Ålder och graviditet
Vilken ålder födde du barn?
Och nu i efterhand hur känns det?
Jag vill bli en ung mamma, men några år äldre än nu 🙂
Jag var 20 med mitt första barn och 24 med mitt andra barn. För mig var det rätt ålder, det är ju helt personligt. För mig var det viktigt att få barn tidigt, för andra är det inte det. Jag ångrar inget, men det hade inte blivit värre av att vänta något år heller.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
hur ändrades livet för dig var det svårare eller lättare än du trodde? Svarttusch*
var 21 när första kom o 23 när andra kom. jag tkr att 21 var en bra ålder för mig…
Gravid vid 21, födde vid 22. I efterhand känns det superbra, det gjorde det innan också :) Vi hade förberett oss innan så gott vi kunde med en bra bostad, vi hade ett stabilt förhållande (vi var ihop i 8 år innan dottern föddes), hade sparat ihop ca 100.000kr och vi var båda fastanställda i varsitt okej yrke. Då körde vi på och allt gick toppenbra.
Hade inte velat om inte allt var förberett innan så vi haft en trygg grund att stå på.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Var 20 med första barnet, för mig då var det en perfekt ålder. I efterhand hade jag velat vänta några år.
Är 29 och väntar nu andra barnet.
Blev gravid vid 28, födde vid 29. Hade gärna fått barn tidigare men ibland blir det inte som man vill.
/Christine
Blev gravid vid 36, födde vid 37. Hade gärna varit yngre, vem vill inte vara det ;-) . Nu är jag 39, gravid igen och jag måste säga, nog är kroppen mest gjord för att bära barn vid 20-30 år… Fy vilka hemska graviditeter jag har. Är i v 19 och det känns som jag har nedräkning varje dag.
Var 28 när jag fick första och hoppas på fler barn inom snar framtid :) Helt rätt tid! Hann göra allt jag ville hinna med innan vi fick barn.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Blev gravid vid 24, födde vid 25. Tycker det är ganska lagom ålder.
Jag var nyss fyllda 26 då jag fick mitt första barn, mitt andra fick jag 3 månader innan jag fyllde 28 och mitt tredje kom några dagar efter jag fyllt 30. För mig passade dessa graviditer in perfekt i mitt liv. Jag och min man var färdigutbildade, hade fasta jobb med okej lön och vi hade precis flyttat till villa dagarna innan första barnet föddes.
Jag hade gärna haft fler barn men eftersom detta var för snart 30 år sedan var det ovanligt med tre barn och hade man fyra var det helt omöjligt att skaffa bil och annat. Jättesvårt bara med tre då man på den tiden inte varken hade bilbarnstolar för att sätta i baksätet eller trepunktsbälte i mitten bak. Men numera känner jag mig mycket nöjd med tre barn.
Vilken ålder födde du barn?
Födde vårt första (och hittills enda) barn när jag var 25.
**Och nu i efterhand hur känns det?
**Känns bra, tycker det är alldeles lagom ålder att få barn för mig. Har hunnit få fast jobb o jobbade i drygt två år innan jag for på mammaledigt. Har hunnit resa lite och utelivet lockar inte mer. Har även några vänner o bekanta som också har barn i samma ålder vilket ju självklart är kul :)
jag är inte så intreserad av uteliv.
Är mest hemma och pysslar ändå 😛
haha…
Så jag får bara lite mer o göra om jag skaffar barn.
Vi har nyss skaffat en liten valp… men ska vänta några år iallafall.
Är rädd för en förlossning, och olika komplikationer som kan uppstå vid en graviditet, men för dem flesta går de bra 🙂 .
Var 21 när jag blev gravid och får barn nu när jag är 22. Känns lagom och det passar oss väldigt bra just nu 🙂
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Jag är gravid (i v 16) med första barnet och fyller 39 om 2 veckor. Tycker det känns perfekt att skaffa barn nu, jag och min man har varit tillsammans i 13 år men det har varit fullt upp med studier, jobb, flytt flera gånger, båda har tagit körkort, vi har byggt upp en buffert osv under den här tiden. Mår också än så länge väldigt bra under graviditeten så allt känns som det funkar bra för oss. Men vem vet, jag kanske tycker något helt annat så småningom… Vi tänker oss bara 1 barn men där kanske man också ändrar sig (vilket jag iofs inte tror) och då kan jag tänka mig att jag kanske känner att jag är för gammal om jag är 40+…
Kommer föda när jag precis fyllt 23 om inte bebis bestämmer sig för att titta ut någon vecka för tidigt för då kommer jag inte hinna fylla.
Jag tycker att det känns alldeles lagom, jag känner mig inte för ung längre utan mogen för ansvaret. En känsla jag hoppas och tror kommer stanna kvar efter att vår knodd är född.
Jag kommer fylla 21 en månad efter att bebisen föds. Har känt mig redo mentalt sen jag slutade gymnasiet och flyttade ihop med sambon för 1 och ett halvt år sen. Innan dess gick jag på internatskola med mina djur under gymnasiet så jag har ju bara bott hemma hos mamma på sommarlov och jullov sen jag var 16. Tror det är därför jag känner mig lite äldre än vad jag är och har kommit in i "vuxentankar" ganska tidigt :)
30, vilket var helt perfekt ålder för mig. Jag har hunnit göra saker man helst gör utan barn och kände mig mentalt redo. Vi kunde kanske väntat med tanke på att jag inte har fast jobb och att vi planerar att flytta till ett annat land snart, men sånt kommer vi klara av med bebisen också. Och jag är fortfarande ung nog att få syskon så småningom. Innan jag fyllde 29 ville jag inte ha barn och sen behövde jag få lite saker ur systemet, men när jag precis fyllt 30 kände jag att det var dags. Sambon var också redo och nån månad senare plussade vi.
Blev gravid och kommer föda som 25 åring, kroppen verkar ta det bra förutom mitt galna illamående…
Nu var alldeles perfekt för oss att bli gravida, men vem kan egentligen planera något sådant?