Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 6574 ggr
Djurälskaren87
2

gravid och rökning!

hej! en tjej på mitt jobb röker och är gravid och jag tycker det är fruktansvärt fel, ser inget positivt med det. skall man ha barn och röker då är de bara dags och fimpa ciggaretten inte mer med det.

jag syftar även på dom som snusar också såklart, alla som nyttjar nikotin. Jag själv är snusare men försöker trappa ner och skulle jag bli gravid skulle jag sluta direkt det finns väll inget som hindrar en?

vad anser ni om detta?

Cazzos
2

Fostret kan ju bli otroligt skadat om man röker under graviditeten. 

Man ska inte röka alls, gravid eller inte! 😕

ChristineL
2

Det finns inget som är så osmakligt som rökning över huvud taget för mig. Jag har aldrig sett någon gravid som röker, men jag tycker det ser fruktansvärt ut med folk som är ute med barn och röker.

Djurälskaren87
0

2# nä att se hon på jobbet med den stora magen stå och hålla en cigg var väldigt osmakligt faktiskt!!

ChristineL
0

#3 - Vad säger hon själv om det? Är hon verkligen medveten om vad det finns för risker eller anser hon att det bara är snack?

Djurälskaren87
1

vi pratade om det faktiskt och hon sa till mig att hon försöker trappa ner, innan rökte hon två paket om dagen och nu röker hon tre cigg om dagen men hon är ju ändå mer än halva gången så borde ju slutat vid det här laget, sedan har hon snus med om "suget" efter cigg är för stor..

hon har tre barn sen innan och rökt under dom graviditeterna med så hon har minnsann fått friska barn ändå säger hon

tänk då att jag jobbar i sjukvården;)

ChristineL
0

#5 - Ja, det är ju verkligen superbra att hon har minskat så pass mycket men ändå. Och bara för det har gått bra med tidigare barn betyder det ju inte att det gör det nu. Stackars barn som tvingas vara passiva rökare.

[Zorita]
1

Jag tycker det är hemskt. Jag rökte i över tio år men slutade cold turkey innan jag ens försökte skaffa barn. Visst var det en utmaning att sluta, men det är så värt det! Det är så skönt att vara fri från beroendet! Sen tycker jag det är hemskt att det finns så lite hjälp för rökare att sluta röka. Mycket av det som skrivs och sägs är sponsrat av producenterna av nikotinmedel som tuggummin och plåster. Som om man skulle säga till en alkoholist att byta ut vodkan mot öl… Med rätt information och stöd kan alla sluta röka, men det kan vara svårt att hitta. Till exempel är det fruktansvärt svårt att sluta genom att trappa ner, mycket svårare än att sluta rakt av. Det är för att kroppen vänjer sig vid en viss nivå av nikotin, och det hjälper inte att dra ner mängden, kroppen vill fortfarande ha samma mängd nikotin som innan. Så det slutar med att man går längre tid och suktar efter ciggen, och när man väl får sin dos blir "belöningen" bättre. Därför blir det ännu svårare att sluta. Nikotin lämnar kroppen inom 72 timmar. Efter det handlar det om att bryta tanke- och beteendemönster. Det är otroligt svårt, man måste vänja sig vid ett nytt liv. Hjärnan spökar också gärna och meddelar att den bara MÅSTE ha nikotin. Man får lära sig att stå ut och vänta tills de perioderna är över. Långsamt långsamt blir de färre och kortare, de där episoderna när man tänker att man dör om man inte får en cigg snart. Tillslut upptäcker man att det var en vecka sen man tänkte på cigg, sen en månad. Man blir heller aldrig en ickerökare. En gång rökare, alltid rökare. Tar jag en cigg nu är jag beroende igen. Inte imorrn kanske, men om en vecka eller en månad. Det som hjälper mig är att tänka på att jag vill ha en cigg. Japp, jättegärna. Men det är inte bara en. Det är 1000, eller 100.000, tills jag dör i cancer eller någon annan sjukdom. Det är alla de där ciggen man hatade, som smakade skit, som fick en att vilja sluta. När man tänker så känns den där enda ciggen inte lockande längre. Det går att sluta, men det är svårt! Det man kan göra är att informera om möjligheterna för att sluta, och hur bra det faktiskt är. Inte för hälsan, de fördelarna känner alla till. Men för att när man slutat kan man äntligen vara fri från slaveriet till en av de mest beroendeframkallande och farligaste drogerna i världen.

