hej har lite frågor.
hej! vill börja med att säga att barn är helt fantastiska och jag längtar till den dagen jag själv har ett barn men det är några år tillsdess.
Jag har tidigare när jag var yngre haft skulder och inte levet ett liv som jag hoppats på och även träffat fel män men jag är äntligen träffat rätt man och börjat ta tag i mitt liv och jag känner mer och mer att jag är redo för ett barn, men jag skall ändå vänta tills jag är 29-30 för måste ha fast tjänst.
Jag arbetar just ni inom bemaningen och jobbar i princip heltid men undrar hur det blir när man skall ha mammapenning? gällande hur mycket man får? Jag har jobbat sen jag var 17.
Föräldrapenning baseras på din sjukpenningsgrundade inkomst. Från fks sida. "Föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här: Ta din sjukpenninggrundande inkomst. Multiplicera den med 0,97. Multiplicera igen med 0,8. Dela summan med 365. Resultatet är din ersättning per dag." Sen är det skatt på den summan också så det får man också räkna med, inget fk skriver ut på sidan.
En preliminär beräkning kan man göra på länken nedanför.
Föräldrapenningen räknas på årsinkomsten, min räknas på 2013 års årsinkomst vilket mitt lönekontor fått räkna ut.