Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 14657 ggr
Zizza
0

Bleka håret?

Hejsan!
Jag undrar om någon fler här som har blekt håret med blekningsmedel under tiden ni har varit gravid?

Har försökt läsa på internet och där står det i FASS att väteperoxid inte ska vara skadligt för barnet.
De enda jag har hittat är att håret i sig kan bete sig annorlunda, kan påverkas antingen mer eller mindre av hårfärgen, som kan göra håret antingen missfärgat eller frissigt.

Jag färgade håret för ca 1½ månad sedan och jag har inte märkt någon missfärgning eller att håret blev mycket torrt.

Hur har ni gjort?

Och nej, det räcker inte för mig att jag endast bleker slingor, mitt hår kommer se otroligt förjävligt ut då, så isåfall är det lika bra att avstå helt..  

Samt går det att färga håret när man ammar? :)

Mvh. Sanne & Djuren

Niini
0

Finns inga bevis på att färgning under grav skulle vara skadligt. Både min bm o läkare sa det är helt ok.

Frida
0

Min BM sa att det var ok att färga håret osv men undvik det gärna under de första tolv veckorna.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Zizza
0

#2 Då är det nog lugnt är i v.23 på torsdag :) och hinner komma i nästan v.25 då jag väl ska färga det.

Mvh. Sanne & Djuren

ChristineL
0

Det är lite olika rekommendationer. Vad jag har hört ska man inte färga håret de första tre månaderna, en del säger att det är strängt förbjudet och andra säger fritt fram. Sen får man leva med att man inte ser ut som man brukar när man är gravid och/eller har småbarn :P

[Zorita]
0

Vad jag hört är det ok. Mitt hår beter sig jätteannorlunda nu så det stämmer väl att det kan vara så. Det är långt, tjockt och glansigt helt plötsligt. Innan hade jag en maxlängd det aldrig växte förbi. Jättejobbigt tycker jag, för nu måste jag gå till frisören oftare =P

noir
0

blekte inte men färgade håret.
Första gången höll jag på att svima och kräkas ner hela badrummet pga doften från färgen så jag vågade inte färga håret förens slutet av graviditeten då jag hitta olia som inte luktar mer än vanligt shampo.

Så det vill jag varna för att även fast man aldrig reagerat förut på hårfärgen så kan man det under graviditeten. i mitt fall klarade jag inte alls av doften. Så se till att du inte är ensam när du ska färga.

Zizza
0

#6  Det är ingen fara dock.. har redan färgat en gång under min grav. står i allra första inlägget :) är i v.23 imorgon.. och färgade tidigare i vecka hmm typ 18 eller något sånt.

Mvh. Sanne & Djuren

noir
0

#7 hade också färgat håret under graviditeten innan med samma märke på färgen, sen så funka det inte alls. :(
Mena mer att det var första gången jag någonsin känt så pga doften från färgen.

PogoPedagog
0

Om man abslut vill färga /bleka sig under graviditeten kan man ju iaf göra vad man kan för att minska eventuella risker för barnet. T.ex om du befinner dig utomhus i drag under tiden medlet verkar i håret behöver du ju inte andas in ångorna iaf. Då får  du ju bara i dig det du får in via huden.

Zizza
0

#9 Jo har tänkt färga det på altan hos min föräldrar om vädret tillåter :) men tydligen ska de inte vara något farligt att andas in, med tanken på hur mycket skit som man få i sig via andningsvägarna.. så lär det stämma :) .. isåfall är barnet illa ute bara man vistas vid vägarna

Mvh. Sanne & Djuren

JossanH
0

Jag avstod helt att färga/bleka håret under graviditeten. Det är så starka medel och det går in i kroppen oavsett vad som sägs. Det kanske inte är direkt skadligt för barnet men det är definitivt inte bra. Jag avstod både färg och vanlig deo (aluminium som går in i kroppen) och undvek när människor rökte etc. Använde dock nässpray hela graviditeten. Man får väga lite för och nackdelar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
4