Djurälskaren87
0

7# visst är de svårt att sluta röka. Men ja hon har trappat ner vilket är bra men inte tillräckligt bra, sedan har hon ju snus vid behov också vilket innehåller ännu mer nikotin, en snus är som 3 cigg nikontin mässigt antar jag?

jag röker inte, aldrig gjort men däremot snusar jag och jag har gjort det i två år nu men har fgått flera månader utan snus också ,så nu festsnusar jag mer och de fungerar för mig men så fort jag skulle veta att jag va gravid skulle jag med en gång sluta

mnilep
1

Jag var rökare innan och jag sa alltid att skulle jag blir gravid så skulle jag sluta röka på en gång blablabla..  SÅ LÄTT VAR DET, fick ett plus och försökte sluta, men hjärnspökena förstörde. Rökte till vecka 6-7 någonting och hade sån fruktansvärd ångest och oro att något skulle gå fel, sen hade jag TUR och blev lidande av illamående och kräkningar och i och med det så klarade jag inte av varken röka själv eller vara i närheten av någon som rökte för då kräktes jag på en gång och illamåendet stog mig upp i halsen. Nu är jag i vecka 32 och mår fortfarande fruktansvärt illa av röklukt, dock så märker jag att i huvet är jag röksugen, det skulle vara så himla "gott" med en cigg som det "smakade" förut eller hur man ska säga… men så fort jag känner lukten så blir jag hur illamående som helst.. 

jag kan tänka mig att får man inte detta illamående som jag haft så är det inte så lätt, det är absolut inte bara att sluta…  Jag är dock hur glad som helst att det blev som det blev för mig så att jag kunde sluta, där kan man säga något positivt med alla stunder på toaletten jag spenderat, haha!

Djurälskaren87
0

9# fast jag tycker är man gravid skall man inte röka så är det bara och då får man helt enkelt bara sluta, allt sitter i huvudet för det mesta så då får man intala sig själv att man skall sluta. säger inte att det är lätt men har man satt ett barn i världen är det även ens ansvar att göra det bästa man kan så barnet blir friskt.

mnilep
1

ja det är klart, jag ville inget annat än att sluta, sa till mig själv hela tiden att blir jag gravid så ska jag sluta.. men när jag väl var där så var det såklart självklart att sluta.. men så enkelt jag trodde det skulle vara, var det inte! 

lätt när man själv inte är rökare att sitta och säga ditt och datt om hur lätt det är att sluta röka, det är bara att göra men så är inte fallet.. 

jag tycker precis som ni att man som gravid inte ska röka.

Djurälskaren87
0

11#jag är snusare vad e det för skillnad egentligen? jag känner abstitens precis som en rökare gör, så jag vet vad jag pratar om. sen är alla olika som personer ocks, ska jag sluta så gör jag det så funkar jag.

mikkan01
0

Självklart är det fel på alla sätt och vis, det kan inte vara kul som blivande mamma att veta att ens barn kan ta skada av ens beroende.
Jag tror att de flesta vet om riskerna med att vara nikotinberoende och om inte så är det nog många som gång på gång talar om det för dem.

Samtidigt tycker jag lite synd om mammor med nikotinberoenden, de måste ha det riktigt jobbigt, oftast när folk inte gillar något så visar dom det riktigt ordentligt. Hårda ord, viskningar, folk som blänger på en samtidigt som dom är medvetna om att dom inte borde men ändå inte kan sluta. 

Att din kollega kunnat trappa ner till 3 cigg om dagen måste vara jättestort för henne, lite extra peppande så kanske hon klarat av att sluta med de sista också. Det kan ligga mycket bakom ett beroende och många behöver hjälp och någon som stöttar dem för att kunna ta sig ur det.. 🙂

~mikkan

PogoPedagog
1

Det riktigt sorgliga är att det är för sent att sluta röka när du får ditt + på stickan. Då ( runt v 4-5) har fostret redan fäst sig i din kropp och börjat leva av det den får från din kropp. Och de allra första veckorna är de som är överlägset viktigast i fostrets liv. Organen bildas nämligen då. Däremot efter v 12 när de flesta organen redan är bildade är det faktiskt mindre dumt att röka ( såklart idiotiskt ändå) än just de första veckorna. Så om man ska hård dra det är det bättre att röka som höggravid än när man försöker skaffa barn.

Så om man vill ha barn ska man sluta redan INNAN man blir gravid. Det tar dessutom ett tag för gifterna att gå ur din kropp när du väl slutar. 

Detta är något jag önskar att alla visste så de kunde sluta redan innan.

( Jag fick en virusinfektion under min förra graviditet som antagligen bröt ut runt v 4-5 dvs just när de flesta upptäcker att de är gravida. Läkarna var MYCKET oroade för barnet just för att dessa veckor är så viktiga för barnet. Nu gick som tur var allt bra)

[Zorita]
0

Nej det är verkligen inte bara att sluta! Det är därför det är så viktigt att sluta innan man tänker skaffa barn. Vilken tur #9! Tänk på att den där ciggen inte kommer smaka sådär gott som du tror. Den första smakar alltid illa och ger inget välbehag. Nikotin skapar obehag när det lämnar kroppen och välbehaget kommer bara från att obehaget slutar, så att säga. Så ge inte in för frestelsen :) Det är olika svårt för alla att sluta. Det är tillochmed olika svårt olika gånger. Därför kan man inte riktigt säga nånting om det. Men det är viktigt att aldrig ge upp. Alla kan sluta! Och även om det är svårt så gör fördelarna det är värt det!

millan07
0

Jag har aldrig vart rökare men har snusat sen jag var 14 är 24 nu och jag slutade bums då jag fick mitt pluss och vi försökte inte få barn utan blev en hoppsan på första men väntar nu tredje och jag skulle ALDRIG ta en snus lr cigg. Och fast jag aldrig har vart rökare så har jag aldrig vart mer röksuge nu en lågonsin. Haha konstiga gravid hormoner. ;-) hade en killkompis vars tjej röte och de såg heelt galet ut och han hatade det och det var så jobbigt för gan då han försökte få henne att sluta men hon rökte på ändå. Hennes bm sa att de skulle va mer skadligt för henne att sluta då barnet skulle bli så stressat av att hon skulle må så dåligt så därför fortsatte hon.

[AmandaO]
1

Jag tror nog denna framtida mamman är väl medveten om riskerna hon gör, och jag vet vilken otrolig ångest hon antagligen har över detta. 

Jag rökte när jag var gravid, ingenting jag är stolt över men det funkade inte att sluta helt enkelt. Folk får dömma, peka sina fingrar hur mycket dom vill och tro att man är helt efterbliven. Men den enda som faktiskt kan säga något om saken är pappan till barnet. Alla andra ska bara vara tysta. Vid det här laget vet varenda människa hur farligt det är att röka, att stå och tala om det för någon är bara onödigt.

JossanH
1

#17 nej, alla är inte medvetna om att det är farligt att röka under graviditeten, det finns fortfarande dom som tror att eftersom "någon" som rökte fått ett friskt barn så är det ingen fara. Jag tycker att det är egoistiskt att röka under graviditeten och jag tycker att det är minst lika egoistiskt och motbjudande att röka när man har ett litet barn. Det tar 2 timmar för en rökares andedräkt att inte längre utsöndra partiklar från senaste cigaretten. Som man under den tiden andas rakt i ansiktet på sitt barn om man har barnet nära under den tiden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AmandaO]
0

Okej. Alla kanske inte vet, men dom flesta vet det. Det där med 2timmar det visste jag inte, men jag ser till att alltid ta ett tuggummi, dricka något efter jag har rökt innan jag pussar på min tjej. Det hjälper mot andedräkten iallafall.

ChristineL
0

#19 - Tuggummi hjälper inte mot andedräkten. Känns nästan värre tycker jag, och jag är kronisk täppt i näsan och känner ändå.

