Vi som ska ha barn 2014!
Alla ni med BF under 2014 kan samlas här :)
/Christine
/Christine
Då hoppar jag in då, blir en början-på mars barn här. Återkommer med exakt datum efter ultraljudet. :)
Hoppar oxå in. Är beräknad 1 februari, men tvillingarna tittar nog ut tidigare. Är i vecka 13+2. Magen växer så det både känns och syns! :-)

Mitten av januari. vet mer efter UL. Har UL den 16 augusti. :p vecka 17 imon. :)
Är beräknad 1a januari just nu, ultraljud om exakt en vecka så får väll se då :) redan tillbakaflyttad en vecka på kub så lär väll inte bli så stor skillnad :)
Hej,
Är gravid med mitt första barn, ska också ha i början av mars men likt er andra vet jag ju inte exakt datum än.. :)
Hej, Tredje gången gillt här! Runt 7 april hoppas vi utöka familjen med ytterligare en :) Sååå glad…. Ska bara njuta av nr3 och sista bebisen för oss! Grattis till alla er andra som också plusat! // Jenny
Hej! Får vara med här då. I början på april kommer mitt första barn om allt bara går bra :)

+ade idag och väntar nr 2 i början av april 2014.
Jag mådde tok illa med mina två första! Avtog runt v13. Är lite orolig för jag känner ingenting just nu. Har inte mått illa alls än! Någon annan som har fler barn och mått olika?
#10 inga egna erfarenheter men en bekant till mig mådde toppenbra hela första graviditeten men andra så spydde hon flera ggr om dagen i många månader. 2 helt olika graviditeter.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Jag har tre barn och mådde fruktansvärt illa då jag väntade flickorna. När jag väntade vår pojke mådde jag inte ett dugg illa men var mer trött bara. Vad är det för kön på dina två första?
Nu kan jag äntligen hoppa in här! Som jag längtat :) Plussade i förrgår och gjorde sedan ett test igår och ett idag, blir starkare och starkare så nu vågar jag tro på att det stämmer.
Jag har två flickor sedan tidigare! :) Hoppas givetvis på en kille denna gång så man fått uppleva en son också! Känner mig inte gravid alls utan bara såå trött! Låter ju som don beskrivning!
#14 Vore jättekul om du sen berättade vad det blev. (Om du inte kollar på UL förstås) 😉
Nej jag öppnar inte julklapparna förens julafton! Men klart jag kommer berätta sen :) Du har fått mig och hoppas lite nu! Mår riktigt bra och är förvånad över det. Mått så illa förut att det varit det enda som existerat!
#16 Härligt att höra någon som inte gör som alla andra. Mer spännande så, tycker jag. 😉 Lycka till!
Nu börjar jag känna att det händer något, har gaser som skulle göra en nyutsläppt häst avundsjuk. Tycker lite synd om sambon, men bara lite för vanligtvis är det jag som blir ihjälgasad. Han kan gott få igen lite 😃
Hej! Beräknad 24 feb och väntar mitt första barn. Var på KUB-ul igår och allt var bra, var orolig att jag skulle få hög risk eftersom jag fyller 39 om en månad men fick en sannolikhet på 1:15167. Var också orolig eftersom jag var med om ett MA i vintras och trots att jag gjorde ett tidigt ultraljud för några veckor sen så var jag så nervös att nåt skulle ha hänt nu senaste veckorna. Men hjärtat pickade och det var en livlig krabat! Underbart att se ultraljudet! 👍
Jag mår jättebra, hade lite lätt illamående i början men det har gått över, är lite tröttare än vanligt men tycker bara det är skönt att gå och lägga mig lite tidigare. Har inte gått upp nåt i vikt än men senaste dagarna tycker jag magen plötsligt har börjat ta form. Känns som att jag först nu kan ta in att jag faktiskt ÄR gravid!
Hej! Hoppar också in här :-) Beräknad 8 April, men vet ju mer exakt efter UL… som jag längtar ♥ Vårt första barn och vi är så lyckliga. Håller tummarna för att allt ska gå bra :-)
Hej! Jag hoppar in jag med!
Beräknad 28 mars, men får ju veta mer exakt senare… första barnet och jag och min man är sååå glada!
Är i vecka 8 och mår väldigt illa och kräks mest hela tiden så är sjukskriven 4 veckor framöver… Hur mår ni andra?
Inskrivningssamtal 27 aug :)
Om mensen stämmer så är jag beräknas 17 mars. Tänkte gå på ett privat UL på tisdag och då får jag veta närmare. Ska sedan till rådgivningen på onsdag för första besöket. Läskigt läskigt då sista gången slutade i ett MA.
Jag är trött, har ont i rygg och mage, mera huvudvärk än vanligt samt mår lite små illa då och då. Men utöver det mår jag fint 😃
Det är rätt tråkigt när det enda tecknet på att man är gravid är att man är konstant hungrig. Inget illamående eller någonting, inte än i alla fall. Är nästan så att jag önskar att jag blir illamående, bara så att jag kan få något tecken på att jag verkligen är gravid..
Äter som en häst, eller det känns åtminstone så eftersom jag nyligen gått ned mycket i vikt och då under den tiden såklart ätit mindre mat än "normalt". Så nu äter jag nog en rätt vettig mängd men det känns som att jag vräker i mig, märklig känsla när man precis jobbat för att gå ned i vikt.
Har i alla fall fått en tid för hälsosamtal den 16 september, låååång väntan. Men att ha en tid bokad känns bra i alla fall, då känns det lite mer verkligt :)
Idag har jag mått illa! Usch och fy. Sitta i kassan och försöka vara trevlig är svårt då! Gäller och tänka på annat. Är konstant hungrig, även fast jag äter bra! Har redan känt att jobbarbyxorna sitter åt! Vill inte berätta för varken släkt el jobb förens v12. Så får väl be om större byxor om 4v :)
Jag märkte idag att mina jeans får stanna i garderoben när jag ska jobba. Så fort jag ätit måste knappen öppnas och ibland även gylfen. Är jobbigt att sitta på golvet med barnen eller böja sig nee. Får helt enkelt använda mina mjukare byxor hädanefter. Har även börjat få känsliga /ömma bröstvårtor, irriterande då resten av brösten känns som vanligt.
Torsdag nästa vecka är det dags för första mötet med mödravården, såg till att jag fick samma barnmorska som jag haft tidigare, känns mycket bra!
Blir till att ränna runt hos MVC, sjukhus och diabetesmottagning nu i 7-8 månader, då jag dels har diabetes och på det, 3 st tidigare graviditeter med havandeskapsförgiftning i bagaget… Fördelen är ju att jag får se bäbis på UL mååånga ggr under denna långa väntan =)
Skulle precis diska ur katternas matskål som dom får blötmat i… Big Mistake… 🤮lyckades med nöd och näppe hålla frukosten i behåll… Hua…
Nu hoppar jag på här, BF är den 24 April ^^ Så glad 😃
Hur mår ni??
Jag har åkt på världens hemskaste förkylning! Feber, hosta, täppt och heeeelt slut i kroppen! Hinner även må lite illa mitt i allt! Ska på första besöket om en vecka. Ska bli skoj, blir mer på riktigt då! Sen väntar v12 då vi brukar tala om för släkten… När brukar ni andra berätta?
Jag verkar aldrig bli piggare denna graviditet. Flera gången avtog tröttheten efter v 12. Denna gång blir jag tröttare för varje dag, är i v 18 med tvillingar. Tar 1 tablett niferex per dag, men blodvärden hade sjunkit ändå. :-( .
#30 Vad ligger det på nu? Äter du järnrik mat också?
Jag mår bra, är i vecka 15 nu, tycker nog att jag inte är riktigt lika trött längre.
Ska inte till barnmorskan förrän i slutet av september, känns så långt fram, skulle gärna vilja veta hur järnvärde och blodsocker etc ser ut.
#31 Det är kanske inte superlågt 117 förra veckan. 128 i v 11. Ferritin eller hur det stavas var på 20 i v 11. Jag äter vanlig mat, tar C-vitamin rik juice/ frukt med niferex. Leverpastej ibland på mackan. Har lite svårt med pastej bara. Blodpudding får jag inte ner.
#33 Tips för att få i sig lever nån gång i veckan: Köp färsk kycklinglever, brukar finnas i 500g förpackning och då är det 10-12 st i, och fördela i påsar och frys in. Jag brukar ta 2 st i varje påse. Sen finhackar jag och har i när jag gör köttfärssås, pannbiffar etc. Blir ingen leversmak, bara lite fylligare smak.
Har också lite svårt för blodpudding ibland, tycker dock det som heter blodkorv är godare, det är typ russin i och steker man den ganska ordentligt och sen serverar med bacon, lingon och en god sallad så är det helt ok.
#33 Jag har också 117 =P Gröna grönsaker, jordgubbar, kött, bönor, linser, ärtor, sånt som innehåller fullkorn och blutsaft är bra järnkällor. Finns mer. När du äter macka med leverpastej kan du lägga på paprika (för c-vitaminen). Och så undvik mejeriprodukter när du äter järnrik mat. Jag gör på det här sättet och hoppas att det hjälper, vill inte ta tabletter för det blev kaos i magen när jag tog Niferex efter förlossningen.
Här är lista på järnrika livsmedel: http://matkalkyl.se/naringsamnen55.php
Jag mår bra, känner ingenting alls av graviditeten så nu kan jag inte sluta fundera på om fostret dött.. Går in i vecka 8 på fredag och tycker att jag borde få känna något litet åtminstone, men nepp. Inget illamående eller någonting..
Funderar på hur ärftligt sånt är. Mamma kände inte av någonting med varken mig eller min syster, men senare i graviditeten fick hon superenergi. Har förhoppningar om att det går i arv, hehe.
Tar tillbaka min önskan om illamående, fy farao. Vissa straffar Gud direkt har jag hört :(