Jag kan väl tycka att man borde fundera både en eller två gånger på om det verkligen är nödvändigt med saker och ting under graviditet. Är det nödvändigt med alvedon vid huvudvärk? Är det nödvändigt att färga eller bleka håret? Är det nödvändigt att fixa lösnaglar? Är det nödvändigt att varje dag kladda med make up? Jag menar kan kroppen inte få ta en paus ibland från alla preparat. Kan man inte bara få vila från allt under en graviditet? Har man inte nog ändå. Jag sminkar mig inte, jag fixar inte håret, jag färgar det inte, jag låter mina egna naglar växa ut, jag sover bort huvudvärken eller dricker lite extra vatten. Jag ser inte ut som stryk för det, får snarare höra att jag aldrig sett så frisk ut som jag gör nu.

joly
2

#12 Good for you…

I'm your destination, I'm the reason why

joly

noir
2

#12 jag gjorde lite samma. Hemma var jag helt naturlig och vad roligt och fin man kände sig när man väl klädde upp sig för exempelvis kalas o.s.v
Jag färgade dock håret 3 gånger (en gång innan jag visste att jag var gravid) men i vanliga fall färgar man ju nästan en gång i månaden så de unna jag mig.
Hade tur och blev tillfälligt av med min astma och allergi under graviditeten så några mediciner behövde jag inte då.

#13 Tråkigt med negativa inlägg. mycket roligare för alla om man håller positiv stämning även om man inte håller med om allt som skrivs.

joly
5

Jag kan bara för mitt liv inte förstå varför alla gravida helt plötsligt måste se potentiella faror i allt från popcorn till mascara?

joly

noir
0

det hon skrev hade inte med fara att göra utan låta kroppen och du själv ta en paus. vilket jag själv uppskattade och tydligen min kropp också.

joly
1

Då tolkar vi olika.

joly

Zizza
5

#12  Okej, det är kul att du känner så. Men själv vill jag inte sluta få känna mig fin i håret, naglar och smink. Varför ska man helt plötsligt gå klädd i mammakläder som inte håller modet alls (Inte de jag har hittat iaf.. de flesta ser tantiga ut) och varför ska man inte få känna sig vacker? Jag känner mig definitivt inte nöjd mig mig själv om jag har 5cm utväxt i håret eller mer.. mitt hår växer hela otroliga 2cm i månaden..

Är det meningen att man ska få ångest varje gång man går förbi en spegel? 
För mig räcker det med viktkomplexen..

De sägs även att barnet påverkas hur den gravida kvinnan mår.. jag skulle aldrig må bra.. utan endast bli deprimerad utav att se ut som något katten släpat in. 

Och NU talar jag endast för mig själv, men jag kan tänka mig att många tycker likadant.

Så varför ta en paus från att må bra? 
Att få pyssla om mitt utseende är för mig viktigt.. jag går inte på ansiktsbehandlingar och span.. utan endast målar naglar, färgar håret lite då och då .. samt sminkar mig.

Varför ska inte en gravid kvinna få känna sig vacker som alla andra som inte är gravida? :)

Mvh. Sanne & Djuren

Mabrotnosh
1

Joly jag använder iallafall deodorant. Som vidare svar på dina inlägg så måste jag säga att ja det är få förunnat att känna sig vacker utan kladd. Jag gör det och trivs som fisken i vattnet och att min kropp och min hud får vara sig själv för en stund. Ännu bättre vore det utan hormoner. Sen kan man ju tyckaatt behöva det verkligen en massa kladd och färg överallt för att vi själva ska må bra och känna oss vackra har det ibte gått bra långt då. Men skit detsamma det ffårnågon annan skapa en tråd för. Over and out

Zizza
0

#19 .. Förstår verkligen inte vad du menar med de om smink :) du får gärna förklara dig bättre i denna tråden.. är ändå trådskaparen så helt okej från min sida.

Mvh. Sanne & Djuren

[Zorita]
5

Jag använder ingenting, lite mascara nån gång i månaden kanske. Och jag har också fått höra att jag är vackrare än nånsin. Men man ska visst få göra sig fin på alla sätt man vill utan att slås i huvudet av skrämselpropaganda.

