Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 39381 ggr
Akinna89
8

Föräldrapenning och student?

Jag har en fråga om föräldrapenning medans man studerar, har vart inne på fk hemsida, men det är intressant att höra om en verklig händelse :)

Jag har inga barn o är inte gravid, men längtan efter barn börjar komma smygande =)

Jag pluggar nu på universitetet, o har 1,5 år kvar. Innan jag började plugga hade jag fast anställning i 3,5 år. Som jag har fattat det som så har jag kvar min sgi från den tiden som jag jobbade?

Jag har jobbat nu på somrarna och lite extra, "förstör" det min sgi på något vis då eftersom jag har fått sämre lön nu.

O ni som pluggar och har barn / är gravida, hur tycker ni att det är? PÅ många vis förstår jag ju att det är bäst att ha ett jobb innan man blir gravid, men det känns ju som många fördelar med att ha en liten och plugga, då man är hemma mycket om dagarna så barnet slipper va på dagis/dagmamma så många timmar när den är så liten.

O det är klart att 1,5 år går ju fort, men det känns ju som väldigt lång tid om man ska göra det "smartaste" o först plugga klart, sen jobba tillräckligt länge, o sen försöka bli gravid, o det är ju ingen som vet hur länge det kan ta :)

Alla synpunkter o åsikter är intressanta att höra om :) !!

Mabrotnosh
3

Jag skulle nog vänta om jag var dig. Det är ingen som vet hur du kommer må under graviditeten. Du kanske inte ens orkar plugga då och det vore ju synd. Plugga färdigt och skaffa barn sen jag lovar du har tid. Att vända på kronor och ören är heller inge roligt och man vet inte vad det är för bebis du får. Du kanske inte kan plugga när bebisen kommer. Tänker på foglossning, trötthet, illamående, huvudvärk, kolik hos bebis för att bara nämna några.

Tina-A
0