Jag har 96 ogravid. Känns ju som en bra start.
golf.ifokus.se
Första besöket igår! Alla värden såg bra ut vilket är en bra början! Fick tid för ultraljud i nov så nu är det nästa besök och se fram emot :) Mår riktigt illa vissa dagar, glad att postafen finns. Skulle inte klarar och jobba utan! Fick lista över saker som innehåller mycket järn, blodpudding och pumpafrön toppar listan!
Hur gör man för att inte dö av skräck för blodprovet? Ska ta i armvecket om 2 veckor tror jag det var… Är skiträdd!
#41 Vad är det du är rädd för? Nålen, blodet, att det ska göra ont, allt? Har du alltid varit rädd för att ta blodprov?
Om det är smärtan du är rädd för kan man lokalbedöva innan med ett plåster som kallas emla. Är det nålen och/eller blodet så är det enda rådet jag har att ge att titta bort. Blir du svimfärdig av hela grejen kan du be om att få ligga ner när de tar provet. Berätta för barnmorskan hur du känner inför det.
Får också ta och hoppa in här. Mitt första och min sambos tredje barn. Bf är den 30 april. Är i vecka 7 (6+2). Vi är båda överlyckliga :)
RUL idag. Allt såg bra ut. Troligen är det en tjej och en kille därinne! :-)
#44 Är det första barnen? Jag är lite rädd att för att det ska vara två i min mage! Vi har två sedan tidigare. Sambons mamma är tvilling, min farfar hade tvilling systrar och min mormor födde tvillingpojkar som båda dog. Tänkt många gånger hur jag skulle reagera på beskedet! Det är ovanligt och häftigt. Hade hörna börjat med tvillingar men inte nu tredje gången…….. Överlåter gärna det till min syster el bror! ;-p
#45 Det är bara tvillingarna på moderns sida som räknas för om man ska få tvillingar, och jag tror det spelar roll om det är en- eller tvåäggs också. Kanske underlättar rädslan lite att veta att vad som finns på din sambos och farfars sida inte påverkar ;)
Jag har varit rädd för tvillingar båda gångerna då min syster skulle varit tvilling, min mormor är det, min mormors mor var det och så någon mer mor där någonstans. Som tur är har det bara varit en bebis i min mage.
#45 Jag har en pojke sedan tidigare på 20 månader. :-) Känns spännande men samtidigt nervöst. Man hör om alla risker…. Men jag försöker ta dag för dag.
#42 Jag är inte så väldigt rädd för smärtan då jag fått emla-plåster med mig. Det jag är rädd för är väll snarare känslan av att de ska in i min arm med en nål och ta blod från mig. Brukar få ligga ner och få emla kräm. (Har dessutom lågt blodtryck och blir ganska lätt svimfärdig :/ ) Usch ne det är bara känslan jag tycker är så obehaglig… Kollar alltid bort men det är ändå så sjukt äckligt… :(
Hej! Om allt går vägen så skall vi få vårt första barn i maj. Efter att ha försökt en lång tid känns det här så fantastiskt och vi längtar!
Hej! Jag hoppar in här då..:) väntar mitt andra barn som är beräknat till 8 jan. Är lite fundersam över väldigt spänd mage! Minns inte att jag hade det så sist… Den har varit stenhård konstant mer eller mindre i ca 1 v:( detta gör att jag även blir "trött" i ryggen för det drar typ…(öh, bra förklaring??) nån som känner igen sig?
#50 känns igen! Jag är beräknad 31 jan. Just nu har jag mycket spänd mage. Trots att jag varit gravid tidigare så oroar jag mej för att det känns verkligen. En blandning av sammandragringar, växtvärk, och ligamentsmärtor troligtvis. Tror även jag börjat få foglossningsbesvär, för jag har ont över blygdbenet med.
Från att inte ha mått illa alls till att inte klara det normala livet! Mådde illa med mina första två men det gick att kontrollera. Nu har det varit så mycket att jag inte klarat av lukt från något! En puss och jag var beredd och springa på toa! Ringde BVC och fick medicin på recept! Tack, tack, tack….. Nu går det och jobba och jag tar mig igenom dagen! BVC som satte igång tankarna på tvillingar. Tydligen vanligare och må jätte illa då! Men det är väl olika för alla! Grattis till alla nya som kommit hit :)
#52 eller så mår man inge illa alls!:-). Väntar tvillingar, har haft minimalt illamående, men jag har också hört att man ofta mår illa på tvillingar! De var de första barnmorskan frågade om på kub testet när vi fick veta om att det var två bebisar i magen. Däremot har jag haft enormt hormonpåslag, ledvärk och nedsjunkna fotvalv som gjorde att jag knappt tog mej fram redan i v7. Mellan v7-13/14 var det värst. Skönt att du fått medicin så du kan existera!
Ja det känns verkligen som jag fått livet tillbaka! Huvudet i toalettstolen var inte min grej :-p Har man barn sedan innan, hus och jobb så måste man fungera för att allt ska gå… Nu vill jag bara ha ultraljudet lite närmare! Tycker det är så häftigt!
Hänger med på er tråd.
BF är beräknad till 15 mars. Jag har två barn sedan tidigare och döm om vår förvåning när vi på UL i v.12 fick veta att det inte är en utan två små pyren i magen, tvåäggstvillingar. Heelt galet!!, blev minst sagt omtumlad. Sambon har tagit upp "risken" när vi planerade 3:an o märkligt nog även kvällen innan ul. men jag totalförnekade att det kunde vara möjligt. Nu är jag bara så lycklig, men betydligt mycket mer orolig än jag har varit under någon av mina tidigare graviditeter.
Jag kan inte fatta att jag inom ett halvår troligen är fyrbarnsmor.. Är så glad över mina två små glädjespridare här hemma, men att bli fyrbarnsmor inom fyra år känns minst sagt galet!! Har ca 1,5 år mellan barnen och lillebror kommer vara 2,5 år när tvillingarna kommer.
#55 kul! Jag väntar tvillingar, troligtvis tvåäggstvillingar. Är beräknad 31 januari. Visst blir man chockad när man ser två små pyren sparka på därinne! Överväldigad! Har en 20 månaders kille sedan tidigare. Ja visst tänker man på risker på ett annat sätt när det ät två.
Var på hälsosamtalet hos barnmorskan i morse, så nu känns allt lite mer verkligt. Vi ska ju ha barn, iiih! Barnmoskan verkar underbar, väldigt lugn och det kändes som att hon verkligen lyssnade på vad man sa. Det här kommer nog bli alldeles toppen tror jag. Har tid för inskrivning om exakt två veckor, kommer vara i vecka tolv då så överväger att berätta för alla de som inte vet efter det besöket. Just nu vet bara våra allra närmaste. Sambon håller på att spricka, hade han fått bestämma ensam så hade hela världen vetat om det redan. Jag ser verkligen framemot att bebis ska komma till oss men det är inget mot av sambon verkar känna. Han är som ett barn dagen innan julafton och det gör mig ärligt talat väldigt lycklig. Han pratar redan med magen, trots att bebis är typ som en jordgubbe och inte hör ett smack än :)
# WickedAlly: Vad härligt
Måste också fråga vad "hälsosamtal" innebär?
#58 Man går igenom mat-tobak- och alkoholvanor, motion, vad som är bra/inte bra att äta etc.
#59 Aha, det gjorde jag på inskrivningssamtalet.
#60 Trodde att jag också skulle få det med tanke på att hälsosamtalet brukar ske innan vecka åtta och jag är i vecka tio. Men de vill tydligen dela upp det så jag ska inte ha inskrivning förrän vecka tolv, känns rätt sent tycker jag. Fast det spelar ju ingen roll egentligen, jag är bara otålig.
Verkar som det börjar hända lite saker nu, senaste dagarna har jag känt mig som en jäkla spärrballong. Det drar och spänner i magen (och jag rapar jättemycket!?). Antar att den helt enkelt har börjat trycka på magmusklerna. Så från att inte ha synts nåt alls så börjar det bli en liten kula. Tog till och med på mig gravidjeans idag, börjar bli jobbigt med brallor som bara spänner trots att jag satt en gummisnodd i knappen. Gick in i v 18 igår. Nästa vecka är det dags för ultraljud. Ska bli så himla spännande och samtidigt nervöst (tänk om det hänt nåt!!).
#62 Jag har också rensat i garderoben o njutit av gravidbyxorna, även om jag bara är i v.15.. men gissar att magen växer lite snabbare när det är två!
#56 Följer med spänning din utveckling, du ligger ju några veckor före mig! Just nu väntar jag med spänning på mitt första barnmorskebesök, nästa fredag, efter UL-beskedet för 2 veckor sedan. Så mycket frågor o funderingar som jag vill ha svar på! Precis som du har jag inte mått minsta lilla illa, men mina semesterveckor var fruktansvärda. Orkade ingenting.. Men nu har det blivit betydligt bättre :-)
Varit hos barnmorskan. Är i v 20+4, magen mätte 26. Tvillingarnas hjärtan tickade på som bara den. Hb hade gått upp från 117 till 119, så det är ju bra. Annars är jag trött som bara den.
#64 Vad spännande med tvillingar! För ett tag sedan fick jag för mig att jag väntar två, vet inte varför jag tänkte så men känslan var så oerhört stark. Vet visserligen fortfarande inte om det är en eller två, men vi har inga tvillingar i släkten i alla fall. Men någon ska i släken ska ju vara först :)
Här va de beräknat till Maj. Hon är i 6-7 veckan så risk tiden är väl inte riktigt över än. Hälsosamtalet är avklarat då dom bla pratade om att sluta röka. :-) Ser inte riktigt fram imot en möjlig lätt irriterad gravid som kan bli ännu mer lätt irriterad för tobaks avvänjning…… Men tycker de är ett bra och förnuftigt val av henne. :-) Själv har jag varit rökfri i snart 3 år så jag vet ju iallfall vad hon kommer gå igenom med den biten. Ser fram imot besök hos barnmorskan o utlraljud som kommer. O vi är lite oense om vi ska veta kön eller inte. Hon vill inte men jag som då är en praktisk man vill veta för att kunna köpa passande saker. Så vi kom till en väldigt bra kompromiss vi kommer lotta o sen blir de som de blir veta eller ej. :-)
#66 Eller så väntar man med att veta och fixar allt (som ev kan ha betydelse kring vilket kön det blir) efter förlossningen , som man gjorde förr. Det funkade då och funkar säkert nu med.
Idag är en tung dag då jag bara vill ge upp! Jag mår illa, fått medicin, som hjälpte ett tag. Nu tar de inte! Jag tål ingen lukt, inte pussar, inte lyfta, inte laga mat och ja…. Allt går it på och klara dagen så jag får sova! Inte mått så här förut med mina andra två! Funderar på och prata med chefen om jag får ta ut FP tills jag känner att jag mår bättre. Känns dock tråkigt för jag blir ju inte hemma och har skoj med barnen den tiden direkt…. Jag vet inte vad jag ska göra, vill inte må så här! Ledsen, men behövde avreagera mig, på annat än sambon!
#68 Usch, låter verkligen skitjobbigt! Vilken vecka är du i nu?
Jag är i v12+3…. Idag har dock varit en riktigt bra dag!
#70 Känner bara såå väl igen mig :( Håller tummarna för att det vänder för dig, så som det gjorde för mig! Det här är också min tredje graviditet och jag har aldrig varit med om någon liknande början. Usch o fy! Jag hade värsta skitsemestern med ett liknande upplägg som du beskriver, hade aldrig i livet pallat med att vara på jobbet. Lovade sambon att jag aldrig någonsin mer kommer att vara gravid. För min del vände det, efter flera veckor, där någon gång vid v.12/13.. Nu i v.16 är jag betydligt piggar, men långt ifrån mitt vanliga jag. Hur som helst så överlever jag nu en dag utan att ligga o sova några timmar mitt på dagen(även om jag passar på att göra det på helgen) :) (men behöver till vardags någon timme direkt efter jobbet o kvällsmaten för att orka med att vara någorlunda social med sambon)
Ta hand om dig och håll ut! (klen tröst) Bättre att se fram emot vad som komma skall i början av nästa år :)
Mådde någorlunda igår. Vi var barnfria så hade planerat bio med restaurangbesök. Kände dock att då detta inte var på hemmaplan så vågade jag inte. Blev lokala restaurangen och tur var väl det. Hann inte mer än in hemma så var det huvudet i toaletten :( planksteken var långt ifrån fin. Var och storhandlade på maxi, halvvägs fick jag panik. Allt luktade!!!!!!!! Nej jag kommer inte heller skaffa fler efter denna. Tredje och sista! Jag är smärttålig och envis, men detta är olidligt!