Och sen är det inte bara skönhetsprodukter vi ska oroa oss för. Disk- och tvättmedel, hudkräm, schampoo, tvål, stekpannor och nya bilar står på listan. Blir så less på det där att jag inte orkar bry mig.

Zizza
0

#21  Skulle man oroa sig för allt så skulle man gå i taket :)
Skriver oftast på denna sidan bara för att höra andras värderingar om saker och ting. Dock frågar jag mig många gånger varför..

Sedan de som är rökare ligger säkert även de högre upp i riskfaktorn än vad jag och mitt smink å nagellack gör.. men vem vet :) jag är ingen vetenskapskvinna ;)

Bra skrivet btw!

Mvh. Sanne & Djuren

Mabrotnosh
0

Jag menar jag skiter väl i farorna. Skulle jag bry mig om farorna skulle jag ibte gå utanför dörren eller ens leva för det är tillräckligt farligt. Men min kropp och min hy är glad att slippa smink och kladd. Vistas man

Zizza
0

#23 Okej :) då vet jag, de lät först som du klankade ner på de som bar smink och bryr sig om sitt utseende lite mer än andra. 

Ja det är helt acceptabelt att vara olika :) 
Dock är det många make up artister som säger att vissa sminkprodukter skyddar huden bättre än vad den kan skydda sig själv.. mot både sol, vind osv. :)

Mvh. Sanne & Djuren

Mabrotnosh
2

Hormornerna gör ju att det är lite si och så med kroppen. Jag skiter i farorna och skulle jag bry mig om det skulle jag inte gå utanför dörren eller ens leva för lever man kan man dö. Jag steker kyckling extra genom stekt och kollar så köttet är genomstekt mwn mer än så är det intw.Men jag undviker kemikalier och smink just nu för min egen del. Sen jag blev gravid har jag bara läst om hudförändringar och förändringar i hår. Kan jag genom att undvika smink hindra kloasma liknande utslag i ansiktet eller håravfall eller något annat roligt så gör jag de och der gör jag för att känna mig fin för skulle jag få dessa förändringar i huden skulle jag inte må så jäkla bra. Min moster fick dem och de har fortfarande efter 20 år inte försvunnit och jag tycker det ser hemskt ut och blir jag tvungen att täcka dessa utslag eller förändringar med smink resten av mitt liv blir jag knäpp. Funderar faktiskt på att kasta mitt smink och blir naturligt söt för att det är så skönt att slippa kladda med det där och tycker faktiskt inte att det är så hemskt utan det. Jag är fin iallafall och det är härligt att för första gången i mitt liv sedan 15 års åldern att se hur min riktiga hårfärg ser ut. målar naglarna gör jag inte och har aldrig gjort i mitt liv då jag anser att jag inte behöver det.

Zizza
0

#25 :) fast nu talar du emot dig själv..
Först säger du att du skiter i faror.. 
Sedan säger du att att du är rädd för vad hormonerna kan påverka när det gäller smink och sånt.. Då skiter du ju inte i farorna?

Mvh. Sanne & Djuren

Mabrotnosh
0

Just under graviditeten och för att förändringarna i hyn skulle få mig att känna mig ful. Men jag har ju min moster att titta på också och hon har varnat mig. Så kan väl påstå att jag är lika fåfäng som alla andra och nej klankar inte ner på de som har smink. Upp till var och en. Resten av farorna än förändringar i hyn bryr jag mig föga om. Men förändringarna habdlar inte bara om smink heller. Denna sommar kommer jag bli blekast i kvarteret för jag aitter hellre inte i solen.

PogoPedagog
0

Just nagellack är det ju tyvärr  mcyket lösningsmedel i vilket ökar risken för barnet. Så jag skulle definitivt måla naglarna utomhus eller under köksfläkten om jag absolut skulle måla dem trots att jag var gravid'

Jag jobbar ju som målare och har läst på mycket om färgen och lösningsmedel när jag blev gravid. Alla avråds ju bestämt från att måla med målarfärg som innehåller lösningsmedel när man är gravid och lösninsgmedlet i nagellack är ju ännu skarpare tyvärr.                          T.ex är det vanligt att måalre som blivit överkänsliga mot lacknafta reagera kraftigt på nagellack.

