Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 6788 ggr
[Zorita]
1

Amma offentligt

Häromdagen tog Magdalena Ribbing upp offentlig amning i sin spalt. Jag tycker det är ett lite kul ämne och det är riktigt roligt att läsa kommentarerna.

Vad tycker ni? Kommer ni amma offentligt eller håller ni er hemma?

ChristineL
1

Kommer absolut amma offentligt! Man kan liksom inte styra sitt barns matvanor och arg bebis vill man ju inte ha. Det har blivit sån väldig debatt det senaste om hur "fult" det är med offentlig amning. Det finns liksom värre saker att störa sig på än en mamma som matar sitt barn. Och på 90-talet var det helt okej att gå runt topless så vad är grejen?

Amningskampen

Öppet brev till Magdalena Ribbing

SaraC
2

Själv hade jag jättesvårt att amma ens med familj/vänner närvarande (men det hade säkert blivit lättare med tiden) så jag skulle inte amma offentligt som jag känner idag OM jag kunde undvika det. Skulle söka upp ett lugnt ställe där jag fick vara ifred om tid/möjlighet fanns och även försöka tajma mattider. Fast jag skulle nog inte undvika att gå ut, hoppas jag. Det är så himla tråkigt med den här debatten, många är väl osäkra redan som det är och det blir ju inte bättre av att man får höra att det är äckligt och så vidare. Jag tycker att det är självklart att alla ska amma precis där de vill!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

bohan85
1

Jag är "allergisk" mot alla dessa förbud och folk som tycker det är ofräsch att mammor ammar på ex fik eller restauranger. Det är ju det mest naturligaste i världen. Det är också den bästa maten du kan ge ditt barn.

Sedan kan väl jag tycka att man kan skyla sig lite för sin egen och barnets lugn och ro. Inte vill iaf jag visa mina bröst hur som helst. 

Men det viktigaste tycker jag är att alla får göra som de vill och inte skall "förbjudas" att amma eller inte våga amma offentligt pga folks kommentarer och debatten som nu rasar.

noir
2

De jag märkt är att de flesta (inte alla) som inte tycker om offentlig amning gillar inte heller skrikande spädbarn. Vilket inte går ihop. Ofta har dessa inte barn själva heller. Jag är för offentlig amning men blev nyligen rädd och kom på mig själv med att jag tycker det känns väldigt obekvämt. Är jätte arg ocj besiken att folk som är emot offentlig amning fått mig att börja fundera och känna mig obekväm. Det är naturligt och när jag dela med mug av min oro till mammagruppen så ska vi ut och amma ihop i sommar. Skönt att få stöd från andra i samma situation :) Kommer INTE sitta hemma bara för att jag har ett barn som behöver ammas.

villavägen
0

Jag tycker man kan amma offentligt om man känner för det, barnet kan ju inte vänta med att äta bara för att man inte är hemma!!! Sedan kan man ju göra det bekvämt för alla genom att kanske sätta sig lite för sig själv. Har sett att vissa har filt för så bebis får vara lite ostörd. Vissa bebisar har ju också svårt för stoj ikring när de ska äta.

[Jawa´s]
0

Jag hade nog inte velat amma offentligt. Känner mig obekväm av att se folk sitta och amma på fik osv och har ingen större lust att bli en av dom. Jag tycker nog att det är lite för privat och att man gott kan gå undan lite. Men samtidigt måste ju bebisen ha mat, måste man så måste man.

fridaas
0

Jag ammade inte offentligt om jag inte behövde, dels för att jag inte tyckte om allas blickar och dels för att dottern inte kunde koncentrera sig på att äta om det var massa liv och rörelse runt i kring, men de gångerna jag var tvungen och det inte fanns en avskild hörna någonstans hade jag en tunn sjal över henne och över axeln. På det sättet behövde ingen ta illa upp. Var vi hemma eller borta hos någon vi kände hade jag inget problem med amning, förutom när det blev lite väl mycket liv runt i kring, så ofta satte jag mig med henne i sovrummet och stängde till dörren så hon kunde koncentrera sig. Att det inte var något problem hemma eller släkten är nog för att jag, min kusin och moster fick barn med 1,5mån mellanrum så de ammade ju med.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Zorita]
5

Kul att höra allas synpunkter! Jag tycker debatten är urlarvig. Ska man ta mer hänsyn till ett par pryda individer än ett hungrigt spädbarn? När det är dags kommer jag definitivt amma offentligt. Alla har sett bröst nuförtiden och passar det inte att se dem kan man faktiskt titta bort.

