Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3911 ggr
Wisby9211
0

rädd inför epidural

Nu är det väldigt länge kvar innan jag ska föda men har redan nu börjar tänka lite på förlossningen och jag vill helst ha epidural men är rädd för sprutor. när jag var mindre har Man fått söva mig eller ge mig lugnande när jag ska lämna blodprov bara.

När jag var hos BM och lämnade blodprov så gick allt bra och kunde lämna det helt normalt och utan nån med mig. . .

Den största anledningen till att jag är rädd är för att min mamma går på en smärtrehab och jag var med där en dag och fick träffa hennes kompisar och då var det en där som hade tagit epidural och blivit halvt förlamad och lider med det än idag. Hon har kunnat tränat upp sin gång igen och kan gå och prata men man blir ju rädd att det ska hända en själv. Dock var det 20 år sen hon tog epidural så läkarkonsten har nog gått framåt men hur ska man tänka när man är rädd`?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Tina-A
0

För det första så behöver du ju inte ta epidural över huvud taget om du inte vill, det är helt frivilligt och det går jättebra att föda barn utan. Så vill du inte, skippa det. Läs istället på om andra typer av smärtstillnade som finns (finns en artikel om det här). EDA har ju många nackdelar så kan man undvika det är det bara gynnsamt egentligen.

Och sen HAR läkarkonsten gått massor frammåt och idag får folk i princip aldrig de bieffekter du beskriver. Det behöver du inte oroa dig för. Om du känner att det är en rädsla som påverkar dig mycket negativt kan du säga till på MVC så kan du får prata med någon som kan lugna dig. Om rädslan är att bli förlamad tror jag du helt kan försöka lägga det åt sidan för den komplikationer finns knappt idag, även fast det säkert i sällsynta fall kan hända om läkaren gör väldigt fel. Men i normala fall behöver du definitivt inte oroa dig för det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Zorita]
0

Jag är också rädd för epidural pga att jag testat det och fick en otrevlig bieffekt. Det är ju inte helt riskfritt, även om risken nog är minimal för förlamning på det där sättet. Jag siktar på att endast använda tens och tränar ofta med hypnos och meditationsövningar för att kunna koppla bort smärtan när det är dags.

Destany
0

Jag tog epidural när jag födde min son för 20 dagar sen o jag e oxå rädd för sprutor men man har så ont så man bryr sig inte o jag hade lustgas under tiden jag fick epiduralen

noir
1

du kommer inte bry dig om smärta och nålar o.s.v för förlossningen i sig är en helt egen speciell smärta som inte går att jämföra (tycker jag)
Svårt att förklara men inget att vara rädd för.
Jag klara mig hemma med en tens i svanken och sen på förlossningen dansade jag, sen börja jag hoppa på en boll och andas lustgas. det gick fin fint! hade rätt roligt med min sambo tills det börja göra fruktansvärt ont och lustgasen inte längre fungerade och jag skrek som en dåre. Då visade det sig att jag öppnat mig mycket snabbare än bm trodde så det var bara att hoppa upp i sängen och börja krysta. och den där fruktansvärda smärtan jag gallskrek av det var krystvärkar och de försvann helt när man krysta. Helt otroligt!
Var lite rädd innan men tog det lugnt och lita på personalen och det gick hur bra som helst!

Läs på om de smärtlindringar som finns Epidural är inte de enda som är bra och som du själv säger det finns risker med en sådan.
Min inställning var så lite medicinsk smärtlindring som möjligt, men jag tackade ja till lustgas, annars var det helt naturlig födsel för mig. Bm uppmuntrar till det också om det är möjligt. Man ska ju inte plågas!

Wisby9211
0

Vad skönt att höra era erfarenheter. Jag ska läsa mer om det och kolla lite. Jag vill gärna föda utan men min mamma har sagt med andra ord att jag inte kommer klara det då hela släkten är väldigt smala i bäckenet och då kommer det bli kejsarsnitt istället. Får se hur jag gör :) Tack allihopa :)

[Zorita]
0

Sådär tycker jag de säger allihopa. "Ja vänta du bara…" "Snart ska du få se…" Bara för att de inte tänkte på att det fanns andra alternativ. Jag tycker det är bra att gå in med inställningen att inte ta en epidural, eftersom det trots allt finns problem med det. Sen om man tycker att man behöver det är det inget fel med det heller. Men det är väl trots allt större chans att få kejsarsnitt om man tar epidural än om man föder naturligt? Dessutom spelar inte ett smalt bäcken någon roll just i den här frågan. Får du ut barnet med epidural får du ut det utan också, fast kanske lite snabbare och mindre riskfyllt.

Tina-A
1

Ja, risken för kejsarsnitt (och att behöva klippas i mellangården, att behöva använda sugklocka och tång) ökar om man tar epidural. Men för många är den riskökningen värt det för att slippa ha ont just då! Så man kan känna olika inför det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Wisby9211
0

Okej, ska diskutera med sambon och barnmorskan och se vad vi kommer fram till :)

[Zorita]
0

Annars kan jag säga att epiduralen inte känns nåt speciellt. Du behöver inte ens se nånting eftersom det görs bakom ryggen på dig 🙂 Det känns lite obehagligt bara, som när nån petar en rakt på ryggraden, tyckte jag i alla fall. Så just det behöver du nog inte vara rädd för. Dessutom kommer du ju ha ont osv så du tänker nog inte på det. Jag hade inte ont alls när jag fick en och tyckte inte det var nåt problem.

Dock fick jag huvudvärken som kan komma efter en epidural, och det var det värsta jag varit med om. Otroligt smärtsamt, kunde inte resa mig från sängliggande i flera dagar, och det kan sitta i i flera veckor om man har otur. Min inställning är att om det gör ondare än den huvudvärken så kan jag fundera på epidural. Men en förlossning vet man tar slut. Huvudvärken kan man få dras med ett bra tag…

Rutan_
0

Jag arbetar dagligen med patienter som har eller har haft epiduralbedövning och har gjort i några år. Vi har aldrig haft någon person som fått bestående men av att ha det och har inte hört talas om någon innan heller. Man kan få biverkningar men de går över snabbt.

Själv tog jag på förlossningen denna bedövning till slut, för mig var det en befrielse. En biverkning som jag fick efteråt var extremt svår huvudvärk i drygt en vecka, den satt i dygnet runt och var lika intensiv i princip hela tiden.