Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 5890 ggr
Ell
0

Föräldragrupp, ja eller nej?

Är i vecka 25+2 och väntar vårt första barn. Snart är det dags att få en kallelse till föräldragruppen hos MVC. Min sambo vill verkligen inte gå och har bara fått höra negativa saker från sina arbetskamrater. Att man inte får ut något vettigt av det…

Ni som har någon erfarenhet, vad tycker ni? Ska jag fortsätta kämpa för att få med honom? Det känns inte så roligt att gå dit med en pojkvän som kommer vara på dåligt humör och inte vill vara där och inte tänker jag gå ensam heller.

Information kan man ju alltid få på andra håll också.

ChristineL
0

Nu är inte jag så långt gången än, men vi ska absolut gå! Jag ser mest den sociala delen, man lär känna folk i närheten som ska få barn ungefär samtidigt, att kunna utbyta erfarenheter och hjälpa varandra, och aven förhoppningsvis kunna träffas efteråt. Sen vet jag inte om man "lär" sig nåt nytt men jag tror ändå det är givande. Fortsätt tjata på! ;)

Anne.K
0

När jag var gravid så gick jag på dessa. Jag fick inte ut något av det då jag redan hade läst allt som sades så det blev bara repetition för mig. Men är man nyfiken så är det ju bara att gå på det och gillar man det inte så är det ju inget tvång att fortsätta. Men vi gick ändå eftersom min sambo så gärna tyckte vi skulle gå på alla mötena :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

runas
0

Jag älskar min föräldragrupp!!

Visst kan jag det mesta då jag är vetgirig och har läst på men att bolla tankar, ideér och kunna fråga eftersom tycker jag är ovärdeligt + att man ju får kontakt med andra som ska ha barn ungefär samtidigt.

Jag går själv då vi gjort slut men det spelar ju ingen roll, gruppen är ju till för alla, ibland följer nån blivande pappa med och andra gånger kan de inte komma loss från jobbet.

Vill du gå, GÅ!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

noir
0

Kan ni inte göra en deal att han följer med på första mötet så ni båda har chans att se vad det är?

Jag vill gå pga det sociala, vill träffa andra gravida!
Sen vill jag veta mer om smärtlindring kring förlossning vad det finns, vad det är bra för och vad man ska tänka på och allt sånt.

Jag kan tänka mig gå själv men inte första mötet, då får sambon ställa upp och följa med mig. Sen tror jag han iofs vill vara med och höra vad som sägs så han kan förbereda sig lite han med.

ChristineL
0

Jag tänkte också att om han inte vill följa med, kanske du har nån kompis eller syskon som kan tänka sig? Men en chans tycker jag att han ska ge det,

SaraC
0

Jag tyckte inte det var någon ny information. Är en såndär som vill veta allt och hade redan läst på mycket. Men jag tyckte ändå inte det var bortkastat att gå kursen. Det kändes bra att få saker och ting "bekräftade" från en levande person, kunna ställa frågor och diskutera. Kul att träffa några fler föräldrar också. Min karl är en sådan som inte alls tycker om att läsa så jag tyckte att det var skönt att han fick informationen på ett sätt som passade honom bättre också.

Tycker absolut att han kan ge det en chans för din skull. Det är ju dumt att dömma ut något man inte testat.

Vill man inte gå på föräldragruppsträffarna kan man istället välja att få ett längre möte med sin barnmorska/en barnmorska och få informationen som ges på föräldragruppsträffarna den vägen istället. Den valmöjligheten borde din barnmorska bli att informera er om.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

PogoPedagog
0

Om han har läst på MYCKET själj finns ingen större anledning att gå. Annars ger det mycket tyckte jag. Det är ju för din skull han ska gå till stor del, så han kan vara ett så bra stöd som möjligt under förlossningen. Jag kräver av min sambo (behövs iofs inte, han engegerar sig frivilligt) att han ska vara minst lika påläst som jag så jag inte får någon med mig när jag ska föda som gör det hela svårare snarare än lättare!

Min BM har berättat en del skräckexempel på föräldrar av båda könen som valt att inte kolla upp innan hur saker och ting går till utan vill ta det som det kommer. För dem har det ofta blivit hemska förlossningar! Därmed inte sagtä att alla måste veta allt, men förlossningsförloppet, tiden på BB och första tiden hemma bör man ha gått igenom på något vis.

JossanH
0

Vi gick på ett möte som var komprimerat då det var mitt i semestertiderna. Tyckte det kändes bra att gå och vi fick se en förlossningsfilm som gjorde att man nästan blev lite sugen på att föda ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

zoolatri
1

Jag har gått på föfäldrakursen själv, eftersom min sambo är resemontör har han inte kunnat vara med. Jag tyckte det var jättetrevligt att träffa andra som ska få barn ungefär samtidigt som bor i närheten. Alla delar av kursen var väl inte jätteintressanta, men andra var väldigt bra.