Zizza
0

Jo fast jag håller ju knappast naglarna under näsan när jag målar.. och jag hinner inte ens känna lukten av det, eftersom det torkar på ca 30sek.

Mvh. Sanne & Djuren

JossanH
1

Jisses, plus 30 kg, ofärgat hår och svettas som satan.. Utan smink lite då och då hade jag banne mig grävt ner mig under graviditeten.. Kanske även borde nämna att jag arbetade med många människor tills jag gick hem och varken huvudvärk (som jag led dagligen av under ett par veckors tid) eller en totalt ofixad människa fick speciellt bra respons på mitt jobb..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
0

Jisses jossan ingen som hindrar dig. Kladda på!

Rutan_
0

#30 Vad jobbar du med då? Jag jobbar också med människor men det är ingen som bryr sig hur jag ser ut.

JossanH
0

Om man jobbar med besökare i en djurpark så har utseende ändå en betydande roll ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
0

#29 Men förgifta ditt barn då om du absolut måstye bara för att få vara snygg! Jag tycker iaf att det är själviskt utav bara helvete! Hur fan kan man sätta sitt eget utseende före sitt barn. Jag kan bara inte förstå det?

Hoppas iaf att du börjar prioritera ditt barn högre än ditt utseende när det väl är fött.

Så där nu har jag sagt det så får väl sajtvärdarna stänga ute mig om de vill för att jag är för hård i mina kommentarer.

JossanH
4

#34 du måste ju förstå att människor prioriterar olika. Användning av vanlig deo tex innehåller aluminium som sätter spår ut i bröstmjölken bland annat. Hur många tror du använder vanlig deo under graviditet amning? Du kanske själv gör det? Många gifter stannar även kvar i kroppen så även om du slutar med det som gravid så påverkar det barnet. Eftersom vi lever i det samhälle vi gör kan vi inte skydda oss mot allt. Sålänge man inte tar droger, dricker alkohol eller röker/snusar så är det små saker att ta ställning till. Alla väljer inte att göra lika.

Sajtvärd på Iller.ifokus

joly
6

Ja herregud, hur kan man vara så självisk att man väljer att sminka sig och måla naglarna när man är gravid?? (OBS! Ironi!) 

Hur kan man ens antyda att nån är en dålig mamma för att personen väljer att bry sig om sitt utseende (#34)?? Jävligt lågt, och den kommentaren gör mig inte bara irriterad, utan rent ut sagt förbannad.

joly

Zizza
2

#34  DU kan inte komma här å säga att jag är en dålig mamma för att jag bryr mig om mitt yttre lika väl som mitt inre.

Vet du hur många skadligare ämnen man stöter på dagligen i vardagslivet oavsett smink/hårprodukter/nagellack ? 

Nej de verkar verkligen inte som det, ta dig en rejäl tänkare till nästa svar som du lägger i denna tråd. 

De du säger är rent sagt odrägligt elakt.

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

#30  Förstår exakt vad du menar, har lite som dig också.. jobbar ju på ett apotek och ska kunna sälja.. då är man ju butikens ansikte utåt. Så är det viktigt att se hel å ren ut och inte se ut en blek döing som dessutom är så knubbig så att både händer och fötter svällt upp.

Mvh. Sanne & Djuren

noir
2

#34 åter igen tråkigt att det ska vara så tråkig ton mot varandra för att uttrycka sin åsikt

Rutan_
0

#33 Ok, fast jag skulle inte tycka att det vore konstigt om någon ser "sjaskig" ut på en djurpark. Men man gör vad man själv tycker känns bra =)

ChristineL
0

Tjejer! Acceptera att vi alla är olika! Man blir ju sjuk om man bara skulle sitta inne och undvika alla potentiella faror. Smink,hårfärg, nagellack osv är inte hälsosamt för någon, gravid eller inte.