Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 39381 ggr
Akinna89
8

Föräldrapenning och student?

Jag har en fråga om föräldrapenning medans man studerar, har vart inne på fk hemsida, men det är intressant att höra om en verklig händelse :)

Jag har inga barn o är inte gravid, men längtan efter barn börjar komma smygande =)

Jag pluggar nu på universitetet, o har 1,5 år kvar. Innan jag började plugga hade jag fast anställning i 3,5 år. Som jag har fattat det som så har jag kvar min sgi från den tiden som jag jobbade?

Jag har jobbat nu på somrarna och lite extra, "förstör" det min sgi på något vis då eftersom jag har fått sämre lön nu.

O ni som pluggar och har barn / är gravida, hur tycker ni att det är? PÅ många vis förstår jag ju att det är bäst att ha ett jobb innan man blir gravid, men det känns ju som många fördelar med att ha en liten och plugga, då man är hemma mycket om dagarna så barnet slipper va på dagis/dagmamma så många timmar när den är så liten.

O det är klart att 1,5 år går ju fort, men det känns ju som väldigt lång tid om man ska göra det "smartaste" o först plugga klart, sen jobba tillräckligt länge, o sen försöka bli gravid, o det är ju ingen som vet hur länge det kan ta :)

Alla synpunkter o åsikter är intressanta att höra om :) !!

Mabrotnosh
3

Jag skulle nog vänta om jag var dig. Det är ingen som vet hur du kommer må under graviditeten. Du kanske inte ens orkar plugga då och det vore ju synd. Plugga färdigt och skaffa barn sen jag lovar du har tid. Att vända på kronor och ören är heller inge roligt och man vet inte vad det är för bebis du får. Du kanske inte kan plugga när bebisen kommer. Tänker på foglossning, trötthet, illamående, huvudvärk, kolik hos bebis för att bara nämna några.

Tina-A
0

Det är en jäkla djungel det där, men jag har tolkat som att det baseras på det senaste årets inkomster. Dvs, om du inte har så mycket inkomst kommer du nog få det lägsta eller nära på. Hur mycket du får beror på hur många dagar du tar ut, men ofta vill man inte ta ut 7 dagar i veckan då man vill spara dagar tills barnet blir äldre och ta ut semester och sådär. Om du tar 5 dagar i veckan kommer du få drygt 3000kr i månaden iföräldrapenning! Men då får du inte ta csn samtidigt, det är det ena eller det andra du får välja mellan.

Vad jobbar din man med? Har ni råd att skaffa barn nu? Det är inte säkert att du kan plugga samtidigt som du har barn men för många funkar det, dock inget garanterat. Kämpar man på brukar det gå rätt okej. Eventuellt kan man ju ta ett litet studieuppbehåll och hoppa på sen igen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sophie&Segra
1

En fråga då.. Hur har dom tänkt sig att man ska klara hyra, räkningar och mat på 3000kr? Dessa 3000kr är alltså föräldrapenningen? Är det det enda man får/kan få? "/

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Mabrotnosh
0

De har nog inte tänkt där. Socialen finns ju alltid och så går det ju att ansöka om bostadsbidrag. Jag kommer få 9000 i månaden i föräldra penning. Och jag sitter och oroar mig för att det inte ska räcka till men de som sitter med 3000 i föräldra penning får det konstigt nog på något sätt det att gå runt.

Frida
1

Jag studerar heltid med fullt studiemedel och arbetar samtidigt deltid (precis lagom för att hamna under den tillåtna inkomstgränsen). Har ännu inte orkat ta tag i att kolla hur min föräldrapenning kommer att se ut eftersom det inte går att välja heltidsstudier med studiemedel OCH deltidsjobb i de uträkningar som erbjuds via internet. Får bli till att kontakta Försäkringskassan när jag har fått alla papper från min BM nästa vecka.

Kan säga att jag i början av graviditeten mådde så dåligt i drygt sex veckor i streck att jag inte kunde plugga och missade två tentor. Ett projektarbete plågade jag mig igenom bara för att kunna få en kurs avklarad i alla fall. Ytterligare en kurs klarade jag med nöd och näppe eftersom jag hade svårt att koncentrera mig och hänga med på föreläsningarna även efter att illamåendet lagt sig.

Vårt lilla monster är nu beräknat lagom till nästa omgång ordinarie tentor i höst vilket innebär att jag förmodligen kan läsa två kurser (om jag orkar) så att jag får CSN. Men jag kommer högst troligen missa tentorna vilket kanske inte är så roligt att ta igen i efterhand nästan fyra månader senare samtidigt som jag är hemma med barnet. För jag räknar kallt med att inte studera under de första sex månaderna efter förlossningen. Därefter är tanken att sambon ska ta över så att jag inte hamnar allt för mycket efter samtidigt som han har en mycket högre inkomst och därför tjänar vi mer på att han är hemma med föräldrapenning än att jag är det.

