Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 2108 ggr
Rutan_
0

Smärtlindring under förlossningen

Har nu läst lite om olika sätt att smärtlindra under förlossningen. Förra gången läste jag lite om vad som fanns men bestämde inget speciellt eftersom det var så många som sa att det inte är lönt för man ändrar sig ändå när man väl är där. Skulle inet ha lyssnat på det… Så den här gången ska jag vara påläst och mer förberedd, "bestämma" mig, sambon ska veta vad som gäller och det ska stå i journalen. Naturligtvis kan jag ju trots det ändra mig väl på plats, men känns tryggare att ha en ursprungsplan att ta till.

Som det känns nu vill jag ha akupunktur och tens om jag ska ha nåt, är det något jag inte ska ha så är det petidin och lustgas. Eda är jag inte främmande för men det är inte första valet. Resten ska jag läsa mer om.

Hur långt har ni kommit i tankarna om smärtlindring?

Tina-A
0

Jag ville också vara förberedd och mer eller mindre bestämd. Jag visste hur jag ville ha det och jag tror det är lättare att hålla sig till det man själv till om man har en plan innan. Jag bestämde mig för att vara utan eda så länge det bara gick och lite till. Kunde tänka mig att prova naturliga smärtlindringar och lustgas. Använde dyktekniken och lustgas när jag födde.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

villavägen
0

Tens har jag ingen erfarenhet av. Vad är det? Jag hade lustgas förra gången, funkade dåligt, så den kommer jag inte ens röra denna gång. Blir nog att fokusera på att andas och kanske EDA igen, synd bara att den tog bort känslan när man skulle krysta. Akupunktur känns läskigt på något sätt, vet inte varför. Jag har liten tilltro till nålar.

Ria74
0

Jag hade inte bestämt något när jag kom in. När väl förlossningen kom igång så gick det så fort att jag inte riktigt hann funder på vad jag ville ha.

Fick akupunktur, vet inte om jag tyckte det hjälpte så mycket. Lustgasen gillade jag inte alls så den provade jag bara ett par andetag innan jag struntade i den. Den enda smärtlindringen jag hade var akupunktur.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Rutan_
0

Tens är elektriska impulser som lindrar på nerver nära huden, man sätter plattor på stället man har ont och som man kopplar till en apparat. Via den kan man ställa in styrkan.
Jag har använt mig av tens och akupunktur med goda resultat de senaste åren så jag vet att de fungerar på mig.

Mabrotnosh
0

Jag älskade lustgasen. Den fick mig att kunna koncentrera mig.

[Catteklina]
0

Jag som är sjukt nålrädd mådde kasst där inne och var lätt att övertala till akupunktur (som inte hjälpte ett skit). Dagen efter vaknade jag med massa nålar i håret och mindes först ej var dom kom ifrån ;) Annars älskade jag lustgasen, även om sambon inte förstod ett ord av mitt sluddrande :) Så satsar på lustgas denna gången också, men vet inte vad mer om det inte skulle räcka…

[Zorita]
0

Jag hade planerat vad jag skulle ha och följde väl den planen. Tens hade jag på när jag kom in och jag ökade gradvis samt använde boostfunktionen under värkarna. Det var fantastiskt! Jag satt också långa stunder i varm dusch och det hjälpte mycket tyckte jag.

Sen tog jag pethidine för att få sova lite för det behövde jag verkligen. Tillslut blev det epidural när jag av någon anledning fick konstant ont. Det var inte vad jag ville egentligen, men förlossningen slutade med kejsarsnitt så jag hade ju fått det i slutändan i alla fall…

Akupunktur skulle jag aldrig använda pga riskerna. Lustgas skulle jag gärna prova men det har de inte här.

ChristineL
0

Jag var väldigt påläst innan och hade klart för mig hur jag ville ha det, och så blev det. Men jag var också medveten om att det kanske inte blir som jag tänkt mig. Min man hade full koll på hur jag ville göra också.

Rutan_
0

#7 Risker med akupunktur? Vad tänker du på då?

JossanH
0

Jag ville inte vara för bestämd just för att jag inte hade en aning om vad som väntade. Stod ut ganska länge med bara lustgas, som för övrigt inte hjälpte speciellt mycket men fick mig att fokusera på något annat, fick sedan EDA som fick mig att slappna av så jag kunde öppna mig det sista. Kände krystvärkarna utan problem och tyckte allt funkade kanon. Nästa gång ska vi se om det går utan EDA, men vill inte vara för bestämd :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
0

Det finns fall där akupunktur orsakat skador när man kommit åt nerver osv. Även ett dödsfall där man råkade punktera hjärtat med en av nålarna. Så jag skulle nog skippa det tills någon lägger fram lite konkreta bevis för att det funkar. För i nuläget är det väl så att man inte kan visa hur eller ens att det funkar, och då tycker jag det låter som en onödig risk.

Rutan_
0

#11 Öhm… punkterat hjärtat? Hur i hela friden då? Nålarna är några få centimeter långa, extremt tunna. Skulle säga att det är långt fler allvarliga risker med EDA och petidin.

Rutan_
0

Okej, nu hänger jag med. Googlade lite snabbt.

Det verkar handla om dålig hygien så det blir infektioner och även att nålen sätts på väldigt fel sätt.

JossanH
0

Med bristande kunskap/slarv kan nog de flesta smärtlindringsmetoder användas på fel sätt och skapa risker för patienten. Dock tror jag inte att man behöver vara orolig för att dö om man använder dig av akupunktur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rutan_
0

På mitt jobb har vi många olika typer av smärtlindring, framför allt många med eda och jag får säga att det är en del som får olika besvär av det både under behandling och efteråt, men det behöver heller inte bero på att läkaren gjort fel när denne satt nålen. Det bara blir så ändå.

Om man vill undvika risker från smärtlindring får man låta bli att ta något alls ;)

[Catteklina]
0

Nja, dom använde sig av sterila engångsnålar på FL jag var på i alla fall och satte bara vid huvudet och armarna/händerna. Känns inte som att det är större risk med akupunktur än med EDA osv. Inte för att jag tyckte det funkade, men i alla fall :) Andra tycker ju att akupunktur är hjälpande vid migrän, illamående och annan smärta.

Rutan_
0

Man får bara använda sterila engångsnålar inom vården i Sverige, de flesta fall där det gått fel med akupunktur är i Asien. Hittar endast ett fall i Sverige. När man kommer åt nerver eller punkterar något måste man antagligen sätta nålen galet djupt.

Edan till exempel är det mycket lättare att göra fel med. På mig punkterade de så att ryggmärgsvätska läckte ut, och det är inte så ovanligt förekommande.

ChristineL
0

För mig var akupunkturen underbar! All smärta i ryggen försvann i ett kick. Tror inte att det större risker med det än något annat.

[Zorita]
0

Epidural, pethidine osv har medicinska effekter som bevisat i tester. Akupunktur har inte i nuläget visats ha mer effekt än placebo, dvs du kan lika gärna inte trycka in nålar i kroppen. Att ta en risk för något som jag vet kommer ha en effekt är en sak. Jag personligen tycker risken är för hög för en effekt som lika gärna kunde åstadkommas utan nålar. Om ni förstår hur jag menar?

Mabrotnosh
0

Men nålarna under akupunktur är ju så tunna att de knappt kan skada någonting.