Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 4278 ggr
[Grön]
0

tvillingar=kejsarsnitt??

Hej om man väntar tvillingar blir det automatiskt kejsarsnitt då? Eller kan.man välja det utan att behöva ha anledning? Hur många som väntar tvillingar föder den vanliga vägen?

Mabrotnosh
2

Vad jag vet så föder man väl alltid vaginalt om det inte uppstår komplikationer under förlossningen eller att något annat är fel.

Tina-A
1

Med tvillingar brukar man utgå från att man försöker föda vaginalt. Om första tvillingen ligger i säte tar man ofta kejsarsnitt istället. Sen kan det bli kejsarsnitt efter att första är född vaginalt, så 2an kommer med snitt. Ungefär 50%, har jag hört, av alla tvillingfödslar brukar sluta i kejsarsnitt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tzatze
1

Det är vanligare med snitt vid tvillingfödslar men absolut inget självklart. Ca 50 % föder vanligt. Mina tvillingar låg perfekt för en vaginal förlossning men slutade ändå med snitt. Jag gick över tiden och blev igångsatt men mitt egna värkarbete kom inte igång självt ändå så de fick bli utplockade. Det påstods att livmodern var så stor och uttöjd att värkarbetet inte räckte till, vet inte om det är sant dock. En tvillinggraviditet räknas till riskförlossningar så därför är det alltid mer personal med på förlossningen som lägger sig i hur man ska föda, på gott och ont. Som mamma kommer man lätt i andra hand och man känner sig mest som en teknisk modul som ska frambringa bebisar ;-) Lycka till med dina tvillingar. Det är underbart.

[Grön]
0

Okej:) jag väntar inga barn men tack ändå ;D

[Thiah]
0

#3 intressant och bra att veta. 🙂

Trasslig
2

Har tvillingar och födde vaginalt

bohan85
0

Om första tvillingen ligger med huvudet först men andra i säte så brukar de ändå försöka förlösa den i säte vaginalt. Den första har då banat väg och det brukar gå bra. Men det finns säkert olika rutiner i olika landsting.

Trasslig
1

Min första kom med huvudet först. Tvåan fötterna. Tackar för de :) och skönt att jag inte visste hur han låg så jag hade hunnit få panik. Men allt gick jätte bra.

Tzatze
0

Det kan till och med bli både vaginalt och snitt. Första kommer ut vaginalt och sen blir det akutsnitt på den andre.