Turligt nog för mig så har vi väldigt flexibla scheman på skolan (och en underbar studievägledare som är mer än hjälpsam med pusslandet av kurser osv) så att sambon förmodligen inte ens behöver vara heltidsledig eftersom jag ändå kan vara hemma från skolan rätt mycket om dagarna. Men vi får se hur det blir. Bara för att vi planerar en sak så innebär det inte att det är genomförbart när det väl gäller. Vi får se hur det fungerar för oss som familj först när vårt monster har landat och ta några dagar i taget innan vi planerar resten av föräldraledigheten.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Tina-A
0

#3: Dom tänker nog att de flesta är i ett förhållande där ena föräldern jobbar. Sen får du också tillägg om ni delar lika på föräldraledigheten. Någon tusanlapp här eller där tror jag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Catteklina]
1

Ja tyvärr är fp inte på så mkt. När jag gick hemma med sonen låg den på 180:-/dag (lägsta) och så tog vi runt 3-5 dagar i veckan. Så det blev drygt 3000:- i månaden och skatt på det (som vi fick tillbaka efter deklarationen). Utöver det var det barnbidraget på 1050:- varje månad. Så mkt pengar blir det inte om man ej jobbat inom det närmsta året. Men sambon har fast inkomst, så det löste sig för oss ändå.

Amtherese
7

Åh vad kul för dig att du/ni går i barnplaner!! Och lite extra kul att vi sitter i samma sits! Jag har ringt försäkringskassan flera gånger för att försäkra mig om huruvida det är "ekonomiskt smart" att försöka skaffa barn under studietiden, så man kan väl säga att jag har koll, men mitt råd är att ringa försäkringskassan och fråga hur de bedömer just din situation. De kommer inte kunna ge dig ett absolut beslut såklart för det kommer bedömas då du skickar in ansökan om fp, men de kan säga hur de tror det blir enligt reglerna. Såhär sa de till mig som arbetat drygt 1,5 år innan studier: du måste ha arbetat i 6 månader (eller om det var 1 år) för att din sgi ska sparas eller vad de kallar det. För att sedan skydda denna vid studier eller arbetslöshet behöver du få CSN (lån eller bidrag eller bägge delar) eller också vara inskriven hos arbetsförmedlingen senast 3 månader efter det att din uppsägning trätt i kraft. Alltså: har du arbetat i 6 månader och sen börjar plugga med CSN inom tre månader är din sgi skyddad och extrajobb/sommarjobb räknas inte till fp. Vad det gäller råd om det i övrigt är "smart" att skaffa barn under studietiden tycker jag såhär: planera inte för mycket.. Ta det lite som det kommer (dock har jag redan kartlagt min studietid och räknat med att bli gravid under tiden). Men det är nog bra med mål men att samtidigt vara medveten om att det kan bli lite ändring i det. Sen tycker jag att alla som skriver att du kanske mår dåligt och att det beror på hur bebis blir osv osv, ja självklart. Men samtidigt är studierna våra arbeten så antingen är man hemma från skola eller från jobb pga man mår dåligt. Jag har visserligen ingen erfarenhet av det hela mer än att jag längtar ihjäl mig tills vi ska börja försöka! Jag kommer med lite dubbelläsning av kurser ta min kandidatexamen till våren och vi har planerat att försöka bli gravida till hösten för att barnet ska komma efter det att jag tagit examen. Sen är jag klar och jag tänker vara mamma-ledig ett år och sen ut på arbetsmarknaden, alternativt läser jag mitt fjärde år antingen efter mammaledighet eller med spädis, det får vi ta senare. Men jag tycker inte att det finna någon anledning att vänta egentligen, förstår verkligen alla med barnlängtan! :)

Akinna89
4

Vad kul med så många svar! Idag har jag pratat med FK och som #8 skrev "har du arbetat i 6 månader och sen börjar plugga med CSN inom tre månader är din sgi skyddad".

Jag var även tjänstledig ca 1 månad innan studierna, men det sa han att det inte spelar någon roll, sgi är fortfarande skyddat. O eftersom jag hade en hyfsat bra lön innan + att min sambo har fast jobb och bra lön, så skulle vi få nästan få samma inkomst som om jag skulle vänta tills efter jag pluggat klart och jobbat, då jag pluggar till sköterska och det är ju inte toppenlön :)

1# Jag har inte tänkt studera samtidigt efter bäbisen precis kommit, utan har tänkt vara mammaledig och ta ett uppehåll från studierna. Dom som lyckas med både och är jag otroligt imponerad över :)

Så det känns jättespännande detta, för det hade ju inte vart lika kul att få grundbeloppet som är otroligt lite i mina ögon, om man inte får bostadsbidrag och liknande, och det skulle inte vi få eftersom min sambo har inkomst. Så vi ska troligen börja försöka i höst :D

Typiskt nog när jag hade FK på telefon så glömde jag fråga hur man "bevisar" sin lön, är det lönespecer som gäller, eller går det lika bra med deklaration? Eller är det arbetsgivarintyg?

