Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 3143 ggr
Knottet
0

Funderingar om ÄL stickor

Min mens kom den andra juni och jag började testa i måndags. Har inte tagit på morgonurin utan väntat minst fyra timmar och gjort testet under eftermiddan. I fredags hade jag mer sexlust och flytningarna var som rå äggvita. Den dagen tog jag två stickor, på dan och kvällen. Där fanns två streck men det strecket var absolut inte lika starkt som kontrollstrecket som det står att det ska vara vid ÄL. Innan fredag hade jag inget synligt teststreck överhuvudtaget. På lördag minskade styrkan på teststrecket och idag var det knappt synligt igen.

Kan jag ha haft ÄL trots att strecket inte var så starkt som det borde?

Har någon annan varit med om det tidigare och trots allt haft ÄL fast teststrecket inte varit så starkt?

Jag litar egentligen mer på min kropp men testerna ska ju vara 99% säkra och jag är noga med att följa instruktionerna till punkt och pricka.

Wisby9211
0

Vad jag hört ska man alltid ta med morgonurinen och sen kan jag rekommendera clearblues fertilitets monitor istället. vi lyckades på första försöket efter 2 år :) + att man sparar pengar i längden på det ;)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Knottet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I instruktionerna rekommenderar de inte att testa på morgonurin. Det här är tredje försöket med ÄL test och än har jag inte hittat min ÄL med hjälp av testen utan lyssnat mer till min kropp och gått på kroppens signaler. Men det oroar mig ändå litegrann att jag inte får ett starkt teststreck.

Det här är det starkaste teststrecket jag fått med clearblues tester men fick ingen "glad gubbe". Sorry för dålig bild. 

Ska kolla upp fertilitetsmonitorn!

Mabrotnosh
0

Jag har alltid undrat vad man använder dessa stickor till.

Zvintos
0

Man kan absolut ha ÄL fastän testet inte visar positivt. Beroende på hur ofta man testar kan man missa stegringen, då den vara olika länge. Min är ex såpass kort att om jag bara skulle testat 1 gång om dagen hade jag definitivt missat den. Nu använde jag det bara under några få cykler och körde med billiga stickor från Tradera. De gånger jag fick positivt var det på sådana tider som man egentligen inte "ska" testa. Tror det rekommenderas att man testar mellan 10-20. Ena cykeln fick jag positivt kl 23:30, en annan vid 05:20.

Gav upp ÄL-testandet efter bara några få cykler och använde enbart tempmetoden istället, då den ger mer exakt indikation på ägglossning.

Knottet
0

#3 Stickorna används för att kartlägga när man har ägglossning. Innan ägglossning ökar ett hormon som testerna mäter.

#4 Då får jag börja testa oftare helt enkelt. Som det ser ut nu så har jag testat mellan 11 och 22. Fredag, lördag och idag har jag testat två gånger.

Det här testet togs nyligt. Vanligtvis ser testerna ut så eller så syns inte testlinjen övh. Testerna som togs i fredags hade en mörkare testlinje men verkligen inte lika stark som kontrollinjen. Är det någon idé att fortsätta testa?

Mabrotnosh
2

Varför inte bara ha sex och ha roligt utan att testa en massa. Blir man med barn så blir det väl bara te att säga grattis. Eller är det jag som totalt missar poängen?

Zvintos
0

#6: För mig var i alla fall ÄL-stickorna och tempningen ett sätt att lära känna min kropp, eftersom den var ganska upp-och-ned efter pillerstoppet. Tack vare stickorna+tempningen fick jag lite mer hum om hur just min kropp betedde sig. För vår del hade vi sex när vi kände för det i vilket fall, oavsett vad stickorna visade.

Knottet
0

#6 För mig är också testerna ett sätt att lära känna min kropp. Efter att ha använt p-piller i sex år så har man inte så mycket att gå på mer än det jag kunnat läsa mig till om. Det är inte säkert att det jag tyder som signaler på ÄL behöver vara det. Bara för att man testar så betyder det inte att man har mindre "roligt" för det :)

Knottet
0

Fortsatte med stickorna och den 20 juni fick jag ett mycket tydligare streck. Testade tre gånger den dagen och detta var det starkaste streck jag fick. Efter detta test så bleknade bara strecken. Så ÄL måste ha varit den 20. Men det stämmer inte alls överens med kroppens signaler.