Gaaa, skriver detta i förvirring. Jag har precis fått ett positivt grav test efter att mensen varit flera dagar sen. Jag hade fått order från doktorn att vänta minst ett år o helst 1,5 år innan jag blev gravid igen men nu har det bara gått ca 8-9 mån:(
Så jag är orolig och känner mig dum. Jag brukar vara en väldigt ordnad person som planerar och inte slarvar men nu måste jag ha beräknat fel på ägglossningen. (Kör avbrutet vilket fungerat under lång tid för oss)
På samma gång är jag jätteglad. När vi började planera barn var vår dröm att få två stycken tätt och nu skulle det bara bli 1,5 år mellan om allt går vägen.
Jag får ringa min BM i veckan och diskutera om det finns en risk att vi måste avbryta graviditeten eller om vi får köra på. Doktorn sa iofs att en för tdigt graviditet inte var skäl nog till abort men han tryckte oxå hårt på att det var minst ett år som gällde.
#73 Jag tror inte att du måste avbryta på grund av det, blir man gravid innan så får man göra det bästa av det helt enkelt. Det är ju inte optimalt för din kropp men folk har lyckats få en normal graviditet och förlossning ändå så du får hoppas att du är en av dem.
Kör man avbrutet finns ju all risk i världen, skulle inte direkt kalla det för att vara planerande och inte slarva… Onödig risk att ta, tycker jag.
#71 Vad har du för kön på dina barn? Har försökt och få fram varför jag tredje gången är som jag är. Mamma mådde bra med mig och min syster. Tredje för henne blev min lillebror och då bodde hon på toaletten tills den dagen han kom ut. Jag hoppas givetvis på en son då vi har två tjejer sedan tidigare. Men precis som alla andra säger så spelar det ingen roll så länge bebisen är frisk! ( min första föddes med hjärtfel, så problemen har vi testat!)

#74 Det beror på att verken hormonella preventiv medel eller kondom eller pessar fungerar för oss. Alternativet hade varit att inte ha sex alls två veckor i månaden. Men normalt sett skulle jag hålla med dig. Ett annat preventivmedel hade ju varit bättre om det fungerat.
Har iaf pratat md BM som inte lät alls orolig, puh. Det man fick göra var något extra UL för att hålla kolla på ärret. Riskerna verkade inte vara så värst stora ändå. Hoppas det går vägen.
Oj vad det spänner och drar idag. Har legat vaken sedan fem med molvärk. Fick höra en gång att jag har en väldigt liten livmoder, undrar om det är anledningen till att jag känner molvärk mer eller mindre hela tiden. Vad jag har förstått så känner de flesta bara av det ibland?
#77 Jag fick också höra förra sommaren när det gjorde ultraljud för att kolla om jag hade pcos "vilken fin liten livmoder". Jag känner dock ingen värk direkt, ibland kan det komma att det "drar" lite men inte så mycket.. nu känns det mer som att det är magmusklerna som börjar töjas lite men det är också bara av och till som det känns… tycker överlag det känns väldigt lite att vara gravid! Än så länge iaf! :)
#75 En tjej o en grabb, vågar knappt säga att jag aldrig spytt pga av graviditet, inte den här gången heller.. Här hoppas jag på en av varje, tror uppväxten o livet kan bli enklare då o har en förhoppning om att de inte på samma sätt kommer att ses som "en".. Men egentligen spelar det ingen roll, bara de är friska o allt går vägen :)
#78 Hm, då kanske det inte beror på det trots allt då :)
Känns som att jag lever med konstant mensvärk. Har alltid haft hemsk mensvärk, tänkte ju att jag skulle få slippa det nu. Men icke :P
Vad skönt att det inte känns så mycket, man ska nog vara glad för att man har det ganska lätt. Ibland hör man om riktigt hemska graviditeter och jag ryser varje gång. Bortsett från molvärken och illamåendet så har jag det väldigt bra :)
Idag har jag varit på RUL och även träffat min bm och tagit prover. Asså, det är ju helt fantastiskt att se det lilla livet! Fattar inte att det ligger i min mage! :) Fick ett nytt bf, 19:e feb istället för 24:e.
Sen tog bm prover och allt var bra där. HB hade ändrats från 128 till 124 men långtidsjärnet låg på 39 och det var ganska lågt (men hon sa att typ alla ligger lågt där) så hon rekommenderade att börja med järntabletter varannan dag.
Jag längtar tills vårt RUL, är lite mer än sex veckor kvar om vi nu får komma in i vecka 18 som hon sa. De verkar ha mycket att göra här nere.
Här spyr man! :( Jobbar i butik där allt luktar!! Schampo, parfym, rengöringsmedel, godis, doftljus, färg, djurmat, dammsugarkulor…. Känns som varje avdelning har något! Och kassan ligger vid en thairestaurang :( Jag kan inte laga mat, inte vara ute då bensin och matos finns överallt! Jag kan inte böja mig framåt el ta i och lyfta tungt! Allt gör att jag spyr! Nu ska en läkare ringa imorgon så jag hoppas verkligen få ut något av det. Funderar seriöst på och ta ut kvarvarande semester på 13 dagar och stanna hemma och spy! Min två tidigare har jag mått illa med men inte så här!!!!!!! Detta önskar man ingen. Jag är stark och envis men nu är jag slut och uppgiven :(
#83 Prova magnesium-tillskott, har läst en artikel om att det hjälper mot gravid-illamående. Kanske kan vara värt att prova.
Hej på er!
Jag har varit på RUL idag, helt fantastiskt att se det lilla livet - allt såg bra ut och fick veta att jag är en vecka längre gången än beräknat. Nytt bf blev 25 februari, känns ljuvligt då min man fyller år 3 mars, vi gifte oss 4 mars och bäbisen dessutom va beräknad till 4 mars..
Har mått skit tills för ungefär en vecka sedan, hittills tappat 13 kilo och fortsätter att rasa då jag inte kan äta riktigt som vanligt - äter jag en tugga för mycket så resulterar det fortfarande i att jag spyr som en kalv.. Men det är helt ok, mår bättre än på mycket länge sedan en vecka som sagt, nu är mat gott igen, yippie!! Och ingen fara med viktminskningen då den bara är behövlig.. 😉
#85 Ja, visst är det häftigt att se ultraljudet! Då ska vi ha nästan samtidigt (19:e för min del) och också första gången för mig. 🙂
Jag var på andra VUL och fick då se en glad bebis som var 9v och 3 dagar stor.😃 Det var så häftigt att se den lilla räkan ligga där och röra på armarna och benen som värsta dansaren. Nu behöver jag dessutom bara vänta 3 veckor på nästa ul. Då ska även sambon följa med. 🙂
(denna graviditet troddes först vara ett MA så därför har jag gått på ett VUL där det konstaterades att bebisen visst levde och var 7 veckor gammal, mensen hade bara bråkat. Samt så fick jag gå på ett vul nu för att kolla så att bebisen faktiskt växte.)
#87 vad roligt!!! Men vilken pers att slängas från hopp till förtvivlan till hopp igen!
#88 ja alltså, jag var ju helt beredd på att få cytotec och att sen vara sjukledig. Men istället fick jag ringa jobbet och säga att jag kunde komma nästa dag för istället för medicin hade jag en levande räka i magen. Tror jag ännu har lite svårt att förstå 🤪
#89 Första barnet för dig?
#90 japps. 🙂
Grattis! :) Vilken chock att den lille levde och vilken lycka!!
#92 ja verkligen. Hade så svårt att förstå det först. Men det är underbart att ha en bild på kylskåpet från vul istället för att ha fått cytotec. Nu längtar jag till den 15 oktober då sambon ska få komma med och se en 12 veckors bebis 🙂
Jag önskar att vi också fick göra tidigt ul, vi får vänta till vecka 18 eller 19. Inte ens lyssna på hjärtljud kan man få göra :(
Känns ju lite som att leva i ovisshet, tänk om jag går runt och känner mig gravid men att bebis inte lever där inne. Hatar att inte veta. Dock har det börjat synas rätt mycket på mig, har fått putmage och har ofta molvärk så jag oroar mig nog helt i onödan egentligen. Men det är sjukt många tankar som far runt just nu, blir tokig på mig själv ibland :P
jag förstår dig. Det trodde missfallet uptäcktes när jag gick på ett privat vul men sedan har jag då fått 2 till. Här i finland får man gå i vecka 12 på ett vul och det känns lagom. Skulle aldrig klar av att vänta till v. 18 så jag förstår att tankarna kommer.
Att ha ett i vecka tolv verkar vara vanligt i vissa län här, men såklart inte där jag är bosatt.. Överväger ett privat men det känns ändå som att om något ska hända så kommer det göra det oavsett. Det kan ju vara bra ena dagen på ul och sen nästa dag gå helt åt skogen. Jag får försöka tänka på annat under tiden.
Min sambo är övertygad om att allt är superbra med bebis och att HAN (inte en tanke på att det kan vara en dotter) kommer komma ut stor och stark. Önskar att jag kunde tänka likadant.
Vilken resa du gjort, måste vara fruktansvärt omtumlande. Bra att du får komma på kontroller och får se den lill* :)
#96 Absolut, jag blir lite lugnare över att ha sett hjärtat ticka i v7 + v9 men allt kan hända närsom. Man kanske kan andas ut när barnet är runt 18 år…
Min sambo menar att vi TYDLIGT kommer se om det är en son vi har genom att titta på vissa manliga kroppsdelar. (medan han förklarar detta brukar han dra ut armar åt varsitt håll så att det blir ett mellanrum på en meter typ…) Vad är det med blivande pappor liksom? 🤪
#97 Om ens då :P Min barnmorska sa att barnet aldrig kommer ensamt, det föds med tillhörande livslång ångest för föräldrarna. Sen fnissade hon, haha. Hjälpte väl inte min och sambons oro direkt :P
Hahah! Jadu, undrar samma sak ;P
#98 härligt att veta att från befruktning av bebisen tills man själv dör så kommer man ha ångest. 😛
#99 haha ja, men det låter helt rimligt. Tyvärr :P
Då kan jag sticka in och säga att det är sååå rätt, haha :-p Min största är 7 och går i ettan. Har varit mycket nytt man måste vara med på där. Första kalaset själv, första gången och leka med någon ny, första gången på fotbollsträning, första gången gå själv till en kompis, första gången….. Ja ni förstår! :) Klart man är orolig och så men tur är väl det! Själv har man blivit sjukskriven i 2v. Kräks för allt då jobbet fungerar inte. Testat alla mediciner. Hjälper lite, men inte jämt! Morgonen är värst! Tar ett bra tag innan jag är mig själv. Måste äta frukost för magen skriker men den blir inte långvarig! Idag har jag lyckats behålla allt utom frukosten vilket känns kanon! Längtar till mitt RUL! Har ännu inte släppt tanken på att det kanske är två i min mage. Något, har jag fått för mig, är inte som med tjejerna! Kan det vara två? El en kille? Svaret om det är två får vi ju ganska snart svar på. Om det är en kille får vi vänta desto längre på……
#101 spännande 🙂
Igår var jag äntligen på inskrivningen hos min fina bm. Var som vanligt oerhört svårstucken och först efter fyra nålstick fick de fram något blod. Har som tur är inte ont av det alls, min smärttröskel är helt knäpp, verkar vara jättehög. Kommer dessutom få göra om det om några veckor då vi gifter oss på lördag och jag byter efternamn. För att allt ska bli rätt måste de göra blodgrupperingen när jag bytt id-kort och står under rätt namn.
Känns lite onödigt men nu fick jag i alla fall veta att alla värden var jättebra. Hb var 142 så hon undrade om jag åt järntabletter men det gör jag inte, blev lite sådär töntigt stolt över att kunna "leverera", haha. Skitfånigt 😂
Blodtrycket var 120/70 så det var exakt som det alltid varit, vet inte om det ändras lätt när man väntar en liten?
Sen har remissen för RUL blivit skickad och vi var välkomna att lyssna på hjärtat i vecka 15, om tre veckor. Jag undrade över bristen på tidiga kontroller så hon sa att vi var välkomna då för att slippa gå och oroa oss.
Nu känns det äntligen som att det faktiskt händer något :)
javascript:nicTemp(); Ja verkligen, känns helt underbart att få den bekräftelsen! Sen blev det ju inte mindre underbart för att jag började hicka i vanlig ordning och inom någon någon sekund började lilla bäbisen också hicka!! Åh va roligt, bara några dagar mellan ju! 😃
Tyvärr tog illamåendet bara två veckors paus och dessutom har foglossningarna börjat, men det är väl bara att gilla läget och njuta av att allt verkar gå bra iallafall!
Meh, hur länkar man till inlägg så att det blir siffror som ni andra gör.. Normalt bra på datorer men nu helt clueless (gravidhjärna from hell)..
#105 - Du tar bara # och numret på inlägget utan mellanslag så länkas det automatiskt :)
/Christine
#106 Aha, kunde det va så enkelt! 😃