JossanH
0

#20 håller med. Hatar blandningen av tuggummi och rök. Kanske blir det bättre med att dricka något också, men det du har i lungorna följer ändå med andningen ut.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
0

Här är en bra demonstration på hur mycket rök som stannar i lungorna https://m.youtube.com/watch?v=3Chu5tI4tIc&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D3Chu5tI4tIc

PogoPedagog
1

#17 Men visst du när du valde att blir gravid hur farligt det är för barnet redan från första början? Jag tror att många tror att det är lugnt att sluta när plusset väl kommer. Hade du vetat att det är skit för barnet redan från början utgår jag från att du hade slutat redan innan du blev gravid?

Jag förstår oxå att alla vet att det är farligt för barnet att röka men jag tror som sagt var inte alla fattar att man måpste sluta redan INNAN! 

Sen förstår jag oxå att det är pissjobbigt att sluta röka och att alla faktiskt inte lyckas trots att de mycket väl vet att de förstör för sit barn. Jag därför att det är så viktigt att alla rökare tar sitt ansvar och inte aktivt försöker skaffa barn medans man röker.

[AmandaO]
3

Jag hade trappat ner till 2cigg om dagen före jag blev gravid och trodde att jag kunde vara utan dessa två också. Det gick inte, höll på att svimma och ha mig. Hade jag vetat att jag inte skulle klara det så hade jag aldrig blivit gravid. Det var hemskt och jag tänker inte genomgå det igen.

Om vi vill ha ett barn till ska jag gå på en laserbehandling först och se om det funkar. 

Det jag ville säga var att det är hemskt att gravida röker (jag avskydde mig själv) men man behöver inte påpeka det för den som gör det. Hon har antagligen dåligt samvete så det räcker och blir över. Det hade jag iallafall. Klart man har det när man vet att man gör fel. Jag hade tur som fick en frisk unge, men nästa gång kanske jag inte har lika tur. Där av kommer jag inte gå igenom det igen förrens jag vart rökfri ett bra tag.

[Thiah]
0

Jag har även hört att om man sådär huxflux slutar röka som storrökare (eller för den delen stordrickare) kan kroppen drabbas av en rejäl chock och stanna av. Kroppen klarar inte alltid av att direkt helt kallt sluta och då kan du behöva sjukhusvård eller hjälp. 

Jag har nämligen en äldre jobbkollega som fick rådet att trappa ner långsamt med rökandet för att hennes kropp annars inte orkat med förändringen. (hon hade andra sjukdomar med). 

Såklart jag tycker det är hemskt med folk som röker som gravida men jag tänker inte stå med pekpinnar. Jag tycker att folk, beroende av sin vanliga hygien, luktar olika efter att dom rökt. Vissa luktar inte alls enligt mig.

ChristineL
2

#24 - Det behöver ju inte ha med rökningen att göra, men du blev ju snittad nån/några veckor innan bf för att hon hade tarmarna utanför kroppen, det är ju en komplikation.

[AmandaO]
0

Det var en komplikation ja, men det var inte rökningens fel. Det sa dom.

[jnordstrom]
4

Kan man inte sluta röka i nio månader för sitt barn man valt att skapa. Är man kanske inte där i livet att skaffa ett barn.

Djurälskaren87
0

28# håller med dig men tydligen är det enligt några såå svårt att sluta röka att det helt plötsligt blir till något ok försvar.

Jag står fast vid att jag förstår att det är svårt att sluta men skaffar man barn så får man väll bara helt enkelt sluta röka för det finns väll ingen bättre anledning att sluta när man har ett barn i magen?

och jag vet vad jag pratar om eftersom jag är snusare, men skulle sluta snusa direkt om jag blev gravid.