Nu bor jag där folk går runt i bar överkropp mest hela tiden (turister, grrr!). Det tycker jag är bra mycket mer oförskämt än att ge ett litet barn mjölk! Så mina bröst får säkert bra sällskap 😛

Dock tror jag att jag kommer lägga en sjal över för egen del. Men jag tycker absolut inte att man ska behöva det. Så himla farligt är det väl inte med lite tutte?

SaraC
9

Äsch, många visar ju mer i sina urringningar än vad man gör när man ammar, ska man gå runt och tipsa dom om en sjal eller filt också? ;)

ChristineL
1

#9 - Jag menar det! För det verkar ju vara själva bröstet som stör och inte amningen. Jag har nog aldrig sett någon sitta och amma utan att lägga över en filt, man ser ju ingenting så vad är det att störas av? Blekfeta gubbar inne på ica är tydligen helt okej för det debatteras det inte om.

noir
0

Det som hag tror stör många (medvetet som omedvetet) som en väninna påpeka är att bröst ofta ses som något sexuellt och då blir det lite tokigt när det plötslugt ser ett bröst i ett annat samanhang. Själv är jag en av dom som facinerats över andras facination av perfekta bröst osv. Dvs att se de som något sexuellt/attraherande. Själv har jag aldrig riktigt brytt mig på det viset, men för de klär jag inte ner mig och inte bryr mig hur jag ser ut, ser välk mer åt ett helhets perspektiv. ;)

[Zorita]
1

#9 Ja verkligen, jag tänker mest att det måste vara mysigare för barnet!

Sen är jag faktiskt rätt sugen att be alla nyanlända turister dra på sig en sjal så de inte bländar folk. Finns risk för trafikolyckor! Men jag tror inte jag skulle bli så populär…

noir
0

Lite ot! #12 jag har varit utomlands en gång. Vet inte om jag inte reflekterade över vad folk hade på sig. Men menar du att folk….. Turister, går halvnakna överallt iprincip….? Låtet jätte konstigt för mig nämnligen haha Fast i och försig verkar många bli och bete sig väldigt annorlunda när de är på semester

[Zorita]
2

#13 Av någon anledning tänker tydligen folk att andra folk inte bor på turistorter utomlands, så därför är det helt ok att gå runt utan tröja. Så sent som i söndags satt en fet britt och solade mitt på stan… Den lokala marknaden var full med folk utan tröja redan i mars.

En gång gick jag på promenad genom centrala Fuengirola, längs stranden. Detta är inte ens en hotellort utan en riktig småstad. I alla fall möttes jag av en tant som gick topless, mitt på strandpromenaden! Nu är jag inte sån som säger nånting, men jag gick och sjöng mora träsk resten av den promenaden. "Hänger tuttarna på dig ner…" osv. 😛

[Blodpudding]
0

Jag håller med Ribbing att man kanske kan skaffa sig lite sunt förnuft innan man sätter sig och ammar dock. De flesta har det, en del har det inte.

SaraC
1

#10 Nej, precis. Man kan ju undra om de som tycker så någonsin sett någon amma, man ser ju ingenting. Låter på folk som att mammor sitter med tuttarna helt i det fria och viftar med dem mitt på gatan typ, haha.

#12 Javisst, självklart ska man ha det om man vill! Och de har ju många också 🙂

Marre89
0

Jag kommer amma offentligt men däremot ha en sjal över så man skymmer lite å så att bebis får lite lugn å ro.

[Catteklina]
0

Men det finns dom som ammar utan att skyla sig också. Hade så när vi satt på Burger King, hon satt med sitt bröst helt löst för alla och se, även efter barnet slutat äta och klickade på sin mobil. En sjal eller filt kan man väl iaf använda? Gör alltid jag oavsett om jag ammar offentligt eller hos familj/släkt. (Inte hemma då) :P

Zvintos
0

Om det behövs kommer jag amma offentligt, men då kommer jag nog sätta mig i en lite lugnare hörna om det behövs. Sjal eller filt, eller poncho, tänker jag ha för att skyla lite åtminstone.

Rutan_
0

Jag gick alltid undan någonstans för att få lugn och ro för oss båda, hittade alltid någon plats där man kunde vara ostörd. Sedan har jag heller ingen lust att blotta mig för allmänheten.