Idag är jag så trött!!! Jag måste alltid gå och lägga mig tidigt men idag är jag slut redan från början:P v6+1
Jag har pratat med min BM som berättade att rekommendationerna om att inte blir gravid inom ett år efter ett snitt var nya sedan några år och innan dess var det fritt fram. Så det lugnar mig.
Hade en liten blödning för några dagar sedan och hoppas innerligt att fostret fortfarande är vid liv. Det suger att man måste vänta tills man gått nästan halvvägs innan man får veta om man verkligen är gravid eller inte. ( tänker på dem som fått MA konstaterat vid RUL, inte roligt!)
Igår kom vår kallelse till RUL, tycker att det gick väldigt fort att få en tid med tanke på att jag var på inskrivningen så sent som i måndags. Den 18 november är det dags att se vårt mirakel, det är inte helt utan oro jag tänker på det men jag försöker sysselsätta mig och har tankarna på annat.
Men först ska vi lyssna på hjärtljud om två eller tre veckor. Hon sa i vecka 15 och mottagningen har drop in på onsdagar. Men vi går in i ny vecka på torsdagar så jag funderar på om 13+6 är okej då. Eller om vi ska vänta tills 14+6.. Kom mig inte för att fråga, var så mycket att tänka på just då.
Jag är såååå trött! Kräks inte alls lika ofta nu. Har kommit på att om jag lägger mig efter att jag ätit så går det bra och behålla. Mår dock tokilla hela tiden och skulle kunna somna vid köksbordet! Min minsting på 4 år kom och frågade hur det gick för mig när hon hårda mig kräkas i morse. Så söt! Nu vill jag dock ha krafterna tillbaka! Känner inte mig själv just nu :(
Vecka 10+4 är det här nu. Trodde först att jag kommit in i nån sorts spökvecka för symtomen har lugnat ner sig. Men idag var det en illamående dag och magen småvärker som av växtvärk så jag vette sjutton. Trött som en gnu är jag emellanåt och fått ett enormt sug efter isglass. 🤪
#108 jag är så glad över att man här slipper vänta mer än till v.12. Hade blivit knäpp om jag inte fått se nått tidigare.
Jag är så glad att min snälla granne, som är veterinär, passade på att ultraljuda mig samma dag som han ultraljudade min ponny. Vi var båda konstaterat "dräktiga". Ponnyn ska ha i mitten av maj & jag ska förmodligen ha i mitten av mars. Känns skönt att ha sett den lille och se hjärtat slå. Nästa måndag ska vi på det första "riktiga" UL.
#112 va härligt att du fick göra det så. Jag har haft turen att få sett räkans hjärta ticka både i vecka 7 och i vecka 9. Jag blev väldigt mycket lugnare över att få höra att allt såg jättebra ut i vecka 9.
#111 På tal om sug…. Lakrits och champinjoner! Har väl aldrig tyckt om champinjoner förut! Lakrits har man ju hört men svamp! 😁 Mycket ska man vara med om! :)
#114 oh gud, jag hatar ens lukten av lakrits. Är glad över min isglass grej. Den luktar inte och är billig 😉
Apelsinjuice är min grej, eller jag skulle väl inte kalla det craving för jag överlever utan problem utan juice. Men jag är väldigt ofta sugen på just det tyvärr, är ju inte det bästa man kan dricka direkt.
#116 jag har som tur mest lust för vatten. Läsk går ibland och då Fanta men annars vatten. Jag hoppas det håller i sig för mina tänder är redan i dåligt skick. De behöver inte isglass, små ätande och juice liksom 😛
#117 Önskar att det vore vatten för min del också, försöker varva med citronvatten men då måste det vara så surt så frågan är om det är något bättre för tänderna ändå. Haha, det är inte lätt det här.
haha nä verkligen inte. Och tvivlar på att det blir lättare ju längre tiden går.
Skriver upp mig här då jag plussade på dagens test. Vår nu 5 månaders dotter ska få ett syskon nästa år om allt går vägen. Är runt vecka 6 just nu misstänker vi så inte så långt gången. :)
41 dagar till RUL, det är ju faktiskt helt sjukt lång tid :o

#120 Kul då borde vi ha BF ungefär samtidigt. Har en 10-månders son så vi får oxå syskon relativt tätt vilket jag tycker ska bli jättekul men säkert skitjobbigt i början haha.
#120 Grattis och välkommen!
# Äsch, drygt en månad bara! Kommer gå i ett huj! Nä, skojar bara, jag tyckte också det var sjukt långt att vänta mellan kub-ul och rul…
#121 och jag som redan nu tycker det är megalångt med de 3 veckorna jag fått vänta mellan mitt 2 och 3 vul. Nu är det bara 6 dagar kvar innan jag får visa upp en dansande räka för sambon. Hur ska man inte stressa inför det liksom. 😛
Min mage gav förresten helt upp i helgen. Satt LÄNGE på toaletten på söndagen och erm, läste tidningen. Så nu har jag bunkrat upp med vindruvor, päron, plommon och annat gott. Jag anser att det räcker att ryggen börjat värka på kvällarna, att jag känner mig helt orkeslös och apatisk utan att magen måste säga stopp och ge mig hemorojjder. 😐
Jag har en annan på mitt jobb som är gravid i v7. Hon och jag är apatiska tillsammans, bara lite jobbigt när vi är de enda ordinarie bland en massa vikarier just nu.haha
Kommer in här!
Jocke heter jag. Jag och min flickvän väntar barn i slutet på april.
Mitt FÖRSTA barn och Helenas 3e.
Superspännande!
Vi bor utanför Uppsala. Jag skulle gärna vila komma i kontakt med andra första gångare i Uppsala trakten.
Plussade i dag :) försökt i nästan ett halvår, men nu så vart D äntligen , hoppas det håller i sig, blir isf mitt och min mans första barn :)
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
#125 #126 Grattis!
Grattis till er båda nyplussade :)
Ja grattis till plusen! Nu väntar en spännande tid :)
#122 Kommer ni skaffa tvillingvagn eller hur gör ni? Jag stpr och dividerar hur jag ska göra då vår dotter kommer vara strax över året när nästa kommer. tvillingvagn är ju ultimat men samtidigt vill jag inte göra mig av med den vagn jag har vilket jag måste om vi skaffar tvillingvagn då vi inte har utrymme. 🤔

#130 Jag tror inte det. Vi är så sällan i stan med barnen och det är främsr då man behöver sådant känner jag. Vi kör nog på sele+enkelvagn. När nykomligen sen blir för tung att bära är förhoppningvis Bastian så stor att han kan åka ståplatta på vagnen.
ÄNTLIGEN VI har försökt i lite över 1 år och jag plussade i torsdags, detta blir nu vårat första.😃
Va hos barnmorskan i onsdags för jag har känt mig såå extremt trött och bitchig,. Sen va min mens 4 dagar försenad och det har den aldrig varit, så jag tänkte jag chansar, och när jag väl tog testet hos BM så visade stickan ett väldigt svagt svagt plus.
Så BM sa att jag skulle vänta 1 vecka till men HELL NO.
Köpte själv ett test samma dag och plussade med morgonen urinen kunde verkligen inte hålla mig, men tydligen är det väldigt tidigt. Det stod gravid 2-3 på testet, fattade ingenting.
Men fått lite hjälp att räkna ut allting och
idag är jag i v5+0 och har BF 15 Juni herregud trodde jag va i vecka 3 bara… :)
Men kan inte bli lyckligare då vi kämpat och försökt så länge att jag nästan gett upp och trodde det va något …fel på mig eller sambon.
Nu e jag mer rädd att något ska dåligt ska hända i stället under graviditeten. Driver juh eget företag helt själv, ja inte helt själv min sambo hjälper även till. Vi håller nu på att leta anställda men det är inte lätt.
Ville dock inte gå in på vad för företag, då jag inte vill skrämma mina kunder.
Kommer bli svårt att berätta för var och en av dom .
Några tips…. Jag har dock berättat för dom 3 närmaste kunderna och dom vart juh överlyckliga
Hur känner ni er Symtom??
jag känner mig bara extremt trött, sov 12 timmar i helgen.
Känner jag mig lite svullen hela tiden, speciellt kring magen, den är jätte svullen som att jag ska få min mens vilken dag som helst.
Nyser flera gånger om dagen, molande lätt verk hela tiden. Går faktiskt inte så ofta på toa…och inget illamående än…skönt faktiskt. Kanske har tur och får en underbar graviditet….
Sen e jag livrädd för den där första känslan när man känner barnet… vet inte varför men tycker det är jätte läskigt, känner mig som en Alien… men samtidigt sååååå lycklig. Sorry måste låta som värsta idioten.
#132 Grattis!
Jo, det känns som man har en alien i magen… ;) Är i vecka 22 och har känt rörelser i några veckor nu. Läskigt och häftigt på samma gång.
Är också egenföretagare och tycker det känns jobbigt med allt kring det, just nu när man är gravid så skulle det ju varit såååå skönt att ha varit anställd istället och bara kunnat gå på mammaledighet utan att behöva tänka på jobbet… pust och stön.. men det löser sig!
#132 Grattis! :)
Vi ska iväg och lyssna på hjärtat på onsdag, har blivit lite orolig och stressar antagligen upp mig själv i onödan över detta. Övervägde att strunta i att gå då det bara är drop in hos bm och jag inte har en bokad tid. Men sen tänkte jag om och insåg att jag hellre får reda på eventuellt MA nu än på RUL om fem veckor, jag är ju medveten om att det kan hända saker och ting under de veckorna också men det känns som att risken för det inte är jättestor.
Har, förutom illamåendet, en hittills lätt graviditet men just den där oron är fasen inte lätt att bli av med :(
V13 idag (12+0) och imorgon har vi vårt 3 ul men första som sambon är med på. Jag har de senaste dagarna fått huvudvärk och mera humörsvägningar än innan. huvudvärken är en trist kombo med ryggvärken som jag redan har :(
Jag går in i v 16 imorgon! Glad att tiden gått ganska fort fastän jag varit mer död än levande! Väntar på första sparken, känns mer riktigt då. Och man kan känna sig lite lugn när det rör sig! Vet att jag i slutet av de andra två inte alls tyckte det var mysigt :-p trodde revbenen skulle paja! Kräks dagligen än så trött blir jag väl av det! Ska ner till doktorn imorgon och se hur det blir framöver. Mina tjejer fick sin första kusin i natt! Hoppas det ska bli lättare och se slutet när man får träffa den lilla! :) #132 Grattis grattis!