[Zorita]
3

Nikotin tar över kroppens belöningssystem och styr blodsockret. Att inte ta en cigg när man är sugen kan kännas som att inte dricka när man är törstig eller inte äta när man är hungrig. Det är inte konstigt man får panik! Heller inte konstigt att man känner sig yr och svimfärdig när blodsockerproduktionen stängs ner (tillfälligt). Att sluta "cold turkey" är det bevisat bästa sättet, på så sätt att de flesta som lyckats använder den metoden. Egentligen är det ju rätt intuitivt: det bästa sättet att sluta med en drog är att sluta ta den. Sen är det bra att ha så mycket information som möjligt så man håller sig ren efteråt. Jag kan hänvisa till en jättebra resurs för den som funderar på att sluta, det är bara att skicka PM :) #29 Om du tycker det är så lätt föreslår jag att du slutar idag. Så spar du på hälsan och pengarna. Varför vänta tills du blir gravid och riskera att utsätta barnet för nikotin mellan befruktning och plussande?

PogoPedagog
0

#29 Men så säger ju alla innan de har försökt sluta som gravida!: "och jag vet vad jag pratar om eftersom jag är snusare, men skulle sluta snusa direkt om jag blev gravid."

Det är ju det är det inte är så jäkla lätt att slutla. Det är ju knappst någon som inte skulle försöka allt vad de har om de blev gravida. När du är gravid är det dessutom svårare för många att sluta eftersom du redan mår skit av graviditeten, dödstrött och illamående osv.

Just därför är det så viktigt att sluta med all sådan skit redan när barnet planeras, för hur goda intentioner man än har att sluta röka/snusa när man väl blir gravid så är det inte så lätt som man trott för många!

[MyCassie]
0

Har en numera före detta vän som är gravid, röker, snusar, dricker alkohol och dessutom äter 10 olika mediciner för någon kronisk sjukdom hon har. Jag kan hålla med #28 till fullo.

Djurälskaren87
0

30# jag skall inte ha barn förrän jag är 30 och det är om fyra år, så jag skall sluta så småningom, detta handlar om dom som är gravida eller försöker bli gravida vilket jag inte gör i nuläget! och jag har gått från att snusa en dosa om dagen till en dosa i veckan, så jag trappar ner.

Djurälskaren87
0

sedan har jag inte sagt att det är hur enkelt som lätt att sluta för det är olika för alla, jag kan bara tala hur utifrån egen erfarenhet.

[Zorita]
2

#34 Erfarenhet? Du snusar ju fortfarande? Jag förstår fortfarande inte varför du inte slutar på en gång, så slipper du eländet. Varför vänta tills det är dags att skaffa barn och öka risken för cancer under tiden?

Djurälskaren87
1

35# detta är ingen tråd för nikontinberoende att sluta med snus eller vad dom gör utan jag skapade en tråd om dom som är gravida och nyttjar nikotin! Jag ser ingen anledning just nu för mig att sluta snusa helt och vill därför inte att denna tråden skall handla om mig och att jag skall sluta snusa då jag varken är gravid eller försöker bli gravid. Och utifrån egen erfarenhet så har jag varit snusfri i ett år tidigare men pga av massa med mitt ex och dylikt så började jag igen och just nu festsnusar jag eller tar vid behov men har trappat ner och jag kan sluta när jag vill sluta och ser en anledning till det.

men nu  återgå vi till ämnet gravid + rökning!

[WickedAlly]
2

Jag borde inte ha rökt innan heller men jag slutade den dag jag plussade. Vid tanken att det växer ett litet liv i mig så var det inte det minsta svårt att kasta cigarettpaketet. Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur man kan tänka och reagera annorlunda. Men jag ska knappast döma då jag ju rökte mellan befruktningen och plusset. Min bm tyckte dock inte att det gjorde något. Det är samma som om man skulle råka dricka alkohol under de allra första veckorna, fostret påverkas inte eftersom det först är några veckor in i graviditeten som det börjar ta av mamman. Så har jag fått det hela förklarat flera gånger i alla fall.

Jag är fortfarande röksugen ibland, nästan så att jag blir lite ledsen vid tanken. Däremot tänker jag inte börja röka igen efter förlossningen, förhoppningen är att det kommer fortsätta lukta skunk.

[Zorita]
6

#36 Ok så det är en tråd för att döma andra bara?

Djurälskaren87
0

38# tolka det hur du vill.