Tina-A
4

Jag har ammat typ överallt, jämt och ständigt. Tycker faktiskt att det är en rättighet och något självklart!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar en bild och text som en i min mammagrupp la upp på facebook idag :)

"Apropå det här med offentlig amning så måste jag bara lägga upp den här bilden på en mamma som samtalar med Hugo Chavez. Tänk om man skulle byta ut personerna i bilden och det var någon som stod och pratade med Reinfeldt…"

CelsiusT
3

Jag har inget problem med offentlig amning så länge man gör det snyggt. Dom flest gillar inte att sitta och visa upp sig och det resulterar i att man antingen lägger något över eller att man ser till att ha kläder på sig när barnet inte längre äter osv. Men jag har också varit med om sådana som anser att amning är naturligt och en rättighet och därför beter sig som #18 beskriver, sitter utan kläder även efter amningen eller före, osv.

Visst anser jag att det är en rättighet och helt naturligt att amma, men det betyder inte att det är helt okej att sitta naken på restaurang. Man kan faktiskt lägga över något, speciellt när barnet slutat äta.

Men det är verkligen skillnad på mammor och mammor i det här fallet. I dom flesta fall så är det inte ens något att diskutera, man märker knappt att vissa ammar, men i några fall så irriterar det mig ganska mycket. Kan tänka mig att det är dom (som inte riktigt vet hur man beter sig bland folk) som gör att debatten uppstår.

Medarbetare på westernridning.ifokus

SaraC
3

Problemet är ju att man inte kan bestämma att det ska vara okej att amma så länge man skyler sig osv. Eftersom alla har olika syn på vad det innebär. Antigen är det okej att amma på ett ställe eller så är det inte. Sitter man med brösten framme utan att man har barnet där så ammar man ju inte och då är det ju inte själva amningen som är problemet. Jag vet mammor som väckt alla möjliga reaktioner (negativa) när de ammat offentligt fast de inte visat i princip minsta lilla av brösten, så tyvärr är det inte bara några "extrema" fall som orsakar debatt.

Ida@BoobyTrapper.se
1

Har ammat mina två barn överallt. Hur praktiskt som helst när man alltid har maten med sig =)

Började använda en amningssjal när jag bodde i Kanada som heter Booby Trapper - Hur bra som helst! Så bra att jag faktiskt har börjat marknadsföra den här i Sverige. Visst kan man använda scarfs eller filtar med då fick jag ett irreterat barn eftersom den blev i vägen. Booby Trapper blir som ett litet tält kring barnet och de kan amma i lugn och ro. Använde den till och med för att avskärma när det var dags att sova.

Den enda kommentareren jag fått när jag ammat offentligt är "vilken bra pryl!"

kolla in boobytrapper.se om du vill veta mer!

JossanH
0

#25 ja det såg ut som en smart pryl. Jag ammade offentligt när det krävdes. Gick dock undan om det funkade bra för mig och barnet. Ammade på fik i land en massa folk men hade min "rätt start"- amningssjal på mig så ingen såg någonting av min hud ;) Jag har ammat när jag har behövt. Man kan amma utan att någon behöver se något alls av tuttarna :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
0

Jag har inga problem med att amma offentligt. Däremot har jag problem med folk som börjar titta snett och tissla och tassla när man gör det. Jag brukar försöka dra en tunn filt över axeln så bebis får lite lugn och ro samtidigt som andra slipper se mina tuttar. Men vissa verkar ha problem med det i alla fall 😕

noir
0

Gör som du ketang, OM min dotter tillåter, hon vill inte alltid ha filten över och då blir det bara skrik. Men hon börjar bli så stor nu att man ser inte mina bröst i alla fall. man ser ett barn som äter på något mera. Hon är snart fyra månader.

Tusen
2

Jag ammade alla mina tre barn offentligt men gick undan, precis som Ribbing skriver, för att få lugn och ro. Både till mig och barnet. Däremot skylde jag mig inte men satt å andra sidan inte och viftade med brösten heller.

Minns vid ett tillfälle då jag var och hälsade på mitt jobb med min nyfödda dotter. Då det blev dags att mata den lilla satte jag mig längst in mot väggen i personalrummet som endast hade ett fåtal av mina kollegor där. Efter ett tag kom det in några fler men inte så ¨många men ändå. De flesta log mot mig och mitt ammandes barn. Efteråt fick jag dock höra ett någon tagit illa vid sig att jag suttit där och ammat. Jag hade varken visat brösten eller suttit mitt i smeten och ändå var det någon som tyckte det var för mycket. Jag blev väldigt ledsen över detta och än idag kan jag tycka att det jag gjorde inte var något fel utan att denna person verkligen missat mitt uppdrag som mamma.