#133 o 132. Men tänk så skönt vi har det som kan anpassa våra dagar efter vårt mående mycket lättare än en anställd. Orkar jag bara inte jobba heldag en dag för att jag mår så illa är det bara mellan mig och kunden. Ingen chef som måste hållas på gott humör:)
TYvärr blir bokföringen väldigt jobbig sen när man har både föräldrapeng och inkomst från företaget tycker jag:(

Dags för första gnällsessionen. Jag är så trött!! Måste lägga mig allra senast halv nio och sover som en stock. Dessutom är magen jätteuppsvälld och gasig. Jag jämförde med bilder från förra gången och nu i åttonde veckan ser jag ut som jag gjorde runt v 15-16 sist:P
Var på första RUL idag. När vi kom dit trodde vi att jag var i veckan 19 (18+0) men både jag & sambon hade misstankar om att jag skulle vara längre gången. Mycket riktigt! Blem framflyttad till v. 22 (21+4) & beräknad BF blev flyttad från 16 mars till 20 februari. Så jag "förlorade" plötsligt 3,5 vecka av graviditeten. Så nu känner jag mig lite mer stressad att fixa allting. Jag har ju inte ens sagt något på jobbet än! Tyvärr blev det ingen bra bild på pyret då den blev väckt av UL och blev jättearg! Sparkade, slog & for runt hela tiden! En riktig liten vilde!
#139 Oj, 3,5 vecka är ju ganska stor skillnad! Men ändå, ganska lång tid kvar, du hinner! 🙂
#138 Vet precis hur det känns, slocknar tidigt och kan sova jättelänge. Maken vill ofta ha myskvällar med film och något gott att äta men där ligger jag som en strandad val och snarkar. Stackars maken 😂
#139 Oj, vilket hopp! Önskar lite i hemlighet att jag också kunde få det men det är nog rätt omöjligt i mitt fall.
Att snabbspola 3,5 vecka hade vart helt okej dock, är i vecka 14 och det händer liksom inte så mycket. Känner mig inte gravid mer än att jag är trött.
Jag var på mitt tredje VUL idag och fick veta att allt ser superbra ut med bebisen. Vilken lättnad då vi sist fick ett MA i dessa veckor.
Vi blev även framflyttade 4 dagar så vi är i vecka 12+5 istället för 12+1. Man blir ju lite stolt över att ens barn växer fint 😉
Det där med tröttheten känner jag så väl igen. Jag är världens tråkigaste sambo men som tur är så har min sambo en kompis som han spelar massa tevespel över internet med så han fåt lite sällskap. I söndags tittade vi på film och hade mys kl 9 på morgonen för det är ungefär då jag hålls vaken en hel film 😃
#142 Vad kul, jag är är så glad för din skull att det går bra denna gången :)
Då ligger jag exakt en vecka före, 13+5. I alla fall än så länge, har RUL 18 november. Kul att kunna prata med andra som ligger så nära tidsmässigt. Pratar en del med mamma om graviditeten men det är 19 år sedan hon var gravid sist så det blir liksom inte helt samma sak även om hon är jättesnäll och stöttande.
Haha, man får anpassa sig efter kroppen just nu. Vi tittar också på helgen, på vardagskvällarna när han kommit hem så däckar jag innan förtexterna börjat rulla.
#143 tack. Vad roligt att vi ligger så nära0. Kommer bli kul att jämföra medan tiden går. Vi ska nästa UL den 12 december. Vad mäter dom på RUL? Och vad gör dom på KUBB?
Vi fick med oss säkert 6 bilder från olika vinklar på vårt mirakel. Kan inte sluta titta liksom. En bild är på huvudet och där ser hjärnan ut som en fjärl. Så jag kallar barnet vårt lilla hippiebarn 😎
Nu känns det otroligt skönt och avslappnat. Nästan vecka 13 eller 14 beroende på hur man säger och bebisen mår superduper. Får svar om 2 veckor på downs syndrom testerna som vi gjort men jag tror inte det är nått där.
#144 Aldrig vart på RUL men eftersom det står för just rutin så antar jag att de kollar efter eventuella fel, mäter bebis och fastställer BF.
På KUB mäter de väl nackspalten eller något sådant? Och då får man väl göra blodprov också. Om ni testa för Downs så borde det väl vara just KUB ni gjort? Eller finns det fler sätt?
Vad kul att få bilder, jag längtar verkligen till 18 november och hoppas att bebis vill bli fotad så att vi också kan få några.
Hihi, hippiebarn. Vad gulligt :)
#142 Vad härligt att allt ser bra ut! Har man gått igenom ett ma så finns nog alltid den där oron med en men för varje gång man får se lilla pyret så blir man ju lugn.
#145 jo då är det ett kub vi gjort. Bebisen sov så gott så vi fick väcka h*n för att få bra bild på nacken och annat. #146 tack. Har sett bebisen 3 gånger nu så jag vet inte hur jag ska överleva 8 veckor ;)
#147 Jag med 3 ggr! V 9, v 13 och v 20! ❤️ Hur många ul gör man egentligen? Blir det fler längre fram eller lyssnar man bara på hjärtat och sånt? Jag har ingen aning.. ska till bm nästa fredag så jag får fråga lite då…
#147 Låter så mysigt att bebis ligger där inne och sover, måste vara mysigt att bara få flyta runt och vaggas till sömns :)
Jag går in i vecka 15 i morgon och har fortfarande inte sett bebis, får vänta en hel månad till. Det är en hel evighet :(
Men idag har vi vart på drop in hos barnmorskan. Jag är lite nojig och har liksom inte riktigt vågat tro på att det är en liten filur där inne så vi åkte dit för att lyssna på hjärtat, eller försöka åtminstone. Är i vecka 13+6 så bm var lite nervös över att försöka hitta hjärtljuden, hon tyckte att det var lite väl tidigt. Hon sa sist att vi kunde komma i vecka 15 så jag chansade och åkte idag, vecka 15 i morgon trots allt. Men hon är så snäll så hon ville göra ett försök. Det skulle ta lite tid att hitta hjärtljuden så vi fick inte bli oroliga. Det tog ganska exakt tre sekunder innan vi kunde höra det klart och tydligt, till och med vår bm såg överraskad ut :)
Starka och fina hjärtljud, är så stolt över lilla krabaten! Ska man gå efter antal hjärtslag så verkar vi få en son, men det återstår ju att se.
Men det var nog inte så populärt att bli lyssnad på för rätt som det var så började bebis sparka på den där grejen hon lyssnade med. Dunkade i apparaten så det lät som att högtalaren skulle sprängas. Mammas lilla karatekid :)
Firade detta stora ögonblick genom att köpa en body, en mössa och pyttesmå strumpor. Har fortfarande svårt att förstå att det ska få plats en människa i de små kläderna, de är ju verkligen mini.
#148 I vanliga fall gör man bara ett enda UL och det är RUL det. Sen beror det på hur graviditeten är och huruvida man som förälder vill göra KUB-test eller ej. Är allt normalt så görs inga extra UL utan det är "bara" mätande av magen och lyssna på hjärtljud (plus alla blodprov och sånt då). Runt vecka 35-37 känner BM efter så att bebisen har vänt sig. Kan hen inte säkert säga att bebisen har gjort det så brukar de göra ett UL för att kolla detta.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
En del får väl göra tillväxtul också, men det är ju om man misstänker att bebis inte utvecklas som hen ska. Eller?
Precis, om allt är normalt så görs bara RUL. När magen börjar mätas och det ser dåligt ut med tillväxten mellan gångerna så kan man få göra ett tillväxt-UL.
Värdinna på Fantasy
Hoppas man slipper det även om man gärna vill se den lilla såklart.
Hur går det för dig Frida? Du är nära bf nu va? :)
#150 Ok, tack för info! Kan känna mig lite orolig över tillväxten för jag tycker inte det händer så mycket med magen… Gick in i v 23 idag och enligt vad jag läst så ska den vara 25-30 cm lång fr huvud t fot.. hur e det möjligt?? Känns inte som att nåt sånt får plats…
#154 dom kan nog böka ihop sig bara för att bråka med mammor och barnmorskor 😉
Jag har ju blivit bortskämd med vul så jag undrar hur sjutton jag ska klara av att bara få ett till, hahaha.
Hur är det med er och sömnen? Läste nånstans att krabaterna redan nu kan böka runt och första sömnen. Jag tycker inte att jag sovit en bra natt på flera veckor och då är jag bara i vecka 13. Ska man inte kissa eller är hungrig så kan jag inte somna och ofta ligger jag vaken någon timme runt 3-5 tiden och läser tidningen bara för att få lite ro att sen somna. Jag skulle liksom gärna passa på att sova nu innan mage och större ryggproblem kommer.För att inte tala om när man har en skrikande liten krabati sängen.
Jag sover som en stock, gärna en liten middagslur dessutom :)
Jag sover okej, vaknar 1-2 ggr per natt men har oftast lätt att somna om.. är dock morgonpigg så även om jag lägger mig sent så nog sjutton vaknar jag tidigt…
#153 Jupp, på söndag är det sagt. Får väl se hur det blir med det. Fast det hör ju inte till denna tråd egentligen 🤐
Värdinna på Fantasy
Tog fram måttbandet idag. 118 cm runt magen, är i v25+0. Tvillingmagen är redan gigantisk, jobbigt att klä min kille på 21 månader. Är ibland gråtfärdig innan jag fått iväg honom på förskolan. Måste prata med min sambo nu om att han tar lämning på morgonen. Tyvärr har jag knappt sett skymten av honom denna vecka, då han jobbat 12 timmars pass. Känner att jag måste ryta ifrån nu, annars går jag under. Har mycket sammandragringar, har tandinfektion, är förkyld med hosta och känner mig allmänt nedgången. Vilket klagoinlägg det här blev, men just nu vill jag spola fram tiden lite. Gruvar mig bara för att hämta upp något på golvet. Kanske ändå dags att kolla möjlighet till sjukskrivning…..
#159 Här inne får man klaga hur mycket man vill. Förstår att det är jobbigt för dig. Sjukskrivning kanske vore bra eftersom du verkar må så dåligt. Få lite tid att vila upp dig och känna dig som en människa igen. Hoppas verkligen att din sambo förstår hur du mår och stöttar dig.
#160 Tyvärr så tror jag inte han fattat galoppen. Tycker jag sagt jag orkar inte flera gånger… Men det är väl bara att sluta göra saker, då kanske han märker…. Felet med mej är att jag alltid kämpar på för länge. Känns som jag kommer föda vilken dag dom helst om jag inte slår av på takten.
#159 Usch ja, det låter som du har det jobbigt, kan nog vara bra att ha ett ordentligt snack med sambon. Jag hade riktigt jobbig vecka förra veckan, jobbade 6 dar på rad + hade nånting inbokat varje kväll + helgen… helt slut sen… :(
Är magmåttet normalt för att vänta tvillingar eller ligger du över/under kurvan?
#162 jag tog bara ett måttband och mätte midjan för roligt. Det visade 118 cm runt om. Hos barnmorskan, som mäter symfus fundus måttet var det 30 cm i veckan, det är normalt för tvillingar i v25, så jag är nog inte större än andra som väntar tvillingar.
#163 Ah, ja just ja, det där sf-måttet, jag har inte blivit mätt än så har ingen koll på det. Men det låter ju bra om du är normalstor enligt det. 118 cm lät stort runtom men det är ju 2 parvlar där inne som ska få plats! :)
Jag är precis som dig Villavägen, för envis för mitt eget bästa ibland! Därför gillar jag och beklaga mig här. Vänner och släkt får ta lite men vill inte vara den som ständigt klagar! Är lite orolig. Är i 16+4. Varit sjukskriven 2v och nu fått nästan 4 till. Är tänkt jag ska vara tillbaka i v20. Med mina andra två har jag blivit sjukskriven runt v20 för att livmodern trycker på. Smärtan kan liknas som ljumskbråck. Hela underlivet på höge sida sväller upp och då snackar vi rejält! :( Detta har redan kommit å gör ont som f*n! Vill inte varit hemma 26v innan förlossningen. Vill se fram emot ledigt och inte ha smärta. Finns inget å göra säger dom. Men denna gång kollar jag med ett privatsjukhus där man bekostar själv. Dels vill jag veta om det verkligen inte finns något att göra så jag kan ifrågasätta och vill inte vården stå för det så gör jag! Går inte å beskriva hur ont det gör och det slutar inte heller! Annars väntar jag på RUL och på en första spark. Haft lite fladder men jag vet inte… Vill ha första riktiga sparken så msn inte alls tvivlar på vad det var! :) Kämpa på allihopa!
mm jag har lite samma problem.Man kämpar och ler liksom.
Min sambo började nog förstå lite mer när han fick se bebisen nu i veckan. Sen har jag varit så otroligt trött att han måste göra en del hemma annars har de itne blivit gjort. Som det är nu har de inte blivit gjorda men sakta men säkert verkar han förstå…
Jag kan inte låta bli att göra saker :( Gör inte jag, gör ingen! Sen vill man ju vara en bra mamma för de två man har fastän man mår som man gör. "Mamma bara kräks!" Har iaf varvat ner och är inte lika klockstyrd nu när jag går hemma. Blir en extra saga på kvällen och lite extra mys. Vill inte vara kräkmamma! :-p
#167 tror inte det är någon risk för att du blir kräkmamman. 😉
Men jag förstår hur du tänker. Sa just till sambon igår att om jag skulle vara så här trött och apatisk när/om vi får nästa barn så kommer han bli som en ensamstående pappa ett par månader.
#169 Grattis :)
#165 vad jobbigt det låter med "ljumskbråck" i underlivet. Jag är också svullen där nere och det spränger ibland, men inte alls ont hela tiden. Jag har varit hos mamma och fått lite hjälp med min pojke i helgen. Skönt att kunna lägga sig och vila en stund bara sådär. #169 grattis!!
Hoppar in jag med :) Pillade på stickan den 10/10 och visade ett svaaagt + och pillade igen den 14-15/10 då blev det ett klart och tydligt + :)
Väntar nu min första och är väl beräknad (om jag har räknat rätt ) 16/6 :)
Jag mår riktigt bra än så länge förutom lite lättare " mensvärk " då o då, besatt av mat och känner mig ständigt trött
#158 Nä jag vet. Men jag var fräck nog att smyga in frågan ändå ;) Hoppas att allt är bra med er!
Jag går och räknar ner dagarna till RUL nu, 28 dagar kvar. Längtar tills vi får se lilla knodden.
Har förövrigt fått en gullig bebiskula, allt det svullna har lagt sig äntligen.