Mabrotnosh
0

Du får skicka in arbetsgivar intyg till fk. Och samma inkomst som sköterska. ..hmm det vette tusan. Tar du ut 5 dagar så blir det samma som en uska på 50% efter skatt

Amtherese
1

#9 vad kul!! :) då ska vi försöka samtidigt :) för mig är det viktiga att bebis inte kommer innan jag skrivit examensarbetet och så, alltså ska vi börja försöka i oktober och bebis förväntas då komma tidigast juli månad :) Min sambo har med fast jobb med bra lön och med tanke på mitt tidigare ganska välbetalda jobb får jag ungefär det samma i mammapeng som CSN med fullt lån, längtar till hösten!! :)

Akinna89
0

#10 Det jag menade var att lönen jag hade innan jag började plugga är minst lika bra som den ingångslön jag kommer få som färdig ssk, så därför "spelar" det ekonomiskt ingen roll om jag tar ut min föräldrapenning nu eller om jag väntar tills jag jobbat som ssk tillräckligt länge för att få den föräldrapenningen godkänd. 

Så den föräldrapeng + min sambos inkomst räcker gott och väl för oss, då vi inte har särskilt dyra utgifter.

Akinna89
0

#11 Vi har också tänkt börja försöka i oktober, ska bli så himla spännande att se hur ens kropp beter sig :) Va länge sen som jag inte åt p-piller så vi får se om det blir någon skillnad :) Då ska jag hålla tummarna för er i oktober o hålla utkik här då :)

Amtherese
3

#13 jag har ätit p-piller så länge jag kan minnas, nej men många år… Jag var hos bm för en annan anledning för någon vecka sen och sa då att jag tänkte sluta med p-piller redan då för att få koll på cykeln osv, men hon sa att jag absolut borde fortsätta fram tills jag ville bli gravid! Om jag inte förstod henne helt fel får man ägglossning direkt efter man slutar med pillerna och eftersom jag är så ung borde det kunna gå fort sa hon, bara att hoppas :)

Akinna89
0

#14 Ja det där funderar jag också på, när man bäst ska sluta med p-piller. Tänkte också att man kan sluta med pillrena lite tidigare och använda kondom, men då fick jag ju ett svar av dig här :) 

Menade hon alltså att ägglossningen börjar DIREKT efter mensen? Så man har inte ägglossning 13-14 dagar in i cykeln?

Amtherese
1

#15 ja så sa min barnmorska iaf, när jag sa att jag tänkte sluta med pillerna till henne sa hon att visst kunde jag göra det men då skulle jag vara beredd på att bli gravid när som helst. Så sa jag att vi tänkte använda kondom då men hon tyckte inte det var en bra idé för det är svårt att använda det tydligen för den ska på vid rätt tillfälle och på rätt vis osv osv, och tydligen va man väldigt fertil direkt efter man slutat med piller… Men jag är inte säker på vad hon menade med ÄL faktiskt..: får du reda på något svar så hojta gärna till :)

Akinna89
0

Hehe, kul att hon sa det var svårt att använda kondom :) Men de lät ju bra att man e väldigt fertil efter piller stopp, de gillar vi :) Aa om ja hittar nåt svar så skriver jag :)

Mabrotnosh
1

Slutade med pstav om det nu kan jämföras med ppiller den 13 oktober, 22 november plussade jag på sticka. Bebis kommer i augusti. Med andra ord kort efter ppiller stopp får du din mens och kan bli gravid.

PogoPedagog
2

#16 Märkligt av din BM att hävda att kondom är svårt. Jag känner många stabila par som valt att bara använda kondom år ut och år in just för att det är enkelt och hormonfritt.

[Catteklina]
0

Men man får ju tänka på också att det går inte så snabbt för alla att få tillbaka sin ägglossning och riktiga mens! Det är normalt att kroppen inte kommer igång med ÄL osv. förrän upptill 6 månader (eller längre? rätta gärna om jag har fel) efter p-pillerstopp. Mvh, -C

[Jawa´s]
0

Jag fick inte tillbaks nån mens efter att ha slutat med pillerna men blev gravid ändå^^

[Catteklina]
0

#21 Inte jag heller första gången, blev gravid direkt :) Men det kan också dröja någon månad innan kroppen kommit igång igen och det är helt normalt med :) När jag slutade på piller sist hände inget, ingen ÄL och ingen mens på 4-5 månader. Vilket var helt normalt enligt BM. Skyddade oss på annat sätt pga. andra omständigheter, men blev gravida ändå. Mvh, -C

Amtherese
0

#19 ja jag vet, det första hon sa när jag nämnde ordet kondom var att "ja det är ju inte 100 procent skydd". Hon menade att den är svår att hantera och att det kan rinna på kanterna sa hon, haha :)