Aleya
5

Läste denna tråden och måste säga att det mesta är bara dömande från andra som inte ens kan sätta sig in hur det är att sluta med ett beroende för att man är tvungen.

Kan säga att det är inte bra att exempel dricka kaffe när man är gravid. Dricker vissa gravida kaffe? Ja
Men klankar man ner på någon som dricker kaffe och är gravid? Nej.

Skulle vissa som klagar här i tråden sluta med kaffe eller dra ner på kaffe enbart för att dom är gravida? Troligtvis inte.

Jag tycker att det är bra att hon som är gravid har bara gått ner till tre cigg. Bättre det än två paket.

När jag kom till så rökte folk överallt, i hus, bil, sjukhuset osv. Min egna mamma rökte t o m, jag vet inte hur mycket hon rökte när hon var gravid med mig dock. Jag har då inte märkt att det är fel på mig.
Och det ännu konstigare är att det har blivit folk av flera generationer innan fast deras mamma rökt.(nej uppmuntra inte till att folk ska röka under graviditeten men jag påpekar det är ganska nytt att folk blir avrådda från att röka)

Man ska vara rädd om kroppen oavsett om man är gravid eller inte, men att sitta och klanka ner på någon som försöker att dra ner verkar bara lågt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
1

#40 - Skillnaden är väl att det rekommenderas max 2-3 koppar kaffe om dagen när man är gravid, det är helt okej. Det är inte hälften så farligt för dig eller fostret som rökning.

Aleya
7

#41 ja eftersom jag sällan dricker kaffe så skulle jag lätt kunna säga att vid graviditet skulle avstå kaffe.

Självklart är inte cigg bra och jag påstår inte annat. Men det jag syftade på är att många kommer och pekar hit och dit med pekpinnar och dömer folk för att dom inte helt lyckas med en så "enkel" sak som att sluta röka för barnet.

Med det stycket i inlägget menar jag att folk dömer så otroligt lätt och huttar med näven och skriker: DÅLIG MAMMA! Tänker inte på sitt barn.

Att det finns dålig tolerans för personer som försöker helt enkelt.
Fast kom och tänka på en annan sak: Borde inte den blivande mamman få hjälp från VC att sluta röka? Eller bli erbjuden åtminstone?

Medarbetare för Julen

Djurälskaren87
2

jag vet att detta ämne är känsligt för många och jag har aldrig påstått att hon eller dom som röker är en dålig mamma men i min värld så finns det inte att jag skulle utsätta mitt barn för det och det är min åsikt.

sedan har jag även skrivit vid upprepande tillfällen att jag förstår att det är svårt att sluta men jag själv anser att är man gravid så borde man tänka på barnets bästa och sluta röka.

och jag hytte inte med fingret mot henne eller började bråka men vi pratade om rökningen och det var hon själv som tog upp det och det är bra att hon dragit ner på rökningen men jag själv anser att man skall sluta helt om man är gravid,sedan har hon haft sex månader på sig att sluta helt också och jag vet ej om hon fått hjälp med att sluta då vi inte pratade värst länge om det.

JossanH
3

#42 det finns väl hur många trådar som helst där människor valt att göra olika när man är gravid, men man kan inte jämställa en låg riskfaktor med en hög. Kaffe och cigaretter påverkar inte alls i lika hög grad- det är därför rekommendationerna är olika. Och nej, jag dricker inte kaffe, cola eller vad det nu må vara, men det går inte att jämföra det med cigaretter. Skulle det vara okej att dricka ett glas vin varje dag också för att man har ett beroende?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jnordstrom]
0

Tack #44!

Aleya
4

#43 och #44

Jag förstår din tanke helt klart.
Jag anser också att det är dåligt att röka när man är gravid, men det jag syftar på är att det blir ett jäkla ramaskri om en människa röker, men kaffe eller te som inte heller är vettigt att förtära om man är gravid sägs det inget om.

Det jag mer syftar på är att det blir mer "gnäll" när det är cigg med i bilden. Det var det jag ville pålysa.
Men inte när folk äter tokigt under en graviditet.

Det är inte en åthutning åt dig eller någon annan, utan bara intressant hur själva synen från samhället har ändrats.