#173 Grattis:)
Själv har jag precis varit hos BM o tagiot prover. Tyvärr var Hb jättebra så då kan jag inte göra något enkelt år tröttheten:P Hade varit skönt om det hjälpt med lite järntabletter bara.
Hej! Har inte varit aktiv här alls, men bag skrev något litet inlägg D för några veckor sedan :) Kort om mig, Minna, en tjej på 21 år och har en son sedan tidigare. Han kommer vara 17 månader när bebis kommer. Bf är den 24/4-14, med sonen födde jag dagen innan bf, så vi får se när denna lilla väljer att komma ut :) Är nu i vecka 14 (13+3) och tiden rusar förbi! Vi bokade ett privat ul för att få se den lilla, och h*n var såå fin! Hur mår ni alla? :)
#175 jag hoppas att jag får ett besked om järnet när jag är hos hälsovårdaren om 2 veckor. Är så trött emellanåt att jag inte vet vart jag ska ta vägen,förutom till sängen då. 🤪
Idag kunde jag sova lite med barnen på jobbet men jag är lika trött ändå …
Annars mår jag ganska bra. Lite humörsvängningar men jag tror de mest kommer för att jag är så sabla trött. Magen bråkar, brösten ömmar, illamående ibland och smått yr/snurrig. Men det kunde vart värre
Hur mår du Minna?
Än så länge mår jag bara illa när jag inte ätit på ett tag och har något som liknar mensvärk men ändå inte, när jag väntade dottern kräktes jag dygnet runt i 9mån, brösten gjorde ont så fort man bara tittade på dem i princip, men ibte än så länge, peppar peppar ta i trä.
Jag mår bra. Går in i v 24 i övermorgon så är lite drygt halvvägs. Ska till bm på fredag, ska bli kul att se att allt förhoppningsvis är bra med värden och sånt. Funderar på att boka massage för att unna mig lite skön avkoppling, ska se om jag hittar nån som har gravidbänk.
Mitt kräkande har varit lugnt ett par dagar. Blivit kanske en gång om dagen! Illamåendet är dock kvar :( Tröttheten är hemsk, aldrig varit med om liknande. Gör något och sen måste jag vila. Fick svar från privstsjukhuset och man kan inte göra något åt ljumsken så länge jag är gravid. Och är jag inte gravid så har jag inga besvär…. Härda, ett ord jag hört ofta på sista tiden! Skulle stundtals vilja slå något hårt i huvudet på sambon. Men jag antar att det är svårt att sätta sig in i detta om man inte upplevt det! Träffade barnens första kusin igår. 7 dagar gammal. Sååå söt, tror jag måste se henne ofta så jag blir påmind om vad jag härdar för :-p V17 idag. Måste kolla med er andra… Min mage är väääldigt liten på morgonen. Ser ut som jag precis ätit en pizza typ. Underlagen växer den på sig och har jag åtsittande går det inte att missa gravidmagen. Tidigare har jag alltid haft stormage men antar att kräkandet gjort sitt på denna. Hur är era? Grattis till nyplusade!
#181 Min bula är knappt synbar på morgonen och stor som en ballong på kvällen så väldigt stor skillnad tycker jag mellan morgonmagen och kvällsmagen. 🙂
#181 Min mage syns på morgonen, men inte mycket alls. Har jag löst sittande kläder på mig så syns det inte. På kvällen, när jag ätit och bebis ska samsas med magsäck och tarmar så håller magen på att spränga byxorna som satt lagom åt på morgonen.

Ja jag har ju då ända sen v 6 sett ut som i v 17 förra gången. Rejä'lt uppblåst mage! Inte så trevligt men nu börjar det ge med sig lite.
Tack för svaren! Känns bättre och veta att det är lika för flera! :)
Jag tror nog att allas gravidmagar är större på kvällen, här har jag dokumenterat hur jag såg ut i vecka 18, första länken är morgonen och andra är kvällen.
http://purposeoflife.blogg.se/2013/january/vecka-174.html
http://purposeoflife.blogg.se/2013/january/vecka-174-igen.html
/Christine
På kvällen är magen nästan obehagligt spänd. Samma sak om jag ätit mycket till lunch. Vi går in i vecka 15 (14+0). Spännande. Vågen tickar dessutom stadigt uppåt, sakta men säkert. :)

#189 Jag som många andra hade oxå bara liten viktuppgång i början. Däremot efter v 30 satte det fart. Gick upp ca 12 kg totalt. Var bara glad att du inte får extra att släpa på från början.
#189 Jag går in i vecka 16 idag och har gått upp nästan 2 kg. 1-2 kg känns ju ganska lagom vid denna tiden, bebisen är ju inte så jättestor ännu direkt.
Jag har gått upp över 20kg med båda mina! Vet inte varför men jag har ätit normalt och så…. Inte haft nå problem med att få bort den sen heller. Känns som jag inte alls kommer komma upp i den siffran denna gången, kanske för att jag kräkts i 10v!? Kommer i mina vanliga byxor än vilket jag aldrig gjort i v17. Bryr mig inte om viktuppgången heller, så länge liten mår bra så! Tror jag hade första sparken igår! :) Börjar det kommer det kännas bättre.
#189 I v 18 hade jag gått upp 2 kg och var också lite orolig för jag tyckte inte det "hände" nåt och det var skönt när det var dags för RUL att se att allt var ok. Nu har jag precis gått in i v 24 och har gått upp 5 kg totalt, magen putar och bebin rör sig därinne så nu känns allt mer verkligt. :)
V. 15 idag och det firar vi genom att få tillbaka lite gammal hederlig städmani. Hållt igång sen jag kom hem från jobbet och på en timme har jag hunnit mycket. Åhh så skönt att ha lite ork! 😃(och nu är min ugn jättefin)
#194 Härligt! 🥳
#195 ja tänk vad glad man blir över att få lite städmani tillbaka. Apatin är inte lika påtaglig mera och man blir så lycklig över att orka fixa. sjuk i huvet är man väl 🤪 haha

