man delar gener med.
Och du har ju din pappa att ta dig igenom det :) Om det är vad du vill så ska du satsa i min mening.
Annars kanske du ska prata med henne? Säg att han känns rätt.
Hur långe har ni varit ihop?
7# jo men känns som dom (mamma och syster) aldrig kommer lita på att jag faktiskt blivit mognare, jag jobbar ca fem till sex dagar i veckan och jag kämpar verkligen. Är knappt aldrig ute, är med sambon och min hund och just nör min sambo vill ha barn snart så klart jag med tänker på det.
vi har varit ihop i två år och bott ihop sen februari i år.
Du är 26. Det är vuxen nog för mig, om du känner dig vuxen! Klart du ska få göra dina egna beslut. Man lär sig av sin bakgrund, och man ska inte behöva leva med en stämpel! Familjen är till för att stötta. Och vad det gäller ert förhållande… Mamma fick min bror mindre än ett år efter att de träffades. Nu är han 22 och vi har haft en jättefin familj och uppväxt. Ni har dessutom hållit ihop längre än så. Sug på karamellen ett tag till, prata med din familj om att du har förändrats och förklara situationen. Det finns ju ingen mening med att förändras om det sen inte har någon betydelse.
Du ska absolut inte känna dig pressad! Det är ju trots allt i din kropp barnet kommer växa, och det är (troligtvis) du som kommer vara hemma mest. Man ska aldrig skaffa barn om man själv inte verkligen vill det.
/Christine
Ni kan ju kompromissa, om du vill vänta 3-4 år och din kille vill ha nu så kan ni ju sikta på att skaffa om 2 år! Då kan du ju ha tid att ta körkort och komma upp i heltid osv. Och din familj kanske inser att du har ändrat beteende/livsstil sen du var yngre… Är ju inte fel att ha sin familjs stöd i en så stor händelse som att skaffa barn. Jag har tyvärr inte det själv, har nästan ingen kontakt med varken min mamma eller pappa och det känns extra tråkigt nu när man väntar barn.

Du ska såklart vänta så länge du tycker att du behöver. Men…. körkort måste man inte ha för att ha barn och det går utmärkt att ta körkort när man väl har fått barnet. Och heltid är kanske inte abslout nödvändigt, många har en bild av att man absolut inte kan skaffa barn om man inte har fast heltidstjänst. Men ärligt talat är det jäkligt ont om sådana tjänster nuförtiden. Det var en lyx som tidigare generationer hade känns det som:P
Det jag menar är iaf att om din sambo har arbete och du har arbete kan ni ju räkna på hur mycket ni får om ni tar ut föräldrapeng och sedan göra en månadsbudget och se hur mycket ni egentligen behöver. Kanske fungerar det utmärkt.

Du ska självklart inte skaffa barn bara för att sambon eller svärmor vill. Känner du dig inte redo ska du inte skaffa barn heller.
Sen tycker jag det är mindre viktigt om man har körkort eller jobbar heltid. Har man bara råd att försörja sitt barn så tycker jag inte det spelar någon roll hur mycket eller lite man jobbar.
Jag själv hade inget heltidsjobb och har en 4 månaders nu. Visst det blir ingen jättestor mammapenning för mig, men det funkar för oss eftersom sambon har jobb och kan skjuta till pengar när jag behöver.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
förstår vart ni vill komma och jag har ju 9 månader på mig att lägga undan och spara. Jag har helidsjobb men inte fasttjänst ännu men både jag och min sambo jobbar och han har heltidstjänst och egen bild samt körkort,mer jag som halkat efter;)
Jag har precis tagit bort min spiral nu och känner inte att vi behöver göra barn idag men kan komprimessa att bli gravid nästa höst, det kan jag göra.
#14 Hur skulle du kunna bli gravid igår kväll enligt din man om du nu har spiral? :S
15# sorry skrev fel, tog bort spiralen i måndags så jag skrev av bara farten.
#16 Nej det är ingen fara! Jag förstod bara inte, det blir ju så ibland när man skriver! Blöder du inte och har/har haft ont? När jag tog ut min hade jag ont och blödde ganska långt efter att jag tagit ut den. Sen tar det ju ett tag också innan man är fertil igen.
17# nej jag blödde inte speciellt mycket, måndagen och tisdagen men inte något alls igår faktiskt. och att han sa igår:"vi kan göra barn idag" betydde inte att vi skulle göra det men han menade på att varför vänta i ett par år när man kan göra det snarast lite mer så;) vet inte om de tar ett tag innnan man är fertil? hur lång tid då? vilken spiralsort hade du?
"18 jaha, ja, jo det är klart :P jag hade hormonspiral (tror jag, det var så himla länge sen), men jag vet inte så noga hur lång tid det tar. Det beror ju helt på när man får sin ägglossning för första gången efter uttaget. Så egentligen på en gång, men ibland rubbas menscykeln så att man inte får ägglossning förrän några månader senare. Men ja, vid sin första ägglossning någon/några veckor senare.
19# ah ok, jag hade såna hemska blödningar av spriralen och även mellanblödningar, jätte jobbigt:(
#20 vet precis hur det känns! Jag gick med spiral ett år, och jag blödde 3 veckor/månad… Fick ge upp till slut.
21# jag gick i 1,5 år och när jag väl blödde så var det jätte mycket samt att jag emellanåt fick jätte ont i nedre delen av magen,högg liksom till
#22 hade du också hormonspiral? Jag tål inte hormoner i den mängden det blir när man tillför. Så jag hade också jätteont.
23# nej koppar:)