Mabrotnosh
0

Jag kan tycka att offentlig amning är lite störande men jag har ett val att glo eller titta åt andra hållet. Störs jag av det anser jag att jag behöver inte titta heller. Kan tillägga att jag ammar inte själv. Antar att det har med offentlig amning att göra.

Ketang
0

Att amma är ju det naturligaste man kan göra. Och dessutom jätte bra att göra så jag tycker inte det borde ses som något konstigt eller äckligt. Och det är ju så att man väljer själv om man ska titta och må dåligt eller se åt ett annat håll.

Men jag har en bekant som, när vi var hemma hos dom, slängde fram tutten innan hon gick och hämtade bebisen. Då kände jag mig obekväm. Men sköter man det snyggt tycker jag inte att det är något konstigt!

noir
1

Fy, förstår inte hur man kan ta illa vid sig för att någon ammar sitt barn när den ändå försöker hålla sig diskret.

#29 Så nä, du gjorde då inget fel!

Mabrotnosh
1

Noir! Beror på hur man gör det. Gör man det diskret så visst men alla gör inte det.

[Jawa´s]
1

Kommer ihåg när jag skulle köpa min cykel på coop. Då fanns där en bänk mitt i gången just precis intill cykeln jag tittade på och självklart kom det en kvinna och satte sig där och ammade. Kändes lite obekvämt att i princip behöva hänga över henne för att kunna kolla på cykeln. Där kände jag väl att hon åtminstone kunde gått några meter till bort till toaområdet istället, det hade jag själv gjort om jag var i hennes sits.

linalundberg
0

Jag som måste använda amningsnapp när jag ammar kan tyvärr inte vara lika diskret även om jag självklart försöker så gott jag kan men jag anser inte det vara så stötande att jag matar min baby att jag måste förpassas till nån vrå.

Mabrotnosh
1

Jag såg en kvinna som ammade sitt barn i utgången till ikea och hon var inte direkt diskret och då störde jag mig faktiskt på det. Sen kan väl jag tänka att barnet vill väl ha mat ro, inte skulle jag vilja sitta i en dragig utgång till ikea och äta min mat själv. Även om jag flaskmatar så kommer jag iallafall gå undan för att ge barnet lugn och ro. Ingen vill väl ha spring vid matbordet.

[Zorita]
2

Jag förstår inte alls vad det är att störa sig på. Finns många som visar lika mycket bröst i urringade tröjor. Och detta är faktiskt för att mata en liten bebis! Min lilla bryr sig inte om någon matro, och ibland kan man inte gå iväg. Jag skulle då inte sätta mig på en toalett bara för att folk är för pryda för att se en bebis äta!

Mabrotnosh
0

Jag menar inte toalett för jag äter inte på toaletten själv. Men att sitta mitt i en utgång till ikea eller ingång där folk springer förbi hela tiden när ikea har massor med mysiga platser. Och visst ibland kanske det inte funkar men då får man gör det bästa av det. Men man kan göra det lite snyggt.

Ketang
5

Haha! Vi var på husvisning för ett tag sen och visserligen var det bara ett par till där. Men när Tilda blev hungrig så gick jag runt och ammade henne :-) Fungerade jätte bra! Jag orkar faktiskt inte ta hänsyn till allt och alla jämt! Speciellt inte när det handlar om en så naturlig sak som amning.

noir
1

#35 Du tänker helt rätt. Du gör som du vill och är bekväm med. Barn går före kränkta vuxna.

Har du amnings tröja som är omlott vid bysten? i så fall så knäpper jag på nappen på ena bröstet som min dotter behöver ha napp för att få grepp på det viset att jag drar fram bröstet (från tygbyten som går rakt över, men har omlottdelen kvar över bröstet, knäpper på nappen lite diskret och tar upp min dotter och lägger rätt henne för att sedan dra undan tyget så hon kan äta.
Så gör jag när jag inte vill flänga fram bröstet offentligt, dock inte för någon annans skull än min egen.

SaraC
7

Håller helt med er senaste tjejer! De flesta mammor som beskrivs i situationerna här verkar ju också försökt hitta en undanskymd plats.. Inte för att låta elak på något vis, men vänta tills ni själva står där med en bäbis som vill äta NUUUUU!!!!!!!