Har en fråga till MyCassie som tydligen var i ungefär samma situation som jag med ett ganska litet barn och en till på väg. Ammar du ditt första barn? Jag upplever att mjölken börjar sina nu när jag är gravid igen trots att alla säger att det inte skla påverka.
Och så kom en stor spark och sedan massa så! Nu är jag säker på att liten rör sig! :)
BF 22 juni så det är tidigt, v 5+4.
Känner ingenting mer än att livmodern och ligamenten stretar lite.
Var på hälsosamtal igår och lämnade lite blodprover, b la TSH då jag har problem med sköldkörteln.
Inskrivning blir 19 november :)
v6+4, ont i tuttarna som f*n, plus att dom blivit mkt större, lite svullen längst ner på magen, kissar lite oftare men inge illamående, såå skönt! tröttare en vanligt, var väldigt yr förra och förr förra veckan. ska på samtal och ta prover den 12,e :)
#200 Precis som jag hade i början, alltihop :P
Fast sen dök illamåendet upp i vecka 8, mindre kul.
Var hos bm idag på morgonen. Lyssnade på hjärtljud och mätte magen, 22 cm. Allt var bra, järnvärdet hade gått ner något men var fortfarande ok. Ny tid om en månad igen.
Har haft lite ont i ryggen senaste dagarna och vet inte om det kan vara foglossning som börjar kännas eller om det bara är från att jag var på gymmet i söndags och tisdags. Körde ett yogapass igår kväll och hade skitont när jag skulle resa mig från avslappningen på slutet! Idag känns det bättre igen som tur är…
#201 aha, så ja kanske inte blir kvitt illamående endå -.- typiskt ;)
#202 jag vill också få mitt järn mätt. Har tid den 8.11 det är inte långt kvar. Hoppas på ett sätt att jag har lågt järnvärde och det är därför jag är så trött . Å andra sidan är jag rädd för att behöva äta järntabletter då min mage verkligen inte klarade av det innan graviditeten och lär inte göra det nu. Får redan dricka laxermedel för att magen ska fungera.
#204 Hur är det med att äta järnrik mat? Blodpudding, lever och sånt? Klarar din mage det bättre?
Förra bm-mötet så rekommenderade hon att jag skulle äta järntabletter varannan dag, nu att jag kunde öka till varje dag om magen tål det. Jag tänkte dock försöka vara bättre på att äta järnrik mat istället, som tur är gillar jag sånt.. 🙂 Om järnvärdet har sjunkit mer nästa gång så ökar jag järntabletterna då.
#205 det är det jag jobbar på nu. Blodpudding har jag som tur är i frysen. Inte hittat nån här i finland, men mamma tar med mera i november. Äter leverpastej mackor med apelsinjuice till mellanmål och en massa spenatsoppagår åt osv…
Jag vet ju inte ens om jag har lågt järnvärde ännu men en järnrik kost skadar ju inte.
I morgon har vi vårt RUL och jag har sååå många olika känslor på samma gång!
Livrädd, förväntansfull, orolig och nervös… ;)
Vi hoppas på att få se en frisk liten krabat där inne, men är även beredda på att så inte skulle vara fallet… Även lite orolig för att det kanske är TVÅ då jag har tvillingar i släkten på både min mammas och min pappas sida (och min man är tvilling själv och har det i släkten med)…
#207 Lycka till.
Minns så väl de där känslorna. Satt och skakade i väntrummet när jag skulle göra en koll i v.9 (för att se att det var en levande krabat och inget missfall). Fast jag då såg en levande, välmående krabat var det lika nervöst 3 veckor senare. 🤔
#208 TACK! Jag undrar hur sömnen blir i natt ;)
#209 haha jaaaduu… min blev orolig och jag var uppe långt innan klockan ringde (hade morgontid på sjukhuset). Tror att jag kommer vara likadan om 7 veckor när vi ska se krabaten igen. Det ska liksom inte vara lätt😉
Jag kommer göra ett par tillväxtultraljud på mina tvillingar. Även om allt såg bra ut v 19, så känns det nervöst inför nästa veckas första tillväxtultraljud. Vanligt är att en tvilling växer lite sämre, så det är ju bra att göra undersökningen. V 26+1 idag. Verkar vara två lugna bebisar i magen, inte samma tempo som när jag väntade min pojke. Han var sjövild i magen. Tvillingarna har väl inte heller samma utrymme kan jag tänka. Tror de ligger i samma läge som sist. En med fötterna upp och en med fötterna ner.
Jag har full fart i min mage! :) samma tid varje kväll är det full aktivitet. Slog mig nyss att det är på samma ställen, inte ställe! Så jag hoppas liten sparkas och boxas och att det inte är två!
#212 Samma här, nu är det verkligen full rulle varje kväll. Alltid runt åtta, sällan något tidigare på dagarna.
Känner också på flera olika ställen, håller tummarna hårt för att Liten joxar runt och sparkar och boxas och att det bara är en. Funderar mycket på det där..
I helgen har jag fått gosa bebis också då makens kusinbarn döptes, hade otroligt svårt att slita mig från den lille. Hoppas att vår bebis blir lika harmonisk som denna lille, han är så glad och nöjd. Gnydde lite när han fick vatten på huvudet men sen blev han glad igen när storebror fick torka hans huvud :)
Helt perfekt och underbart söt. Nu längtar jag ännu mer och det är 24 långa veckor kvar..
#213 Vi ska ju ha ganska nära varandra! Jag har också runt kl 20 till 21, då är kickboxning för hela slanten. Lugnt resten av dagen. Har inte kräkts på två dagar igen vilket gör att jag är lite piggare. Illamåendet hänger sig dock kvar :( Får väl se när man blir människa igen. Lov denna vecka så jag har två butjejer hemma, då måste man orka lite.
Min är också livlig, speciellt kvällstid men känner lite då och då under dagen också. Och det känns både här och där i magen så den verkar röra sig en del. I natt vaknade jag femtioelva gånger och varje gång så verkade den vakna också och buffade lite… Idag är jag så himla trött…
I min mage är det också full aktivitet idag :) Tycker det är mysigt ni när det inte gör ont. Vet ju vad som väntar. Det som gör mig lite rädd är att det samtidigt rör sig på olika ställen. Men hoppas som sagt det är kullerbyttor el något! Snickarsambon vill ha två så han kan bygga ut huset ;-p
Jag tycker att det ilar när den lille sparkar, ont kan jag inte påstå att det gör men skönt är det ju inte heller direkt.. Blev fundersam på om det var något annat jag kände men jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara i sådana fall, det är precis under där jag känner övre kanten av min livmoder i alla fall.
#214 Ja, det skiljer knappt en vecka va? :)
Nu har vi fått se värst lilla mirakel i magen! Det var helt fantastiskt och vi har en livlig bebis där inne men alla fingrar, tår, organ och kotor på plats :)
#218 Härligt! Det är så himla coolt att se det lilla livet!
# 217 Är beräknad 8 april du 19 va? Om jag minns rätt när jag kollade!? Hur gammal är du? Är det första? Kan inte de som vill skriva en kort presentation av sig själv? Ålder, vart man bor, hur många barn, vad man jobbar med el vad man nu känner. Jag är nyfiken! #218 Va skoj! Det är något speciellt när man fått se den lilla :) Längtar till vårt besök 7 nov.
#220 Kommer din lilla en dag för tidigt så får han dela födelsedag med mig :P
Först blev det 19:e efter någon app jag hade, enligt barnmorskan är det dock 15:e men jag har inte ändrat i bf-listan än. Tänkte vänta till efter RUL så att jag slipper ändra fler gånger, man vet ju aldrig om man blir flyttad :)
Har RUL 18 november så det är exakt tre veckor kvar idag, räknar dagarna nu. Är ju så nyfiken.
Jag är 22, 23 den 7:e april så kommer precis hinna fylla innan liten kommer om han eller hon inte kommer tidigare men det tror jag inte. Det är vårt första barn, ingen av oss har barn sedan tidigare. Är nygift och bosatt i Malmö, men vi båda är ursprungligen från Dalsland.
Jag studerar religion med tanken att jag ska bli antingen präst eller lärare i framtiden. Maken är bilmekaniker, fastanställd men söker jobb i våra hemtrakter eftersom vi båda har våra familjer där. Så förhoppningsvis har vi en flytt att se framemot innan bebisen kommer. Skulle vara underbart att bo närmare familj och släkt :)
Jag är 24 och väntar mitt andra barn, har en 2.5årig Alwa här hemma som tycker att hennes mamma är världens tråkigaste just nu med denna trötthet. Jag jobbar som vårdbiträde på ett äldreboende och pluggar till undersköterska, förhoppningsvis hinner jag bli färdig tills knodden tittar ut i juni. Sambon bygger motorsågar på Husqvarna AB.
Ja RUL brukar ju ge lite bättre datum! Är såå nyfiken! Jag har och min sambo två flickor ihop, en född 06 och en 09. Jag fyllde 29 för några dagar sedan. Har varit ihop med sambon sedan vi var runt 11 :) Jag jobbar i butik på orten och sambon är snickare. Bor i villa utanför Uppsala. Ser fram emot vår sist, som vi hoppas blir en son. Vill vara bullmamma ett tag och ser fram emot april :)
#223 Ja, tror dock att vi får behålla 15 eller så blir vi flyttade max någon dag. Har så punktlig mens och ÄL :)
Oj, sedan ni var 11, det är inte så vanligt.
Hoppas lite i hemlighet på en son vi också men egentligen så kvittar det ju såklart. Ser också fram emot april, läser allt jag kommer över och räknar dagarna trots att det är så långt kvar.
Jag kan ställa klockan efter min mens så det är max någon dag för vår del också. Första kom på utsatt dag och nr två kom 3h för tidigt för att pricka rätt dag :) Skulle kännas lite nytt med en son. Alltid kul och ha båda men då vi sagt att detta är sista så är det ju sista chansen på en son denna gången. Just nu ligger jag och vilar efter maten. Full fart på liten i magen :) idag har det var jätte mycket aktivitet och full fart känns det som. Tänkte när jag väntade första att om hon är vaken så ofta i magen hur blir det då när hon kommer ut?! Dock sov hon typ 20h/dygn bra länge!
Jag är 30 år bor med sambo i esbo, finland. Vi väntar första barnet och stämmer senaste vul så kommer den runt 24 april. Jag jobbar som närvårdare ( barnskötare) på ett litet dagis med barn under 3år. Just nu sitter jag i kafferummet och jäser efter lunchen. ;) Vi har RUL den 12 dec. Då borde jag vara i v.21. Låååång ris kvar
Kul att höra lite om er, speciellt när vi ligger så lika i tid också :)
Jag tror att jag fått min första craving. Äter clementiner som om det inte finns en morgondag, blir jätteledsen när clementinerna är slut, haha.
Ja, jag tycker också det är skoj! Man gör sig ju en bild av personen i fråga. Thian trodde jag var runt 23 och wickedally runt 30. Fråga mig inte varför! :) Clementiner, men det var ju iaf nyttigt! Mitt lakritssug sitter i än… :( Min lillasyster var till en specialist idag pga en misstänkt cysta på äggstocken. Efter VUL så sa han att han misstänkte att hon var gravid men att det var för tidigt och se. Hon hade vätska bakom livmodern och inga andra fel på något. Hon och sambon blev lagom chockade! Så nu måste hon vänta 6 dagar tills mensen var beräknad för och kolla. Hon ska behålla om hon är gravid fastän de inte tänkt skaffa barn förens om ca 1-2 år. Ego som jag är kan jag inte låta bli och tänka lite. Vi skulle alltså få barn samma år och med bara tre månaders skillnad! Hon har gått på p-piller men det hade inte tagit sa doktorn. Så vi får väl se om några dagar vad som händer!
Lite kort om mej. Jag är 39 år. Bor utanför Örnsköldsvik. Vi har en pojke på snart två år, väntar som sagt tvillingar. Är i v 26+3, beräknad i januari men tror de kan komma i december. Är socionom, jobbade sist med färdtjänsthandläggning.
#227 jag har morötter och clementiner. Och för det mesta iskall dricka - Fanta eller vatten eller apelsinjuice ska det vara. Och det måste vara ISKALLT.
#228 Jag är gärna 23 igen 😉