Jag tycker att du ska gå själv, utan sambon, om han inte vill följa med:) Jag kan garantera att det går lika bra;)

Sussi89
0

Det är jättetrevligt med föräldragrupp! Och även om man kan läsa sig till allt så känna det bra att kunna höra lite mer dom andra mammorna hur dom tänkt sig. Och höra deras förväntningar och få betätta sina egna. Det är så mysigt att följa alla magar när dom växer och sen att få se bebisarna när dom kommit ut! Det är verkligen speciellt! Kyss

Och det går ju utmärkt att gå själv också, inte lika roligt som att gå två iof, men roligt iaf. Min sambo jobbade alla gånger det var :/

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Ketang
0

När vi gick för 5år sen så gav det inte så mycket. Men jag är sån som person så jag tycker det är mest jobbigt att umgås med folk som jag inte har något gemensamt med. När vi träffades efter att alla fått barn så pratades det mest om hur jäkla präktiga dom var som bakade, städade, gick promenader till parken osv varje dag. Jag kände mig mest utanför och slutade träffa dom. Jag umgås hellre med mina vänner som jag tycker om och har mycket gemensamt med, med eller utan barn.

Men är man ute efter att lära känna nya människor att ha och umgås med när man själv är hemma på dagarna med en nyfödd så visst. Men mina erfarenheter är inte speciells positiva, tyvärr.

JossanH
0

#11 dom vi träffade på föräldragruppen har vi inte träffat igen utan nu umgås jag med andra föräldrar och barn på öppna förskolan istället så vår dotter får träffa lite fler barn :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ell
0

Åh tack för alla svar! Är väl lite inne på att få med honom på första mötet och utgå därifrån om vi vill fortsätta gå eller om jag kan tänka mig att gå själv i fortsättningen. Det hänger väl lite på vad man hamnar i för grupp också. :)

Jennielinea
0

Min kille hade samma inställning men föräldragruppen är det bästa vi gjort. Han har hittat andra pappor som går igenom samma sak - inte bara att bli förälder utan att ha en hormontokig tjej som gör och säger helknäppa saker ibland. Han ville gå mer än vad jag ville till slut…

Sedan hade vi en riktigt bra föräldragrupp där jag, trots att jag läste på om allt jag kunde komma över, fick bra info och stöd från kunniga barnmorskor. Mycket lugnade nerver och massor av god fika. ;)

Jase
0

Jag gick i föräldragrupp för att få information främst om tiden efter förlossningen men jag kände inte att jag fick ut så mycket av det. Min pojkvän följde med en gång och sen aldrig mer och jag förstår honom, jag hade också slutat gå om jag vetat hur det skulle vara.

Velinga1984
0

Vi kommer inte gå. 

Gick föräldragrupp med första barnet och jag blev otroligt besviken. Det mesta av tiden var att de som var omföderskor berättade om sina tidigare graviditer och förlossningar. Det gav inte mig nånting då inget stämde med min komplicerade graviditet samt att jag ville ha fakta om förlossning, BB och sedan vad man behöver tänka på som blivande förälder. Men inget av detta kom, jo ett snabbt besök på förlossningen där omföderskorna återigen berättade vilka rum de haft på förlossningen och det var liksom en inbördes tävlan om vem som haft minst smärtlindring.

ChristineL
0

#16 - Fy vad tråkigt! Jag trodde inte ens att omföderskor fick vara med på föräldragrupper…

noir
0

#17 det jag bor kan man anmäla att man vill gå som omföderska och finns intresse så startar de en grupp för omföderskor. Just för att man ska gå en grupp som passar för förstföderskor så de kan fråga och få reda på allt som velinga saknade i sin

ChristineL
0

#18 - Ja, det är ju mycket bättre!

Ria74
0

Där jag gick här i skåne var det både omföderskor och förstföderskor i föräldragruppen.

Jag tyckte inte det gav sådär jättemycket mer än man fick lära känna andra gravida. Min sambo som jobbar på båt var bara med en gång, resten av gångerna gick jag ensam.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

villavägen
0

Jag gick förra graviditeten, tänker dock ej gå denna gång. Vår grupp började så sent, i v 35 nån gång om jag inte minns fel. Väntar nu tvillingar och de tenderar ju födas lite tidigare. Får söka mej om och se om de finns någon tvillinggrupp någonstans! :-)

Destany
0

Jag gick själv till första mötet o min sambo följde med på andra mötet. Jag tyckte det var lärorikt o kul o få prata med andra gravida. Jag tycker absolut att du ska gå. Här där jag gick får inte omföderskor gå. Det e bara för förstföderskor

Maddash
0

Jag och min sambo gick på träffarna när vi väntade sonen som nyss fyllde 1 år.  Ångrar ingenting, hamnade i en superbra grupp med 10 andra par och vi fortsatte träffas på ett café varje vecka fram till barnen var sisådär 5-6 månader gamla. 

Vi startade en sluten facebookgrupp där vi kunde prata fritt, superbra tips!

Mabrotnosh
0

Min sambo drog med mig. Ville inte gå men ställde upp för hans skull. Visst gav det lite men inte så mycket som man skulle önska det gjorde