Ingen hade rynkat på näsan åt detta på 80-talet exempelvis.

Och om 20 år kommer det vara något annat gravida gör som inte är vettigt som folk reagerar på och "gnäller" på som vi gör nu.

Och tillägg till #44: Jag jag ens påstått att det är okej? Nej.
Och nej det är inte ok att dricka alkohol gravid.
Du hackar upp dig på det jag sa om rökning och jag ber dig läsa det jag jag skrev ovanför och undvika att läsa något jag inte ens påstått.

Medarbetare för Julen

JossanH
3

#46 jag ställde en fråga, det var inte ett påstående. Jag ser ingen mening med att härja på folk för att de färgar håret, målar naglarna, äter osunt, använder deo eller andra hudnära produkter (diskutera är en annan sak, men att gå på känns onödigt). Jag tror att det ofta jämnar ut sig. Jag kanske avstår från mycket som JAG anser är dåligt, medan andra avstår från andra grejer som jag inte gör. Men man kan inte jämföra dessa saker med rökning, alkohol, mediciner och droger. Dessa finns det tydliga rekommendationer för. Allt som beräknas ha en relativt hög skadorisk är något man helt bör avstå. Jag kan hålla med dig om att det finns kostvanor som är långt ifrån bra för en gravid kvinna, och det finns olika rekommendationer även gällande vissa livsmedel, men risker med mat kan nog sällan jämställas med risker med nyttjande av cigaretter eller alkohol. Det är 2 helt olika risker. Det är därför det blir liv när det handlar om cigaretter. Det är så pass farligt för fostret.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sparklingponi
1

Jag vill bara flika in och säga att för vissa går det faktiskt att "bara sluta" pang bom. Jag hade rökt fem år när jag bara bestämde mig och slutade. Jag slutade för ett och ett halvt nästan två år sen. Det finns hopp för er rökare! :)

Tina-A
1

#46: Ingen hade rynkat på näsan åt detta på 80-talet exempelvis.

Fast då visste man ju inte heller riskerna på samma sätt som idag. Det är svårt att rynka på näsan åt något man inte vet är farligt :)

Själv är jag född under 80-talet, min mamma rökte när hon var gravid! Jag har astma, en hel hög olika allergier, fått operera näsan för att jag ska kunna andas, jag föddes med låg födelsevikt.. Ja, osv! Jag har påverkats väldigt dåligt av rökningen - såklart, det gör alla!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[jnordstrom]
2

Att de ens finns en diskussion om att röka när man är gravid 2013. Fast de är klart vi röstade även in sd i riksdagen.

Mabrotnosh
12

Är man inte rökare vet man heller inte hur svårt det är att sluta röka och så fattar inte jag varför man ska vara moral tant åt andra. Tjejen har gjort ett val och ingen vet vad hennes val är kring hennes egen graviditet. Det är inte bara att sluta röka sen spelar det ingen roll om 50 Pers säger att det är dåligt vi vet det men det sitter så djupt rotat att det är svårt för vissa. Jag lyckades när jag var gravid att sluta röka men det beror på att jag mådde så illa när jag rökte men hade jag inte gjort det hade jag nog haft det jävligt jobbigt. Vissa mår sämre av att sluta än att röka. Fortfarande efter 1 år som rökfri är jag på väg ut för att ta en cigg under detta år har jag också tagit på mig kläderna och Hållt i dörren innan jag kommit på att jag inte röker längre. En 10 år lång vana är inte så lätt att bryta. Ta en vana du själv har som det känns som du alltid gjort och försök bli av med den över en dag. Du kommer fortfarande vilja göra den och du kommer komma på dig själv att göra det långt efter du slutade. Så att döma rökare för att de inte lyckas är lite att ta i. Visst ser det illa ut och visst är det onyttigt för både mamma och barn men vårat dömande lär inte hjälpa direkt och tjat hjälper heller inte.

Velinga1984
1

#51 Underbart inlägg trots att jag aldrig rökt själv. 

Varför döma innan man vet varför? Jag har lika svårt för gravida/de som ammar som röker som för samma personer som dricker alkohol under tiden. MEN det är deras val.