Jag är 29, ( fick fråga sambon och då fyllde jag ändå år förra veckan, haha, dåligt minne). Jobbar som målare i mitt eget företag. Jag väntar mitt andra barn med min sambo som jag varit ihop med i snart fyra år. Vår första son är nu 10 mån och kommer vara ganska exakt 1,5 år när bebis nr två kommer i slutet av maj, BF 28 maj än så länge.
Bor på landet och är delvis föräldraledig och jobbar delvis.
#228 Jag får jätteofta höra, både över nätet och i verkligheten, att folk tror att jag är äldre :)
Kan tänka mig att de är chockade, vi som planerade vår bebis blev tom chockade när det blev ett plus. Dagarna fram till mens måste ju vara enormt långsamma för dem.
Ja, clementiner tycker jag är en helt okej grej att haka upp sig på, speciellt nu när de är så billiga och goda. Mitt enda "problem" är att maken också gärna äter clementiner. Blir många kg att släpa hem.
Godis och sånt går helt bort just nu, vänder sig i magen när jag tänker på det.
#229 Så spännande med tvillingar! Jag trodde att vi väntade två först, fick en så stark känsla i början men sen hörde vi bara ett hjärtljud. Ganska glad för det dock eftersom det är vårt första barn.
Nu har nog vår bebis party här, känns som att jag svalt en studsboll :)
#232 min sambo äter också clementiner men han har fått skäll om han tar alla… ;)
#233 Får nog skälla lite på min också om han äter för många ;)
Bebisen fladdrar runt och dansar jitterbugg tror jag. Kan verkligen inte koncentrera mig, sitter bara och är fascinerad över känslan :)
Ja jag kan komma på mig själv med ett stort leende när det är som mest fart i magen. Det är verkligen häftigt att man har en liten där i! :) Inte varit någon bra dag idag annars. Trött som bara den och lunchen hamnade i toaletten :( Tycks aldrig ge sig!
Det enda som dansar i min mage är gaser efter lunchen på jobbet. Då är det nog ett himla röjj 😃 Jag tror att jag kommer få vänta länge på att känna rörelser, är bara en aning jag har.
Kvällsmaten kom upp den också…. Brukar ha stor mage i v18 :( Nu om jag spänner magen på morgonen så har jag fortfarande synliga rutor. Jag vill inte kräkas mer!!!!!!! Ska till mamma idag som ska hjälpa mig med mina två vildingar. Största ska sova över och det känns toppen! Behöver vila! Sambon fick känna första sparken i helgen. Han tycker inte alls om det! "Tur det är du och inte jag" haha Han skulle inte greja att ha någon i sig så där. Killar :-p Han tycker inte sex i slutet är nå trevligt heller. Och skulle jag vara kille så skulle nog inte jag det heller! Tror tyvärr det blir en kräkdag, idag igen :(
#237 va trist att du mår dåligt ännu. Men va skönt att din mamma kan ställa upp lite.
Min mage är mindre direkt på morgonen men sen, redan på förmiddagen, växer den på sig. Jag tror det mesta är gaser för jag är jättegasig och håller en ganska stadig viktuppgång på 2kg hittils. Jag längtar efter mera kilon 😉
#235 Superhäftigt verkligen :)
Tråkigt att du mår så dåligt, mitt illamående gav sig för några veckor sedan efter att ha hållit i sig knappt sju veckor. Kan knappt föreställa mig att må ännu värre under ännu längre tid :/
#238 Längtar också efter lite fler kg trots att jag egentligen har lite för många från början och inte borde längta efter fler. Ligger på 1,6 kg plus och går in i vecka 17 idag. Men det känns ändå bra hittills eftersom jag som sagt har lite övervikt, ska försöka hålla nere vikten. Förhoppningsvis så ökar jag inte mer än 10 kg. Märker att armarna och bröstkorgen blivit lite smalare i takt med att magen vuxit så jag har förhoppningar om att det ska gå någorlunda bra :)

Jag är fortfarande förkyld sedan två veckor tillbaka. Det suger! Som om jag inte var trött ändå:P Vill varna er andra för att man får bihåleproblem mycket lättare som gravid. Så om ni börjar känna av förkylning palla upp er rejält i sängen så huvudet kommer högt. Det kan nog förebygga en del. För det är inte kul att ha två veckor med ont i ansiktet, nästäppa, snuva och noll lukt och smaksinne:(
Ser dock fram emnot att om två veckor få lyssna efetr hjärtljud på inskrivningen:)
Mina ljmumskar har börjat göra ont närjag vänder mig i sängen, närjag ställer mig upp och när jag t.ex. hostar. Tar man det lugnt gör det inte ont men det glömmer jag så fort. Och vilken smärta sen…
#241 Va skönt att din mamma kan hjälpa till. Mina föräldrar kommer på snabbvisit från stockholm om en vecka. Vet att mamma har med sig lite gravidnyxor som jag kan ha på jobbet. Och annat gott, som blodpudding. 😃
Ni som spyr.. Varför tar ni inte åksjuketabletter?? När jag var in på mitt första möte så fick jag tips om att ta postafen och mitt illa mående gick över !
#243 jag skulle aldrig klara av att ta åksjuketabletter och fungera som en människa. Tar jag en tablett så somnar jag gående och är som en zombie i över 12 timmar. Som tur är har jag sluppit illamåendet denna graviditet.
#243 Jag har testat allt man kan testa! Inget hjälper! Man blir inte sjukskriven om man inte testat rubbet! Härda har de sagt till mig. Blev lagom glad över det! Men jag är uppe i snart 12v och jag har börjar komma till insikt att jag nog kommer behöva härda 21v till! Full fart i magen idag. Ganska så säker på att liten vände på sig imorse. Nu kommer sparkarna högre upp :) Runt v19 ska de ju lägga sig med huvudet ner och där är jag på tisdag. Annars är det en "hoppa framför tåget-dag" idag. Tur farmor kom över och lånade tjejerna. Såå skönt å bara få vila. Frukosten kom upp i vanlig ordning och nu har vi ätit lunch. Den brukar jag få behålla till min stora glädje! Behöver energi!
Jag längtar tills jag får känna bebisen. Min dag idag är en deppdag. Har noll energi, vädret är kasst, lägenheten stökig… gaahh har börjat få migrän huvudvärk dessutom.
Blir snart galen på den här tröttheten, att den "aldrig" går över, trots ordentligt med sömn och järntillskott.
Sen har illamåendet kommit igång ordentligt, denna graviditen vågar jag inte ta åksjuketabletter eller annat mot illamåendet då dottern föddes med en cystnjure (eventuellt biverkning av åksjukemedicinen/mot illamåendemedicinen). Men lugnar det inte ner sig snart ska jag ringa BM och fråga om hon kan ge mig akupunktur, det hjälpte lite sist åtminstone, imorgon blir det även att boka tid för fosterdiagnostik.
Tråkigt att läsa att så många mår dåligt, det är inte så lätt att njuta av graviditeten som man tydligen "ska" göra samtidigt som man kräks upp sina inälvor.
Jag trodde att jag var kvitt illamåendet, började i vecka 8 och gav sig igen i vecka 14. Men nu, med halva vecka 17 avklarad, så har det börjat igen. Kan inte göra någonting på morgonen förutom att äta frukost, helst innan jag vaknar typ.. Kanske borde sondmatas? :P
Sen läste jag nya råd angående postafen, att de kan skada fostret. Så då kräks jag hellre, vågar verkligen inte chansa. Vi hade sådan supertur och blev gravida på första försöket, jag tänker inte leka mer med turen nu. Det är något jag tänker väldigt mycket på, ofrivilligt barnlösa. Började när jag blev gravid och sen dess tänker jag på det varje dag, grät lite i början (Så blödig, maken skrattade åt mig) för att det är så orättvist att många som verkligen skulle bli fantastiska föräldrar får kämpa och kämpa medan vi låg med varandra en enda gång under veckan jag hade ÄL och så tog det sig.
Jag tror att vår bebis har börjat göra kullerbyttor i tid och otid, känns som en svepande rörelse där inne.
Magen är spänd, riktigt spänd, men jag har förhoppningar om att det är för att det händer massa där inne och att maken snart ska få känna första sparken på utsidan :)
Maken tjatar om att han vill att lilla hjärtat ska komma NU NU NU, han pratar med bebis varje kväll och pussar god natt. Han lusläser graviditetsappen och undrar jag vad som händer i magen just denna vecka eller hur lång bebis är ungefär så kan jag bara fråga honom. Jag är väldigt engagerad och läser men det är inget emot vad han är. Det gör mig väldigt lycklig, för mig så finns det ingen bättre pappa :)
Ni som väntar första barnet nu? Ska ni ge något på fars dag? Tänker ju att maken är ju redan pappa till vårt lilla hjärta, bebis finns ju hos oss även om han eller hon just nu är på jäsning.
Hej! Nu vågar jag skriva i den här tråden. Har ÄNTLIGEN plussat efter drygt tre år och två IVF-försök. Är i vecka 5+5 med BF 1 juli. Känns helt ofattbart att äntligen få vara glad på riktigt.
#249 Stort, stort grattis! Och välkommen hit! 🙂
#250 Tack snälla!
#249 Grattis!
Här kommer vi inte fira farsdag. vi är lite dåliga på att fira saker överhuvudtaget här hemma.
Min chef är gravid,några veckor efter mig,och hon mår verkligen skit. Hon har gått upp massor i vitk redan. Hon sa att hennes bröst gör ont, känns som om det skulle vara brännässlor på dem hela tiden. Hon mår illa konstant osv…Det enda jag egentligen haft är ju tröttheten, apatin, och sen yrsel. Men det är ändå svårt att njuta för man är orolig och hormonerna gör ju att humöret beter sig som det vill.
Jag väntar på att det ska blli sådär rosa och fluffigt och pluttinuttigt att vara gravid. 😎
Tillväxtultraljud idag. Båda tvillingarna växer på bra i magen, var normalstora, mitt på kurvan (ca 1150 gram v 27+3). Skönt, hade varit lite orolig eftersom de är så lugna i magen, men de sparkade på bra därinne såg jag på skärmen!
Jag blev lite nervös under ultraljudet, först låg den ena tvillingen med huvudet upp, sedan när vi kollade på den andra tvillingen som låg med huvudet ner så såg vi plötsligt ett huvud till intill. Tre stycken var min första tanke!!! Men det visade sig att den första tvillingen precis vände sig. En aktiv krabat! Får gärna ligga så fram till att det att det är dags!
Tyckte det var dags för ny tråd, den hittar ni HÄR!
/Christine