Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 22822 ggr
Sophie&Segra
0

Bada under graviditeten?

Säkert en rätt dum fråga, men jag har fått höra och läst olika överallt nu.. Hur är det med att lägga sig i ett bad när man är gravid? Är det (värmen) farligt för barnet eller är det helt ok? Och hur varmt vågar/kan man bada i sånna fall? Har dragit på mig en jätteförkylning och att lägga mig i ett bad låter som det skönaste i världen just nu.. Men än har jag inte vågat hoppa i badkaret.. Övernojjig som man är :P Är i v.17 (16+3) om det har någon betydelse :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

ChristineL
2

Bada på bara, badar du så varmt så du bränner dig är det också skadligt för barnet, men annat om temperatur har jag inte hört något om. Tänd några ljus och njut!

Det är vid vattenavgång man inte får bada annat än ev på förlossningen :)

Sophie&Segra
2

Ja, nej för varmt blir det inte.. Då är det inte skönt endå! Tack för svaret, då hoppar jag i badet! :)

noir
0

en av de bästa smärtlindringarna vid graviditet och förlossning är varmt vatten så bada på!

Flyttade i februari och fick till min glädje ett badkar så jag badade de sista 3 månaderna av graviditeten + på förlossningen

[Zorita]
0

Jag tror det är risken att kroppstemperaturen höjs som kan vara farlig. Så vad jag har hört ska man inte bada bastu eller badtunna. I vanligt badkar tror jag inte det blir så varmt, så det är bara att bada på :)

noir
0

på förlossnigen badade jag väldigt varmt pga smärtan. då var tilde påverkad men det var inte farligt de ville bara se så de var badet och inge annat eftersom det var förlossning på g

Tina-A
0

Jag tror att #4 är något på spåret, att ens egen kroppstemperatur kan höjas. Men då måste man bara riiktigt varmt. En vanligt, varmt bad är inga som helst problem.

Vill inflika något annat också! Många är rädda för värme upplever jag, även typ varma svenska sommardagar. Men det finns folk som bor i mycket varmare klimat och ändå föder barn.. :) Tänk på alla i afrika som kan knalla runt i 40 grader och ändå föder barn utan minsta problem!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
0

Jag vågade aldrig bada under graviditeten eftersom jag är en så frusen person som bara fryser i badet om det inte är kokhett:( Synd för jag älskar verkligen ett varmt bad.

[Zorita]
0

#6 Som jag ungefär ;) Svenska somrar är ingenting att oroa sig för. Däremot kanske man inte ska ligga och trycka i solen i flera timmar. Man känner ju när man blir sådär upphettad att svetten rinner och man blir yr. Då är det nog dags att ta sig upp ur badet eller in i skuggan, tänker jag.

Sophie&Segra
0

Jag vet ju vad jag kommer göra resterande månader.. Hade glömt bort hur skönt det va att bara ligga där o slappna av.. Ryggen fick en paus, huvudvärken dundrade inte utan va bara där i bakgrunden och så blir man (jag i alla fall) sådär "mosig" i kroppen o huvudet efter ett bad :)

JossanH
0

Sitta i solen när man är gravid!!? Nej tack sa jag bara, svettades ju floder ändå ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
0

Hehe nu när det är svalt och skönt, bara kring 30 sådär, kan jag ligga i solen för att torka lite direkt efter poolen. Annat kommer det låta när sommarvärmen kommer 😉 Men jag har haft en otrolig tur, för i år är ett ovanligt svalt år och man tror att medeltemperaturen kommer ligga kring 30 i stället för 35 under sommaren 😃

Zizza
0

Jag har badat i badtunnan där de var 38 grader varmt :) väntade på att den skulle gå ner från 43 grader.. Och 38 grader kan ju inte vara så farligt.. typ min egna temperatur i kroppen :)

Kan även lägga till att jag har badat bastu också, gick superbra. Satt bredvid en hink med kallvatten så jag kunde kasta på mig själv när jag tyckte att de blev för varmt.. sedan så satt jag förstås längst ner och drack myckeeet med vatten både i bastun och utanför :)

Mvh. Sanne & Djuren

Marre89
0

Min bm å förlossningen sa att så länge man bara kan gå ner i badet å inte ta lite i taget för att vänja sig vid värmen så är det lugnt :)

Mabrotnosh
0

Frågan är dock med det omvända. Vad händer om jag badar i en sjö som är 17 gradera varm typ.

[Zorita]
0

Det tror jag är helt ok, inom rimliga gränser förstås. Man kanske inte ska hoppa ner i en vak, om man säger så. De gånger jag badat och tyckt det varit kallt har lillen blivit alldeles tokig och sparkat. Säkert är det bara inbillning, eller så har jag en liten badkruka där inne 😉

Mabrotnosh
0

Jag har liksom inte vågat hoppa i sjön pga kylan. Men skulle vara så otroligt skönt de dagar det är riktigt riktigt varmt.

[Zorita]
1

Jag gissar på att samma gäller här som för värmen, man får känna efter så det inte blir extremt men så länge inte kroppstemperaturen ändras är det nog ingen fara. Lillskrottet har ju ändå en massa vatten runt sig som skyddar så hen har nog inga problem. Själv kanske man ska passa sig så man inte står och råfryser, men då går man väl upp ändå för att det inte är skönt.

[Tess86]
0

Jag badade i poolen tidigt i somras, innan vi slagit på värmepumpen, och det var 16 grader i vattnet. Då började de sparka som tusan i magen. Barnmorskan sa att man inte kan bada för varmt eller för kallt, man börjar må dåligt av det själv innan barnet mår dåligt. Om man har badat så länge så att kroppstemperaturen inuti har ändrats så mår man redan dåligt.

Marre89
0

Har badat i havet sen flera veckor tillbaka :) är båtmänniska så ;) har inte alls vart några problem. Är v. 39 nu :)