Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2400 ggr
veomi
0

Studier och jobb hjälp!

Hej!

Jag studerar på heltid och jobbar deltid. Ej jobbat innan!

Hur funkar de med föräldrapenning?

Räknas fp på den inkomst jag har från jobbet OCH studierna/csn? Eller räknas det bara för jobb eller csn/studier?

Lite vilsen..🤔

" Dont dream your life, Live your dream "

ChristineL
0

Jag tror det är din totala inkomst de senaste 12 månaderna de räknar på, dvs både lön och csn.

Amtherese
0

Jag pluggar heltid och har extrajobb på helgerna, när jag ringde fk sa de att mitt jobb nu inte påverkade min sgi (som alltså mammapengen grundar sig på). Istället hade min sgi blivit sparad sedan tidigare jobb eftersom jag har CSN. Har du då inte haft något jobb tidigare får du nog lägstanivå tror jag. Men ring fk och fråga, de kan säga hur det borde bli och hur reglerna säger men de kan inte garantera dig något. Jag ringde flera gånger bara för att få det bekräftat av olika personer så det inte bara va en snurrig människa som sagt fel till mig :) Lycka till!

Akinna89
0

O jag är nästan helt säker på att csn inte är föräldrapenning grundande. Gå in på försäkringskassan och sök, där ser jag att det står Föräldrapenning efter studier.

Lägsta nivån för föräldrapenning är väl 180 kr om jag inte minns fel, och det jag hittade precis på FK´s hemsida var:

"Som studerande har du alltid rätt till föräldrapenning på grundnivån, det vill säga 225 kronor per dag. Men nivån på din föräldrapenning beror också på hur din situation såg ut innan du började studera. Därför behöver vi fler uppgifter från dig för att kunna säga vilken sorts föräldrapenning du kan få. För att ta reda på hur det ligger till i just ditt fall kan du kontakta kundcenter på 0771-524 524."

Så detta skulle jag tro att dom beräknade det på om du inte har jobbat alls innan, men det kan vara mycket möjligt att du får mer än det om du jobbar deltid nu, och kanske högre föräldrapenning pga det.

Ring till FK och hör med dom, alla är ju individuella o dom kan svara på dina frågor. Ett tips, skriv upp alla frågor du har innan på ett papper, det e så lätt att glömma bort nån, så blir man tvungen o sitta i telefonkö en gång till :p

Frida
0

Sitter i samma sits som dig (fast jag hade mitt deltidsjobb även innan studierna) och håller just nu på att fylla i de sista av alla sjuttioelva blanketter de vill att man ska skicka in. Svaret jag har fått från FK är att det beror på hur mycket du tjänar på ditt deltidsjobb. Är din SGI därifrån högre än grundnivån så får du en föräldrapenning som grundar sig på din SGI. Annars är det grundnivån som gäller för studenter.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft